Kirchhoff Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 Neinei, viss bodybuilderene synes at olympiatoppen tar feil, ja da må de jo ta feil. De produserer jo ikke vintergull på løpende bånd. For å ikke snakke om våre sykklister og roere. Å mene at man har peiling på en sak bare fordi man har lest om det er et hån mot alle som tar doktorgrad og lignende i et emne. At en som ikke har ordentlig utdannelse innen et spesielt fag er ekspert er like sansynelig som at en it ansvarlig kan lage en x86 prosessor. (Dette er satt på spissen ettersom utvikling av x86 prosessorer opptar 1000< ingeniører(Nei, ikke ikt ansvarlige)). 1 Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 Nå er ikke alt Olympiatoppen driver med relevant, da det meste har fokus på kardio og en litt annen form for kroppsbygging enn det bodybuilders har. Lenke til kommentar
Kirchhoff Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 (endret) Nå er ikke alt Olympiatoppen driver med relevant, da det meste har fokus på kardio og en litt annen form for kroppsbygging enn det bodybuilders har. Men å hinte til at olympiatoppen sprer det motsatte av kunnskap(som ble gjort for noen innlegg siden) er hårreisende. Jeg nevnte idretter som trenger kosthold og trening av ypperste klasse. Ypperst i verden, for å vinne. War: Hva skal det bety? Endret 6. september 2010 av O:M:A Lenke til kommentar
justinvernon Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 (endret) Jeg ser på en del måltidsplaner osv. så er det forskjell på hva man skal spise de dagene man trener, og de dagene man hviler. Dette er forsåvidt greit, men det jeg lurer på er hvor viktig maten dagene etter trening er, i forhold til selve dagen? Ofte spiser jeg ekstra mye, med god samvittighet, dagen(e) etter jeg trente styrke. Kanskje litt vanskelig å svare på men... Endret 6. september 2010 av Selte Lenke til kommentar
War Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 (endret) med god samvittighet, dagen(e) etter jeg trente styrke. Kanskje litt vanskelig å svare på men... Treningsdagen er nedbryting, det er dagen etterpå du bygger. Olympiatoppen snakker bare piss, de vil formy proteintilskudd, det er noe bolere bruker. De mener norsk kosthold er bra nok, se deg rundt i butikken hvor mange handlekurver med pizza og pølser ser du? At de med gode gener trener seg opp i verdensklassen har ingenting med at olympiatoppen bestiller YT til dem å gjøre. Jeg har en veninne som er ski-trener i olympiatoppen, trener med en som er styrketrener og utdannet i olymp. Ingen av de har ikke peiling på verken kosthold eller styrketreningen. Hele utdannelsen er vissvass. De trur på blodtypedietten og meditering. Endret 6. september 2010 av War 3 Lenke til kommentar
Kirchhoff Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 (endret) Hva har "YT" med saken å gjøre? YT er bare noe drit som tine og olympiatoppen tjener penger på. Og hva har pizzaene i butikkene med saken å gjøre? Anbefaler olympiatoppen pizza? Gener? Det har nok noe med saken å gjøre. Men man vinner ikke OL kun med gode gener. Særlig ikke viss de ikke blir trent av olympiatoppen som ifølge deg bare prater piss. Jeg synes det er på tide å stoppe slike kvakksalvere som deg, og høre på de som faktisk har utdannelse og resultater å sikte til(Og da snakker jeg ikke om utdøverene men teamet bak). Endret 6. september 2010 av O:M:A Lenke til kommentar
War Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 (endret) Lykke til. De anbefaler pizza ja når de sier at vanlig Norsk kosthold er bra nok. Det betyr jo da den maten vanlige folk kjøper på rema. Hva gjør du i treningstråden om du ikke vil ha råd. Vi har sett hva olynpiatoppen kan bidra med og vi er ikke særlig imponert. Olympiatoppen: I de fleste tilfeller er det ikke behov for å anbefale økt inntak av proteiner i en vektøkningsperiode Dersom kostnader vurderes i forhold til effekt, vil proteintilskudd være en dårlig løsning. Det bør imidlertid ikke brukes mer enn to ganger pr dag Når bruk av kosttilskudd vurderes, skal dette gjøres i samarbeid med lege/idrettsfysiolog/ernæringsfysiolog Men det vi vet er at mat er mye bedre enn preparat!!! ( Forskjell på proteintilskudd og toro tomatsuppe i pulverform?) For å bygge 20 kg muskler på 1 år trenger man 4 kg proteiner ekstra årlig, dette tilsvarer 11g protein ekstra per dag som er det samme som 1-2 glass melk ekstra om dagen. Dette viser at det er bedre å drikke sjokolademelk etter ei hard treningsøkt enn å ta proteintilskudd. Og ett glass ekstra melk er nok proteiner for muskelbygging (hentet fra olympiatoppen). Og han har vært lege for olympiatoppen eller noe sånt. Her er Fagerlis utregning på protein: M-Factor: ca 14-16kr pr 100g rent protein MyoProtein: ca 30-35kr pr 100g rent protein Kyllingfilet: ca 40-50kr pr 100g rent protein Karbonadedeig: ca 50-60kr pr 100g rent protein Melk: ca 40kr pr 100g rent protein (men da får du jo med både melkesukker og fett) Fant en quote fra samme fyr: Det finnes mange bøker på dette der de fleste er helt like, og jeg får sikkert pepper for dette, men Olympiatoppen er ikke de jeg anser for den ultimate ressurs på utholdenhetstrening...og i hvert fall ikke på kosthold .Skal jeg anbefale noe må det være metoder som ikke bare har produsert topputøvere av talenter, men som også har gjort bedre utøvere av de som ikke er fullt så begavet. Synes det er skremmende at Olympiatoppen går ut med slike påstander, det vitner enten om selektiv utsiling av informasjon, eller direkte inkompetanse! Dette er noe vi kommer til å kjøre mer debatt på, spesielt siden ulike kostholdseksperter og spesielt Olympiatoppen går ut i media og hevder at vi ikke bør innta så mye protein og at vi heller skal spise mye karbohydrater fra korn og stivelse. Olympiatoppen har i alle år fokusert primært på utholdenhetsidretter, men jeg synes personlig de virker sørgelig lite oppdatert på hva som skjer internasjonalt mhp forskning og treningsteorier - det lever i sin egen lille boble der de gjør det samme som fungerte for 10-20 år siden, og det bærer jo dessverre den siste tidens norske idrettsprestasjoner preg av. Du kan trekke fram enkeltprestasjoner så mye du vil, men på generell basis har Norge som idrettsnasjon sakket akterut internasjonalt. Er disse navnene produkter av Olympiatoppen eller av andre trenere, det er vel et annet spørsmål også. Og andre Du kan begynne med å lese siste utgave av Mat og Helse, hvor han, Jhonny Laupsa-Borge og Iver Mysterud plukker fra hverandre kostholdsteoriene til Olympiatoppen, som grunner fra UiO. 18 siders reportasje. Sandvik: Når jeg ser litt nærmere på det materialet som sikkert blir brukt til forelesninger (kanskje på NiH), så skjønner jeg at det er mange som kommer ut med lav kompetanse. De fleste vil jo tro på hva foreleserne sier og de aller færreste har utviklet en kritisk sans til hva foreleserne sier og tar alt for god fisk. Jeg har selv vært på forelesninger hvor autoriteter har snakket seg totalt bort om ernæring og trening. Når de får retter kritikk imot seg når det gjelder proteininntak kommer det kun tullete argumenter fra deres side. Og det som alltid er gøy er at disse som uttaler seg som regel en spinkle som bare faen, altså - muskelmassen = null. Jeg ønsker VIRKELIG en autoritær person som har mye muskelmasse som kommer med de samme anbefalingene om veldig lave proteininntak. En av norges største utøvere gjennom tidene, Kjetil Andre Aamodt, trente jo utenfor Olympiatoppen i flere perioder, nettopp fordi faren hans mente at Olympiatoppen ikke var oppdaterte nok - og det var på DEN tid. Nå som det regimet er borte, hvor er resultatene i alpint? Uten å overdrive så er eksemplene uendelige. Ikke bare jeg som mener dette. Endret 6. september 2010 av War 2 Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 Sånn litt på siden her: Morsomt at Olympiatoppen har skriv på nettsidene sine osv. der de fraråder proteinpulver. Allikevel står de bak overprisa YT. 2 Lenke til kommentar
Kirchhoff Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 Mye av det jeg har sett her er ikke et steg til det værre for mange. Og ditt argument om at "De anbefaler pizza ja når de sier at vanlig Norsk kosthold er bra nok." er særs tynt. Norske myndigheter anbefaler et variert kosthold med 750 gram frukt/grønt i tilegg til poteten(3/5 av det skal være grønnsaker). Jeg har ingen kontakter blandt teamet bak ol gull, men jeg kjenner flere som er junior landslagspiller og har en bror som har vært norgesmester i badminton i flere år(dette er en svært fysisk sport, men krever eksplosivitet og hurtighet, ikke store muskler riktignok), men han er nå skadet. Har selv vært der som utøver, men i veldig ung alder(tidlig tenår). Forkosten der kan jeg si var veldig rik på melkeprodukter av alle slag(sur, søt og yogurt). Ellers var det blandt annet grov brødmat, tørre frokostblandinger og frukt og grønt. Jeg følger med i tråden pga at jeg er interesert i kosthold og trening og vil vite hva som er ordet rundt om kring. Har også en forelder som er lege og er svært opptatt av kosthold og trening, så jeg får endel input der også. Lenke til kommentar
AndyPanda Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 Sånn litt på siden her: Morsomt at Olympiatoppen har skriv på nettsidene sine osv. der de fraråder proteinpulver. Allikevel står de bak overprisa YT. Er vel for å tjene mer penger på sine egne produkter da Siden det er jo "greit" mens proteinpulver er fyfy for alle vanlige folk. Lenke til kommentar
