Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Diskusjonstråd for kosttilskudd

Gjest Slettet+9817234daf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kan ha noe med kildene og godkjenning av metodikk å gjøre...  jeg kan godt publisere en forskningsrapport som sier at det ikke har effekt, men forventer ikke at fitness-groupies forsøker å hopp-skalle hull i frontruten min fordi de vil inn av den grunn.

7433170[/snapback]

Så du avskriver alt det jeg har kommet med?

Lenke til kommentar
Kan ha noe med kildene og godkjenning av metodikk å gjøre...  jeg kan godt publisere en forskningsrapport som sier at det ikke har effekt, men forventer ikke at fitness-groupies forsøker å hopp-skalle hull i frontruten min fordi de vil inn av den grunn.

7433170[/snapback]

Så du avskriver alt det jeg har kommet med?

7433507[/snapback]

Avskriver du de bla. jeg har kommet med?

Har større tro på at Olympiatoppen uttaler seg om at det ikke finnes forskning til utøvere som utgjør organisasjonens eksistens. Da hjelper det ikke om du copypaster noen syltynne rapporter på internett som bla. dreier seg om bla. "seems like" "elderly men" og "surgery-related rehabilitation of skeletal muscle" og ikke har referansepunkter i kostholdet, beklager.

Endret av eternal
Lenke til kommentar

Jeg synes du oppfører deg meget barnslig og du er tydelig hvis ikke mann nok til å åpne for andre muligheter og at du kan ha feil på enkelte områder. Jeg leger det ferm svart på hvit, som jeg har gjort før, og hvis du hadde lest igjennom de forsknings resultatene jeg har linket til tidligere, så hadde du sett referansepunkt med henhold til kosthold i subjekt personer mellom 20 -30 år. Å avskrive alt det jeg leger frem av nyere dokumentasjon, synes jeg bare er smålig og helt latterlig. Hvis du tror Norge og Olympiatoppen er langt fremme med henhold til kosthold og kosttilskudd (dag doser av vit\min\fett osv) synes jeg dette beskriver hvor lite du har lest av forskning og hvor lite forståelse du har innen dette feltet. Norge ligger langt etter de fremste på dette feltet, noe som all nyere forskning som jeg har lest underbygger. Men dette akter jeg ikke å sløse en kalori til på, for du sitter tydelig hvis på fasiten og kan mye mer en forskere og leger men mange års utdannelse som har spesialisert seg innen dette feltet her. Det er godt vi har deg her :)

Endret av kengdal
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Men dette akter jeg ikke å sløse en kalori til på, for du sitter tydelig hvis på fasiten og kan mye mer en forskere og leger men mange års utdannelse som har spesialisert seg innen dette feltet her. Det er godt vi har deg her :)

7433827[/snapback]

eternal er vel muligens den her i tråden som har meninger som samsvarer mest med norske forskere og ernæringseksperter sine, så det utsagnet der er muligens litt søkt? For ikke å nevne at han har førstehåndserfaringer med kosttilskudd.

Lenke til kommentar

wh1te har kanskje noe å si, som faktisk kom med uttalelsen om at de ikke har dokumentert effekt? kalorier er kostbart, ja, så jeg ser ingen grunn til å lede korstoget alene :D

Forøvrig er det minst like barnslig på din side å si at du sitter med den ultimate up-to-date sannhet kengedal. Kilderefereringen din har forøvrig stort forbedringspotensiale. Det er ikke nok med et par copypaste fra vilt fremmede forskningsrapporter hentet fra noensteds på internett for å tilbakevise tidligere "breddeakseptert" forskning.

edit: og å begynne å dra den med "ikke mann nok" forresten...lol ja, genialt trekk fabio hawkins, da begynner du å bevege deg virkelig langt utpå vidden. kjente virkelig selvtillitten forsvinne som et sug i magen. spar oss...

