Gå til innhold

Diskusjonstråd for kosttilskudd


Gjest Slettet+9817234daf

Anbefalte innlegg

Merker meg at studien din, kengedal, oppgir samme, om ikke mindre proteinbehov daglig enn våre påstander... og likevel konkluderer du med behov for proteinpulver og virker som om du går imot våre påstander om overforbruk. Hva har du å si til ddette?

 

 

http://sportsci.org/jour/9901/rbk.html

 

Sjekk kildehenvisningen.

 

# Dietary supplementation of protein beyond that necessary to maintain nitrogen balance does not provide additional ergogenic benefit.

 

There is some evidence from clinical populations that certain amino acids (e.g., arginine, histidine, lysine, methionine, ornithine, and phenylalanine) may stimulate the release of growth hormone, insulin, and/or glucocorticoids and thereby promote anabolic processes. However, there is little evidence that supplementation of these amino acids provides ergogenic benefit for athletes.

 

Most studies indicate that creatine supplementation may be an effective and safe means to enhance intermittent high-intensity exercise performance as well as training adaptations. Of the nutrients evaluated, creatine appears to have the greatest ergogenic potential for athletes involved in intense training.

Endret av eternal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Merker meg at studien din, kengedal, oppgir samme, om ikke mindre proteinbehov daglig enn våre påstander...  og likevel konkluderer du med behov for proteinpulver og virker som om du går imot våre påstander om overforbruk.  Hva har du å si til ddette?

 

 

http://sportsci.org/jour/9901/rbk.html

 

Sjekk kildehenvisningen.

 

# Dietary supplementation of protein beyond that necessary to maintain nitrogen balance does not provide additional ergogenic benefit.

 

There is some evidence from clinical populations that certain amino acids (e.g., arginine, histidine, lysine, methionine, ornithine, and phenylalanine) may stimulate the release of growth hormone, insulin, and/or glucocorticoids and thereby promote anabolic processes. However, there is little evidence that supplementation of these amino acids provides ergogenic benefit for athletes.

 

Most studies indicate that creatine supplementation may be an effective and safe means to enhance intermittent high-intensity exercise performance as well as training adaptations. Of the nutrients evaluated, creatine appears to have the greatest ergogenic potential for athletes involved in intense training.

7451876[/snapback]

Du veit at du nå snakker om Anabolic Amino Acids tilskudd og ikke proteintilskudd?

Jeg har aldri sagt at amino-tilskudd eller bcaa har noe som helst effektiv virkning eller har noe noe bevist effekt.

 

Hvis du hadde lest mine poster så har det kommet tydelig fram at jeg aldri har sagt eller anbefalt noen daglig proteindose. Jeg har nevnt tydelig i flere poster at det ikke er bevist noen effekt med over 2 gram proteiner daglig. Men så har jeg heller aldri lest en studie som tar for seg kroppsbyggere, bare den jevne sportsutøver. Men om en kroppsbygger har behov for litt mer (mellom 2-3 g pr k) for å få maks ut av treningen, det har jeg tro på. Dette tar jeg fra egne erfaringer og andres. Men har mannen i gata som trener for å holde seg i form brukt for dette, nei mener jeg. Men hvis du satser litt!!

 

Og når har jeg konkluderer med at det er behov for proteinpulver? Det behovet er ikke tilstede hvis du får i deg nok gjennom maten, fortrinns vis animalistisk. Jeg legger bare frem fakta at proteinpulver har en bevist effekt. Er det en student på 190 som veier 90 kilo, så blir det faktisk dyrt å dekke inn proteinbehovet. I tillegg til det økonomiske aspektet har du tilgjengeligheten. Jeg bruker mye tid på kjøkkenet med å forberede neste dags mat, men det er ikke alle som klarer dette. Så da synes jeg det greit med en shake etter trening.

Lenke til kommentar
Slik som tråden uttarter seg så bør jeg kanskje poengtere at målet er å ha en sunn diskusjon

7433990[/snapback]

Etter at du satt standarden i første post ganske så ettertrykkelig med anti holdninger kan jeg ikke si jeg forventet en sunn diskusjon. Samme med at alle kilder anti-siden kom opp med hadde den ubestridte fakta, og alt annet var sponset av de utallige tarzanklekkeriene rundt om i verden. I tillegg har nesten ingen av deres kilder tatt for seg kroppsbygging. Da kan man ikke forvente annet.

 

Generelt.

Å som Kendal sier, forskning på dette feltet i norge er langt bak Usa og de store nasjonene i Europa. Å at de første kildene som plukker opp ny forskning rundt kroppsbygging er sider ala Iform og treningsforum er jo helt naturlig, så argumentasjonen om at slike kilder ikke duger er jo litt feil. Å jeg tviler på at slike sider sprer feilinfo for at PF skal få solgt flere bøtter protein.

Lenke til kommentar

Jeg ønsker sterkt å gå opp i vekt, ligger på rundt 70kg nå og er i overkant av 1.80 høy. Jeg spiser mye mat, og tar en shake med protein + karbohydrater etter trening (trener 3 dager i uka) men går ikke mye opp i vekt. Vurderer derfor å kjøpe meg gainer, i håp om at dette vil hjelpe på.

 

Kom over dagens juletilbud på Tech nutrition og lurte på om dette var noe å satse på, eller om dere har noen andre gainere og annbefale

 

http://www.tn.no/shop/produkt.aspx?id=784

 

Takk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Slik som tråden uttarter seg så bør jeg kanskje poengtere at målet er å ha en sunn diskusjon

7433990[/snapback]

Etter at du satt standarden i første post ganske så ettertrykkelig med anti holdninger kan jeg ikke si jeg forventet en sunn diskusjon.

7454143[/snapback]

 

Nå må du gi deg. Jeg la første post opp etter hva norske forskere og eksperter sier.

Lenke til kommentar
Slik som tråden uttarter seg så bør jeg kanskje poengtere at målet er å ha en sunn diskusjon

7433990[/snapback]

Etter at du satt standarden i første post ganske så ettertrykkelig med anti holdninger kan jeg ikke si jeg forventet en sunn diskusjon.

7454143[/snapback]

 

Nå må du gi deg. Jeg la første post opp etter hva norske forskere og eksperter sier.

7455156[/snapback]

Eksperter som taler din sak ja. Er et utall eksperter som sier det motsatte også, men ingen av dem fant sin vei til første post.

 

"Sjansen for at du får helsegevinst av å spise kosttilskudd er like liten som å vinne i Lotto."

 

Dette utsagnet av eksperten din får meg til og rynke på nesa. Når som du selv sier det er dokumentert effekt av disse tilskuddene:

 

* Sportsprodukter (drikke, gelè, bar)

* Multivitamin/mineral

* Jern

* Kalsium

* Antioksidanter

* Vitamin C

* Sink

* Måltidserstattere

 

Anyway. Sier bare at du satt tonen ved første post, å med det regner jeg med at du ønsket diskusjonen rundt dette. Jeg for min del skjønner ikke hva den gjør i sticky, siden spesielt første post er etter mitt syn litt skremselpropaganda. Skulle heller vært en ren tråd der man kunne spørre rundt hvert enkelt kostilskudd om det var verd og kjøpe i sticky. Ser det er enkelte som spør her inne, men de drukner i alt det andre.

 

Uansett setter hvertfall jeg strek for denne diskusjonen.

 

@the_darkness

Gainer er tull. Er ikke vanskelig og få i seg kalorier, masse oljer og annet snadder som kan erstatte det. Å det til en mye rimligere og sunnere penge.

Lenke til kommentar
Merker meg at studien din, kengedal, oppgir samme, om ikke mindre proteinbehov daglig enn våre påstander...  og likevel konkluderer du med behov for proteinpulver og virker som om du går imot våre påstander om overforbruk.  Hva har du å si til ddette?

 

 

http://sportsci.org/jour/9901/rbk.html

 

Sjekk kildehenvisningen.

 

# Dietary supplementation of protein beyond that necessary to maintain nitrogen balance does not provide additional ergogenic benefit.

 

There is some evidence from clinical populations that certain amino acids (e.g., arginine, histidine, lysine, methionine, ornithine, and phenylalanine) may stimulate the release of growth hormone, insulin, and/or glucocorticoids and thereby promote anabolic processes. However, there is little evidence that supplementation of these amino acids provides ergogenic benefit for athletes.

 

Most studies indicate that creatine supplementation may be an effective and safe means to enhance intermittent high-intensity exercise performance as well as training adaptations. Of the nutrients evaluated, creatine appears to have the greatest ergogenic potential for athletes involved in intense training.

7451876[/snapback]

Du veit at du nå snakker om Anabolic Amino Acids tilskudd og ikke proteintilskudd?

Jeg har aldri sagt at amino-tilskudd eller bcaa har noe som helst effektiv virkning eller har noe noe bevist effekt.

