Gå til innhold

Diskusjonstråd for kosttilskudd

Gjest Slettet+9817234daf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Da har jeg lagt opp hjemmesiden til en god kompis av meg. Sjekk kostholdet hans. Vi hadde en liten diskusjon i går, men han vet nok hva som funker for ham.

7394646[/snapback]

Hva gjør han så unik at han kan spise 2.5+ gram protein for dagen å du aksepeterer det. Mens når vi andre gjør det er vi litt ute å kjøre? Eller misforstår jeg og du syns dette også er litt for drøyt?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg synes kostholdet hans er ganske drøyt og det vet han også, men han har jo blitt diger i forhold til hvor pitteliten han var før. Poenget er jo at han ikke vet om et mindre proteininntak hadde fungert like bra, det innrømmer han, men kyler i seg 300 g proteiner til dagen fordi det er det han har lært. Fyren har jo tross alt diskutert kosthold med Tommi Thorvildsen og når han sier at det er bra med proteiner, så tar han det på ordet. Personlig mener jeg at det er altfor mye.

Lenke til kommentar
Jeg synes kostholdet hans er ganske drøyt og det vet han også, men han har jo blitt diger i forhold til hvor pitteliten han var før. Poenget er jo at han ikke vet om et mindre proteininntak hadde fungert like bra, det innrømmer han, men kyler i seg 300 g proteiner til dagen fordi det er det han har lært. Fyren har jo tross alt diskutert kosthold med Tommi Thorvildsen og når han sier at det er bra med proteiner, så tar han det på ordet. Personlig mener jeg at det er altfor mye.

7401599[/snapback]

Da misforsto jeg deg litt da;) Ja til og med jeg syns det var litt drøyt for en så lett mann, tipper han veier rundt 80kg eller mindre?

å Har faktisk diskutert kosthold med Stelland og Thorvildsen også(skryte). Men begge er jo faktisk moderat hva anngår proteininntak for normale/amatør byggere.

Lenke til kommentar
De vitaminpillene du tar ville jeg forresten tatt opp til sterk vurdering.  Det kan også ha motsatt effekt.  Hvorfor mener du at du trenger disse - er kostholdet ditt eller svakt?  Hvorfor ikke bare spise litt frukt, variert pålegg og noen salatblad ved siden av middagen?

7399860[/snapback]

Jeg spiser grønnsaker en gang i blandt, men jeg har ikke et veldig godt kosthold nei. Det blir mye kjøttdeig/kyllingstrimer og pommes frites, lite variasjon. Har kjøpt laks i dag, da :)
Lenke til kommentar

Sitat fra 1.post i tråden:

# Inntak av vitaminer og mineralstoffer utover kroppens behov fremmer ikke prestasjonsevnen med mindre du har en reell mangel av ett eller flere næringsstoffer.

# Det kan være potensielt helseskadelig og prestasjonshemmende å bruke vitamin- og mineraltilskudd som kroppen din ikke trenger.

Observasjon:

Multivitamin er blitt et motetilskudd mot dårlig samvittighet. For ofte av folk som har det med god grunn, og unngår å ta de nødvendige grep - som er langt mer enn hva en pille kan fikse.

Observasjon: folk tjener seg søkk rike på dette og nordmenn er ukritisk fordi de har lært at vitaminer = bra.

Endret av eternal
Lenke til kommentar

# Inntak av vitaminer og mineralstoffer utover kroppens behov fremmer ikke prestasjonsevnen med mindre du har en reell mangel av ett eller flere næringsstoffer.

# Det kan være potensielt helseskadelig og prestasjonshemmende å bruke vitamin- og mineraltilskudd som kroppen din ikke trenger.

Observasjon:

Multivitamin er blitt et motetilskudd mot dårlig samvittighet. For ofte av folk som har det med god grunn, og unngår å ta de nødvendige grep - som er langt mer enn hva en pille kan fikse.

Observasjon: folk tjener seg søkk rike på dette og nordmenn er ukritisk fordi de har lært at vitaminer = bra.

7402884[/snapback]

Trener du selv, har du noen gang trent hardt over lengre perioder? Har DU selv noen referansepunkt til dine uttalelser?

Lenke til kommentar

Observasjon:

7402884[/snapback]

Trener du selv, har du noen gang trent hardt over lengre perioder? Har DU selv noen referansepunkt til dine uttalelser?

7406143[/snapback]

Ja, jeg har erfaring med trening over lengre tid. Både med og uten proteinpulver og multivitaminer. Og dessuten referer jeg til første post i tråden som du gjerne ser. Du kan ta en kikk på kildene der.

