Gå til innhold

Diskusjonstråd for kosttilskudd


Gjest Slettet+9817234daf

Anbefalte innlegg

Vel skal enda spise det samme og har brukt proteinpulver lenge men sluttet en liten stund, men har bare tenkt å bruke det som raske prot etter trening for ekstra muskel gain.

7518219[/snapback]

Høres fornuftig ut. For det virker som du får i deg nok proteiner gjennom kostholdet ditt, som btw ser veldig bra ut. Du kan jo evt. vurdere om du f.eks. trenger like mye tunfisk når du tar proteiner like etter trening. Hvis du ligger rundt 2 gram pr kg kroppsvekt så er det sikkert nok.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ærlig talt, jeg tar vitamintilskudd bare for å være sikker på at jeg får i meg et minimum av det jeg trenger av vitaminer og de viktigste mineralene. Skjønner virkelig ikke hva som er så galt med dette. Ja, det koster penger

Ja det koster penger. Faktisk ganske mye penger etterhver, som kunne blitt brukt på mye annet som virkelig trengtes og hadde bragt med seg en reell nytteverdi. Irriterer meg at folk skal være så dumme å bruke ressurser her i verden på noe de ikke trenger bare pga noen har drevet manipulerende propaganda via markedsføring. Dessuten bør du merke deg følgende fra første posten:

 

Sjansen for at du får helsegevinst av å spise kosttilskudd er like liten som å vinne i Lotto.

 

dessuten:

# Inntak av vitaminer og mineralstoffer utover kroppens behov fremmer ikke prestasjonsevnen med mindre du har en reell mangel av ett eller flere næringsstoffer.

# Det kan være potensielt helseskadelig og prestasjonshemmende å bruke vitamin- og mineraltilskudd som kroppen din ikke trenger.

 

konklusjon

Det blir helt feil å bruke penger og krefter på denne type produkter. I stedet bør folk fokusere på å ha et sunt og godt kosthold.

 

Så du får bare fortsette i skjønnhetssøvnen din om du vil, men jeg ønsker at uskyldig godtroende personer som DNA skal få høre begge sider av ligningen istedet for å hive seg på bølgen av naive kostholds-groupies som gjør seg selv en bjørnetjeneste mens sleske kapitalist-bakmenn bruker jordklode-energi_arbeid på vitamin-myter istedet for noe annet. Det DNA trenger er ikke kosttilskudd. Han trenger imho bare litt variasjon i et i grunnen veldig godt kosthold. Istedet for å gå slavisk etter proteiner, kan han variere kosten litt og hive inn litt frukt og grønnsaker.

Lenke til kommentar
Høres bra ut at du er seriøs med trening og kosthold.  Men når det gjelder tilskudd og næringsmiddel-telling synes jeg bare det høres helt bort i natta ut å dille med det når du er 15, om noensinne.

7510137[/snapback]

Heller det enn at han drikker alkohol,

spar meg

å har man fokus på trening er avhold fra alkohol mye enklere.

irrelevant

 

En annen ting er at når han er 15 spiser han nok vanlig husmannskost, så en enkelt shake etter trening er ikke et problem.

så du kostholdsplanen hans som vi faktisk kommenterer da, wiseguy? Var ikke mye husmannskost der. Var et klassisk protein-jag over hele linjen. Ikke noe dårlig kosthold, men jeg foreslo litt variasjon og et par endringer.

 

I tillegg vil jeg heller kjøpt ei bøtte protein enn et par tv-spill.

hva i helvete har det med saken å gjøre? jeg ville heller spist en bøtte protein om dagen heller enn å skyte en desiliter heroin, gjør det å spise en bøtte protein om dagen noe spesielt smart eller nødvendig i utgangspunktet? nei!

 

Forøvrig er det vel på tide at du finner deg en annen tråd og henge i, er møkk lei.

7514168[/snapback]

bra, men det er ikke opp til deg å bestemme. forøvrig er følelsen gjensidig.