Kirchhoff Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 (endret) Sånn litt på siden her: Morsomt at Olympiatoppen har skriv på nettsidene sine osv. der de fraråder proteinpulver. Allikevel står de bak overprisa YT. Er vel for å tjene mer penger på sine egne produkter da Siden det er jo "greit" mens proteinpulver er fyfy for alle vanlige folk. Det jeg har hørt er at det ikke er fyfy, men har veldig liten effekt på idrett som ikke har noe med bodybuilding å gjøre. Proteinpulver vil gi et mindre variert kosthold og føre til at man spiser mindre av andre næringstoffer. Tomme kalorier - tomme proteiner(kan man si). Har ikke hørt om at Tine selger "YT" protein pulver, selv tror jeg olympiatoppen har svært lite med "YT" produktene å gjøre. Endret 6. september 2010 av O:M:A Lenke til kommentar
AndyPanda Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 Kan jo legge til at det er vel snakk om olympiatoppen i forhold til styrketrening og kosthold kanskje spesielt rettet mot den sporten? Kan godt hende de har full kontroll på hvordan kostholdet og treningen til en langressløper eller badmintonspiller burde være. Styrketrening krever litt annen trening, og en del forskjellig fokus på næringsinnholdet i kostholdet. 3 Lenke til kommentar
Kirchhoff Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 Kan jo legge til at det er vel snakk om olympiatoppen i forhold til styrketrening og kosthold kanskje spesielt rettet mot den sporten? Kan godt hende de har full kontroll på hvordan kostholdet og treningen til en langressløper eller badmintonspiller burde være. Styrketrening krever litt annen trening, og en del forskjellig fokus på næringsinnholdet i kostholdet. Det medfører nok riktighet. Som sagt: Men å hinte til at olympiatoppen sprer det motsatte av kunnskap(som ble gjort for noen innlegg siden) er hårreisende. Jeg nevnte idretter som trenger kosthold og trening av ypperste klasse. Ypperst i verden, for å vinne. Lenke til kommentar
AndyPanda Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 Har ikke hørt om at Tine selger "YT" protein pulver, selv tror jeg olympiatoppen har svært lite med "YT" produktene å gjøre. Quote yr.no: TINE samarbeider med Olympiatoppen TINE har hatt et samarbeid med Olympiatoppen i mange år. Hensikten har vært å fremme et sunt og variert kosthold knyttet til fysisk aktivitet. Gjennom dette samarbeidet fikk TINE idéen til YT da Olympiatoppen så behov for sunne mat- og drikkeprodukter som på en enkel og naturlig måte kunne dekke kroppens behov for riktig næring ved trening. Olympiatoppens ernæringsavdeling har høy fagekspertise på riktig kosthold i forbindelse med trening. De holder seg oppdatert på forskningen i idrettsernæring og har i tillegg mange års erfaring med å arbeide med toppidrettsutøvere. De erfarer ofte at resultatene blir bedre av å spise og drikke riktig i forbindelse med trening. Alle YT produktene er skreddersydd etter retningslinjer fra ernæringsavdelingen på Olympiatoppen. Lenke til kommentar
War Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 De skjønner ikke at proteinpulver som er for eks melk hvor vann og fett+ karb er tatt ut er mat på samme måte som toro tomatsuppe (pulver ) er og alle supper i hele butikken. Om proteinpulver er fy, da er også alt annet i pulverform fy inkl grønnsakssuppe. Lenke til kommentar
Kirchhoff Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 Man ser jo tydelig at dette kun er for å markedsføre produktet, de har brukt fine ord om produktet, som kan brukes om mange produkter. De kunne jo sagt at kyllingen var skreddersydd etter retningslinjer fra ernæringsavdelingen på Olympiatoppen. Dette er helt klart for å skaffe penger. Uansett, hva er galt med yt produkter utenom at det er dobbel pris? Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 Ingenting, det er det som er poenget. Lenke til kommentar
Kirchhoff Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 De skjønner ikke at proteinpulver som er for eks melk hvor vann og fett+ karb er tatt ut er mat på samme måte som toro tomatsuppe (pulver ) er og alle supper i hele butikken. Om proteinpulver er fy, da er også alt annet i pulverform fy inkl grønnsakssuppe. Toro tomatsuppe er ikke anbefalt å spise (flere ganger) hver dag: Variert kosthold Lenke til kommentar
War Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 Ingen i OT får ta en proteinshake uten å ha snakket med lege. De får drikke melk. Poenget er? Når proteintilskudd er melk hvor vannet er tatt ut. Det er like dumt som at de får spise 2 brødskiver, men ikke om de legger de oppåhverandre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå