Gå til innhold

Diskusjonstråd for kosttilskudd


Gjest Slettet+9817234daf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har jo dessverre lagt på meg litt pondus men ønsker fremdeles å øke i styrke, så jeg vil ligge på ett kcal overskudd. Men vil det hjelpe på pondusen og spise mindre fett mat?

 

Og en annen ting, jeg spiser rundt 3000kcal per dag, og 160g+ protein, men proteinen skal vist gi 4kcal per gram protein. Så betyr det da at jeg egentlig får i meg 3640kcal per dag? :p

Lenke til kommentar

Jeg har jo dessverre lagt på meg litt pondus men ønsker fremdeles å øke i styrke, så jeg vil ligge på ett kcal overskudd. Men vil det hjelpe på pondusen og spise mindre fett mat?

 

Og en annen ting, jeg spiser rundt 3000kcal per dag, og 160g+ protein, men proteinen skal vist gi 4kcal per gram protein. Så betyr det da at jeg egentlig får i meg 3640kcal per dag? :p

 

Hvor mange kcal det er i protein er enkelt å deklarere på produktet men vanskelig å vite nøyaktig inne i kroppen. Det kommer helt an på hvor mye protein kroppen bruker til å reparere og bygge og hvor mye den forbrenner som energi eller lagrer. Er proteinet for skadet så må kroppen forbruke det til energi, ellers kan det brukes som byggematerialer. Ja, kroppen kan faktisk lagre protein, selv om svært få har hørt om det, men mengden er begrenset, på samme måte som glykogenreservene.

 

Lavere inntak av kvalitetsprotein som f.eks rå egg er sannsynligvis sunnere over tid.

Med en gang du varmebehandler protein ødelegger du bindingene og dermed er kroppen nødt til å forbrenne ca halvparten. Dette må selvfølgelig måles opp mot risikoen det er å ikke varmebehandle og få uønskede mikroorganismer i kroppen. Egg er rimelig safe i Norge i alle fall, om du tåler det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tipper det er 3000kcal pr dag inkl proteinet.

 

En pondus fjerner du med en deff i 6 uker.

Du kan gå ned til 2700kcal pr dag så vil du begrense pondusbyggingen, men du må fortsatt være i overskudd for å bygge noe særlig masse. Slow-bulking med 1 kg masse i året er kjedelige greier.

 

Hvor mye har du gått opp i det siste? 1-2kg i mnd er mer en bra nok, 5-6kg i mnd så ligger du alt for høyt.

Lenke til kommentar

Tipper det er 3000kcal pr dag inkl proteinet.

 

En pondus fjerner du med en deff i 6 uker.

Du kan gå ned til 2700kcal pr dag så vil du begrense pondusbyggingen, men du må fortsatt være i overskudd for å bygge noe særlig masse. Slow-bulking med 1 kg masse i året er kjedelige greier.

 

Hvor mye har du gått opp i det siste? 1-2kg i mnd er mer en bra nok, 5-6kg i mnd så ligger du alt for høyt.

 

Veier en 87-88kg nå så har gått opp nærmere 2kg ja. Føler pondusen er blitt litt større og :p

Lenke til kommentar

Trikset er å finne det som er kcal-overskudd for deg.

Sjekke vekta 1x pr uke og er det en hel kg opp kutt 200kcal pr dag osv.

Ikke lett om du har varierende uke/aktiviteter.

Trenger bare 200kcal i overskudd pr dag / 200kcal mer en du spiste før du bulket.

Er treningen også ny må man legge på 500kcal her. // Mer en man spiste før da man hadde samme vekt lenge.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Nekroposting er vel lov på stickies? :ph34r:

 

Er litt forvirra rundt hva som skjer med et eventuelt proteinoverskudd. Har forstått det sånn at protein gir 4kcal per gram, og blir omdannet til glukose (?) og etterhvert fett dersom energien ikke blir brukt av kroppen. Samtidig sier blant andre en professor i ernæring ved UiO at "får man i seg for mye, omdannes det til nitrogen, som går ut med urinen" (http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.3732065). Jeg trodde nitrogen ble dannet ilag med glukosen. Sånn jeg tolker professoren så mener han at man kan spise så mye proteiner man bare vil uten å bli tjukk. What gives?

Lenke til kommentar

Den korte utgaven som er for de dødelige er at den termiske effekten er på 25% ca ( TEF) Og det vil si at det koster kroppen 1 kcal å forbrenne 1g protein som er 4 kcal og da får kroppen på en måte 3kcal nytte av ett gram protein.

 

Primært blir overskudd av protein ( over 3g pr kg) omdannet til glukose, og da kunne man like godt spist karbohydrater. Det er derfor alle sier at det bare blir dyre karbohydrater.

 

Ser at Dukien er innlogget så da får du vel langt svar :dremel:

Lenke til kommentar

Nitrogen sitter på aminogruppen på karbonskjelettet i en aminosyre, da nitrogen er giftig om det krysser blod/hjerne-barrièren må overskuddet deamineres og fraktes til nyrene hvor vi da tisser nitrogenet ut, og det er her det populært heter at "proteintilskudd er dyrt urin" da det økte behovet for proteinsyntese er relativt lite i forhold til å bygge masse.

 

Alle glukogene aminosyrer brytes ned til pyruvat eller en metabolitt i sitronsyresyklusen. De ketogene aminosyrene brytes ned til acetyl-CoA eller acetoacetyl-CoA (et ketonlegeme).