Lenke til kommentar
Kanskje er han bare en generelt sur person, hva vet jeg?  :w00t:

7519056[/snapback]

 

naive kostholds-groupies som gjør seg selv en bjørnetjeneste mens sleske kapitalist-bakmenn bruker jordklode-energi_arbeid på vitamin-myter istedet for noe annet

 

 

Tipper det er av den typen som går med palestinaskjerf og plakater, bevæpnet med steiner og skjellsord, en del ganger i løpet av året gjennom f.eks. Oslos gater :!: :D

 

 

To korstog som møter hverandre, uten at noen av dem får påfyll av nye argumenter, er igrunn ganske håpløst å være vitne til. Ingen kommer til å "vinne" diskusjonen før én part føler seg drittlei, og begge kommer til å synes at den andre parten er idioter.

Lenke til kommentar

Problemet er at det virker som om han er mer ute etter å få rett og heve seg over andre med wise-guy-formuleringer enn å komme frem til noe som helst konstruktivt. Han fremstiller tilhengerne av proteintilskudd som noen dumme sauer, mens han selv er like lite kritisk overfor sine "eksperter". En ting er å argumentere, en annen ting er å gjøre det på en måte som får folk til å føle seg angrepet. Alt han har oppnådd er å forsure denne tråden såpass at vi egentlig bare kunne stengt hele greia.

Lenke til kommentar
Problemet er at det virker som om han er mer ute etter å få rett og heve seg over andre med wise-guy-formuleringer enn å komme frem til noe som helst konstruktivt. Han fremstiller tilhengerne av proteintilskudd som noen dumme sauer, mens han selv er like lite kritisk overfor sine "eksperter". En ting er å argumentere, en annen ting er å gjøre det på en måte som får folk til å føle seg angrepet. Alt han har oppnådd er å forsure denne tråden såpass at vi egentlig bare kunne stengt hele greia.

7519690[/snapback]

Hva snakker du om nå? Jeg har kommet med henvisninger til forskning og ernæringseksperter som støtter mine påstander. Andre derimot nekter å ta disse for god fisk uten å komme med noe annet enn enn bibelstrofer fra FLEX-magazine og i et tilfelle en obskur forskningsrapport som etter 7 sider med munnhogg viser seg å si akkurat det samme som den jeg viser til fra olympiatoppen! Rundt 2g/kg - man trenger høyst sannsynlig ikke noe pulver hvis man har et godt kosthold, og hvis man tar det må man være bevisst på næringsmiddelsammensetning i forbindelse med opptak. Og å spise noe med proteiner i forbindelse med trening er lurt (spiser ikke alle i forindelse med trening?). En artig detalj forresten; så ronnie coleman sin video og han tar ikke proteinshake etter trening - han spiser et godt måltid.

 

2. Quote fra første post i tråden; Uttalelser fra norges ledende ernæringsprofessor at vitamintilskudd er tull, sjansen for å få effekt er som å vinne i lotto og i de fleste tilfeller kan det faktisk være skadelig å "ta det for sikkerhets skyld" da de fleste med normalt godt kosthold får dekket behovet. Ingen har imøtekommet dette med noe saklig svar.

 

3. Omega 3 er et greit tilskudd, enda man lett kan få det dekket gjennom kosthold, og langt billigere kan få det dekket gjennom tran. Piller er siste alternativ.

 

4. Kreatin har jeg selv erfart effekten av.

Endret av eternal
Lenke til kommentar

Det er ikke først og fremst meningene dine som er problemet, det er måten du formulerer deg på. Selv om du ikke alltid angriper motdebattantene direkte, er f.eks

bibelstrofer fra FLEX-magazine
en dårlig formulering. Å si at vi som tror proteintilskudd har noe for seg ser på bodybuilderblader som sterkt troende kristne ser på Bibelen (for det er faktisk det du sier) er respektløst, kjipt og undervurderende. Det er ikke rart av folk ikke gidder å høre på deg når du skriver på den måten. Dessuten har det ved flere anledninger blitt linket til kvalitetsforskning fra motsatt hold - f.eks. gjorde jeg det - men dennes betydning prøvde du også å dysse ned ved bruk av adjektiver ("obskur"). Det virker som om Olympiatoppen og proteinfabrikkene er mer enige enn det du gir uttrykk for, men jeg har et problem med at du avskriver all forskning fra kommersielle aktører fordi de liksom skal ha en "agenda". ALLE forskere har en "agenda", dermed basta.

