Gå til innhold

Diskusjonstråd for kosttilskudd

Gjest Slettet+9817234daf

Anbefalte innlegg

Flere enn meg som har merket at 90+ er ganskeså magnetisk? Når jeg holder en skje med pulver over den åpne boksen med pulver, flyr det masse pulver fra skjeen til alle kanter...

Pulveret er også ganske sammenpakket virker det som. Om jeg har 40-50 gram med pulver i en shake med 6dl melk, så er det kjempemye av pulveret som ikke løser seg opp. Det er masse klumper, uansett hvor mye jeg rister. Veldig irriterende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La oss si at etiketten stemmer 5g laktose pr dag 1,8kg laktose pr år.

Blander man i melk. 200g protein

Har man laktase enzymet så går jo det bra, hvis ikke vil man føle seg dårlig.

Her er laktose i melk

TineMelk Hel 4,6 g

TineMelk Lett 4,7 g

TineMelk Ekstra Lett 4,7 g

TineMelk Skummet 4,8 g

Blander man proteinen i melk så blir det da 117g laktose pr dag om man bruker 5 dl på 40g pulver. 32kg laktose pr år.

Totalt 34 kg laktose pr år 136000 kcal laktose pr år.

372 kcal pr dag . Ett måltid pr dag bestående av ren laktose.

Men det er ett sted det skurrer, hvorfor reagerer ikke folk på melka som består av mest laktose, men tilsetter man 50g protein så blir man dårlig?

5dl melk 23g laktose 50g pulver 2,5 g laktose skal det liksom være.

En ren råvare har ikke laktose i seg, så råvaren er absolutt ikke ren og god som de reklamerer for. Og enten er det mye mer laktose en det står eller er det noe annet oppi vi reagerer på.

På en annen etikett jeg så i UK (samme merke) sto det 7,7g laktose pr scoop (50g)

Da snakker vi over 15g pr 100g. Over 3 ganger så mye som melk.

Lenke til kommentar

Funker det for deg, så ser jeg ingen problemer med det. :thumbup: Det er jo isolater med et helt greit blandingsforhold med myse:kasein, spesielt når du får i deg en del melk ellers. Da vil nok forholdene mellom myse/kasein bli bedre også.

For min del var det først og fremst smaken som gjorde at jeg bytta + at jeg prompa konstant når jeg brukte det pulveret.

Skal sies at jeg ikke er så veldig kresen når det gjelder smak mat og drikke, men det greiene der klarte jeg rett og slett ikke å drikke hvis jeg blanda med vann. Og det er en fordel å kunne blande det med vann synes jeg.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Studier fra de ti siste årene viser at grønn te estrakt har god støtte i litteraturen for å hevde at man kan regne med økt insulinfølsomhet, en markant effekt på vekten, i tillegg til at BMI og kolesterolverdiene forbedres.

...

Jeg vil likevel nok en gang understreke at det ikke finnes fettforbrennere som er så kraftige at de tillater deg å slurve med ksotholdet. Et sunt, balansert og energiredusert kosthold er helt nødvendig for å kunne maksimere effekten av et slikt produkt.

kilde

Lenke til kommentar

Spør her, så jeg slipper å spamme forumet med tråder:

I forbindelse med styrketrening tenkte jeg å starte litt med kosttilskudd. Det meste vil jeg ha i meg via mat, men problemet ligger i tiden rett etter trening. Jeg trener 3 ganger i uka, ofte før forelesninger, slik at det ikke egner seg med et godt måltid etter trening. Tanken var da å hjelpe litt med spesielt protein i garderoben. Ut fra iform.no har jeg funnet anbefalingen 0,5 g/kg av hhv. druesukker, maltodextrin og myseprotein. Jeg har også lest at druesukker ikke er så lurt pga. stor fare for ekkelt høye svingninger i blodsukkeret.

Derfor tenkte jeg å blande ca. 0,5 g 100% Whey protein og ca 1 g carbo fuel (begge fra proteinfabrikken, jeg bryr meg ikke om litt ekstra fett ol. i proteinpulveret, så isolat er ikke nødvendig?) per kilo kropsvekt i en shake med vann i garderoben etter trening.

Tanker om dette?

Burde jeg endre noe?

Feks. få med noe kasein, som jeg ser anbefales (dog, er vel ikke det ment/egnet for rett-etter-treining-restitusjon?)?

Ellers: Er maltodextrin satt sammen slik at noe virker hurtig, mens resten er mer langsiktig? Står det fint for seg selv, eller burde det kombineres med f.eks. druesukker? Jeg har alltid med meg solid matpakke med kneip som spises uavhengig av fremtidig shake.

-Takk

Endret av madsc90
Lenke til kommentar
så isolat er ikke nødvendig?)

Vel, i konsentrater så er målgruppen konsistens i mat, ofte bruker man høye temperaturer i produksjonen som ødelegger for de egenskapene du vil ha etter trening.

Det gjør ingenting for konsistens når det brukes i pølser og pizza.

Siden det ikke er tempkontroll i produksjonen er det mye konsentrat som ikke er verdt pengene. Regner man det øre for øre med gram protein så er det ikke så langt unna isolat heller med tanke på hva man faktisk får for pengene.

Det du er ute etter er "etter trening shake"

Siden du vil ha egenskapene til begge typer protein, hvorfor ikke kjøpe en 50/50-blanding?

( Med tanke på at du ikke skal rett hjem til en middag eller blander i melk)

I samme shake blander du inn 60-120g karb avhengig av hvor glykogentømmende trening du hadde.

Ingen vits i å helle druesukker i shaken, og den matpakken du åpner etterpå består vel av 80+% karb? Skulle vært en proteinshake til den også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...