Gå til innhold

Diskusjonstråd for kosttilskudd


Gjest Slettet+9817234daf

Anbefalte innlegg

Så lenge du får i deg nok protein gjennom maten klarer du deg nok utan tilskot. No er ikkje eg sikker på kor mykje protein du treng, men eg trur nok at du får i deg nok gjennom maten.

 

edit: er visst lurt å oppdater sida før ein svarar ja. Litt sein ute med svaret mitt. :)

Endret av ttt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det egentlig noe vits med proteintilskudd for en som får i seg over 220g protein hver dag? Føler at det blir waste hvis jeg ikke egentlig trenger det.

 

Dette er samt 3g pr kg kropsvekt.

7488069[/snapback]

Nei det er ikke noe vits med proteinpulver da. :)

7488161[/snapback]

men skal prøve å få i meg 3,5g per dag hvis jeg skal ha 5x5 programmet, men da skal jeg bare ta shake 1 gang dagelig og det er etter trening og på morningen de dagene jeg ikke trener.

7488186[/snapback]

 

Hvorfor i all verden skal du ha i det 3,5g pr dag? Vil du ødelegge nyrene dine?

Lenke til kommentar

Det er ivertfal 3-3,5g hver dag som anbefales på 5x5 programmet.

 

"Spis 3-3.5 g protein per kg kroppsvekt hver dag, sov 9 timer per natt, få i deg minst 3-4 spiseskjeer med linfrøolje per dag, spis 1 g raske karbohydrater pluss 0.5g protein per kg kroppsvekt umiddelbart etter hver treningsøkt".

Endret av DNA
Lenke til kommentar
Så hvor mange g pr kropsvekt burde man ligge på da? 2g-2.5g ?

 

Får vel bytte ut litt proteiner med karbs da, selv om jeg spiser nok (?) karbs fra før; 6 brødskiver, 150g havregryn og 200g-300g pasta/ris.

7492060[/snapback]

Hvis du blar litt tilbake ser du hva Olympiatoppen konkluderer med i sine dokumenter som har blitt postet her endel ganger. Husker jeg ikke feil var det 1.8-2.2g.

 

Tror du gjør lures i å gjøre små justeringer i kostholdet hvis du får i deg lite protein, så heller fokusere på å få i deg omega3-fettsyrer (tran, makrellfilet på skiven f.eks) og vurdere kreatin (etter du har trent en stund). Sånn at du har et sunt kosthold. Går ut ifra du spiser noenlunde grove skiver. Få i deg litt salat til middagen, eller som jeg gjør; tunfisksalat til kvelds. Få i deg frukt - jeg får i meg en banan, et eple og et glass appelsinjuice om dagen. Drikk nok vann.

 

Og aller viktigst - ta deg ut på treningen, og få nok hvile. Prøv å samle syndene til en dag i uken istedet for å gomle på snop/drikke hele tiden. Dette er det jeg anbefaler.

Endret av eternal
Lenke til kommentar
Viser dine labresultater noe annet?  Kan du utdype?  Med all respekt så fortjener en forskningsrapport litt mer anerkjennelse enn en 15åring på hw.no forumet ;)  Så får du heller mislike det så mye du vil.

7501159[/snapback]

Det er faktisk ikke bevist hvor mange g proteiner som er for mye for kroppen etter det jeg har hørt.

Lenke til kommentar
Hva synes dere om dette?

 

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=148528

7500753[/snapback]

Er det noe igjen i hele verden som ikke kan være kreftfremkallende? Jeg tror den lista får plass på baksiden av en fyrstikkeske. :p

Det er faktisk ganske stor forskjell på "kan gi kreft", som VG bruker som skremme-overskrift og "kan gi økt risiko for kreft", som er det undersøkelsen, i følge VG, som igjen siterer Mozon som igjen har tolket en undersøkelse de ikke gidder å linke til.

Etter tabloidenes fantastiske håndtering av undersøkelsen som konkluderte med at menn med mindre skjeggvekst hadde større risiko for kreft (Dagbladet: "Menn som ikke barberer seg hver morgen har større risiko for kreft, ergo; barber deg hver morgen!"), burde ikke slike ting være egnet til å skremme hypokondere engang.

Lenke til kommentar
Viser dine labresultater noe annet?  Kan du utdype?  Med all respekt så fortjener en forskningsrapport litt mer anerkjennelse enn en 15åring på hw.no forumet ;)  Så får du heller mislike det så mye du vil.

7501159[/snapback]

Det er faktisk ikke bevist hvor mange g proteiner som er for mye for kroppen etter det jeg har hørt.

7501176[/snapback]

Det er jo selvsagt individuelt hvor mye du tåler, som med alt annet skadelig. Men hva i granskauen er vitsen med å vite hvor mye FOR mye du KAN ta da? Forresten, du er 15; drit i alt sammen og spis kjøttkakene dine så tallerkenen er rein og vær forsiktig med styrketrening. Løp heller barbeint i gresset og syng nyt livet som ungdom mens du kan. Å kjøre i deg 3,5g proteiner når du er 15 henger ikke på greip.

Endret av eternal
Lenke til kommentar
Men hva i granskauen er vitsen med å vite hvor mye FOR mye du KAN ta da?

7503324[/snapback]

Hvor mye FOR mye man kan ta er en idiotisk diskusjon, men den har heller ingen brakt på banen før deg. Hvor mye man bør ta for optimal muskelvekst, derimot; det er en meget interessant diskusjon som ganske mange gjerne vil ha en "fasit" på.
Lenke til kommentar

han hoster da vitterlig opp et argument om at det ikke er bevis hva som er for mye... legger du to og to sammen så skjønner du jo tegningen og tankegangen. gutten har fått hjernen hijacket av proteingalskap - og det er ingen sunn plass å være når man er 15år.

Endret av eternal
Lenke til kommentar

Ok eternal hva synes du jeg skal bytte ut av protein her?

 

Kl.8.00: 150g Havregryn og melk (mellom 15g protein og 33g protein).

Kl.11.00: Kylling salat (100-150g kylling).

Kl.14.00: 2 grove brødskiver /m sardiner i tomat og 120g tunfisk.

Kl.17.00: Mat, som regel 200g kylling og 200-300g ris/pasta.

Kl.20.00: 4 grove brødskiver /m sardiner i tomat.

Kl.22.00: 120g tunfisk og 3 egg.

 

Dette er altså hva jeg har spist på en vanlig dag en stund, men hvis det er for mye så kan jeg bytte ut litt protein.

Endret av DNA
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...