Gå til innhold

Diskusjonstråd for kosttilskudd


Gjest Slettet+9817234daf

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817234daf

Han ene på kontoret mitt gjorde en interessant observasjon i dag: bare på frokost og lunsj fikk han i seg rundt 120 gram proteiner og fortsatt gjenstår tre av dagens måltider. Det vil si at han har dekket dagsbehovet (og vel så det) bare på to måltider. Hvis han skulle tatt tilskudd i tillegg så hadde han lagt på seg fett og pulveret hadde funket mot sitt formål. Noe å tenke på? Definitivt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Han ene på kontoret mitt gjorde en interessant observasjon i dag: bare på frokost og lunsj fikk han i seg rundt 120 gram proteiner og fortsatt gjenstår tre av dagens måltider. Det vil si at han har dekket dagsbehovet (og vel så det) bare på to måltider. Hvis han skulle tatt tilskudd i tillegg så hadde han lagt på seg fett og pulveret hadde funket mot sitt formål. Noe å tenke på? Definitivt.

8194429[/snapback]

 

Hva besto frokosten og lunchen av? Jeg har ikke mulighet til å komme så høyt på 2 måltider, med mindre jeg pakker i meg masse tunfisk ved hvert måltid.

Lenke til kommentar
Han ene på kontoret mitt gjorde en interessant observasjon i dag: bare på frokost og lunsj fikk han i seg rundt 120 gram proteiner og fortsatt gjenstår tre av dagens måltider. Det vil si at han har dekket dagsbehovet (og vel så det) bare på to måltider. Hvis han skulle tatt tilskudd i tillegg så hadde han lagt på seg fett og pulveret hadde funket mot sitt formål. Noe å tenke på? Definitivt.

8194429[/snapback]

Dekket dagsbehovet? Skulle jo fortsatt vært fordelt over hele dagen. I tillegg er han vel ikke 60kg? (ja jeg vet du er uenig).

 

Å hvordan frokost og lunsj er det han spiser som inneholder 120g protein, måltider som forøvrig skal være ganske lette i mine øyne?

Lenke til kommentar
I grovbrød er det da omtrent 10% protein, dvs at hvis du spiser 4-5 skiver så får du i deg 40gram protein, eksludert pålegget som sannsyneligvis inneholder litt også.

8196962[/snapback]

Det har dårlig biologisk verdi og kan derfor ikke regnes som like bra som proteiner man får fra kylling, egg, kjøtt eller tilskudd. Man må vel dele det på 2 sånn ca. Dessuten er det vel litt drøyt å regne med at folk spiser 400 gram brød?

Endret av geir_er_1337
Lenke til kommentar

Til lunsj spiser jeg ofte kjøtt og ris. Har blitt en del brødmat i det siste, og da har jeg 4 skiver skinke og 2 skiver ost mellom to skiver. Det blir ca. 150g skinke fordelt på to matpakker.

Var det ikke sånn at om du inntok proteiner med lav biologisk verdi, så vil det jevnes ut hvis du spiser proteiner med høy verdi samtidig? Mener å ha lest det her et sted.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Hva besto frokosten og lunchen av? Jeg har ikke mulighet til å komme så høyt på 2 måltider, med mindre jeg pakker i meg masse tunfisk ved hvert måltid.

8194966[/snapback]

 

Nå er ikke han på kontoret i skrivende stund, men jeg mener frokosten var havregrøt og noen brødskiver med sardiner samt et glass biola og to glass melk. Lunsjen var 3-4 brødskiver med fiskepålegg og en del rugsprø med kylling. Biola og melk også her. Nada problem.

Lenke til kommentar
I grovbrød er det da omtrent 10% protein, dvs at hvis du spiser 4-5 skiver så får du i deg 40gram protein, eksludert pålegget som sannsyneligvis inneholder litt også.

