Gå til innhold

Diskusjonstråd for kosttilskudd

Gjest Slettet+9817234daf

Anbefalte innlegg

Først kan du vel regne ut hvor mange g det er pr. kg. På pakningen står det hvor mange g protein det er pr 100g vare. Tviler på det blir langt over 2g pr. kroppsvekt, og ihvertfall ikke 3,5g det der? Er jo slike mengder jeg reagerer på.

Men en generell betraktning er at du bør variere kostholdet ditt litt mer for å få i deg vitaminer og næringsstoffer. Varier middagen litt, spis frukt, hiv litt salat ved middagen og siden av tunfisken.

wh1te kan sikkert mye mer om meg når det gjelder kostholdsplan - jeg er bare en hobbyløfter som kverulerer om new-age supplemenent-noia. :D

Endret av eternal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Først kan du vel regne ut hvor mange g det er pr. kg. På pakningen står det hvor mange g protein det er pr 100g vare. Tviler på det blir langt over 2g pr. kroppsvekt, og ihvertfall ikke 3,5g det der? Er jo slike mengder jeg reagerer på.

Men en generell betraktning er at du bør variere kostholdet ditt litt mer for å få i deg vitaminer og næringsstoffer. Varier middagen litt, spis frukt, hiv litt salat ved middagen og siden av tunfisken.

wh1te kan sikkert mye mer om meg når det gjelder kostholdsplan - jeg er bare en hobbyløfter som kverulerer om new-age supplemenent-noia. :D

7506368[/snapback]

Var mer før men tokk bort litt.

Det ser i alle fall ikke ut til at pulversupplement er nødvendig. Det kunne kanskje blitt billigere for moren din som kunne kjøpt mindre kylling til deg.

7506660[/snapback]

Jeg kan enten betale halve prisen av proteinpulveret eller få i meg skikkelig proteiner, hmm "Vanskelig valg", men tror jeg kjøper proteinpulver for å ta det rett etter trening.

Edit: BAH!!

Endret av DNA
Lenke til kommentar

Du er 15, du trenger ikke noe tilskudd uansett!!

Og skal du spise proteinpulver til middag nå? Må jo huske på å regne differansen av kylling vs. whatever crap du har tenkt å synke ned istedet. Og hvor mye proteiner er det i det du skal spise da? Må vi tenke oss om her ikke bare finne første halvplausible unnskyldning og utvei til å trykke i oss det forbannede pulveret fordi vi lider av proteingalskap og savner "sprøyta" med placeboinjeksjonen.

Lenke til kommentar
pille vitamineral

7507953[/snapback]

Nei!

Spis et par frukter for dagen, ta et glass appelsinjuice til frokost elns. Husk å spis salat til middag, tunfisk. omega3 får du jo i deg rikelig gjennom makrellpålegget ditt.

Du er 15, drit i å fokusere på tall. spis generelt sunn husmannskost og få i deg nok mat.

Endret av eternal
Lenke til kommentar
Du er 15, du trenger ikke noe tilskudd uansett!!

Og skal du spise proteinpulver til middag nå?  Må jo huske på å regne differansen av kylling vs. whatever crap du har tenkt å synke ned istedet.  Og hvor mye proteiner er det i det du skal spise da?  Må vi tenke oss om her ikke bare finne første halvplausible unnskyldning og utvei til å trykke i oss det forbannede pulveret fordi vi lider av proteingalskap og savner "sprøyta" med placeboinjeksjonen.

7508291[/snapback]

Vel jeg sa proteinpulver rett etter trening for å få i meg raske proteiner, men ikke noen annen tid på dagen.

Lenke til kommentar
pille vitamineral

7507953[/snapback]

Nei!

Spis et par frukter for dagen, ta et glass appelsinjuice til frokost elns. Husk å spis salat til middag, tunfisk. omega3 får du jo i deg rikelig gjennom makrellpålegget ditt.

Du er 15, drit i å fokusere på tall. spis generelt sunn husmannskost og få i deg nok mat.

7508301[/snapback]

Alvorlig talt eternal. Ditt korstog mot alt av tilskudd blir jo bare dumt. Nå må du slutte å være så utrolig høyrøstet og bli irritert når andre ikke har samme mening som deg.

Hvorfor skal man bruke ekstra penger på frukt, juice, osv når man enkelt og greit kan dekke sitt daglige behov ved å ta en vitaminpille?

Visste du at man får vitaminpiller i Forsvaret? Man har tilgang på frukt, grønnsaker, juice, div melkeprodukter mm, men likevel får man vitaminpiller.

Sunt fett != omega-3

Selv om man har dekket sitt daglige behov for omega-3 så har man ikke dekket behovet sitt for sunt fett. Selvsagt kommer det an på prosentvis fordeling av kostholdet, altså hvor stort kcal inntak man har, men en generell regel i dag er at de aller fleste spiser for lite sunt fett.

Det er ingen ting galt i å være 15 år og interessert i trening og kosthold. Er det rart at gymlærere har et slikt dårlig nivå når ingen vil lære om riktig kosthold og trening når de er unge?

Lenke til kommentar

Viser til uttalelsene fra ernæringseksperter om vitamintilskudd i første posten i tråden!

At han er 15 år og interessert i kosthold er fint, men å gå og telle på næringsinnholdet er ikke nødvendig hvis han ikke er overvektig. Få heller i deg nok mat, så lenge han er aktiv brenner han alt vekk samtidig som at han vokser.

Endret av eternal
Lenke til kommentar
Hvordan er det med kolesterol om man trøkker i seg tre egg daglig?

7508163[/snapback]

Det har det helt fint. Man var lenge redd for egg og kolesterol, mye på grunn av tabloidenes trang til å feiltolke fakta. Det som dog er litt nærmere sannheten, er at det er 'bra' kolesterol i egg så det er ikke noe problem å spise en del egg.

Forresten, nå fikk jeg lyst på egg.. tror jeg går og kjøper noen :]

Lenke til kommentar
Viser til uttalelsene fra ernæringseksperter om vitamintilskudd i første posten i tråden!

At han er 15 år og interessert i kosthold er fint, men å gå og telle på næringsinnholdet er ikke nødvendig hvis han ikke er overvektig.  Få heller i deg nok mat, så lenge han er aktiv brenner han alt vekk samtidig som at han vokser.

7509151[/snapback]

1. Jeg er seriøs med treningen så jeg liker å vite hva jeg får i meg.

2. Jeg har sluttet å vokse for lenge siden.

3. Det er umulig å brenne bort alt så lenge jeg er i kcal overskudd, og det er meningen å legge på seg fett til tidlig sommer og så brenne det av igjen for maskimal muskel vekst.

Lenke til kommentar
Høres bra ut at du er seriøs med trening og kosthold.  Men når det gjelder tilskudd og næringsmiddel-telling synes jeg bare det høres helt bort i natta ut å dille med det når du er 15, om noensinne.

7510137[/snapback]

Heller det enn at han drikker alkohol, å har man fokus på trening er avhold fra alkohol mye enklere. En annen ting er at når han er 15 spiser han nok vanlig husmannskost, så en enkelt shake etter trening er ikke et problem.

I tillegg vil jeg heller kjøpt ei bøtte protein enn et par tv-spill.

Forøvrig er det vel på tide at du finner deg en annen tråd og henge i, er møkk lei.

Lenke til kommentar
En annen ting er at når han er 15 spiser han nok vanlig husmannskost, så en enkelt shake etter trening er ikke et problem.

7514168[/snapback]

En vanlig 15-åring, kanskje, men han påpekte DNAs kosthold ...

Kl.8.00: 150g Havregryn og melk (mellom 15g protein og 33g protein).

Kl.11.00: Kylling salat (100-150g kylling).

Kl.14.00: 2 grove brødskiver /m sardiner i tomat og 120g tunfisk.

Kl.17.00: Mat, som regel 200g kylling og 200-300g ris/pasta.

Kl.20.00: 4 grove brødskiver /m sardiner i tomat.

Kl.22.00: 120g tunfisk og 3 egg.

Det er ikke akkurat definisjonen på vanlig husmannskost med "alt for lite protein" som ellers er pulverargument nummer en.

Lenke til kommentar

Virker som han får i seg nok proteiner, ut i fra hans kosthold. Men om han ønsker å kjøpe proteintilskudd for å gjøre proteininntaket billigere, eller at han ikke orker å stresse så mye med mat, så synes jeg ikke man skal begynne å surmule over at en 15 åring bruker kosttilskudd. Det er ingenting som er farlig med dette. Av og til virker det som om kosttilskudd er et banneord hos enkelte brukere i dette forumet. Mens det egentlig, ved riktig bruk, kan være en god kilde til et billigere og/eller bedre kosthold med tanke på treningsutbytte.

Lenke til kommentar
pille vitamineral

7507953[/snapback]

Nei!

7508301[/snapback]

NEI ! For guds skyld, ikke spis noe som helst kosttilskudd, uansett hva det er! Hørte om en som tok kosttilskudd i sine yngre dager .... og BAM 20 år senere fikk han kreft. Tilfeldighet? Neppe!

Ærlig talt, jeg tar vitamintilskudd bare for å være sikker på at jeg får i meg et minimum av det jeg trenger av vitaminer og de viktigste mineralene. Skjønner virkelig ikke hva som er så galt med dette. Ja, det koster penger, men det er en vare jeg velger å bruke pengene mine på. Jeg skriker ikke nei! til folk som velger å bruke pengene sine på Him cd'er selv om jeg ikke kan fordra musikken deres.

Endret av geir_er_1337
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...