Gå til innhold

Diskusjonstråd for kosttilskudd

Gjest Slettet+9817234daf

Anbefalte innlegg

Har ikke gått grundig gjennom, men ved å se raskt gjennom kan jeg lage følgende punkter:

- du trener mye, og har et godt over gjennomsnittlig høyt kaloriforbruk

- du spiser mye protein. Kroppen bruker 25% av energien fra hvert protein til å fordøye/forbrenne proteinet, altså får man totalt (netto) kun 3kcal fra hvert gram protein kontra ca. 4kcal fra hvert gram karbohydrat og 9kcal fra hvert gram fett. Du spiser mye frukt og grønt, og generelt mye mindre karbohydrat/fett enn protein. Trolig har du et ganske lavt kcal-inntak.

Vil tro du har et godt kcal-underskudd, og dine antagelser kan virke fornuftig. Hvor lenge har du hatt et slikt kosthold/en slik treningsmengde? Hvordan har vekten din utviklet seg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har holdt på i nesten 70 dager. Helgene pleier å bli litt ymse dessverre, så disse kan også gjøre utslag. Jeg går opp i vekt (som jeg ønsker) i tillegg til at jeg øker i løftene mine. Føler ikke at jeg har gått noe spesielt opp i fettprosent (snarer tvert i mot noen dager..) men dette blir bare synsing, opp til dags formen og lys settingen ;)

Det største kalori inntaket mitt er ved middag da hun jeg bor med ikke helt er på "sunne" stien enda (prøver å omforme henne.. :evil: ) Så blir en del pasta og ris middager fra poser, men prøver å begrense porsjonene og heller spise noe annet litt senere.

Lenke til kommentar

Nei, er vel ikke det. Synes bare det ikke stemmer helt med teorien.. :p Burde jo ligge i overskudd for å gå opp i muskel masse. Men som du sier, resultatene virker jo positive. Så får vel fortsette enn så lenge. Takk! :)

Forresten; noen som har forslag til hvorfor det er 5g/100g mindre proteiner i frossen kyllinglår enn ferskt grillet?

Lenke til kommentar

Hei, har begynt å trene en del etter pause på flere måneder. Har alltid vært en tynn gutt som kunne spise hva som helst uten å legge på seg, men etter at jeg nå har flyttet til utlandet har det blitt veldig mye mat og har nok lagt på meg noen kilo, noe som jeg trives med tanke på at jeg vet jeg har mange kilo å gå på. Det med at jeg legger på meg en del no, gjør det at jeg ikke trenger å bruke noe særlig proteinpulver til hverdags? Vil det si at det jeg spiser nå er nok?

Har tenkt å gå til innkjøp av noe kreatin, hadde stor suksess med det når jeg trente og i begynnelsen gikk jeg opp 8 kilo på 3 uker..

Edit: Og ja, kreatin. Ville dere kjøpt det i pulver eller kapsel form? Brukte pulver før, blandet det i vann. Kan melk brukes til kreatin?

Endret av RedLegend
Lenke til kommentar

Litt vanskelig å si om du får i deg nok proteiner ut i fra at du legger på deg. Går du opp mer enn 4kg per mnd, så legger du også på deg fett. Det vil si at kalori inntaket ditt er større enn forbruket. Det blir vel sagt at de veldig genetisk heldige klarer å legge på seg 2kg muskler per mnd, gjennomsnittet må nøye seg med 1kg. Dvs at du trolig legger på deg 3kg fett som fort blir ganske mye i lengden.

Hvordan ser kosten din ut?

8kg på 3 uker pga kreatin tror jeg ingenting på (da er du en STOR person allerede), de fleste opplever kanskje 4kg ekstra. Du må huske på at kreatin kun binder vann i musklene, 4kg vann er 4liter. Ganske mye altså..

Kjøp pulver, billigst og som regel renere..

Lenke til kommentar

Det blir vel sagt at de veldig genetisk heldige klarer å legge på seg 2kg muskler per mnd, gjennomsnittet må nøye seg med 1kg. Dvs at du trolig legger på deg 3kg fett som fort blir ganske mye i lengden.

2kg muskler på en mnd blir 24kg muskler på et år. Det er helt klin umulig uten noen former for steroider. Klarer man å legge på seg 5-6kg muskler pr år skal man være meget fornøyd. Kostholdet er, som du sier, alfa og mega. Jeg skal etter diverse kalorikalkulatorer på nettet spise ~2700kcal, og selv om jeg har lagt meg på 3000kcal om dagen har jeg på en måned gått opp ca. 700gram, da har jeg også begynt med kreatin i perioden... Jeg øker nå til 3500kcal om dagen, du må med andre ord spise mye, ihvertfall hvis du er Ecto.

Lenke til kommentar

Har ikke kilde på det nå, men har tatt opp dette temaet før og fant fram studier hvor folk faktisk klarte å økt 2kg muskelmasse per mnd over en 3 eller 6 mnd periode (husker ikke eksakt) Dette var utøvere som hadde trent før, men ikke var noe profesjonelle. Det kan jo nevnes at personer som ikke har trent før, eller har hatt en lengre pause (1år+) vil øke voldsomt i starten, men dette vil dabbe av etter 1-3 mnd.

Etter rask googling, ser det ut til at mellom 0.5-1.5 kg er gjennomsnittet man kan forvente. Dette er avhengig av genetikk, kosthold, treningsprogram og hvile. De tre siste er de eneste man faktisk kan påvirke. Men det å klare 1kg eller mer per mnd krever veldig mye planlegging og tid, så ville ikke forventet den økning raten.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

En litt sånn generell betraktning:

Det å skulle gaine bare muskler og ikke noe fett i prosessen vil være svært vanskelig. Dessuten ser jeg ikke heeelt problemet med å skulle gaine kanskje en ekstra kilo fettvekt eller fem, for den saks skyld mens man legger på seg muskelmasse. Veldig mange av de selvutnevnte leangainerne (som skal legge på seg muskelmasse med lavest mulig fettprosent) får jo dårligere resultater, fordi de stort sett spiser alt for lite. Det lille fettlaget på magen er faktisk et synlig tegn på at vi spiser NOK mat i forhold til treningsmengden. Det er ingen dum garanti, i hvertfall ikke i november ;)

Lenke til kommentar

Det som blir spist på en dag er vell noe lignede:

*8-10 skiver med pålegg (leverpostei, prim, brunost eller kylling i curry)

* 2 måltider med varm mat, alt fra pasta med kylling/bacon til pommes frites og burger. Mest pasta og andre relativt enkle retter.

Det drikkes nesten bare vann, opp mot 4 liter daglig.

Av snacks blir det vell en sjokolade eller kjeks, eller annet vanlig britisk snacks.

Skulle dette holde?

Lenke til kommentar

Det som blir spist på en dag er vell noe lignede:

*8-10 skiver med pålegg (leverpostei, prim, brunost eller kylling i curry)

* 2 måltider med varm mat, alt fra pasta med kylling/bacon til pommes frites og burger. Mest pasta og andre relativt enkle retter.

Det drikkes nesten bare vann, opp mot 4 liter daglig.

Av snacks blir det vell en sjokolade eller kjeks, eller annet vanlig britisk snacks.

Skulle dette holde?

Du har ALT for lite proteiner i kosten! Kyllingen er vel det mest positive, men når den ligger i curry saus, så er det liten andel kjøtt og stor andel masjones (vil jeg tro..) som "bare" er fett og kalorier! Kutt ned på brødskivene, få på mer proteinholdig pålegg (kjøtt/kylling/fisk). Pasta, pommes frites, (hamburger brød) burde også kuttes ned på. Sjokolade og kjeks går jeg ut i fra at du ikke har lurt deg selv til å tro at du trenger....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...