Gå til innhold

Diskusjonstråd for kosttilskudd


Gjest Slettet+9817234daf

Anbefalte innlegg

Det kan gagne deg, men du bør aller helst få orden på kostholdet (nå tar jeg forbehold om at du ikke har orden på det). Spis ofte og mye, ca hver 3.time. Spis mat med mye proteiner og riktige karbohydrater. Du trenger ca 120g proteiner daglig, så du kan jo regne litt på det å se om du er i underskudd.

8499855[/snapback]

 

Skjønner, men nå har det seg sånn at jeg er 16 år og har ingen planer om å bli en big shot bodybuilder. Trener 2-3 ganger i uka på spenst, og det er egentlig mer foir å få en pen kropp enn noe annet. Er det virkelig nødvendig å spise hver 3. time når treningen er på en slik hobbybasis? Vil ikke proteintilskudded ha noen virkning hvis jeg trener 2-3 ganger i uken og ikke endrer kostholdet mitt drastisk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf

Selvsagt er det vits å trene selv om man spiser usunt. Kanskje enda mer viktig helsemessig enn hvis man spiser sunt. Man vil nok ikke ha så veldig effektiv fremgang, men det vil fortsatt være viktig for helsen.

Lenke til kommentar

Jeg har spurt meg litt rundt hos folk jeg kjenner som trener. Har kommet fram til det at etter trening er det lurt med protein og karboydrater ganske så fort. Fikk høre at da kan jeg slenge i meg en proteinshake og en banan eller sjokolade, litt vanskelig å sette seg å spise en biff før man trar hjem fra trening lissom.

Lenke til kommentar
Jeg har spurt meg litt rundt hos folk jeg kjenner som trener. Har kommet fram til det at etter trening er det lurt med protein og karboydrater ganske så fort. Fikk høre at da kan jeg slenge i meg en proteinshake og en banan eller sjokolade, litt vanskelig å sette seg å spise en biff før man trar hjem fra trening lissom.

8500211[/snapback]

 

Dette stemmer, men dette "vinduet" er "åpent" i rundt 2 timer, så om du venter til du kommer hjem med å spise f.eks. tunfisk eller karbohydrater, så vil du ikke tape noe her.

Lenke til kommentar
Jeg har spurt meg litt rundt hos folk jeg kjenner som trener. Har kommet fram til det at etter trening er det lurt med protein og karboydrater ganske så fort. Fikk høre at da kan jeg slenge i meg en proteinshake og en banan eller sjokolade, litt vanskelig å sette seg å spise en biff før man trar hjem fra trening lissom.

8500211[/snapback]

 

Dette stemmer, men dette "vinduet" er "åpent" i rundt 2 timer, så om du venter til du kommer hjem med å spise f.eks. tunfisk eller karbohydrater, så vil du ikke tape noe her.

8500376[/snapback]

 

Hva skal jeg spise som jeg kan diske opp selv, og gir meg proteinbehovet etter trening da?

Lenke til kommentar
Jeg har spurt meg litt rundt hos folk jeg kjenner som trener. Har kommet fram til det at etter trening er det lurt med protein og karboydrater ganske så fort. Fikk høre at da kan jeg slenge i meg en proteinshake og en banan eller sjokolade, litt vanskelig å sette seg å spise en biff før man trar hjem fra trening lissom.

8500211[/snapback]

 

Dette stemmer, men dette "vinduet" er "åpent" i rundt 2 timer, så om du venter til du kommer hjem med å spise f.eks. tunfisk eller karbohydrater, så vil du ikke tape noe her.

8500376[/snapback]

 

Hva skal jeg spise som jeg kan diske opp selv, og gir meg proteinbehovet etter trening da?

8500439[/snapback]

 

En boks tunfisk gir i underkant like mye proteiner du får fra en proteinshake. For all del, bare kjøp proteinpulver hvis du vil, med jeg vil ikke si at det er nødvendig før etter du har begynnt å spise skikkerlig til vanlig. Spis heller banan, rosiner og nøtter rett etter trening så du får fylt opp glykogenlagerene, og spis mye protein når du kommer hjem. Jeg regner med at turen hjem fra gymet ikke tar mer enn en times tid uansett?

Lenke til kommentar
En boks tunfisk gir i underkant like mye proteiner du får fra en proteinshake. For all del, bare kjøp proteinpulver hvis du vil, med jeg vil ikke si at det er nødvendig før etter du har begynnt å spise skikkerlig til vanlig. Spis heller banan, rosiner og nøtter rett etter trening så du får fylt opp glykogenlagerene, og spis mye protein når du kommer hjem. Jeg regner med at turen hjem fra gymet ikke tar mer enn en times tid uansett?

8500474[/snapback]

 

Skjønner, men det jeg ser som et problem er å få i meg proteinet ranskt og enkelt etter trening hver dag så jeg er sikker på at det blir gjort.

 

Sykler hjem fra Spenst på 10-15 min :p

Lenke til kommentar
Dette stemmer, men dette "vinduet" er "åpent" i rundt 2 timer, så om du venter til du kommer hjem med å spise f.eks. tunfisk eller karbohydrater, så vil du ikke tape noe her.

8500376[/snapback]

Trodde det bare var 30-60 min jeg :hmm:

8500505[/snapback]

 

Sikkert litt uenighet på dette (som alt annet), men:

 

Studier viser at du har et "vindu" på et par timer etter trening der kroppen suger til seg næring som en svamp. Dette vinduet er det ekstremt viktig å utnytte.

http://www.kalibergym.no/ettertrening.shtml

Lenke til kommentar
Spørs helt på hvilket pulver. Noen taes opp raskere enn andre, husker ikke helt hvorda dette var.

8501907[/snapback]

Som oftest er det snakk om myse og kasein. Myse taes opp hurtig, kasein sent. Myse er således veldig greit for bruk etter trening (selv om en blanding faktisk har blitt vist bedre i et studium), mens kasein er veldig greit til f.eks. nattmat.
Lenke til kommentar
Det går vel også på hvor hurtig proteinene blir tatt opp i kroppen? Pulver blir tatt opp raskere enn mat, eller har jeg misforstått?

8501611[/snapback]

Det gjør vel det, men hvis du spiser en kylling umidelbart etter trening burde jo det bli tatt opp.

Lenke til kommentar
Det går vel også på hvor hurtig proteinene blir tatt opp i kroppen? Pulver blir tatt opp raskere enn mat, eller har jeg misforstått?

8501611[/snapback]

Det gjør vel det, men hvis du spiser en kylling umidelbart etter trening burde jo det bli tatt opp.

8502613[/snapback]

Ja så klart det blir tatt opp, men det blir ikke tatt opp like raskt.

 

Som dere vet så er det mest anabolet vinduet du har i løpet av dagen er etter trening.

Det som er optimalt er myse isolat med hydro whey og maltodekstrin

 

Vanlighvis sier jeg at dere bør bruke pengene på mat. Men er det en gang om dagen alle har stor nytte av å bruke kosttilskudd, er det etter trening. Den halvtimen etter trening spiller en meget stor rolle for restutisjonen din. Skal finne studier etter på, for de som er interessert i slikt. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...