AndyPanda Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 90+ inneholder i virkeligheten kangt mindre protein enn det står, og en del mer karbos og fett. Bare så du er klar over det Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Pakker fra Gymgrossisten kommer til det vanlige postkontoret ditt. Ingenting spesielt der. Karbohydrater ligger i "vektøkning"-kategorien. Sjokolade er ganske safe, men de andre smakene av whey-80/100 er milevis bedre enn 90+ (der er det bare sjokolade og jordbær som er ok, resten er temmelig py). Under vektøkning finner jeg ikke "ren" maltodextrin som jeg så for meg at kunne blandes greit med proteinpulveret. Men den her er kanskje det jeg er ute etter? http://www.gymgrossisten.com/6/no/artiklar/vektking/gainer-pro Ser at flere av de inneholder blant annet kreatin, som jeg ikke er interessert i. I tillegg ønsker jeg å bruke karbohydrat-shaken etter kondisjonstrening. Noen formeninger om det bruksmålet? Sir-Andy: Har du noen uavhengige kilder som kan bekrefte det? På proteinbutikken står det 85g/100g, er det feil? Lenke til kommentar
AndyPanda Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Benchmeister postet en lab-analyse av produktet her for ikke så lenge siden Proteininnholdet er vel helt nede i 75 gram hvis jeg ikke husker feil. Lenke til kommentar
justinvernon Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Hvordan tar man kreatin? Har kjøpt en boks med kreatinmonohydrat, ser at man i 5-7 dager skal da ca 4x5 gram, så senere 1x5 gram om dagen. Blander man pulveret med vann? Når skal man ta den "daglige" dosen? Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Bland pulveret med lunket vann. Taes i forbindelse med måltider. Lenke til kommentar
AndyPanda Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Man tar kreatin ved å putte det i munnen og svelge. Hvordan du ønsker å gjøre dette er det bare du som vet. 1 Lenke til kommentar
justinvernon Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Man tar kreatin ved å putte det i munnen og svelge. Hvordan du ønsker å gjøre dette er det bare du som vet. Ja, men etter hva jeg har forstått er det veldig mange forskjellige meninger om når/hvordan man skal ta det for å maksimere effekten. Noen snakker om kokende vann, mens andre sier det er viktig å ta det sammen raske carbs osv... Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Benchmeister postet en lab-analyse av produktet her for ikke så lenge siden Proteininnholdet er vel helt nede i 75 gram hvis jeg ikke husker feil. Du har visst rett i det, så den analysen noen sider tilbake. 71g protein/100g var kanskje ikke så imponerende. Finnes det tilsvarende analyser av flere proteinpulver? Jeg har også lest noe om forskjeller på proteiner framstilt vha. isolat og konsentrat, og forstått det slik at isolat gir renere proteinpulver med mindre fett og laktose. Samtidig leser jeg labanalyser som på 90+ (som jo er framstilt vha. isolat) som kun har 71% proteiner, noe som skulle tilsi at isolat ikke nødvendigvis er bedre enn konsentrat(?). Vil framstillingsmetode i det hele tatt ha innvirkning på kroppens opptak av proteiner på noe vis? Dvs. jeg antar at den ekstra laktosen og fettet ikke vil gjøre annet enn å tilføre ekstra kalorier, selv om det i utgangspunktet er uønskede produkter i proteinpulver. Det gjør ikke akkurat valget lettere for min del. Akkurat nå heller jeg litt mot å bestille den her slik at jeg får testet ut en del før jeg evt. bestiller større kvanta: http://www.gymgrossisten.com/6/no/artiklar/vektking/fr-og-etter-trening 1 Lenke til kommentar
