kengdal Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Visste dere for eksempel at et kosthold med for mye innslag av proteiner øker risikoen for kreft i brystkjertel, tykktarm, bukspyttkjertel, porstata, underliv og endetarm? 7179041[/snapback] Kek. Det der vil jeg se en forklaring på før jeg velger å tro på det. En veldig overbevisende statistikk fungerer til nød. 7179058[/snapback] Når du fordøyer proteiner, frigjøres aminosyrer, svovel og fosfor, og det dannes bl.a. fosfor- og svovelsyre. Disse syrene må nøytraliseres av kroppens basiske mineraler (kalsium, magnesium, mangan, natrium og kalium) for å kunne utskilles i nyrene. Forskere har derfor satt kosthold med for stor innslag av proteiner i forbindelse med det jeg nevnte. 7179089[/snapback] Jeg vil gjerne se de studiene som beviser det du sier her. Cancer: There's no good evidence that eating a little protein or a lot of it influences cancer risk. Når man får kreft, blir man ofte anbefalt å ha et høyt inntak av proteiner. Eating enough protein is important when your body is fighting off or recovering from debilitating illness or radiation therapy. Protein builds muscle tissue and also helps your immune system fight infections. You can obtain protein from animal or vegetable sources. Eat generous portions at each meal. Når der kommer til proteiner etter trening, er dette veldig viktig. Etter trening er ditt anabole vindu størst. Rakse karbohydrater gjør så insulin verdiene stiger høyt, og kroppen ”skriker” etter næring. Når insulin verdiene er høye vil dette også medføre at kroppen er meget mottaklig for å ta opp proteiner. Under både styrketrening og harde utholdenhetsøkter brytes protein ned, og det er derfor viktig at protein inkluderes i restitusjonsinntaket. Proteininntak stimulerer både glykogenlagringen og er med på å ”reparere” og bygge opp skadet muskelvev. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Jeg vil gjerne se de studiene som beviser det du sier her. 7180857[/snapback] Kjøp boken jeg linket til. Lenke til kommentar
eternal Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Jeg vil gjerne se de studiene som beviser det du sier her. 7180857[/snapback] Kjøp boken jeg linket til. 7182897[/snapback] touchè :!: Lenke til kommentar
kengdal Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 (endret) Jeg vil gjerne se de studiene som beviser det du sier her. 7180857[/snapback] Kjøp boken jeg linket til. 7182897[/snapback] Har du boken? Hvis du har det kan du vell bare finne frem studiene på pubmed. Det står vell linken kilder i boken? Som jeg quotet i stad: Cancer: There's no good evidence that eating a little protein or a lot of it influences cancer risk. Endret 30. oktober 2006 av kengdal Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Jeg vil gjerne se de studiene som beviser det du sier her. 7180857[/snapback] Kjøp boken jeg linket til. 7182897[/snapback] Kjøp boka "Aldri mer syk". Det er en god bok med mange artige betraktninger, men at kjøtt helst bør spises rått tror jeg ikke alle er like enige i dag som et eksempel. Lenke til kommentar
Orbo Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 Visste dere for eksempel at et kosthold med for mye innslag av proteiner øker risikoen for kreft i brystkjertel, tykktarm, bukspyttkjertel, porstata, underliv og endetarm?7179041[/snapback] Oh no! Hva kommer til å hende meg meg? Uansett hva man spiser er det jo farlig nå, føles det som. Og forresten, hvis du ikke har noen bedre kilde enn ei bok? Liker å se forskninger o.l. jeg. Lenke til kommentar
The Hoff Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 Nå er jo det aller meste blitt bevist kreftfremkallende av diverse troverdige/mindre troverdige forskere, så jeg ville nok ikke tatt det så alvorlig hvis jeg var dere. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 1. november 2006 Del Skrevet 1. november 2006 Kjøp boka "Aldri mer syk". Det er en god bok med mange artige betraktninger, men at kjøtt helst bør spises rått tror jeg ikke alle er like enige i dag som et eksempel. 7185313[/snapback] Rått kjøtt er betraktelig mye bedre for kroppen enn tilbredet kjøtt. Det inneholder mye mer næringsstoffer for eksempel. En ting som mange forskere stort sett er enige om er at det moderne mennesket bør ha et kosthold tilnærmet det våre forfedre hadde. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 1. november 2006 Del Skrevet 1. november 2006 Kjøp boka "Aldri mer syk". Det er en god bok med mange artige betraktninger, men at kjøtt helst bør spises rått tror jeg ikke alle er like enige i dag som et eksempel. 7185313[/snapback] Rått kjøtt er betraktelig mye bedre for kroppen enn tilbredet kjøtt. Det inneholder mye mer næringsstoffer for eksempel. En ting som mange forskere stort sett er enige om er at det moderne mennesket bør ha et kosthold tilnærmet det våre forfedre hadde. 7196247[/snapback] Jeg trodde ganske mange friket ut fullstendig mtp bakterier ++ når det var snakk om rått kjøtt, jeg =/ Jeg har aldri smakt det, men om jeg hadde likt det kunne jeg gjerne spist det. Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 1. november 2006 Del Skrevet 1. november 2006 "Rått kjøtt" smaker fortreffelig. Her har du noen oppskrifter : http://www.fitnessprat.no//showthread.php?t=16312 Lenke til kommentar
Geir M Skrevet 1. november 2006 Del Skrevet 1. november 2006 Kjøp boka "Aldri mer syk". Det er en god bok med mange artige betraktninger, men at kjøtt helst bør spises rått tror jeg ikke alle er like enige i dag som et eksempel. 7185313[/snapback] Rått kjøtt er betraktelig mye bedre for kroppen enn tilbredet kjøtt. Det inneholder mye mer næringsstoffer for eksempel. En ting som mange forskere stort sett er enige om er at det moderne mennesket bør ha et kosthold tilnærmet det våre forfedre hadde. 7196247[/snapback] Vi lever mye lengre i dag, enn det våre forfedre gjorde. Dette skyldes i stor grad bedre kosthold. Lenke til kommentar
eternal Skrevet 1. november 2006 Del Skrevet 1. november 2006 (endret) Kjøp boka "Aldri mer syk". Det er en god bok med mange artige betraktninger, men at kjøtt helst bør spises rått tror jeg ikke alle er like enige i dag som et eksempel. 7185313[/snapback] Rått kjøtt er betraktelig mye bedre for kroppen enn tilbredet kjøtt. Det inneholder mye mer næringsstoffer for eksempel. En ting som mange forskere stort sett er enige om er at det moderne mennesket bør ha et kosthold tilnærmet det våre forfedre hadde. 7196247[/snapback] Vi lever mye lengre i dag, enn det våre forfedre gjorde. Dette skyldes i stor grad bedre kosthold. 7196829[/snapback] tror jeg neppe du! skyldes nok heller fremskritt på den medisinske fronten. utrolig mange sykdommer som idag er "bagateller" og enkle å behandle med f.eks pencilinkur eller urisikable kirurgiske inngrep var ofte fatale før i tiden. å sette likhetstegn mellom kosthold og økt levealder blir nok alt for enkelt. bare tenk på alt det usunne vi trykker i trynet idag som ikke engang fantes før i tiden. sukker, fett og stivelsesinnholdet er skyhøyt, mat produseres på løpebånd og prosesseres (før hadde man mer råvarer), overvekt er nærmest ufrivillig mote og fysisk aktivitet gjennomsnittlig i befolkningen er nok dessverre latterlig mye lavere enn før i tiden. Endret 1. november 2006 av eternal Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 1. november 2006 Del Skrevet 1. november 2006 tror jeg neppe du! skyldes nok heller fremskritt på den medisinske fronten. utrolig mange sykdommer som idag er "bagateller" og enkle å behandle med f.eks pencilinkur eller urisikable kirurgiske inngrep var ofte fatale før i tiden. å sette likhetstegn mellom kosthold og økt levealder blir nok alt for enkelt. 7197270[/snapback] Det er nok en samordning av blandt annet de to. Men det er vel ikke tvil om at en del bahandlingsmetoder av mat hjelper godt på, som f.eks. Pasteurisering. Lenke til kommentar
The Hoff Skrevet 1. november 2006 Del Skrevet 1. november 2006 Jeg støtter eternal, omtrent samtlige sykdommer som kun trenger en liten antiotikakur i dag, var dødelig for en tid tilbake. Lenke til kommentar
Mr.SS Skrevet 1. november 2006 Del Skrevet 1. november 2006 Holder det å ta en proteinshake ca. 30 minutter før trening, gjerne blandet i melk (smaker bedre)? Samt kombinere det med et glass vann med kreatin. Eller er det beste og ta begge disse tilskuddene rett før trening? Da har jeg ulempen med at det smaker verre, pga. jeg må da mixe proteinpulveret i vann som ikke smaker så godt. Det å ta protein, med raske karbohydrater og kreatin, rett etter trening, er vel selvfølgelig? Lenke til kommentar