 

Det er mange som ved et normalt kosthold ikke trenger proteintilskudd, men det er også mange som har nytte av det. Har man dårlig råd eller av andre grunner ikke får i seg nok protein, kan absolutt pulver ha noe for seg. Jeg tror ikke et "normalt, sunt kosthold" er så vanlig som mange skal ha det til i dagens Norge.

 

Man skal dessuten ikke undervurdere placebo-effekten, og hvis proteintilskudd kan gi en god følelse av å gjøre noe riktig, vil dette i seg selv føre til økt motivasjon og fremgang. Er det feil? Så lenge man ikke overdriver er ikke dette skadelig for annet enn lommeboka, men det finnes da absolutt verre ting å bruke pengene på. Så vanvittig dyrt er det da heller ikke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Faktisk så trenger man så lite som 2 g kreatin om dagen for økt muskelvekst - uavhengig av treningsmengde. 5 g hver dag i en uke som oppladning deretter vedlikeholding med 2 g daglig. Personlig brukte jeg 5 x 5 g i oppladningsfasen og deretter 5 g daglig.

Lenke til kommentar

Ser det er mye uenighet her angående om 15 åringer bør ta kosttilskudd eller telle kalorier.

 

Selv begynte jeg med tilskudd da jeg nærmet meg 14 år. Da var det bare proteinpulver jeg drakk sammen med lunsjen min på skolen og etter styrketrening. I tillegg hadde jeg et helt vanlig sunt kosthold med bare rent kjøtt og fisk, potet/ris/pasta og mye grønnsaker og frukt. Jeg la ikke så veldig mye arbeid ned i det, men jeg spiste det jeg fikk til middag hjemme, og det var som oftest det jeg nevnte over.

 

Nå er det litt flere kosttilskudd jeg tar, blant annet Aminosyrer, kreatin og protein.

Maten jeg får i meg tar jeg litt med ro og driver ikke med kalori telling, men spiser meg mett på sunn mat. Det er det jeg synes er viktigst, og spise sunn mat og ikke mye sukker og fett.

En vanlig dag for meg kan se slik ut:

 

0800: Havregryn med skummet melk

0930: frukt

1115: salat med skinke/kylling og proteinshake

1300: frukt

1500: 2 skiver grovbrød med pålegg

1700: middag (kylling/biff/fisk med potet/ris/pasta, salat og brødskive

2000: protein shake rett etter trening og mer mat hjemme, f.eks. middags rester eller 3-4 brødskiver med pålegg

Lenke til kommentar
Nå ble jeg meget forvirret. Hvis dere scroller nederst på siden så sier PF at man bør innta 20g kreatin om dagen med deres produkt. De må jo være på ville vidder? Er det ikke sånn at det bør være max 10g?

7547027[/snapback]

Det er sånn at de selger dritet, og over halvparten her inne sluker det rått uten å være kritisk som heldigvis du synes å være. Sånn er det. -"Hvorfor ikke?" kan man spørre seg fra deres synspunkt. Tok 2g selv da jeg merket effekt. 5 i oppladningsfasen. Plutselig må man tidoble dette for---- hvorfor i helvete må man tidoble dette? Jo fordi proteinfabrikken sikkert har funnet en "studie" på internett som viser dette. Ta å send de en mail å spør da.

Lenke til kommentar
To korstog som møter hverandre, uten at noen av dem får påfyll av nye argumenter, er igrunn ganske håpløst å være vitne til. Ingen kommer til å "vinne" diskusjonen før én part føler seg drittlei, og begge kommer til å synes at den andre parten er idioter.

