Gå til innhold

Diskusjonstråd for kosttilskudd


Gjest Slettet+9817234daf

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817234daf
Husk at overflødig protein blir til fett. Kilder har jeg postet en del sider tilbake, hvis noen spør etter det.

7759829[/snapback]

Jeg har bladd ganske langt tilbake og finner dem ikke, kunne du tenke deg å poste dem på nytt, eller edite dem inn i førsteposten?

7761274[/snapback]

 

Prestèr riktig - med bedre kost

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis proteininntaket derimot er større enn det som trengs til  oppbygging og vedlikehold, vil overskuddet kunne benyttes som energikilde eller omdannes til fett dersom ditt totale energiinntak er høyere enn forbruket.

 

Det er greit nok at ei fra Olympiatoppen går god for dette, det styrker sjansene for at jeg tror på teorien littegrann. Men har noen en mulighet/komptetanse til å forklare meg kjemien og biologien bak at protein blir omdannet til fett, og noen tall på når dette faktisk inntreffer? Slik jeg har forstått det hører det med til unntakene at protein blir omdannet til fett, og at det som regel:

#Blir tatt opp og utnyttet

#Forsvinner ut som avføring

#Blir skilt ut igjen gjennom nyrene

Lenke til kommentar
Husk at overflødig protein blir til fett. Kilder har jeg postet en del sider tilbake, hvis noen spør etter det.

7759829[/snapback]

Å et utall kilder motsier også dette. :)

7760743[/snapback]

 

Hvilke? Er interessert i å lese kildene som argumenterer mot ren logikk :)

7761093[/snapback]

Nå er dette i det henseende om du mener at alt overflødig blir til fett. Noe som jeg klarte og lese kl halv fem i natt etter jobb :wee:

 

Å Zethyr stilte det kritiske spørsmålet jeg skulle komme med.

 

fotnote:)

Forøvrig så jeg ikke helt hvor det logiske med det kom inn. Kroppen skiller jo faktisk ut grunnstoffer, så hva som er ulogisk med at protein også blir det ser jeg ikke.

Endret av Hyrlen
Lenke til kommentar

Etter jul nå har jeg begynt å sykle rundt én mil om dagen, +/-, rundt 7 mil i uka; sykler til skolen som er noe rundt 2 km. Jeg spiser 2 brødskiver til frokost, tran, honning, et glass vann og melk og spiser passe mye vært måltid (som er selvfølgelig hver tredje time). Spiser ikke pizza, brus eller godteri selv om søstra og moren min kjøper kjeks midt i uka. Kjøper mørk skjolokalde (den med søtti prosent kakao) og kjøper rosiner pluss peanutter.

 

Hvis vekten min hjeme ikke er fucka eller om søstra mi ikke har stilt på den for å være tyngre for å gå ned de få kiloene hun kan før hun blir undervektig, så har jeg gått ned to eller tre kilo den siste en-og-en-halv uka. Er litt stolt :).

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476
Etter jul nå har jeg begynt å sykle rundt én mil om dagen, +/-, rundt 7 mil i uka; sykler til skolen som er noe rundt 2 km. Jeg spiser 2 brødskiver til frokost, tran, honning, et glass vann og melk og spiser passe mye vært måltid (som er selvfølgelig hver tredje time). Spiser ikke pizza, brus eller godteri selv om søstra og moren min kjøper kjeks midt i uka. Kjøper mørk skjolokalde (den med søtti prosent kakao) og kjøper rosiner pluss peanutter.

 

Hvis vekten min hjeme ikke er fucka eller om søstra mi ikke har stilt på den for å være tyngre for å gå ned de få kiloene hun kan før hun blir undervektig, så har jeg gått ned to eller tre kilo den siste en-og-en-halv uka. Er litt stolt :).

7785170[/snapback]

Det er bra :thumbup:, men husk at det lett kan være at du har drukket for lite o.l som kan føre til en nedgangi vekta. Min vekt varierer med et slingringsmonn på ca. 2kg.

Lenke til kommentar

Litt ny forskning :)

 

Med Sci Sports Exerc. 2006 Nov;38(11):1918-25.

Effects of supplement timing and resistance exercise on skeletal muscle hypertrophy.

 

* Cribb PJ,

* Hayes A.

 

Exercise Metabolism Unit, Center for Ageing, Rehabilitation, Exercise and Sport; and the School of Biomedical Sciences, Victoria University, Melbourne, Victoria, Australia.