Ol'H Skrevet 1. november 2006 Del Skrevet 1. november 2006 hvorfor kan du ikke drikke proteinshaken med melk rett før trening? Karboen er jo ingenting og være redd for. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 1. november 2006 Del Skrevet 1. november 2006 Kjøp boka "Aldri mer syk". Det er en god bok med mange artige betraktninger, men at kjøtt helst bør spises rått tror jeg ikke alle er like enige i dag som et eksempel. 7185313[/snapback] Rått kjøtt er betraktelig mye bedre for kroppen enn tilbredet kjøtt. Det inneholder mye mer næringsstoffer for eksempel. En ting som mange forskere stort sett er enige om er at det moderne mennesket bør ha et kosthold tilnærmet det våre forfedre hadde. 7196247[/snapback] Vi lever mye lengre i dag, enn det våre forfedre gjorde. Dette skyldes i stor grad bedre kosthold. 7196829[/snapback] "Genetisk sett er det moderne menneske tilpasset den samme kosten som urmennesket levde av." "I Nepal, Ecuador og i Georgia var en levealder gjennomsnittlig 100 år. Her ble nesten all mat dyrket på naturlig kompostert jord uten bruk av sprøytemiddel. Det meste av maten ble spist ferskt." "Blant Hunzafolket i Tibet, hvor det ikke var sjelden at folk kunne bli 120 år, ble ca. 80% av maten spist rå." Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 1. november 2006 Del Skrevet 1. november 2006 Du er nok litt ute og padler, Geir. Ved oppvarming (koking og steking) gjennomgår ikke bare proteinene en forandring, men vitamininnholdet i maten reduseres kraftig og mineralene kan bli kjemisk bundet slik at de ikke kan opptas i organismen. For eksempel inneholder 100 g ferske grønne bønner ca. 20 mg vitamin C, men hermetisert reduseres denne mengden til bare 2 mg; 100 g helkornbrød inneholder 70 mg magnesium. Samme mengde brød bakt av finmalt hvete inneholder ca. 22 mg. Hermetisering og annen bearbeidelse av maten gir den generelt mindre næringsverdi og tilfører ofte uønskede tilsetningsstoffer og store mengder salt og sukker. Lenke til kommentar
Geir M Skrevet 1. november 2006 Del Skrevet 1. november 2006 (endret) 7196247[/snapback] 7196829[/snapback] tror jeg neppe du! skyldes nok heller fremskritt på den medisinske fronten. utrolig mange sykdommer som idag er "bagateller" og enkle å behandle med f.eks pencilinkur eller urisikable kirurgiske inngrep var ofte fatale før i tiden. å sette likhetstegn mellom kosthold og økt levealder blir nok alt for enkelt. bare tenk på alt det usunne vi trykker i trynet idag som ikke engang fantes før i tiden. sukker, fett og stivelsesinnholdet er skyhøyt, mat produseres på løpebånd og prosesseres (før hadde man mer råvarer), overvekt er nærmest ufrivillig mote og fysisk aktivitet gjennomsnittlig i befolkningen er nok dessverre latterlig mye lavere enn før i tiden. 7197270[/snapback] Jeg sa ikke at bedre kosthold er det eneste som har ført til at vi lever lengre. Men det er unektelig en av årsakene. Hvorfor trekker du fysisk aktivitet inn? Jeg har da ikke uttalt meg om det? Endret 1. november 2006 av geir_er_1337 Lenke til kommentar
Geir M Skrevet 1. november 2006 Del Skrevet 1. november 2006 Når det derimot kommer til protein etter trening så er det vanskelig å finne noe som er like bra som pulver... 7170978[/snapback] Proteinpulver er jo et (av mange) kosttilskudd som ikke har bevist effekt. At proteinpulver kan erstattes med kosthold fornektes av altfor mange. Eternal: Det er karbohydrater som fyller opp glykogenlagrene, ikke protein. Hvis man ikke får i seg karbs, så bruker kroppen energi på å omforme protein til glukose for å få energi til å opprettholde kroppens funksjoner og det går virkelig ut over muskelmassen. 7171074[/snapback] Proteinpulver har ikke bevist effekt? Er du seriøs nå? Jeg kjenner en fyr som er dritsvær, benker 190 og trener med 90 kilos manualer på trapezius. Han hadde aldri fått i seg nok proteiner med det kostholdet han fører, hvis han ikke hadde drukket proteinshaker. Hvis ikke proteinshakene hadde hatt noen effekt, hadde det vært totalt umulig for han å bli så svær som han er i dag. Han ville jo aldri fått nok proteiner til å få bygget opp musklene igjen... Han kunne sikkert fått i seg alle disse proteinene gjennom mat. Men det ville vært utrolig upraktisk i hans tilfelle, og faktum er at han ikke gjorde det, han ble svær likevel, "på tross av" at han har vært avhengig av proteinpulver som en av hovedkildene til å få nok proteiner i kosten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå