Gå til innhold

Diskusjonstråd for kosttilskudd

Gjest Slettet+9817234daf

Anbefalte innlegg

Kunne du ikke invitert kameraten din inn her da wh1te?

Skulle jo tro at en som legger så mye tid ned i trening og penger til mat, tilskudd osv er interessert i å finne ut hva som virkelig funker og dokumentasjon.  Han burde jo absolutt vært interessert i å bla opp litt dokumentasjon for å skille ut hva som er fakta av disse bransjemytene.

Synes det er litt vel høy kjerringråd_fra_boleforum- og kompisen min sa- faktor her inne nå.  Hadde vært kjekt å få litt motvekt til det :D

7418732[/snapback]

Ja, en deltaker som kommer innen topp 10 i NM, har nok meget bruk for å komme inn her å lære litt kosthold av deg :laugh:

Synes du fremstår meget selvgod, når du tror at du har skjønt noe som ikke alle bodybuildere, fitness-utøvere og styrkeløftere har skjønt.

Jeg personlig har funnet ut hva som fungere for meg, jeg har referanse punkter med å uten kosttilskudd og med. Du må gjerne spise brødskiven din, og ikke bruke noe kosttilskudd. Dette er dessverre ikke godt nok for meg. Under harde trenings perioder har jeg brukt for mye fett, vit/min og proteiner for å yte maksimalt.

Og til slutt så er jeg bare litt nysgjerrig på hva er dine mål med treningen? Trener du meget hardt for å strekke deg etter noe, eller trener du bare for å holde "formen"?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, en deltaker som kommer innen topp 10 i NM, har nok meget bruk for å komme inn her å lære litt kosthold av deg :laugh:

Synes du fremstår meget selvgod, når du tror at du har skjønt noe som ikke alle bodybuildere, fitness-utøvere og styrkeløftere har skjønt. 

Sa ikke han skulle lære av meg. Sa han kunne bidra i debatten og skaffe kilder som kanskje han finner interessante konklusjoner i selv, noe som åpenbart er et problem for mange forståsegpåere. Les hva jeg skriver 2 ganger før du svarer neste gang, så slipper vi at pinlige dumheter oppstår.

Jeg personlig har funnet ut hva som fungere for meg, jeg har referanse punkter med å uten kosttilskudd og med.

Fortell oss om dette. Si mer konkret om disse forskjellene. Det er nemlig en meget vesentlig faktor som heter placeboeffekt, som er beslektet med å innbille seg ting som egentlig ikke er slik man oppfatter det. For å utelukke dette er vi avhengig av litt mer beskrivelser enn at du sier du har referansepunkter, uten å utdype nærmere. Forskere har også referansepunkter, men da i form av faktiske målinger som taler imot dine erfaringer. Ville derfor vært jævlig interessant å høre disse.

Du må gjerne spise brødskiven din, og ikke bruke noe kosttilskudd. Dette er dessverre ikke godt nok for meg. Under harde trenings perioder har jeg brukt for mye fett, vit/min og proteiner for å yte maksimalt.

Igjen, fortell mer. Er ikke akkurat noe LCD display på magan som sier at nå må du ha mer proteiner, vitaminer, pillefett og danderte bjørnetestikler fra Persiabukten for overmaksimal effekt.

Og til slutt så er jeg bare litt nysgjerrig på hva er dine mål med treningen? Trener du meget hardt for å strekke deg etter noe, eller trener du bare for å holde "formen"?

7419619[/snapback]

Grunnet visse omstendigheter har jeg måtte ta noen måneders pause nå, men til vanlig trener jeg ca. 3 ganger i uken hard styrketrening, og har gjort det i flere år. Jeg vil si jeg er mer målrettet enn å "holde formen" og ser på trening som en hobby og noe positivt - liker følelsen etter en knallhard økt :) , ikke et nødvendig onde. Når det er sagt prøver jeg heller ikke å nå norgestoppen, noe jeg tviler på særlig mange andre her inne gjør heller. Ikke du heller for din del?

Som skrevet før har jeg vært på denne proteinpulver-bølgen før og sluttet med det fordi jeg innså det bare var tull. Jeg trente 4 ganger i uken, spiste mye og stappet proteinpulver. Det eneste jeg oppnådde var høyere fettprosent på kroppen, mindre fettprosent i lommeboken og ingen hjelp mot stagnasjon. Mens treningspartneren min som ikke tok proteinpulver hadde større fremgang. I ettertid har jeg oppsøkt dokumentasjon, kuttet ut tilskudd og satset på å ha et godt kosthold med normale mengder.