7519284[/snapback]

Jeg har da alldeles ikke ledet noe korstog mer enn noen andre her. Har bare forsvart de hjerevaskede idiotene som kjøper bøtter med meningsløst protein i, å som ikke har tid til og prakke i seg i underkant av kiloet med rent kjøtt hver dag :)

 

Forøvrig endte det som du sier med at jeg ble drittlei og fant ignore knappen.

 

Men God jul da folkens, og deg da Eternal :xmas:

Lenke til kommentar

Eternal, etter å ha lest postene dine må jeg komme med en rungende konklusjon, som du sikkert bastant avviser: Du eier ikke respekt! Du har en frekk holdning som neppe ganger noen andre, desto mindre deg selv.

 

Greit nok at du hater kosttilskudd, men må du virkelig ta det ut på den måten? Dessuten siden du PÅSTÅR å være så fyldig av informasjon burde du vel vite at angående kreatin-opptak så er leirene veldig splittet, og det er ikke bare to leirer, det er MANGE. Mange studier har påvist at opptak på 2x10gr i 2 dager er like optimalt som å ta 4x5gram i 3 dager. Samtidig har det vært studier som har bevisst at kroppen etter 24 timer nekter å innta -store mengder- med kreatin-tilskudd. Tror nok vi snakker NTG-fanboi her. Alt disse selvpåståtte ekspertene kommer fram med sluker du rått.'

 

Personlig tar jeg et inntak fem ganger daglig på 2 gram i de to oppladningsdagene mine. Dette er noe jeg gjør ut av personlig overbevisning etter å ha lest en rekke fagartikler og gjort mine egne vurdering etter endte sykluser.

 

Like morsomt er det alle disse påstandene om 2gr proteiner per kroppsvekt daglig osv. De fleste har et forskjellig sammensatt kosthold. Og mengden proteiner burde stå i samsvar med mengden av det andre. Du kan ikke være ihugga fan av 2gr/kg proteiner om du skal hive i deg 800gram proteiner, karbohydrater og fett daglig. Og forresten, er en generell regel at man skal enten innta proteiner og karbohydrater, eller proteiner og fett i et og samme måltid.

 

Eternal har forresten et godt poeng når han nevner frukt og grønnsaker. Synes det blir litt trist om man skal utelukke disse fra det daglige bare fordi man pakker i seg piller og vitaminer, da skaper man jo bare et ENDA større behov for disse. De er ment som et tilskudd, og ikke som en enslig kilde inn i kroppen. Dessuten har det en bevist effekt for kroppen om du inntar mye frukt og grønt. (De fleste tviler vel på denne, selv om forskere har til sine tider ment at jorden var flat, og at du fikk kreft av potetgull.)

 

Har du lest en artikkel for lenge siden hvor Funcoms toppleder ble intervjuet? Leste du da han skrev at han foretrakk personer som var selvlærte innenfor emnet de søkte jobb, istedenfor å være skolert på et hvilkensomhelst universitet? (Håper du forstår meningen bak det jeg skriver)

 

Angående den evig lange debatten mellom NTG-fanboys, iform-fanboys og de litt mer seriøse: Du kan få et fullstendig verdig kosthold ved bruk av bare naturlig fremstilt mat. Kan du veie 140kg muskler og få det samme fortsatt? Ja. Kan du gjøre dette uten å kvele deg selv i maten din? Lite sannsynlig. Har du prøvd å spise mengder på mengder med sunn mat i løpet av dagen? Da mener jeg ikke 3 fiskeboller til middag, men heller ett kilo kylling til lunsj. Dette illustrerer mitt poeng: Folk tar kosttilskudd av forskjellige grunner.

 

Synes forøvrig trådstarter er av fanboy-folket og burde vel klare å komme med litt mer objektive setninger når han velger å starte en slik tråd, spesielt siden den er sticky.

