Gå til innhold

Diskusjonstråd for kosttilskudd


Gjest Slettet+9817234daf

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817234daf

Ser sånn ut ja. Jeg spiser en del gulrøtter på jobb, så jeg har ikke tatt betakaroten i pilleform de siste månedene. Nå består "cocktailen" av omega 3, epleeddik, krom, multivitamin og kre-alkalyn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heii...

 

Eg e ein trenningsnarkoman... har følt mg slapp i det sista...

va hos legen og tog nogen blodprøva, han sa eg hadde neste ikje merr jern ijen! :ohmy: Eg vett at eg ikje ska spisa mye usunn mat, men har d som ein uvane!!

 

nogen som har gode råd eg kan spisa OSV....

 

Takk på forhånd!! :thumbup:

Lenke til kommentar
- Vitamintilskudd kan gi tidlig død

 

Hyllene i helsekostbutikkene flyter over av vitaminer og antioksidanter på glass og flasker, men nå tyder ny forskning på at tilskuddene kan være alt annet enn helsefremmende.

 

http://www1.vg.no/helse/artikkel.php?artid=155914

8044366[/snapback]

Ikke så veldig overrasket over dette egentlig. Det støtter hvertfall opp om at man først må jobbe med å få et skikkelig kosthold før man eventuelt bruker tilskudd (og da må man i tillegg styre unna en del:))

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Etter min mening er tilskudd av omega 3 og til dels multivitaminer obligatorisk nesten uansett kost. Og så vidt jeg vet er ikke betakaroten en vitamin.

Lenke til kommentar

Søkte opp betakaroten, som jeg trodde var et slags vitamin, og her er hva jeg fant:

 

Betakaroten kalles også provitamin A (dvs. før vitamin A). I sin naturlige form er det nemlig ikke klar til å benyttes av kroppen som vitamin A. Først når kroppen trenger dette vitaminet, omdannes betakarotenet til A-vitamin ved at ensymer deler hvert betakarotenmolekyl til to a-vitaminmolekyler .
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Søkte opp betakaroten, som jeg trodde var et slags vitamin, og her er hva jeg fant:

 

Betakaroten kalles også provitamin A (dvs. før vitamin A). I sin naturlige form er det nemlig ikke klar til å benyttes av kroppen som vitamin A. Først når kroppen trenger dette vitaminet, omdannes betakarotenet til A-vitamin ved at ensymer deler hvert betakarotenmolekyl til to a-vitaminmolekyler .

8064543[/snapback]

 

Betakaroten er en slags antioksidant, ikke et vitamin. Det er heller ikke alle mennesker som klarer å omdanne betakaroten til vitamin A, for eksempel diabetes-pasienter.

 

Etter min mening er tilskudd av omega 3 og til dels multivitaminer obligatorisk nesten uansett kost. Og så vidt jeg vet er ikke betakaroten en vitamin.

8064502[/snapback]

Hva bygger du dette på?

8066230[/snapback]

 

Det er en kjensgjerning at vi bør spise mer likt våre forfedre og mens de i snitt fikk i seg 1.5 g omega 3 til dagen, får vi i oss 0.4 g.

Lenke til kommentar

omega3 ja, dersom man ikke får i seg endel fisk i form av pålegg som makrellfilet - eller måltider. den er jeg med på. men hvorfor multivitaminer?

 

regner med du har et godt svar siden du har gitt inntrykk av å være en av de få her inne med sunn kritisk sans mot pillehysteriet.

Endret av eternal
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
omega3 ja, men hvorfor multivitaminer?  regner med du har et godt svar siden du har gitt inntrykk av å være en av de få her inne med sunn kritisk sans mot pillehysteriet.

8068792[/snapback]

 

Tja, har egentlig ikke et veldig godt svar på hvorfor jeg personlig tar multivitamin. Det er nok fordi doseringen av de forskjellige stoffene er så liten og at jeg sliter litt med stoffskifte og derfor trenger tilskudd av B-vitamin som finnes i multivitamin. Dessuten er mineraler som krom viktig å få i seg ettersom skandinavisk kost kun dekker 50 % av behovet vårt. Betakaroten er jo et omdiskutert provitamin/antioksidant, men effektene dens er likevel bevist, d-vitamin er greit å få i seg såfremt man ikke tar tran, c-vitamin kvitter kroppen seg med om den får for mye og egentlig ser jeg ikke den store faren ved innholdet i pillen jeg tar. Jeg er ikke så veldig kritisk til multivitamin, kanskje jeg burde.

Lenke til kommentar

white:

 

Vel, jeg tenker først og fremst på at jeg er skeptisk til denne "for sikkerhets skyld"-kulturen som ligger bak Pillehysteriet og kosttilskuddsbransjen. Det virker som om folk forestiller seg at de har en slags "helsekonto" de fyller på med kostholdspiller og pulver. Denne er synkronisert med en "samvittighetskonto" som får seg en boost av at man kaster penger på problemene så man slipper å ta de nødvendige tiltak.

Men vi har jo flere steder - både i åpningsinnlegget ditt og linken jeg postet rett over her - fått indikasjoner på at det har rakt motsatt effekt. For meg minner dette om tran-tilstander man hadde under krigen her i Norge. Det var vanlig å drikke gjerne opp til en flaske tran eller to om gangen fordi man trodde dette hadde "skipper'n spinat"-effekt og fylte opp lynvingen-kontoen og ga kroppen en real nitro-kur. Som vi idag selvsagt vet hadde dette motsatt effekt og det hendte rett som det var at personer ble alvorlig syke og døde av forgiftning.

 

En annen ting som bekymrer meg litt er denne apatiske holdningen når menigheten blir presentert for negative opplysninger om denne kulturen. Rasjonaliseringene er aldri langt unna og folk er hekta på en slags frykt for at de går glipp av noe dersom de ikke kjører kosttilskudd. Det ender opp med at markedsføringen av noe menneskeheten hadde klart seg bedre uten - lykkes. Istedet for at pengene går til noe fornuftig verdiskapning her i verden går de til dette forbannede pilletullet. Jeg får ikke frem med ord hvor dritt lei jeg er av disse bildene av utøvere som kjærtegner prottisbøtta på bildene av diverse bb-stevner. At folk ikke skjønner markedsføring og hvordan det blir brukt mot dem irriterer meg litt. Jeg har ingenting imot "klassiske" naturprodukter som urtete og naturlige råvarer. Men denne konstante spillingen på frykt for at mangler all verdens vitaminer og at vi går gjennom livet på halv maskin fordi vi mangler alskens vitaminer tror jeg drar fokus vekk fra å finne ut hva vi VIRKELIG trenger og mangler. Man blir dradd ned i PR-bransjens fryktpropagandaapparat og kjører på med det de trenger, og ikke vi.

 

hehe, men nå er det bare min oppfatning. Hva synes du?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Ettersom det moderne kostholdet blir mer og mer ekstremt, må ekstreme tiltak til for å tilnærme optimalen. Mennesket er ikke vant til slik kost de fleste av oss har i dag og kan derfor ha godt av tilskudd på stoffer som kostholdet mangler, som omega 3. Jeg er ikke veldig imponert over den angivelige "common sense" som utøves når det gjelder kosttilskudd, for altfor mange går over stokk og stein når det gjelder å kverne ned tilskudd man ikke trenger. Men det er likevel viktig å skille mellom god, sunn kost og "byggekost" som ikke nødvendigvis er sunn. Bodybuilding er ikke sunt.

Lenke til kommentar

Har noen spørsmål anngående kreatin. Har aldri vært borti verken det eller protein før så.. :)

 

Hvor mye skal man ta?

Når skal man ta det?

Er det noe annet som er lurt å ta ved siden av? Noe viktig en bør huske på?

 

Dette skal tas til trening.

Endret av defo
Lenke til kommentar
Har noen spørsmål anngående kreatin. Har aldri vært borti verken det eller protein før så.. :)

8102447[/snapback]

Hehe, du har nok vært borti både kreatin og protein før ;) Du har nemlig et par håndfuller kreatin i kroppen, og kilovis med protein. Og du får det i deg til en vanlig middag.

 

Om du kjøper i pulverform vil jeg anbefale deg å lese en del om det først, særlig om kreatinet.

Her er en god artikkel: http://www.treningsforum.no/article.php?id=184

Angående doseringer så sies det litt av hvert. Bakpå boksen står det nok en forholdsvis høy dosering, noen veldig kritisk eksperter anbefaler å avstå fra slike produkter. Les litt så du vet hva du har å forholde deg til, gjør deg opp en mening og bruk fornuften.

Lenke til kommentar
Har noen spørsmål anngående kreatin. Har aldri vært borti verken det eller protein før så.. :)

8102447[/snapback]

Hehe, du har nok vært borti både kreatin og protein før ;) Du har nemlig et par håndfuller kreatin i kroppen, og kilovis med protein. Og du får det i deg til en vanlig middag.

 

Om du kjøper i pulverform vil jeg anbefale deg å lese en del om det først, særlig om kreatinet.

Her er en god artikkel: http://www.treningsforum.no/article.php?id=184

Angående doseringer så sies det litt av hvert. Bakpå boksen står det nok en forholdsvis høy dosering, noen veldig kritisk eksperter anbefaler å avstå fra slike produkter. Les litt så du vet hva du har å forholde deg til, gjør deg opp en mening og bruk fornuften.

8103696[/snapback]

 

Hehe, sant nok. :!:

Har lest ganske mye om produktet nå, men har fortsatt ikke blitt helt klok på dosering. Eneste jeg har forstått er at man skal ta det 4 ganger daglig, stemmer det?

 

Veier forøvrig 72kg og er 174cm høy. Noen formel mellom vekt og dosering kanskje?

Lenke til kommentar

Yeah, da var no-explode og cellmass kjøpt på ny etter at den forrige pakken ble stoppet i tollen og sendt tilbake :hrm: Denne gangen bestillte jeg fra danmark så det burde gå smertefritt :)

 

Dette blir min første gang på kreatin, gleder meg egentlig til å se om jeg kjenner noen forskjell i det hele tatt. Har prøvd det en gang før og jeg fikk en skikkelig bra pump, men det var en hard trening også så det er mulig jeg hadde fått så bra pump uansett... Jaja, jeg får se hva som skjer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...