AndyPanda Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 Børge Fagerli: Og ja - i en ideell verden så vil man få i seg alt proteinet man trenger fra maten. Når man ser seg rundt i den virkelige verden på hva folk spiser, og det gjelder også eliteutøvere - Olympiatoppen er faktisk IKKE noe unntak med sine brødmatbaserte måltider - så er det relativt proteinfattig kost det går i. Om man velger å ta en proteinshake i stedet for kylling, kjøtt eller fisk til alle dagens måltider så kan jeg ikke se hvorfor det skal skapes så mye noia rundt det. Spesielt ikke når det faktisk er billigere å få i seg nok protein fra proteintilskudd (ca 30-35kr pr 100g rent protein, sammenlignet med 500g kjøtt/kylling/fisk som kan koste opptil det dobbelte). Olympiatoppen: Idrettsutøvere med økt energiinntak under vektøkningsperioden vil uten problemer kunne dekkeproteinbehovet gjennom kostholdet. Idrettsutøvere med høyt energiinntak har ofte et proteininntak som ligger langt over anbefalingene. I de fleste tilfeller er det ikke behov for å anbefale økt inntak av proteiner i en vektøkningsperiode, og proteintilskudd vil ikke være nødvendig med mindre det er påvist lavt inntak gjennom kosten. Det ser imidlertid ikke ut til å være skadelig for unge, friske mennesker å innta protein i relativt høye doser (2-3 gram pr. kg kroppsvekt pr dag). Dersom kostnader vurderes i forhold til effekt, vil proteintilskudd være en dårlig løsning. 1 Lenke til kommentar
Kirchhoff Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 (endret) Børge Fagerli: Og ja - i en ideell verden så vil man få i seg alt proteinet man trenger fra maten. Når man ser seg rundt i den virkelige verden på hva folk spiser, og det gjelder også eliteutøvere - Olympiatoppen er faktisk IKKE noe unntak med sine brødmatbaserte måltider - så er det relativt proteinfattig kost det går i. Om man velger å ta en proteinshake i stedet for kylling, kjøtt eller fisk til alle dagens måltider så kan jeg ikke se hvorfor det skal skapes så mye noia rundt det. Spesielt ikke når det faktisk er billigere å få i seg nok protein fra proteintilskudd (ca 30-35kr pr 100g rent protein, sammenlignet med 500g kjøtt/kylling/fisk som kan koste opptil det dobbelte). Olympiatoppen: Idrettsutøvere med økt energiinntak under vektøkningsperioden vil uten problemer kunne dekkeproteinbehovet gjennom kostholdet. Idrettsutøvere med høyt energiinntak har ofte et proteininntak som ligger langt over anbefalingene. I de fleste tilfeller er det ikke behov for å anbefale økt inntak av proteiner i en vektøkningsperiode, og proteintilskudd vil ikke være nødvendig med mindre det er påvist lavt inntak gjennom kosten. Det ser imidlertid ikke ut til å være skadelig for unge, friske mennesker å innta protein i relativt høye doser (2-3 gram pr. kg kroppsvekt pr dag). Dersom kostnader vurderes i forhold til effekt, vil proteintilskudd være en dårlig løsning. I de fleste tilfeller er det ikke behov for å anbefale økt inntak av proteiner i en vektøkningsperiode, og proteintilskudd vil ikke være nødvendig med mindre det er påvist lavt inntak gjennom kosten. Dersom kostnader vurderes i forhold til effekt, vil proteintilskudd være en dårlig løsning. Om det ikke har effekt kan det være så billig som det bare vil, det er det som er poenget i teksten, ikke at proteinpulver er dyrt. Og selv ikke de mest hardbarka bodybuilderene kutter ut kjøtt for shake vel :S. Legger til: Å spise mye proteiner er også et slanketips. Proteiner er ikke like lett fordøyd som karbohydrater(når protein skal brukes til energi). Det funker selvsagt bare viss det totale energiinntaket er noen lunde det samme(kroppen får altså mindre energi ut av maten, netto). Endret 6. september 2010 av O:M:A Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 Nei, man kutter ikke kjøtt for shake. Det er et tilskudd. Lenke til kommentar
War Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 proteintilskudd vil ikke være nødvendig med mindre det erpåvist lavt inntak gjennom kosten. Her også, det er tilskudd, trenger man ikke tar man ikke. Det olympiatoppen sier er at er ikke tanken tom så trenger man ikke fylle bensin. Det sier egentlig seg selv. Om det ikke har effekt kan det være så billig som det bare vil, Vi vet det kan tolkes den vegen også, men hva betyr det egentlig? Protein er protein og man kan ikke snakke om effekt eller ikke. Trenger man mer protein så spiser man mer, kylling eller tilskudd i pulverform. Når omlympiatoppen snakker om at tilskudd i pulverform er bare dyr urin så snakker de om utøvere som får i seg nok i kosten og på toppen av dette tar tilskudd så det blir et overskudd. Hvem gjør dette? man tar jo tilskuddet pga man mangler i kosten. De roter seg bort i sin egen tekst. 2 Lenke til kommentar
Kirchhoff Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 Børge fagerli: Om man velger å ta en proteinshake i stedet for kylling, kjøtt eller fisk til alle dagens måltider så kan jeg ikke se hvorfor det skal skapes så mye noia rundt det. Olympiatoppen: Idrettsutøvere med økt energiinntak under vektøkningsperioden vil uten problemer kunne dekke proteinbehovet gjennom kostholdet. Idrettsutøvere med høyt energiinntak har ofte et proteininntak som ligger langt over anbefalingene. I de fleste tilfeller er det ikke behov for å anbefale økt inntak av proteiner i en vektøkningsperiode, og proteintilskudd vil ikke være nødvendig med mindre det er påvist lavt inntak gjennom kosten. Rett meg hvis jeg tar feil, men jeg tror ikke børge fagerli har noe utdanning innen trening/kosthold, han er faktisk utdannet elektroingeniør men er likevel en av de med mest peiling i norge på det området. Jeg går og legger meg, over og ut Lenke til kommentar
Hrundi V. Bakshi Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 (endret) Jeg går og legger meg, over og ut Det må vel være det mest fornuftige du har sagt i dag Endret 6. september 2010 av Hrundi V. Bakshi 3 Lenke til kommentar
Ol'H Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 Neimen, der var den gamle diskusjonen rundt Olympiatoppen vs resten av verden igjen. Man blir ikke stor på brunost og havregrøt. Den dagen Olympiatoppen ser dette vil resultatene komme i alle ledd. De som lever i den tro at utøvere som Thorkildsen ikke tar tilskudd iform av protein o.l lever i en drømmeverden. 5 Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 7. september 2010 Del Skrevet 7. september 2010 Ikke glem ostesmørbrød, som visstnok er strålende treningskost. Lenke til kommentar
AndyPanda Skrevet 7. september 2010 Del Skrevet 7. september 2010 Hahaha, ja! Og så er det mye bra proteiner i grovt brød Lenke til kommentar
justinvernon Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 Hva tror dere om dette? http://jap.physiology.org/cgi/content/full/82/1/49 Kort versjon: Diett med høyt fettinnhold øker testosteronnivået, diett med høyt proteininnhold minsker testosteronnivået. Lenke til kommentar
Zarfax Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 Gadd ikke lese artikkelen men det hørtes jo veldig sprøtt ut. Testosteron = økt muskelvekt = økt proteinbehov. Det motsier jo seg til de grader. Lenke til kommentar
War Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 Det er inne på noe, man ser disse endringene i for eks mettet fett så det er ikke bare fyfy for en som trener osv. Men nå må det sees i en helhet, man kommer ingen veg uten protein. Ingen vits i å ha x nivåer av x uten byggestenene for å bygge. Lenke til kommentar
spnh Skrevet 11. september 2010 Del Skrevet 11. september 2010 Hei, skal til Sverige i morgen. er Kosttilskudd mye billigere der? Skal kjøpe gainer + kreatin Lenke til kommentar
War Skrevet 11. september 2010 Del Skrevet 11. september 2010 Nja, gratis frakt + svensk kurs. På gainerbøtta så sjekk at proteinen er isolat og ikke konsentrat. Dvs på innholdslista skal det stå isolat før konsentrat om kons er med. Om det er billig eller ikke kommer an på hva du hadde kjøpt i Norge. Lenke til kommentar
madsc90 Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 Er det noen gode tilbud på protein for tiden (link )? Jeg bryr meg ikke stort om noen rester av fett og karbohydrater sitter igjen, men jeg vil gjerne unngå aske ala 90+. Dessuten er det greit om smaken er ok. (skal blandes med maltodextrin i vann, og drikkes rett etter trening.) Takk Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 Prismessig er det vel 90+ på bunn, så Star Nutrition fra gymgrossisten.no (som for øvrig sender fraktfritt). Smaken på SN er langt bedre enn 90+. Lenke til kommentar
Vamos Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 Mutant Mass skal kjøpes de nærmeste dagene. Noen som har smakt de ulike smakene og kan anbefale en? Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 15. september 2010 Del Skrevet 15. september 2010 (endret) Tenkte jeg skulle bestille whey-80 fra gymgrossisten.no nå, men jeg ble litt usikker på forsendelsesmåten PNL CarryOn HomeShipment. Ser at de sender fra Sverige, vil Posten ta over i Norge slik at den ankommer på lokale postkontoret? I tillegg kunne jeg trengt noe karbohydrater å blande sammen med proteinpulveret etter trening, og etter litt lesing ser jeg at maltodextrin ofte anbefales. Jeg klarer ikke å finne det på gymgrossisten, er det bare jeg som ikke klarer å finne det? Hvis ikke, hvor ellers kan jeg kjøpe det? Forresten, tenkte å bestille whey-80 med sjokolade. Regner med at den smaken er en klar vinner? Kom også over 90+ på proteinbutikken: http://proteinbutikken.no/VarevisningDetalj.aspx?varekode=4389275090&hkat=&kat=20&grp=1 Er det av høyere kvalitet? Ser at proteininnholdet er høyere, men ikke veldig betydelig (12% høyere), og proteiner per krone er ca. likt. Ser og at myse- og kaseinandelen er forskjellig, uten at jeg er helt sikker på om jeg ønsker en blanding av kasein og myse? Hvis noen kjenner fraktprisen der hadde det og vært fint. Endret 15. september 2010 av sablabra Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 15. september 2010 Del Skrevet 15. september 2010 Pakker fra Gymgrossisten kommer til det vanlige postkontoret ditt. Ingenting spesielt der. Karbohydrater ligger i "vektøkning"-kategorien. Sjokolade er ganske safe, men de andre smakene av whey-80/100 er milevis bedre enn 90+ (der er det bare sjokolade og jordbær som er ok, resten er temmelig py). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå