Gå til innhold

Diskusjonstråd for kosttilskudd


Gjest Slettet+9817234daf

Anbefalte innlegg

Brødskiver med ost og skinke kan skaffes relativt rimelig her jeg kommer fra. En matpakke vil også være mer beleilig på skole/jobb, så man ikke trenger å dra med seg en shaker.

8207874[/snapback]

Dra med seg shaker, eller dra med seg niste er vel ett fett.

8208403[/snapback]

Nåja. Uansett er brød med skinke og ost ikke akkurat byggekost.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Brødskiver med ost og skinke kan skaffes relativt rimelig her jeg kommer fra. En matpakke vil også være mer beleilig på skole/jobb, så man ikke trenger å dra med seg en shaker.

8207874[/snapback]

Dra med seg shaker, eller dra med seg niste er vel ett fett.

8208403[/snapback]

Nåja. Uansett er brød med skinke og ost ikke akkurat byggekost.

8208453[/snapback]

Indeed, bare påpekte at det ikke var mer stress å ta det med.

Lenke til kommentar
Pleier det å følge med måleskje til 90+ fra ej-shop?

 

Gjør det det er det bare å begynne å grave :D

8213298[/snapback]

Helt i bunnen :wee:

8213535[/snapback]

 

Fikk fra ej-shop i posten i dag, skjeen min lå faktisk øverst, sånn halveis. Kjøpte med vanlijesmak, og dette var faktisk utrolig godt! Gleder meg til å prøve med litt banan og skjokolade i mikseren :D

Lenke til kommentar
Siden olje er så og si rent fett, så er det 9 kcal pr. gram olje. Jeg tror en ss veier i underkant av 5g, men det er litt sånn omtrentlig målt.

8234577[/snapback]

Her har vi en som bruker logikk for å løse problemet :)

Stemmer godt fra et teoretisk standpunkt.

(Proteiner/Karbohydrater er til sammenligning 4kcal)

Lenke til kommentar
For meg har 1 gram fett alltid vært 9 kcal, men enkelte plasser oppgis det til 8 (blandt annet en professor på NTNU). Er 8 kcal riv ruskende galt, eller kan det ha noe med vann å gjøre (tror gubben nevnte noe med vann)?

8245730[/snapback]

Det er verken riktig med at protein og karbohydrater er 4 kcal eller at fett er 8-9 kcal :)

Lenke til kommentar
Kunne du tenke deg å utdype det, Kengdal?

8247952[/snapback]

Det med at proteiner og karbohydrater begge inneholder 4 kcal, er gammel info som har blitt tatt for godfisk.

La oss si at du kjører en diett med

Proteiner; 30% Fett; 20% Karbohydrater; 50%

kontra en 50% 20% 30% vil du ifølge gammel tro få akuratt det samme kcal summen, men det er ikke slik det fungerer i kroppen.

Skal se om jeg får gravd opp "bevisene" senere i kveld.

Lenke til kommentar
Man må skille mellom opptaksgrad i kroppen og energi lagret i maten.

8248765[/snapback]

Ja, på tallerkenen er det 4 kcal i begge to. Men i kroppen bruker ikke 100% av kcal i proteinet, men kroppen nyttegjør seg av nesten 100% av kcal i karbohydratene. Dette ble meget dårlig forklart. Har ikke funnet det jeg leter etter enda, som forklarer dette på en forståeligmåte enda. Men skal se om jeg kan finne det i min fysologibok.

Lenke til kommentar
Tenker du på at kroppen egentlig bruker 25% av energien den får fra protein til å faktisk få ut energien fra proteinene. slik at man egentlig får 3 og ikke 4 kcal pr gram protein?

8253171[/snapback]

Jepp, dette heter vell termogen effekt og den ligger vell rundt 25-30% for proteiner og rundt 10% for karbohydrater. Fett er vell noe lavere igjen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...