Når det er sagt, er jeg fortsatt åpen for skikkelig dokumentasjon som strider imot det jeg sier. Problemet er bare at, treffende nok, er det ingen her inne som kommer med slike. Man krangler heller på religiøst grunnlag om at man har "lov til å mene hva man vil" og "jammen jeg merker forandring", noe som tenner signallampene hos de av oss med litt sunn kritisk sans.

Lenke til kommentar
Jeg tror få her føler et sterkt behov for å bevise noe som helst til deg, eternal. :)

7421787[/snapback]

Isåfall kan jo alle dere "bolegutter :tease: " pakke sammen treningsbagene deres og se dere slått.

eternal: Kengdal viste til en kilde for noen sider tilbake som fortalte at proteinpulver faktisk har en dokumentert effekt.

Lenke til kommentar

Jeg har også linket til flere forskninger, artikkler og skriv, men de fleste har ikke blitt diskutert, mest oversett. Men kan se om jeg kan finne det nok en gang i morgen. Jeg kan også dele litt av mine erfaringer med kosttilskudd eternal.

Endret av kengdal
Lenke til kommentar
Jeg tror få her føler et sterkt behov for å bevise noe som helst til deg, eternal. :)

7421787[/snapback]

Jeg tror mange føler et sterkt behov for å fortsette i skjønnhetssøvnen sin og ikke miste følelsen av at de gjør noe riktig når de propper i seg kosttilskuddsprodukter. Det kan være en ubehagelig sannhet at man ikke har funnet gullgruven som gir en magisk katalysatoreffekt gjennom å stappe i seg mer enn hva som er nødvendig. Så sånn sett er det nok å foretrekke å sette på skylappene og påpeke seg retten til å være uenig uten å forsvare standpunktet sitt.

Jeg refererer til første post her i tråden som wh1te har skrevet, som setter kursen for hva som skal diskuteres. Så kan de som er villige til å finne motstridende informasjon gjøre det, og resten la være å delta i tråden. Lite vits å komme med frihetserklæringer ihvertfall.

Endret av eternal
Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt anti-kosttilskudd heller. Vi har jo blant annet fått påpekt preparater som har effekt. Som kreatin, koffein og om nødvendig sett i forhold til kosthold; omega3

Jeg ser derimot med bekymring på denne new-age moten der man ukritisk kaster rundt seg med penger og kjører i seg alt mulig rart "for å være sikker" fordi man (pga markedsføring) tror at man gjør kroppen og seg selv en tjeneste, kan hive i seg en "fix" og kan ha god samvittighet og være mindre oppmerksom på kostholdet i sin helhet - som virkelig teller.

Derfor er jeg interessert i å komme til bunns i hva som hjelper og ikke. For det som virkelig hjelper, er jeg interessert i.

Endret av eternal
Lenke til kommentar
Jeg har også linket til flere forskninger, artikkler og skriv, men de fleste har ikke blitt diskutert, mest oversett. Men kan se om jeg kan finne det nok en gang i morgen. Jeg kan også dele litt av mine erfaringer med kosttilskudd eternal.

7421967[/snapback]

Flott. Og husk å ta med hvem som har bestilt rapportene. Forsøke å holde "911 commision report"-faktoren lav. :!:

Endret av eternal
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

I dag kjøpte jeg pilleskrin. Har bare plass til fire dagsdoser, men det funker. I dag på koordineringsmøte med avdelingen spiste vi en nøtt (husker ikke hvilken). Så fant sjefen ut av vi skulle ta en debatt rundt hvilke næringsstoffer den nøtten inneholdt. Så tegnet løyntnanten en omega 3-binding og vi diskuterte litt rundt fett. Sykt hvor mye man kan plukke opp rundt NIH-utdannede idrettsoffiserer, spesielt når man selv "kun" er et ufaglært idrettsbefal.

eternal: De som ikke eter veldig mye fisk bør ha omega 3-tilskudd, fortrinnsvis i form av tran.

Lenke til kommentar

Omega3 er viktig ja. Men hvor mye legger du i mye fisk? Har du noe tall f.eks på hvor mange spiseskjeer tran som dekker en dagsdose? (vekt kommer vel her som alltid - inn i bildet)

Fortrinnsvis tran ja, eller makrellfilet-pålegg, som linken min over viser. Mye billigere og mer effektivt enn piller. Piller bør være en nødløsning dersom man ikke tåler tran og ikke får det i seg på andre måter.

Endret av eternal
Lenke til kommentar

Anbefalt Omega-3 dose er 1-2g per døgn.

5ml tran gir 1.2g Omega-3.

Et alternativ til tran er selolje, men dette produktet er forholdsvis ukjent da folk alltid har sverget til tran.

Tran bør uansett ikke brukes som hovedkilde til sunt fett hvis du ikke kan spise fisk da du får i deg alt for mye D-vitamin enn det som er anbefalt ved flere doser. 5ml tran (én barneskje] gir 10µg D-vitamin som er 200% av anbefalt døgndose.

Lenke til kommentar
Effects of supplement timing and resistance exercise on skeletal muscle hypertrophy.

Cribb PJ, Hayes A.

Exercise Metabolism Unit, Center for Ageing, Rehabilitation, Exercise and Sport; and the School of Biomedical Sciences, Victoria University, Melbourne, Victoria, Australia.

PURPOSE: Some studies report greater muscle hypertrophy during resistance exercise (RE) training from supplement timing (i.e., the strategic consumption of protein and carbohydrate before and/or after each workout). However, no studies have examined whether this strategy provides greater muscle hypertrophy or strength development compared with supplementation at other times during the day. The purpose of this study was to examine the effects of supplement timing compared with supplementation in the hours not close to the workout on muscle-fiber hypertrophy, strength, and body composition during a 10-wk RE program. METHODS: In a single-blind, randomized protocol, resistance-trained males were matched for strength and placed into one of two groups; the PRE-POST group consumed a supplement (1 g x kg(-1) body weight) containing protein/creatine/glucose immediately before and after RE. The MOR-EVE group consumed the same dose of the same supplement in the morning and late evening. All assessments were completed the week before and after 10 wk of structured, supervised RE training. Assessments included strength (1RM, three exercises), body composition (DEXA), and vastus lateralis muscle biopsies for determination of muscle fiber type (I, IIa, IIx), cross-sectional area (CSA), contractile protein, creatine (Cr), and glycogen content. RESULTS: PRE-POST demonstrated a greater (P < 0.05) increase in lean body mass and 1RM strength in two of three assessments. The changes in body composition were supported by a greater (P < 0.05) increase in CSA of the type II fibers and contractile protein content. PRE-POST supplementation also resulted in higher muscle Cr and glycogen values after the training program (P < 0.05). CONCLUSION: Supplement timing represents a simple but effective strategy that enhances the adaptations desired from RE-training.

PMID: 17095924 [PubMed - in process]

Timing of postexercise protein intake is important for muscle hypertrophy with resistance training in elderly humans.

Esmarck B, Andersen JL, Olsen S, Richter EA, Mizuno M, Kjaer M.

Sports Medicine Research Unit, Bispebjerg Hospital, Denmark. [email protected]

1. Age-associated loss of skeletal muscle mass and strength can partly be counteracted by resistance training, causing a net synthesis of muscular proteins. Protein synthesis is influenced synergistically by postexercise amino acid supplementation, but the importance of the timing of protein intake remains unresolved. 2. The study investigated the importance of immediate (P0) or delayed (P2) intake of an oral protein supplement upon muscle hypertrophy and strength over a period of resistance training in elderly males. 3. Thirteen men (age, 74 +/- 1 years; body mass index (BMI), 25 +/- 1 kg m(-2) (means +/- S.E.M.)) completed a 12 week resistance training programme (3 times per week) receiving oral protein in liquid form (10 g protein, 7 g carbohydrate, 3 g fat) immediately after (P0) or 2 h after (P2) each training session. Muscle hypertrophy was evaluated by magnetic resonance imaging (MRI) and from muscle biopsies and muscle strength was determined using dynamic and isokinetic strength measurements. Body composition was determined from dual-energy X-ray absorptiometry (DEXA) and food records were obtained over 4 days. The plasma insulin response to protein supplementation was also determined. 4. In response to training, the cross-sectional area of m. quadriceps femoris (54.6 +/- 0.5 to 58.3 +/- 0.5 cm(2)) and mean fibre area (4047 +/- 320 to 5019 +/- 615 microm(2)) increased in the P0 group, whereas no significant increase was observed in P2. For P0 both dynamic and isokinetic strength increased, by 46 and 15 %, respectively (P < 0.05), whereas P2 only improved in dynamic strength, by 36 % (P < 0.05). No differences in glucose or insulin response were observed between protein intake at 0 and 2 h postexercise. 5. We conclude that early intake of an oral protein supplement after resistance training is important for the development of hypertrophy in skeletal muscle of elderly men in response to resistance training.

PMID: 11507179 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Effects of resistance training and protein plus amino acid supplementation on muscle anabolism, mass, and strength.

Willoughby DS, Stout JR, Wilborn CD.

Exercise and Biochemical Nutrition Laboratory, Baylor University, Waco, Texas, U.S.A..

This study examined 10 wks of resistance training and the ingestion of supplemental protein and amino acids on muscle performance and markers of muscle anabolism. Nineteen untrained males were randomly assigned to supplement groups containing either 20 g protein (14 g whey and casein protein, 6 g free amino acids) or 20 g dextrose placebo ingested 1 h before and after exercise for a total of 40 g/d. Participants exercised 4 times/wk using 3 sets of 6-8 repetitions at 85-90% of the one repetition maximum. Data were analyzed with two-way ANOVA (p<0.05). The protein supplement resulted in greater increases in total body mass, fat-free mass, thigh mass, muscle strength, serum IGF-1, IGF-1 mRNA, MHC I and IIa expression, and myofibrillar protein. Ten-wks of resistance training with 20 g protein and amino acids ingested 1 h before and after exercise is more effective than carbohydrate placebo in up-regulating markers of muscle protein synthesis and anabolism along with subsequent improvements in muscle performance.

PMID: 16988909 [PubMed - as supplied by publisher]

The effect of protein and carbohydrate supplementation on strength training outcome of rehabilitation in ACL patients.

Holm L, Esmarck B, Mizuno M, Hansen H, Suetta C, Holmich P, Krogsgaard M, Kjaer M.

Institute of Sports Medicine, Copenhagen, Bispebjerg Hospital, Bispebjerg Bakke 23, Bldg. 8, 1st, 2400 Kobenhavn NV, Copenhagen, Denmark. [email protected]

Patients with anterior cruciate ligament (ACL) injury experience atrophy and weakening of the extensor as well as the hamstrings muscles at the injured leg. Especially, the weakness of the quadriceps muscle has been ascribed to hamper daily physical tasks. The purpose of the present study was therefore to investigate if nutrient supplementation during 12 weeks of conservative rehabilitation strength training could enhance hypertrophy and strength of the quadriceps muscle in ACL-injured patients. Twenty-six ACL-injured men and women were included and randomly distributed into three supplementation groups: Protein+Carbohydrate (PC), Isocaloric-Carbohydrate (IC), or Placebo (PL), ingesting the supplementation immediately after each of 36 training sessions. Determined from images of thigh cross-sections (magnetic resonance imaging) the hypertrophy of the quadriceps muscle differed significantly between groups at the distal part, with the PC group demonstrating the largest hypertrophy. Peak torque of the quadriceps muscle at constant velocity 60 degrees.s-1 was significantly elevated in the PC group only, and the time to reach peak torque tended to decrease as well only in the PC group. The results from this study demonstrate that restoration of the distal vasti muscle mass and knee extension muscle strength with resistance training is promoted further by protein-containing nutrient supplementation immediately after single exercise sessions. Thus, exercise-related protein supplementation may seem important for surgery-related rehabilitation of skeletal muscle. Copyright © 2006 Orthopaedic Research Society.

PMID: 16917926 [PubMed - in process]

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
We conclude that early intake of an oral protein supplement after resistance training is important for the development of hypertrophy in skeletal muscle of elderly men in response to resistance training.

Apropos dette her: Det beste etter trening er vel 100% Whey, er det ikke? Nå er ikke jeg en pulverguru, men er fullstendig klar over at det finnes flere typer til flere bruksområder, og så vidt jeg vet er 100% Whey ideelt etter trening, om man da ikke har et proteinrikt måltid på plakaten.

Lenke til kommentar
The effects of protein and amino acid supplementation on performance and training adaptations during ten weeks of resistance training.

Kerksick CM, Rasmussen CJ, Lancaster SL, Magu B, Smith P, Melton C, Greenwood M, Almada AL, Earnest CP, Kreider RB.

Center for Exercise, Nutrition and Preventive Health Research, Department of Health, Human Performance and Recreation, Baylor University, Waco, TX 76798, USA.

The purpose of this study was to examine the effects of whey protein supplementation on body composition, muscular strength, muscular endurance, and anaerobic capacity during 10 weeks of resistance training. Thirty-six resistance-trained males (31.0 +/- 8.0 years, 179.1 +/- 8.0 cm, 84.0 +/- 12.9 kg, 17.8 +/- 6.6%) followed a 4 days-per-week split body part resistance training program for 10 weeks. Three groups of supplements were randomly assigned, prior to the beginning of the exercise program, in a double-blind manner to all subjects: 48 g per day (g.d(-1)) carbohydrate placebo (P), 40 g.d(-1) of whey protein + 8 g.d(-1) of casein (WC), or 40 g.d(-1) of whey protein + 3 g.d(-1) branched-chain amino acids + 5 g.d(-1) L-glutamine (WBG). At 0, 5, and 10 weeks, subjects were tested for fasting blood samples, body mass, body composition using dual-energy x-ray absorptiometry (DEXA), 1 repetition maximum (1RM) bench and leg press, 80% 1RM maximal repetitions to fatigue for bench press and leg press, and 30-second Wingate anaerobic capacity tests. No changes (p > 0.05) were noted in all groups for energy intake, training volume, blood parameters, and anaerobic capacity. WC experienced the greatest increases in DEXA lean mass (P = 0.0 +/- 0.9; WC = 1.9 +/- 0.6; WBG = -0.1 +/- 0.3 kg, p < 0.05) and DEXA fat-free mass (P = 0.1 +/- 1.0; WC = 1.8 +/- 0.6; WBG = -0.1 +/- 0.2 kg, p < 0.05). Significant increases in 1RM bench press and leg press were observed in all groups after 10 weeks. In this study, the combination of whey and casein protein promoted the greatest increases in fat-free mass after 10 weeks of heavy resistance training. Athletes, coaches, and nutritionists can use these findings to increase fat-free mass and to improve body composition during resistance training.

PMID: 16937979 [PubMed - in process]

Lenke til kommentar
Ingen av kildene har bevist noe om at 2-3g pr kg gjør noe nytte, og det er jo slike mengder en del av oss stiller oss tvilende til.

7428953[/snapback]

Produsentene bak 90+ opererer med 1.2 til 1.8kg protein for seriøse idrettsutøver. Hvem er det egentlig som hevder at man bør ha i seg 2 - 3g pr kg?

Lenke til kommentar

Mange i denne tråden ihvertfall...

De mengdene du snakker om er det utmerket mulig å oppnå med normalt sunt norsk kosthold. Om det kan lønne seg å ta en proteinshake før eller etter trening dersom man ikke spiser et skikkelig måltid, er en sak som gjerne kan diskuteres - og da foreslår jeg vi gjør det; Alle her inne burde være interessert i å finne ut hva som er rett.

Mye av dokumentasjonen postet over taler også for at pulverhysteriet er overdrevet. Det er ingen som sier man ikke skal innta proteiner - det er mengdene og behovet for konsentrerte supplementer som diskuteres. For ikke å snakke om andre supplementer som multivitamin og mineraler der jeg henviser til første post i tråden.

En liten kurositet forresten; under krigen brukte mange soldater å drikke ekstremt mye tran - gjerne en flaske og mer i ny og ne fordi man trodde dette ville fremme prestasjoner gjennom en logisk tankerekke som sier at 2xsunt inntak = dobbelt så sunt. Synes jeg ser likheter med dagens holdninger og oppfatninger omkring bruken av supplementer. Mange er for lite kritiske til informasjon som flyter på internett og i reklamer.

Endret av eternal
Lenke til kommentar
Proteinpulver i forbindelse med trening til nøds hvis man har et uberføkka kosthold

Tror du alle personene i disse studiene hadde et uberføkka kosthold? Nei, det hadde de ikke, jeg har lest en av disse studiene og den kjørte vanlig «normalt» kosthold på 2500 kcal.

Om det kan lønne seg å ta en proteinshake før eller etter trening dersom man ikke spiser et skikkelig måltid, er en sak som gjerne kan diskuteres - og da foreslår jeg vi gjør det;  Alle her inne burde være interessert i å finne ut hva som er rett.

Hvorfor skal dette diskuteres, her står det svart på hvit at det har en bra effekt.

Proteinpulver er jo et (av mange) kosttilskudd som ikke har bevist effekt.

Denne har vi vell iallefall slått død en gang for alle. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...