8196962[/snapback]

Det har dårlig biologisk verdi og kan derfor ikke regnes som like bra som proteiner man får fra kylling, egg, kjøtt eller tilskudd. Man må vel dele det på 2 sånn ca. Dessuten er det vel litt drøyt å regne med at folk spiser 400 gram brød?

8200023[/snapback]

Mente 20 gram selvsagt :innocent:

Så lenge du får i deg proteiner fra en annen kilde i tillegg til brødet, fra f.eks melk, ost eller skinke så vil den biologiske verdien bli god. Melk+hvete overgår både egg- og myseprotein f.eks i følge denne artikkelen.

Lenke til kommentar
Det har dårlig biologisk verdi og kan derfor ikke regnes som like bra som proteiner man får fra kylling, egg, kjøtt eller tilskudd. Man må vel dele det på 2 sånn ca. Dessuten er det vel litt drøyt å regne med at folk spiser 400 gram brød?

8200023[/snapback]

Hvis han spiser det sammen med noe proteinrikt, f.eks melk så har kroppen lettere for å ta opp proteinene. Så slipper han det problemet ;)

Lenke til kommentar
Hva besto frokosten og lunchen av? Jeg har ikke mulighet til å komme så høyt på 2 måltider, med mindre jeg pakker i meg masse tunfisk ved hvert måltid.

8194966[/snapback]

 

Nå er ikke han på kontoret i skrivende stund, men jeg mener frokosten var havregrøt og noen brødskiver med sardiner samt et glass biola og to glass melk. Lunsjen var 3-4 brødskiver med fiskepålegg og en del rugsprø med kylling. Biola og melk også her. Nada problem.

8201374[/snapback]

 

Høres drøyt ut for en stundent (mao, for min del) som lager seg matpakke.

Lenke til kommentar
Hva besto frokosten og lunchen av? Jeg har ikke mulighet til å komme så høyt på 2 måltider, med mindre jeg pakker i meg masse tunfisk ved hvert måltid.

8194966[/snapback]

 

Nå er ikke han på kontoret i skrivende stund, men jeg mener frokosten var havregrøt og noen brødskiver med sardiner samt et glass biola og to glass melk. Lunsjen var 3-4 brødskiver med fiskepålegg og en del rugsprø med kylling. Biola og melk også her. Nada problem.

8201374[/snapback]

 

Høres drøyt ut for en stundent (mao, for min del) som lager seg matpakke.

8206308[/snapback]

Nå vet jeg ikke hvor mange gram pålegg mannen hadde, men må jo vært rundt 300g tilsammen. Regner vi dette i kyllingpålegg blir det omtrent 70kr, i tillegg må han ha drukket omtrent 1.5-2 liter drikke. Da kommer vi opp i en sum på ca 90kr, nå vet jeg ikke hva fiskepålegg koster da siden fisk ikke hører hjemme på brødskiva. Nå har jeg ikke regnet protein som er i brødskiva og havregrøten. Så blir nok litt billigere.

 

Å når jeg tenker på hva folk handler lunsj for så er ikke dette avskrekkende, selv om jeg nok ville valgt litt andre matretter. Ikke spiser jeg like mye proteiner over 2 måltider heller, så blir nok noe billigere. Eneste problemet jeg ser er at mange ikke har mulighet til og lage seg så mye mat, eller tid til og sette seg ned og spise slik.

Lenke til kommentar

For meg blir det økonomisk. Kjøttpålegg er dyrt, spesielt hvis du skal spise 3-4 brødskiver ved hvert måltid. Nå er jo ost et godt alternativ, men det blir også meget fort dyrt hvis en skal ha på pålegg for næringsinnholdet, og ikke for smaken. Med proteinpulver (gitt at en kjøper 5kg fra ej-shop) som kosttilskudd koster hver shake med ~30g pulver rundt 10-11 kr. Vi snakker om drøye 50lappen for å få samme proteininntak som wh1tes kompis, noe jeg vi anslå være billigere enn hva måltidet hans kostet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...