Eneste jeg har noen tro på i tillegg til anbefalingene i første post, er fetttilskudd ala omega3 - hvis man ikke spiser nok omega3-rike produkter, noe jeg gjør (markrellfilet på en skive hver dag, var en test på tv2 hjelper deg som sa dette gav større effekt enn tablett). Proteinpulver i forbindelse med trening til nøds hvis man har et uberføkka kosthold - og da snakker jeg ikke store mengder

Endret av eternal
Lenke til kommentar
Du burde ta omega3 selv om du spiser fisk på brødskiven hver dag.

7414941[/snapback]

Festlig med disse skråsikre snusfornuftige påstandene her i tråden... (nei)

TV2 hjelper deg hadde en Omega3-test av kapsler osv.

Fisk, tran eller kapsler?

Hva med tranen?

Barnelærdommen holder mål. Ifølge analysene til NIFES gir en barneskje med tran hver dag nesten dobbelt så mye omega 3 som kapslene – i tillegg er tran i flytende form mye billigere.

NIFES har regnet ut hvor mye omega 3 du får i deg ved å spise én brødskive med makrell i tomat. Analysen viser at du får om lag dobbelt så mye omega 3 sammenlignet med å drikke en skje tran. Også en porsjon sardiner og røket laks gir deg mer omega 3 enn tranen.

Endret av eternal
Lenke til kommentar
Tv2 hjelper deg, njaaa skeptisk.

7415249[/snapback]

Ogsponsede wannabes på amerikanske boleforum...? teh ultimate truth.

?

Utført av:

Nasjonalt institutt for ernærings- og sjømatforskning (NIFES) som sagt. Trodde du det var vertinnen som brukte kjemisettet til sønnen for å gjøre testene?

Lenke til kommentar

vel... At det er mer omega-3 i en porsjon laks (noe jeg tenker tilsvarer ca 100g+) enn i en skje på ca 2-3g kommer ikke på meg som et sjokk da. Å det står forøvrig ingenting om at bare en skive med makrell i tomat er nok, eventuelt en skje tran.

Jeg tar selv minst 6 kapsler daglig, eller en stor slurk udo's choice.

Endret av Hyrlen
Lenke til kommentar
Leste du to poster opp?

Vi snakket vi om en skive med makrellfilet - som gir dobbelt så mye omega 3 som en skje tran - som i neste rekke gir dobbelt så mye som kosttilskuddene.

7416053[/snapback]

To spiseskjeer er litt i underkant av hva man bør få i seg da.

Å når du sier "kosttilskuddene", tran er jo å et tilskudd. Trenger ikke være i pille eller pulverform for og falle inn i den kategorien.

Lenke til kommentar

Jaså? Hvor mye bør man få i seg da? Eller er det bare en hypotese du slenger ut i det blå igjen? Og er det fremdeles for lite med en skive makrellfilet pr. dag når man tar opplysningene i betraktning?

Med "kosttilskuddene" mener jeg alt dette new-age markedsførings-bullshittet som har kommet de siste årene. Tran er imho. ikke et tilskudd på samme måte som multivitamintabletter og pulver. Men som jeg sa, tror jeg ikke at omega3-piller er bortkastet i seg selv. Men hvorfor kaste vekk masse penger på disse hersens oppskrytte samvittighetspillene når man kan oppnå bedre effekt med vanlig mat og tradisjonelle varer?

Og multivitaminer - kommer dere fortsatt til å bruke disse etter kommentarene i første post, og hvorfor?

Endret av eternal
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Kompisen min som jeg nevnte lengre oppe i tråden fikk litt hakeslepp når jeg sa at han burde bytte ut Udo's Choicen sin med tran. Det er viktig å få i seg mye Omega 3 i forhold til 6 og 9, så hvorfor putte i seg Omega 6, som kroppen produserer selv, eller Omega 9, som ikke er en essensiell fettsyre?

Lenke til kommentar

Kunne du ikke invitert kameraten din inn her da wh1te?

Skulle jo tro at en som legger så mye tid ned i trening og penger til mat, tilskudd osv er interessert i å finne ut hva som virkelig funker og dokumentasjon. Han burde jo absolutt vært interessert i å bla opp litt dokumentasjon for å skille ut hva som er fakta av disse bransjemytene.

Synes det er litt vel høy kjerringråd_fra_boleforum- og kompisen min sa- faktor her inne nå. Hadde vært kjekt å få litt motvekt til det :D

Lenke til kommentar
Kompisen min som jeg nevnte lengre oppe i tråden fikk litt hakeslepp når jeg sa at han burde bytte ut Udo's Choicen sin med tran. Det er viktig å få i seg mye Omega 3 i forhold til 6 og 9, så hvorfor putte i seg Omega 6, som kroppen produserer selv, eller Omega 9, som ikke er en essensiell fettsyre?

7417047[/snapback]

Og når begynte kroppen å produsere omega 6 selv?

Endret av kengdal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...