 

PURPOSE: Some studies report greater muscle hypertrophy during resistance exercise (RE) training from supplement timing (i.e., the strategic consumption of protein and carbohydrate before and/or after each workout). However, no studies have examined whether this strategy provides greater muscle hypertrophy or strength development compared with supplementation at other times during the day. The purpose of this study was to examine the effects of supplement timing compared with supplementation in the hours not close to the workout on muscle-fiber hypertrophy, strength, and body composition during a 10-wk RE program. METHODS: In a single-blind, randomized protocol, resistance-trained males were matched for strength and placed into one of two groups; the PRE-POST group consumed a supplement (1 g x kg(-1) body weight) containing protein/creatine/glucose immediately before and after RE. The MOR-EVE group consumed the same dose of the same supplement in the morning and late evening. All assessments were completed the week before and after 10 wk of structured, supervised RE training. Assessments included strength (1RM, three exercises), body composition (DEXA), and vastus lateralis muscle biopsies for determination of muscle fiber type (I, IIa, IIx), cross-sectional area (CSA), contractile protein, creatine (Cr), and glycogen content. RESULTS: PRE-POST demonstrated a greater (P < 0.05) increase in lean body mass and 1RM strength in two of three assessments. The changes in body composition were supported by a greater (P < 0.05) increase in CSA of the type II fibers and contractile protein content. PRE-POST supplementation also resulted in higher muscle Cr and glycogen values after the training program (P < 0.05). CONCLUSION: Supplement timing represents a simple but effective strategy that enhances the adaptations desired from RE-training.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Noen som har testet det nye Kre-alkalyn?  Erfaringer ?

7791744[/snapback]

 

Jeg fikk lyst å teste det helt til jeg leste litt mer om det (på PF):

 

Innta 2 kapsler før frokost og 30 minutter før og rett etter trening. Veier du over 65 kg, innta dobbel dosering.

 

Det er 120 kapsler per boks, trener man 4 ganger i uken og veier over 65 (noe jeg vil tro de aller fleste i målgruppen gjør), blir det 16 kapsler i uken. Da varer ikke produktet i 2 måneder en gang.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Kre Alkalyn 120 kapsler

 

Det var vel egentlig ikke varigheten av boksen som skurret, men mengden. Jeg regnet også feil, det blie 32 kapsler i uken ved 4 dagers trening. Det er mye. 8 kapsler à 750 mg = 6 g vs de 2 g man trenger av vanlig kreatin monohydrat for å få effekt.

 

Edit: Ser at PF er alene om å anbefale en så sinnsyk dosering.

Lenke til kommentar
[*]Det kan være potensielt helseskadelig og prestasjonshemmende å bruke vitamin- og mineraltilskudd som kroppen din ikke trenger.

6626674[/snapback]

Det finnes vitaminer man ikke får negative følger av ved høyt inntak, slik som vitamin K. Ikke at vitamin K er så interessant som kosttilskudd i treningsøyemed, men allikevel.

edit: sjekket opp litt og blant annet vitamin B12 og folsyre kan man heller ikke få for mye av. Begge de to er viktige å ha nok av i kroppen for enhver idrettsutøver, inkludert kroppsbyggere.

 

- Advarer mot bruk av CLA

6626674[/snapback]

Her snakker han i hovedsak om gravide, de som er disponert for hjertesykdommer og mennesker med insulinresistens. Dette er greit å påpeke i lenketeksten; før jeg leste artikkelen men kun så på url'en tenkte jeg at en forholdsvis seriøs side var imot bruk av produktet på generell basis, men dette synet måtte endres når jeg faktisk leste artikkelen.

 

Han var ikke negativ til bruken av proteintilskudd og det har samtlige andre leger jeg har snakket med vært. Likevel skal det påpekes at hans anbefalinger utelukker i altfor stor grad karbohydrater. Uten karbohydrater vil kroppen bruke energi på å gjøre protein om til glukose og man vil dermed miste mye muskelmasse.

6626674[/snapback]

Dette gjelder vel kun dersom man går i energiunderskudd ? (Og ikke holder protein-nivåene oppe i blodet)

Meget mulig at jeg tar feil nå, men min logikk tilsier at det burde være slik.

 

Jeg fikk ikke tid til å komme inn på kreatin, men fastlegen min frarådet dette på det sterkeste da han mente (korrekt) at det er et avfallstoff som musklene danner når de blir slitne og å tilføre dette vil skade mer enn det vil gjøre nytte.

6626674[/snapback]

Nå tror jeg du og fastlegen din har byttet om på "kreatin" og "kreatinin" ?

 

 

Deler av det jeg har tatt opp her har vel blitt tatt opp allerede, men jeg har ikke lest gjennom originalposten på år og dag, så.. :)

Endret av Zethyr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...