Du vet at det også står:

Dietary supplementation of protein beyond that necessary to maintain nitrogen balance does not provide additional ergogenic benefit.

i første punkt? Tok med amino acid og kreatin for å peke på at dette går i tråd med det jeg har sagt i tråden; å trykke i seg proteinpulver "for å være sikker" er bare tull. Man får antageligvis nok proteiner gjennom et sunt kosthold, og hvis ikke kan det gjøres enkle, effektive justeringer.

Kreatin har effekt, dette er også i tråd med mine erfaringer med bruk av kosttilskudd.

 

Har også muligens hatt effekt av fettsyretilskudd - Udo's choice. Sier muligens fordi dette bare er utifra en erfaring, og dermed vanskelig å "adressere med sikkerhet" - det var at jeg fikk lindret problemer med kneet, noe som kan komme av "smøring" med fettsyrer. Dette leste jeg også at quincy jones (bergensk løper) sa, riktignok i reklamen til udo's choice, men det viser at det kan ha en sammenheng ihvertfall.

 

Hvis du hadde lest mine poster så har det kommet tydelig fram at jeg aldri har sagt eller anbefalt noen daglig proteindose. Jeg har nevnt tydelig i flere poster at det ikke er bevist noen effekt med over 2 gram proteiner daglig. Men så har jeg heller aldri lest en studie som tar for seg kroppsbyggere, bare den jevne sportsutøver. Men om en kroppsbygger har behov for litt mer (mellom 2-3 g pr k) for å få maks ut av treningen, det har jeg tro på. Dette tar jeg fra egne erfaringer og andres. Men har mannen i gata som trener for å holde seg i form brukt for dette, nei mener jeg. Men hvis du satser litt!! 

Olympiatoppen sa 1,8-2,2 for utøvere. Du skal ha nevnt i flere poster at det ikke er noe bevist effekt med over 2g. Hva i granskauen er det vi står her og krangler så busta fyker for da? Må jo ha vært noe du har sagt et sted eller? Hvorfor klesker du denne rapporten opp i fleisen på oss hvis du prøver å få frem noe som er i tråd med det som blir sagt fra oss "skeptikere"?

 

Og når har jeg konkluderer med at det er behov for proteinpulver? Det behovet er ikke tilstede hvis du får i deg nok gjennom maten, fortrinns vis animalistisk. Jeg legger bare frem fakta at proteinpulver har en bevist effekt.

Har jeg nevnt tusen ganger, at dersom man har "uberføkka kosthold" som jeg sa - og du tilogmed reagerte på om jeg ikke husker feil.l

 

Er det en student på 190 som veier 90 kilo, så blir det faktisk dyrt å dekke inn proteinbehovet. I tillegg til det økonomiske aspektet har du tilgjengeligheten. Jeg bruker mye tid på kjøkkenet med å forberede neste dags mat, men det er ikke alle som klarer dette. Så da synes jeg det greit med en shake etter trening.

7453123[/snapback]

Hvorfor er det vanskeligere for denne personen å dekke proteinbehovet enn en på 160 som veier 55kg? Mannen spiser da vitterlig mer mat, og får dermed i seg porporsjonalt mer proteiner. At det ikke er billig å spise når man har stor kropp, har ingenting med proteiner å gjøre.

Lenke til kommentar

Kunne vært interessant å finne ut hva et "normalt" kosthold inneholder av proteiner. wh1te, det virker jo som du er veldig interessert i dette med kosthold, og du har sikkert det vi kan kalle et sunt kosthold der du tenker litt proteiner uten å gå helt parano-overboard. Kanskje du kunne vært interessert i å gjøre en utregning? Var bare et forslag hvis du gidder :)

Lenke til kommentar

Jeg har sett en oversikt over "normalt" kosthold i forskjellige land. Det er meget interessant å se hvor mye dette varierer i form av proteiner, fett og karbohydrater. De som lå lavest på proteinnivå var Kina, og de som lå høyest var eskimoer. Skal se om jeg kan finne denne listen.

 

Og som sagt før så er det eneste jeg argumenterer for er at proteintilskudd har en dokumentert effekt. Får du i deg 2 g pr kg så er det flott for deg, men hvis du bare for i deg 1,5 g pr kg igjennom kost, og supplementer med en proteinshake så har dette en effekt

Lenke til kommentar
. Får du i deg 2 g pr kg så er det flott for deg, men hvis du bare for i deg 1,5 g pr kg igjennom kost, og supplementer med en proteinshake så har dette en effekt

7467263[/snapback]

Ikke nødvendigvis. Det kommer an på hvor mye som blir tatt opp av kroppen. Man trenger karbohydrater for å ta opp proteiner. Det er derfor det ikke anbefales med rene proteintilskudd; det er skjevt sammensatt og har ikke balanse blant næringsstoffer.

Lenke til kommentar
Hvorfor er det vanskeligere for denne personen å dekke proteinbehovet enn en på 160 som veier 55kg?  Mannen spiser da vitterlig mer mat, og får dermed i seg porporsjonalt mer proteiner.  At det ikke er billig å spise når man har stor kropp, har ingenting med proteiner å gjøre.

7465994[/snapback]

Matinntaket øker alldeles ikke proporsjonalt med vekta, å dagen innholder bare 24 timer for begge. Å inntekten øker hvertfall ikke i proporsjon med vekta :)

Ikke nødvendigvis. Det kommer an på hvor mye som blir tatt opp av kroppen. Man trenger karbohydrater for å ta opp proteiner. Det er derfor det ikke anbefales med rene proteintilskudd; det er skjevt sammensatt og har ikke balanse blant næringsstoffer.

Har man peiling spiser man ikke bare en shake som mellommåltid. Man kaster i seg frukt, riskaker++ for karbo. Trenger ikke kjøpe dyre mealtechs.

 

Å selvfølgelig er det andre faktorer som spiller inn for om shaken har en effekt. Poenget til Kengdal er at om premissene ligger til rette så har den en effekt. Å her tror jeg noe av White sine poeng om hypen kommer inn, mange unge kaster i seg shakes uten å vite noe om kosthold. De kaster i seg shakes på høykant med god samvittighet uten og få i seg det resterende proteinet.

Lenke til kommentar
. Får du i deg 2 g pr kg så er det flott for deg, men hvis du bare for i deg 1,5 g pr kg igjennom kost, og supplementer med en proteinshake så har dette en effekt

7467263[/snapback]

Ikke nødvendigvis. Det kommer an på hvor mye som blir tatt opp av kroppen. Man trenger karbohydrater for å ta opp proteiner. Det er derfor det ikke anbefales med rene proteintilskudd; det er skjevt sammensatt og har ikke balanse blant næringsstoffer.

7467600[/snapback]

Proteintilskudd skal jo være skjevt sammensatt. Det er dritlett å finne mat som inneholder type 65 g kvalitetskarb pr. 100 g vare. Men for å finne tilsvarende sammensetning av proteiner må man ty til tilskudd. Altså gjør det ikke noe at rene proteintilskudd er skjevt sammensatte, så lenge man får i seg nok karb, og det er jo dritlett.

Endret av geir_er_1337
Lenke til kommentar
Proteintilskudd skal jo være skjevt sammensatt. Det er dritlett å finne mat som inneholder type 65 g kvalitetskarb pr. 100 g vare. Men for å finne tilsvarende sammensetning av proteiner må man ty til tilskudd.

Man trenger ikke 65g proteiner pr. 100g Målet er ikke å komme opp i slike mengder heller, som endel åpenbart tror.

Altså gjør det ikke noe at rene proteintilskudd er skjevt sammensatte, så lenge man får i seg nok karb, og det er jo dritlett.

7473297[/snapback]

Man får jo også i seg proteiner gjennom maten man spiser, spesielt gjennom norsk kosthold, så trenger man å bruke pulver - og har dette noen effekt i praksis - det er jo det vi diskuterer her. Vi snakker ikke om u-hjelp til en risspisende by i Asia eller tvangsforing av hobbyanoretikere. Vi snakker om folk som allerede spiser mer enn vanlig fordi de trener - har det noen effekt å dytte i seg rent proteinpulver slik som dette? Gainer er noe annet.

Endret av eternal
Lenke til kommentar
Man trenger ikke 65g proteiner pr. 100g  Målet er ikke å komme opp i slike mengder heller, som endel åpenbart tror.

Hva mener du her? Er det galt å spise en rett som har et meget høyt proteininnhold og en annen som har primært karbohydrater og fett? Må alle retter som inneholder proteiner i seg selv ha et relativt lavt innhold per 100g? Nå tror jeg du må vise til kilder eller argumentere litt for påstanden, eventuelt presisere hva du mener.
Lenke til kommentar
Er det egentlig noe vits med proteintilskudd for en som får i seg over 220g protein hver dag? Føler at det blir waste hvis jeg ikke egentlig trenger det.

 

Dette er samt 3g pr kg kropsvekt.

7488069[/snapback]

Nei det er ikke noe vits med proteinpulver da. :)

7488161[/snapback]

men skal prøve å få i meg 3,5g per dag hvis jeg skal ha 5x5 programmet, men da skal jeg bare ta shake 1 gang dagelig og det er etter trening og på morningen de dagene jeg ikke trener.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...