AndyPanda Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Det er ikke alle proteinpulver som har lab-analyse som jeg veit om. Men noen sider legger ved lab-analyser. Det er litt spesielt med 90+, siden dette er et mye omdiskutert pulver. Innholdsfortegnelsen har vært forskjellige på ulike bøtter, proteininnholdet er mye mindre enn de de skriver osv. Når det kommer til isolat vs. konsentrat, så kan du sikkert ha nytte av å lese denne. Produktene fra den siden er også av meget god kvalitet, men dog litt dyre. Men for all del, velg et produkt av isolater. Vær oppmerksom på at de fleste sider oppgir protein% for råvaren. Det vil si at når de tilsetter smak og fargestoffer til råvaren, så vil protein% i innholdet i selve bøtta være litt lavere. Men forskjellen pleier ikke å være like stor som på 90+. Protein% ligger vel vanligvis rundt 85%+- når det er tilsatt smak osv. Ett unntak som jeg veit om er MyRevolution.no som oppgir næringsinnholdet og protein% basert på innholdet i selve bøtta, dvs med smak og alt. Derfor står det at den har litt lavere proteininnhold enn konkurrentene. Det kan være en fordel å velget et proteinpulver som består av en blanding av myse og kasein, og du kan lese litt mer om det her: MyRevolution. Produktet det er snakk om er forøvrig av ypperste kvalitet, og smaken er bedre enn det meste annet på markedet. Disse har også rabatt om du bestiller i større kvanta (minst 4 stk bøtter a 3kg) så du får det for 795,- (949,- veiledende). Dette er hvertfall min favoritt Har ikke noe erfaring eller hørt noe spesielt om gymgrossisten og deres produkter, hverken bra eller dårlig, så skal ikke uttale meg om det. Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Takk for svar, men begge sidene du linker til er produsenter/nettbutikker uten noen form for kildehenvisninger, og dermed har vel egentlig ingen av de artiklene noe særlig kredibilitet. Det er mulig jeg har misforstått noe, men er det ikke totale proteinmengden man inntar som er viktigst her? Slik at hvis et proteinpulver har noe lavere proteininnhold, kan man rett og slett blande mer pulver i hver shake(?). Forholdet mellom kasein/myse kan jeg forstå at kan ha innvirkning, dog vet jeg ikke hvor stor praktisk innvirkning dette har. Etter mye leting har jeg kommet fram til to alternativ som ikke er altfor dyre: http://www.norkost.no/nutrisport_90_5kilo_maksbestilling_botte_pr_kunde/P_382 http://www.gymgrossisten.com/6/no/artiklar/protein-5/whey-80-4-kg-whey-80-1-kg-5 Jeg antar at prisen blir omtrentelig lik mtp. at gymgrossisten har fri frakt. Noen som har noen formeninger evt. andre alternativer jeg har oversett? I tillegg sliter jeg litt med å finne gode karbohydratprodukter som jeg kan blande med proteinpulver. Noen forslag? 1 Lenke til kommentar
War Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Ja du kan bare blande inn mer pulver, men prisen er da ikke noe billigere pr krone for 1g rent protein. TN og myo er de to butikkene i Norge med flest kilder på det de skriver. Forholdet mellom kasein/myse kan jeg Det har en ganske stor forskjell. K som ligger i magen som en gele og frigjør over tid VS M som har en høyere puls men er borte på 0, niks. Begge så får du egenskapene fra begge to. Her er for eks referanser for en random artikkel hos fagerli / som jobbet hos TN før. Referanser: Layne Norton: Optimal protein intake to support maximal protein synthesis and muscle mass: Hansen Øyvind, Fostervold Mathisen Therese, Raastad Truls, The effect of meal frequency on body composition during 12 weeks of strength training. 12th Annual Congress of the ECSS, 11–14 July 2007, Jyväskylä, Finland Deldicque L, De Bock K, Maris M, Ramaekers M, Nielens H, Francaux M, Hespel P., Increased p70(s6k) phosphorylation during intake of a protein-carbohydrate drink following resistance exercise in the fasted state., Eur J Appl Physiol. 2009 Nov 18. Greenhaff PL, Karagounis LG, Peirce N, Simpson EJ, Hazell M, Layfield R, Wackerhage H, Smith K, Atherton P, Selby A, Rennie MJ., Disassociation between the effects of amino acids and insulin on signaling, ubiquitin ligases, and protein turnover in human muscle., Am J Physiol Endocrinol Metab. 2008 Sep;295(3):E595-604. Epub 2008 Jun 24. Elliot TA, Cree MG, Sanford AP, Wolfe RR, Tipton KD., Milk ingestion stimulates net muscle protein synthesis following resistance exercise. Med Sci Sports Exerc. 2006 Apr;38(4):667-74 Kevin D. Tipton, Blake B. Rasmussen, Sharon L. Miller, Steven E. Wolf, Sharla K. Owens-Stovall, Bart E. Petrini, and Robert R. Wolfe, Timing of amino acid-carbohydrate ingestion alters anabolic response of muscle to resistance exercise , Am J Physiol Endocrinol Metab Vol. 281, Issue 2, E197-E206, August 2001 M. Beelen, M. Tieland, A. P. Gijsen, H. Vandereyt, A. K. Kies, H. Kuipers, W. H. M. Saris, R. Koopman, and L. J. C. van Loon, Coingestion of Carbohydrate and Protein Hydrolysate Stimulates Muscle Protein Synthesis during Exercise in Young Men, with No Further Increase during Subsequent Overnight Recovery, J. Nutr., November 1, 2008; 138(11): 2198 – 2204. D. R Moore, M. J Robinson, J. L Fry, J. E Tang, E. I Glover, S. B Wilkinson, T. Prior, M. A Tarnopolsky, and S. M Phillips, Ingested protein dose response of muscle and albumin protein synthesis after resistance exercise in young men, Am. J. Clinical Nutrition, January 1, 2009; 89(1): 161 – 168. R. Koopman, M. Beelen, T. Stellingwerff, B. Pennings, W. H. M. Saris, A. K. Kies, H. Kuipers, and L. J. C. van Loon, Coingestion of carbohydrate with protein does not further augment postexercise muscle protein synthesis, Am J Physiol Endocrinol Metab, September 1, 2007; 293(3): E833 – E842. M. P. Harber, S. Schenk, A. L. Barkan, and J. F. Horowitz, Effects of Dietary Carbohydrate Restriction with High Protein Intake on Protein Metabolism and the Somatotropic Axis, J. Clin. Endocrinol. Metab., September 1, 2005; 90(9): 5175 – 5181 5175 – 5181 . M. J. Drummond, H. C. Dreyer, C. S. Fry, E. L. Glynn, and B. B. Rasmussen, Nutritional and contractile regulation of human skeletal muscle protein synthesis and mTORC1 signaling, J Appl Physiol, April 1, 2009; 106(4): 1374 – 1384. K. D. Tipton, T. A. Elliott, M. G. Cree, A. A. Aarsland, A. P. Sanford, and R. R. Wolfe, Stimulation of net muscle protein synthesis by whey protein ingestion before and after exercise, Am J Physiol Endocrinol Metab, January 1, 2007; 292(1): E71 – E76. Dimopoulos N, Watson M, Sakamoto K, Hundal HS., Differential effects of palmitate and palmitoleate on insulin action and glucose utilization in rat L6 skeletal muscle cells., Biochem J. 2006 Nov 1;399(3):473-81. Rivas DA, Yaspelkis BB 3rd, Hawley JA, Lessard SJ., Lipid-induced mTOR activation in rat skeletal muscle reversed by exercise and 5′-aminoimidazole-4-carboxamide-1-beta-D-ribofuranoside., J Endocrinol. 