 

Så da har vi slik du lurer på ketogene og glukogene varianter, begge disse gruppene kan gå inn i sitronsyresyklus og danne ATP; altså energi - ved en overskuddfase hvor glykolysen er hemmet (da du har et overskudd) vil da disse danne et energirikt molekyl "acetyl-CoA" (Oppkokning av disse stimulerer til lagring av fett via et energioverskudd fra makronæringstoffer.

 

Med andre ord ; Hvis cellene har høy tilgang på substratet til sitronsyresyklusen, acetyl-CoA, vil dette stimulere glukoneogenesen og på sikt føre til lagring av energi som glykogen og fettvev. Dette er tilfelle når energiinntaket er høyere enn forbruket.

 

Et oversiktsbilde over protein-metabolismen i kroppen kan sees her; men kort og godt er det aminosyrene alanin og "indirekte" glutamin som overfører de ubrukte amino-gruppene til leveren for dannelse av UREA.

 

Jeg ser nå at War nærmest "advarer" mot et langt svar, haha. :D

Nå er det aller første gang at jeg velger å poste utenfor "det store treningsemnet da jeg selektivt styrer unna, men er en first time for alt, uansett ; Jeg vet virkelig ikke åssen man skal forklare protein-metabolismen lettere og mer forståelig enn dette.

post-235098-0-72236800-1360850531_thumb.gif

Endret av Dukien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror jeg forstår essensen i det. Så grunnen til at denne professoren sier som han gjør er at glukoneogenesen er såpass energikrevende at energien i forhold til prisen og mengden protein i praksis ikke vil være merkbar?

 

Føler meg forøvrig beæret over å ha påtvunget din debut utenfor treningstråden. :)

Lenke til kommentar

Den ernergiprosessen han snakker om er TEF(den termiske effekten av mat) ,er mengden energi brukt til å fordøye maten.

Det ligger på noen få prosent for fett og karbohydrat, mens protein ligger oppi 20+%

Det er ikke så store summer at man skal gå rundt å tru at man kan spise hva man vil av protein uten å få energioverskudd.

 

Lagres til fett er så relativt, fett mellomlagres i fettcellene og frigjøres igjen om man er under kcalnivået for den dagen . Den nitrogenen han snakker om er en brøkdel av prosessen, så å "pisse ut overskuddsproteiner" som fokl sier er å fokusere på en bitteliten del av en hel prosess.

 

Formye protein kan man tenke at omdannes til glukose da det er den primære delen, og da går det plutselig ikke an å fåm overdose av protein.

Men det lønner seg ikke uansett, skal man bygge masse er det mindre protein som teller, her gir faktisk formye protein imunitet i reseptorer så det vil være direkte negativt med "formye" / , mer en anbefalt på 1,7 -1,8g pr kg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det har ikke noe med at glukoneogenesen er for energikrevende, glukoneogenese er leverens rolle for å sikre en stabil konstant blodsukker-kurve ; kort godt nydanner leveren glukose fra andre utgangsstoffer som ikke er karbohydrater.

 

Det er rett og her vi kan få lagt sukker av de to andre makronæringstoffene ved behov, i andre situasjoner (f.eks nattlig faste-sult) vil ratioen glukagon:insulin øke for førstnevnte, samtidig som etter et måltid er glukoneogenese hemmet av insulin. (Det er ikke behov for nydannelse av sukker ved et energiinntak)

 

Du er i en katabol og anabol fase flere ganger i døgnet, og dette her handler rett og slett om biokjemisk utnyttelse slik War er innpå :

 

Kroppen bruker mer energi på å bryte ned protein --> energi enn fett/KH.

Fra KH vil man klare å nyttegjøre seg ca. 75% tilsvarende ATP av energien som metaboliseres.

Fra fett vil som ATP er da ca. 90% av det som metaboliseres.

For protein vil vi bare klare å produsere ATP tilsvarende 55% av den totale energimengden og en av grunnene til at det "koster" mer å bryte ned proteiner er at det må først spaltes ned til minste aminosyrenivå/peptider for så å bare bygge dem opp igjen til proteiner som f.eks leverproteiner/vev/immunforsvar etc.

 

Resterende av energien går med i prosessen for å bryte ned næringsstoffene, og det er dette som er TEF.

Lenke til kommentar

Det han sier der stemmer, er bare måten det blir framført som høres rart ut, dette er mest sannsynlig slumring av forfatteren.

Det jeg tror er at journalisten har prøvd å justert det mot et såpass bredt publikum som mulig (jo mere lett-leselig jo bredere publikum)

 

Protein blir ikke "omdannet" til nitrogen da aminogruppen(nitrogen) sitter på selve karbonskjellet, og dette skjelettet inneholder sin del av energi og det er jo dette som kan fungere som substrat til å bygge ATP. Det er ikke verre enn at man fjerner via deaminering den delen man ikke har bruk for. :)

http://bioaktivator....-_Aminosyre.png

Til høyre sitter aminogruppen hektet på nitrogen.

 

Edit :

 

Hvert år gjennomfører studentene ved Avdeling for Ernæring et forsøk hvor de spiser den samme maten i to uker. I tillegg til maten tar de proteintilskudd den siste av de to ukene. Når de så måler nitrogeninnholdet i urinen viser det seg at det meste av overskuddet av proteiner går rett ut igjen.

Dette bringer tilbake uhyggelige minner! Gjett EN gang hvor vi "lagret" urinen vår da vi måtte pisse hver dag på skolen? I tillegg for at dette skulle bli representativt så var det nøyaktig samme kcal-mengde/energi-prosent fra makronæringstoffene.

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...