 

De jeg tidligere kalte iform-fanboys er en blanding av de som mener proteintilskudd er dop, og de som forgyller kroppen med dette, slik Saddam dekorte badet med gull. Behovet for -tilskudd- åpner seg nok en gang når du får en travel hverdag. Har du en stresset morgen så hjelper det mye å hive i seg en proteinshake, litt havregryn og sjokolade - Fremfor å stresse i seg en halvspist brødskive med kjøttpålegg samtidig som du hiver deg ut av døra for å rekke den bussen!

 

Jeg bruker som oftest proteintilskudd i løpet av en dag. Jeg er glad i mat, er glad i å spise, men det betyr ikke at jeg klarer å stappe i meg 10 måltider om dagen i form av fast føde. Samtidig har jeg diverse tilskudd som jeg bruker i perioder de er mer nødvendig enn til vanlig. Perioder med hardere, mer intense, lengre og flere treningsøkter.

 

Enda bedre var det når dere slaktet ned 15-åringen. Se på MagnusW som et eksempel, han startet i.f. han selv som 14 år med proteintilskudd. Tviler på at han med sine to shaker daglig er noen slave for markedskapitalismen som noen iherdig prøver å påstå. Jeg har selv "prøvd" proteinshake rundt den der alderen. Og brukte det i perioder før det senere ble en fast tilsettning i kostholdet mitt grunnet høyere muskelmasse (mer behov for mat, enda mer behov for mat når jeg skal øke vekt og travlere hverdag kommer med livets løp)

 

All honør til alle som innstendig sverger til et liv med eller uten kostilskudd, men hva med den middelverdien? :no:

 

Eternal sier andre farer med "bibelstrofer fra FLEX-magazine", selv farer han TYDELIG med bibelstrofer fra Olympiatoppen. Kjære gutt, dette må ta slutt. Du kan ikke påpeke nålet i øyet hos andre når du ikke ser din egen bjelke. (Bibel-allusjon) Litt OT: Men du skal ikke bruke bindestrek for å unngå særskriving med mindre det er snakk om egennavn. (Matkjede, ikke Mat-kjede og Mat kjede - Eternal-mat, ikke Eternal mat eller Eternalmat. :))

 

Jeg kan enten betale halve prisen av proteinpulveret eller få i meg skikkelig proteiner, hmm "Vanskelig valg", men tror jeg kjøper proteinpulver for å ta det rett etter trening.

 

Skikkelige proteiner (, og falske proteiner)? Blir det samme som å si at muskler du har fått under bruk av AAS (Også kjent som steroider, anabole, boler hos allmennbefolkningen) er falske, at de ikke gir styrke, at de forsvinner når du slutter med AAS. FOR EN UVITENHET FOLK LAR SEG PÅVIRKES AV. Her snakker vi ekte Ola Nordmann, lettpåvirkelig som faen! :)

 

Du er 15, du trenger ikke noe tilskudd uansett!!

 

Og skal du spise proteinpulver til middag nå? Må jo huske på å regne differansen av kylling vs. whatever crap du har tenkt å synke ned istedet. Og hvor mye proteiner er det i det du skal spise da? Må vi tenke oss om her ikke bare finne første halvplausible unnskyldning og utvei til å trykke i oss det forbannede pulveret fordi vi lider av proteingalskap og savner "sprøyta" med placeboinjeksjonen.

 

Proteintilskudd er ikke i nærheten av å ha noen placeboeffekt! Her må du slå opp i ordboken, "place'bo el. plase'bo -et (lat., av placere 'behage') noe, f eks en sukkerpille, som en tar inn i den tro at det er medisin, men som ikke inneholder noe legemiddel"

 

Likte i sær den "whatever crap du har tenkt å synke ned istedet". Elendige formuleringer, mange feil, dog godt med adjektiver og blomstrete fremstillinger. Krass i kritikken av dine fiender, ikke særlig smart, du skaper bare flere og forverrer forholdet av dine gamle. Her burde du lære deg smart list. (SCREAM YOUR LUNGS OUT, AND YOU WON'T WAIT FOREVER FOR THE NEXT DISASTER. -warneck) Men hva betyr vel min subjektive mening om deg som person og din opptreden? :hmm:

 

NEI ! For guds skyld, ikke spis noe som helst kosttilskudd, uansett hva det er! Hørte om en som tok kosttilskudd i sine yngre dager .... og BAM 20 år senere fikk han kreft. Tilfeldighet? Neppe!