2009 Sep;202(3):441-51. Epub 2009 Jul 2. Andrew Creer, Philip Gallagher, Dustin Slivka, Bozena Jemiolo, William Fink, Scott Trappe, Influence of muscle glycogen availability on ERK1/2 and Akt signaling after resistance exercise in human skeletal muscle, J Appl Physiol 99: 950–956, 2005 E. G. Churchley, V. G. Coffey, D. J. Pedersen, A. Shield, K. A. Carey, D. Cameron-Smith, and J. A. Hawley, Influence of preexercise muscle glycogen content on transcriptional activity of metabolic and myogenic genes in well-trained humans, J Appl Physiol, April 1, 2007; 102(4): 1604 – 1611. Bell JA, Volpi E, Fujita S, Cadenas JG, Sheffield-Moore M, and Rasmussen BB. Skeletal muscle protein anabolic response to increased energy and insulin is preserved in poorly controlled type 2 diabetes. J Nutr 136: 1249-1255, 2006. Biolo G, Tipton KD, Klein S, and Wolfe RR. An abundant supply of amino acids enhances the metabolic effect of exercise on muscle protein. Am J Physiol 273: E122-129, 1997. Borsheim E, Aarsland A, and Wolfe RR. Effect of an amino acid, protein, and carbohydrate mixture on net muscle protein balance after resistance exercise. Int J Sport Nutr Exerc Metab 14: 255-271, 2004. Borsheim E, Cree MG, Tipton KD, Elliott TA, Aarsland A, and Wolfe RR. Effect of carbohydrate intake on net muscle protein synthesis during recovery from resistance exercise. J Appl Physiol 96: 674-678, 2004. Borsheim E, Tipton KD, Wolf SE, and Wolfe RR. Essential amino acids and muscle protein recovery from resistance exercise. Am J Physiol Endocrinol Metab 283: E648-657, 2002. Host HH, Hansen PA, Nolte LA, Chen MM, and Holloszy JO. Glycogen supercompensation masks the effect of a training-induced increase in GLUT4 on muscle glucose transport. J Appl Physiol 85: 133–138, 1998. Host HH, Hansen PA, Nolte LA, Chen MM, and Holloszy JO. Rapid reversal of adaptive increases in muscle GLUT4 and glucose transport capacity after training cessation. J Appl Physiol 84: 798–802, 1998. Ivy JL, Frishberg BA, Farrell SW, Miller WJ, and Sherman WM. Effects of elevated and exercise-reduced muscle glycogen levels on insulin sensitivity. J Appl Physiol 59: 154–159, 1985. Garcia-Roves PM, Han DH, Song Z, Jones TE, Hucker KA, and Holloszy JO. Prevention of glycogen supercompensation prolongs the increase in muscle GLUT4 after exercise. Am J Physiol Endocrinol Metab 285: E729–E736, 2003. Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Benchmeister postet en lab-analyse av produktet her for ikke så lenge siden Proteininnholdet er vel helt nede i 75 gram hvis jeg ikke husker feil. Bare så dere vet det så skal man ikke nødvendigvis stole på labanalyser av aminosyrer. Jeg har selv vært med på å kontrollere slike prøver og funnet store avvik. 75 gram kan fort være nærmere 80-90 gram. sablabra har forøvrig helt rett vedrørende kildehenvisninger og kredibilitet. Lenke til kommentar
War Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 Men når karbohydratene er 20G osv i samme analyse så stemmer det litt bedre en om det er en ren isolat-råvare-analyse. Med tanke på om man regner med fukt. Leste du spolieren min? tn og myo er de med mest kredibilitet av alle butikkene i hele norge. De selger ikke no-explode selv om 4000 vil ha dette pga de vet at det er bs. De har også så mange kilder på det de kommer med at det er litt i overkant. Kanskje ikke trykket i alle artikklene, men en slik oppsummering er henter fra 20 artikkler hvor hvar av de 20 har 100 kilder hver. Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 Klarte ikke helt å bestemme meg for om jeg skulle kjøpe star nutrition whey-80 eller nutrisport 90+, så jeg endte opp med å bestille begge deler og diverse annet. Gymgrossisten insisterte på å selge maltodextrin med t-skjorter, så jeg måtte få med 3 t-skjorter på bestillingen. Tror for øvrig norkost.no satte en form for rekord for leveringstid hvis de forteller sannheten. Nøyaktig 4 minutter etter ordren var lagt inn og jeg mottok ordrebekreftelse, fikk jeg ny mail om at ordren var sendt. Lenke til kommentar
War Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 maltodextrin med t-skjorter Pix later Lenke til kommentar
joakimz Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 (endret) hvilket creatin er og anbefale? fra x-life. snart brukt opp denne eller er den grei nok? eller er dette noe som er bra x-life ? bare at den var litt dyr men. Endret 20. september 2010 av joakimz Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 I mine øyne så er det like greit å kjøpe den billigste versjonen av monohydrat som er tilgjengelig. Det kan hende du "mister" noen % i renhetsgrad i forhold til den overnevnte, men dette er noe du ikke kommer til å legge merke til. PF.no: Kreatin Monohydrat Bulk - 2,5 kg for 650,-. Det er en rekke leverandører som averterer med ulike typer kreatin (kre-alkalyn, trimetylester etc.), men såvidt jeg vet så er det bare kreatin monohydrat som har en dokumentert vitenskapelig effekt. Personlig så har jeg hatt mye bedre resultater med billigvarianten fra PF enn det jeg har hatt med langt dyrere alternativer fra andre leverandører. Lenke til kommentar
AndyPanda Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 eller er dette noe som er bra x-life ? bare at den var litt dyr men. Sånne testo greier er stort sett bare bortkasta penger. Bruk heller 350 kr på noe du ønsker det Hvofor ikke ta den billigste kreatinen de har? 99,- for 500 gram. Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 eller er dette noe som er bra x-life ? bare at den var litt dyr men. Ukvalifisert gjetning sier meg at det produktet der har meget god effekt på testosteronnivået. Bare sjekk ut alle ingrediensene: Bukkehornkløverfrø - Og jeg siterer: "Selv inntak av ganske små mengder bukkehornkløverfrø kan gi kraftig lukt fra svette og urin" Brennelse Rosenrot Sort pepper Personlig har jeg ikke helt troen på dette produktet, men du er fri til å gjøre opp din egen mening Lenke til kommentar
LGT Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 Hva med http://www.x-life.no/ds_product_info.php/products_id/615 ? Står jo det er 100% kreatin monohydrat. Tenkte jeg skulle gå til innkjøp av ZMA og kreatin nå, og fant http://www.x-life.no/ds_product_info.php/products_id/68 , stod i posten til War at man skulle ta den billigste ZMAen man fant, og denne var den billigste jeg fant. Det holder vel nesten med 1 kapsel også? Hvis man sammenligner: Magnesium aspartate 150mg Sink 10mg Vitamin B6 3,66mg Fra 1 kapsel på myrevolution sin nettbutikk med: Magnesium aspartate 360mg sink monomethionine og aspartate 24mg Vitamin b6 4,2mg Fra 2 kapsler, så er det over dobbelt så mye av både sink og magnesium på ZMAen fra x-life. Så da skulle det vel holde med 1 kapsel av den også? Kan evt. spise en banan for å få i seg den b-6 man "mister" ved å ta 1 i steden for 2. Og hva med M-Factor vs. MyoProtein? Har en del ProZyme igjen, og tar den etter trening. Men når jeg nå først skal shoppe, så er det greit å få med så mye som mulig på en gang. Står at M-Factor har "tilsvarende aminosyreprofil som melk", så da er det vel noe sånt som 80/20 kassein, myse fordeling. Da vil det vel lønne seg å ta ProZyme etter trening og evt. M-Factor før jeg legger meg. Prisforskjellen på M-Factor og Myo er ganske stor, så hadde vært fint med et slikt alternativ. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå