Gå til innhold

Diskusjonstråd for kosttilskudd


Gjest Slettet+9817234daf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er egentlig ingen dokumenterte downsides, tror jeg. Det har ingen direkte virkning på fettnedgang, men det vil hjelpe til med å bevare muskelmasse på et kcal-underskudd.

 

Noen påstår de blir pløsete og vannete i trynet, og noen mener de får kviser av det, mens andre ikke merker noe. Det har hvertfall ikke blitt dokumentert noen bivirkninger ved å bruke dette, ei over lengre perioder.

 

edit: du vil jo gå litt opp i vekt, men det er på grunn av at musklene fylles med væske.

Endret av Sir-Andy
Lenke til kommentar

Hvordan ser forumfolkene her på kunstige søtningsstoffer?

Usikker jeg og.

 

Ting jeg mener det kan være hold i:

- Påvirker mage/tarmflora (bakterier) i negativ grad

- Som med alle typer sukker, stimulerer søtsug. Feks; drikker Zero - hjernen frigir dopamin/serotonin - det å drikke søt brus blir et godt minne. Neste gang du blir tørst - brus.

 

Ting jeg mener er totalt bullshit:

- Oppfordrer kroppen til å lagre mer fett, osv. Kunstige søtningsmidler er ikke insulinstimulerende.

 

Positive ting:

- Ikke kalorier i det, utrolig søtt.

 

 

Lenke til kommentar

Hvordan ser forumfolkene her på kunstige søtningsstoffer?

Det blir litt som å spørre om hva folk synes om fettsyrer. Det eksisterer så utrolig mange forskjellige kunstige søtningsstoff at det blir umulig å uttale seg bastant enten om det ene eller det andre.

Det som derimot er sikkert, er at kunstige søtstoffer har fått et ufortjent dårlig rykte. Dette er på lik linje med de andre E-stoffene, som f.eks konserveringsmidler og fargestoffer.

 

Denne situasjonen kan vi nok skylde på bloggenerasjonen som helt ukritisk videreformidler feilaktig informasjon som følge av mangel på kildekritikk og faglig kunnskap om emnet. Av en eller annen grunn har alle fått det for seg at naturlige stoffer er automatisk sunne mens kunstige stoffer er ufarlige. Dette er naturligvis ikke tilfellet.

Kanskje det rett og slett har noe med navnene å gjøre? Belladonnaurten høres kanskje uskyldig ut, men den inneholder blant annet det særs giftige stoffet Skopolamin.

Eller hva med det grusomme E-stoffet E948? Det er vel ingen som er dum nok til å innta store mengder... oksygen?

 

Tommelfingerregelen min er at så lenge det er i salg i Norge gjennom dagligvarehandelen, så er det helt sikkert greit å konsumere.

 

Dette kan eksemplifiseres med aspartam som gjentatte ganger har blitt frikjent av seriøse medisinske og biokjemiske tidsskrifter.

Endret av LarsP
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kunstige søtstoffer er helt greit, og helt ufarlig med moderat bruk. Du skal drikke mange liter brus eller spise flere kilo drops før det begynner å bli farlig.

 

Det stod faktisk om dette i dagbladet i dag, og jeg var enig i det som var skrevet der. Sukker er nok værre enn søtstoffer når det kommer til dette med (bi)virkninger. Det finnes som sagt mange typer søtstoffer, og ikke alle er like uskyldige.

Lenke til kommentar

Hvordan ser forumfolkene her på kunstige søtningsstoffer?

 

Har fått mye negativ omtale, jeg tror ikke det er så farlig som folk skal ha det til, men tror heller ikke det er bra å bøtte ned lettbrus hver jævla dag.

Derfor prøver jeg å holde meg til lettbrus i helgene og vann ellers.

 

Får jeg kreft da så får det bare bli med det, sikkert en haug andre ting som er værre.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ved Plasma Whey proteinet jeg kjøpte, fulgte det med sånn skei for å ta "scoops". På pakken står det at 1 scoop er 30g, men da jeg måler med vekten min så kommer det alltid på rundt 25g. Jeg lurer da på om det er vekten min som er upresis, eller om 1 strøken skje faktisk ikke er 30g?

 

Samme greiene skjer med kreatin. Liten skje, tar 1 strøken skje hver dag, står på pakken at det er 5g men på vekta står det mellom 3-4g (varierer). Upresis vekt eller skal jeg ikke ta pakken helt seriøst? For jeg har begynt å putte i meg mer enn 1 strøken skje.

 

I tillegg, hvor effektivt er det med whey protein på hviledager? Det tas jo fort opp i blodet, og har "umiddelbar effekt" men er dette så veldig bra bortsett fra rett etter trening? Har dessverre ikke casein men vurderer å gå til innkjøp visst det er det som skal til...

 

 

Og nei passer kanskje ikke inn i denne tråden men føler ikke det er verdt å lage ny tråd.

Lenke til kommentar

Målenheter kan du ta på øyemål så lenge du ikke driver med konkurranse innen fitness/BB (dvs du ikke må måle akkurat hvor mye du skal ha i deg..) Jeg tror ikke jeg noen gang har følgt anvisningen på kreatin eller proteinpulver.

 

Og joda, du trenger proteiner på hviledager også. Og selv om kasein kanskje ville hatt en liten fordel i forhold til whey, så tar du det du har tilgang til (så fremt du ikke klarer å få i deg nok via kostholdet ditt)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...