 

Seriøst? Sykt. Hørte om en som spiste margarin og brakk foten, tilfeldigheter der og? Neppe! Nei til margarin-tilskudd på brødskiva! www.nei.til.margarintilskudd.paa.brodskiva.fordi.du.brekker.foten.opprop.no !!

Blir som å tro at alle somaliere dreper og voldtar dine døttre, eller at alle i islam er ekstremister (ok ok, de er vel det), eller at alle i USA er dumme, eller alle i Sverige, blondiner, the list goes beyond forever.

 

Heller det enn at han drikker alkohol, å har man fokus på trening er avhold fra alkohol mye enklere. En annen ting er at når han er 15 spiser han nok vanlig husmannskost, så en enkelt shake etter trening er ikke et problem.

 

I tillegg vil jeg heller kjøpt ei bøtte protein enn et par tv-spill.

 

Forøvrig er det vel på tide at du finner deg en annen tråd og henge i, er møkk lei.

 

Meget ansporende av deg, og en utmerket observasjon. Fokus på trening skaper avhold fra alkohol, samtidig som det gjør allerede alkoholiserte mennesker et bedre verdisyn. Men synes du ødelegger det med litt for mange subjektive innslag, slik som det med tv-spill, selv om jeg er helt enig med deg. Heller ei bøtte proteinpulver, en flaske efa-omega og en boks kreatin enn en eske potetgull og et tv-spill. Heller en bøtte proteiner enn en stripe kokain. :) Poenget i grunn; verdisyn!

 

---

EDIT:

Nei, det er ikke noe korstog eller en agenda mot deg, eternal - Du bare passer perfekt med dine uttalige utbrudd og tolkning av olympiatoppen slik Islamister tolker Imamene -- Den evige sannhet.

 

Nå er det nok musikk og forum for meg. På tide å sove, våkne neste morgen - Sette den testosteron-sprøyta, pakke i meg vitamin-piller, drikke rent protein og spise single aminosyrer som om det var cornflakes. :love:

Endret av warneck
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Synes forøvrig trådstarter er av fanboy-folket og burde vel klare å komme med litt mer objektive setninger når han velger å starte en slik tråd, spesielt siden den er sticky.

7578476[/snapback]

 

Riiight, siden jeg støtter meg på NIH, forskere og legeuttalelser, kontra hva jeg hører i gangene på treningsstudioet. Har uansett gått med på å nøytralisere førsteinnlegget litt del, men jeg blir litt oppgitt av sånne utsagn som det.

Lenke til kommentar

wh1te, nå vet jeg ikke hvor mange forskningsrapporter og etc du har lest, men det du viser til i første post er ensrettet mot en negativ fremstilling av "kosttilskudd". Det finnes flere forskere enn den ene du har fått fram. Jeg angriper ikke deg, men synes du burde funnet en mer nøytral vinkling. Det finnes alltid to (veldokumenterte) sider ved en sak, eller hva?

 

Legeuttalelsen er intet å kritisere fordi den bygger helt alene på en personlig erfaring som du deler.

 

Dessuten ville jeg aldri hørt på hva gangene i treningsstudioet ditt forteller deg ;) Der er det 95% feillære og 5% av de som virkelig har peiling. Og de 5% holder som oftest kjeft fordi de er der for å trene, ikke for å være på jobb. :) Og PT. som så mange henger seg på, de er ofte like fulle av nyttig informasjon som gymlæreren på grunnskolen.

 

Kreatin 5 ganger om dagen? =/ Hvorfor ikke bare dele det opp i 2 posjoner om dagen?

Det skal visstnok øke inntaket av kreatin ved å dele opp inntaket gjennom dagen, fordi om du pakker i deg store mengder ved en kort periode så skiller kroppen det ut igjen via urinen.

Endret av warneck
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...