Endret av eternal
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Slik som tråden uttarter seg så bør jeg kanskje poengtere at målet er å ha en sunn diskusjon og at samtlige personangrep bør unnlates fra alle innlegg :)

Jeg mener at det å gå drastisk til verks med å slå hardt ned på den altfor utbredte bruken av tilskudd er en mest effektive måten å komme hypen til livs. Det er derfor jeg muligens har kommet med noen bastante utsagn. Dessuten så er jeg nok litt farget av kostholdsekspertene og de personlige trenerne på jobb.

Lenke til kommentar
Men dette akter jeg ikke å sløse en kalori til på, for du sitter tydelig hvis på fasiten og kan mye mer en forskere og leger men mange års utdannelse som har spesialisert seg innen dette feltet her. Det er godt vi har deg her :)

7433827[/snapback]

eternal er vel muligens den her i tråden som har meninger som samsvarer mest med norske forskere og ernæringseksperter sine, så det utsagnet der er muligens litt søkt? For ikke å nevne at han har førstehåndserfaringer med kosttilskudd.

7433884[/snapback]

Bare for å oppklarere så siktet ikke jeg til norske forskere og ernæringseksperter, jeg siktet til de som har forsket mest på dette. Spesielt amerikanske forskere, leger og ernæringseksperter som er mange år foran lille Norge på dette feltet her. Det er et faktum at Norge har forsket meget lite på dette området her kontra USA, som har gjort det i flere 10-år. Norge er vell det landet i hele Europa som har den eldste forskningen i henhold til daglig doser av vit/min/fett osv. Dette har vell ikke blitt forandret siden 1950 tallet husker jeg riktig. Så Norge har meget mye å lære på dette feltet her.

Lenke til kommentar

Jeg bare lurer: er det sånn at norske eksperter kun tar 50år gammel NORSK forskning i betraktning når de kommer med sin uttalelser, eller har de også tatt del i informasjonsrevolusjonen og følger at det er en viss internasjonal kompetanseutveksling og sørger for at forskningen ikke er helt utdatert? Det fremgår slik at innlegget ditt, så kanskje du kan sette skapet på plass her?

Endret av eternal
Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg tilgang på hvilken forskning de har lagt til grunne når de har funnet ut av f.eks dag doser av vitaminer, men disse er like som på 50-tallet. En ting er sikkert vi ligger langt etter USA og resten av Europa når det kommer til dette feltet, se deg litt rundt og les forskning på vitaminer så ser du dette du å.

Lenke til kommentar
Nå har ikke jeg tilgang på hvilken forskning de har lagt til grunne når de har funnet ut av f.eks dag doser av vitaminer,

Fin start!

men disse er like som på 50-tallet.

Betyr ikke at de er feil.

En ting er sikkert vi ligger langt etter USA og resten av Europa når det kommer til dette feltet, se deg litt rundt og les forskning på vitaminer så ser du dette du å.

Hvor skal jeg se? Som ikke ekspertene ser seff.

Lenke til kommentar
Nå har ikke jeg tilgang på hvilken forskning de har lagt til grunne når de har funnet ut av f.eks dag doser av vitaminer,

Fin start!

men disse er like som på 50-tallet.

Betyr ikke at de er feil.

En ting er sikkert vi ligger langt etter USA og resten av Europa når det kommer til dette feltet, se deg litt rundt og les forskning på vitaminer så ser du dette du å.

Hvor skal jeg se? Som ikke ekspertene ser seff.

7434564[/snapback]

Det betyr ikke at det er feil, men det er påfallende at Norge er det eneste lande med så lave doseringer. Tror du Norge som har forsket så lite på dette, ligger foran andre land som er ledende innen forskning på disse områdene? Hvor du skal se, ta å les litt informasjon fra andre land. Prøv å sett deg litt inn på dette området uten for landegrensene og Olympiatoppen . Du bør lese litt forsking fra andre land.

Lenke til kommentar

Ikke for å være en partypooper, men kan vi ikke bare konkludere med at det er delte meninger blant ekspertene om hvor store mengder kosttilskudd som er nødvendig å innta i løpet av en dag, og at hver enkelt får ta et valg om hvilke de vil lytte på.

Dere har stanget hoder i ørten sider uten å komme noe nærmere en klar konklusjon.

Lenke til kommentar
Ikke for å være en partypooper, men kan vi ikke bare konkludere med at det er delte meninger blant ekspertene om hvor store mengder kosttilskudd som er nødvendig å innta i løpet av en dag, og at hver enkelt får ta et valg om hvilke de vil lytte på.

Dere har stanget hoder i ørten sider uten å komme noe nærmere en klar konklusjon.

7434840[/snapback]

Hva skal man da ellers diskutere i denne tråden?

Lenke til kommentar

7434840[/snapback]

Hør hør.

Lenke til kommentar

Ikke så veldig mye billigere enn 10kg 90+ fra EJ-shop til 1495, særlig med tanke på at den inneholder 30% kasein (som jo er kjekt å ha).

Apropos kasein: Fant her om dagen ut at fitness- og kampsportsjappa i Smørs gate i Bergen (den som blir til Teatergaten) selger Proteinfabrikkens Pure Caseine til samme pris som på nett. Meget bra.

Lenke til kommentar
Kasein er bra å ha det, men er vel ikke bra rett etter trening?

7449484[/snapback]

The effects of protein and amino acid supplementation on performance and training adaptations during ten weeks of resistance training.

Kerksick CM, Rasmussen CJ, Lancaster SL, Magu B, Smith P, Melton C, Greenwood M, Almada AL, Earnest CP, Kreider RB.

Center for Exercise, Nutrition and Preventive Health Research, Department of Health, Human Performance and Recreation, Baylor University, Waco, TX 76798, USA.

The purpose of this study was to examine the effects of whey protein supplementation on body composition, muscular strength, muscular endurance, and anaerobic capacity during 10 weeks of resistance training. Thirty-six resistance-trained males (31.0 +/- 8.0 years, 179.1 +/- 8.0 cm, 84.0 +/- 12.9 kg, 17.8 +/- 6.6%) followed a 4 days-per-week split body part resistance training program for 10 weeks. Three groups of supplements were randomly assigned, prior to the beginning of the exercise program, in a double-blind manner to all subjects: 48 g per day (g.d(-1)) carbohydrate placebo (P), 40 g.d(-1) of whey protein + 8 g.d(-1) of casein (WC), or 40 g.d(-1) of whey protein + 3 g.d(-1) branched-chain amino acids + 5 g.d(-1) L-glutamine (WBG). At 0, 5, and 10 weeks, subjects were tested for fasting blood samples, body mass, body composition using dual-energy x-ray absorptiometry (DEXA), 1 repetition maximum (1RM) bench and leg press, 80% 1RM maximal repetitions to fatigue for bench press and leg press, and 30-second Wingate anaerobic capacity tests. No changes (p > 0.05) were noted in all groups for energy intake, training volume, blood parameters, and anaerobic capacity. WC experienced the greatest increases in DEXA lean mass (P = 0.0 +/- 0.9; WC = 1.9 +/- 0.6; WBG = -0.1 +/- 0.3 kg, p < 0.05) and DEXA fat-free mass (P = 0.1 +/- 1.0; WC = 1.8 +/- 0.6; WBG = -0.1 +/- 0.2 kg, p < 0.05). Significant increases in 1RM bench press and leg press were observed in all groups after 10 weeks. In this study, the combination of whey and casein protein promoted the greatest increases in fat-free mass after 10 weeks of heavy resistance training. Athletes, coaches, and nutritionists can use these findings to increase fat-free mass and to improve body composition during resistance training.

PMID: 16937979 [PubMed - in process]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...