Gå til innhold

Diskusjonstråd for kosttilskudd


Gjest Slettet+9817234daf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
- Bare tøys

 

- Det er overhode ingen sammenheng mellom mat og antall kviser. Dette er en misforståelse, sier hudlegen.

 

Fyrand tror misforståelsen henger sammen med at ungdommer får et økende antall kviser i puberteten, på et tidspunkt de også forandrer spisevanene sine.

 

- Ungdommen spiser mer søtsaker i denne peridoen, samtidig som de i denne perioden også får flere kviser. Noen tror at disse to faktorene henger sammen, sier han.

 

- Folk kan spise så mye sukkertøy, melk og brød de vil uten at det har innvirkning på kviser, sier Fyrand.

 

http://nrk.no/programmer/tv/puls/1.3446191

Lenke til kommentar

Kan det komme fra treningen, svette, firksjon eller er det synlige kviser?

Nupper røde prikker?

proteintilskudd nei.

Hvilket pulver bruker du som har sukker i seg :ohmy:

Tenkte på søtningsmidler. My bad.

Både nupper og vanlige kviser, mye likt det man får i ansiktet. Er nøye med hygiene, så prøver å finne ut hva som gjør det, og evt. om det kan begrenses.

Det har "blomstret" spesielt under harde treningsperioder, derfor jeg trekker den konklusjonen.

Endret av kleivbo
Lenke til kommentar

Ja, for høyt inntak av især melkebasert protein, har man funnet at forverrer akne, spesielt hos unge gutter. Om inntaket skyldes høye inntak av meieriprodukter, eller som tilskudd spiller ikke så mye rolle. Også det totale inntak av kalorier (at man ligger i pluss over tid, når vekten i utgangspunktet er nromal)og mettet fett for de som er utsatt fro hudproblemer kan bidra til å forverre bildet.

 

We found a positive association between intake of skimmed milk and acne. This finding suggests that skim milk contains hormonal constituents, or factors that influence endogenous hormones, in sufficient quantities to have biological effects in consumers.

 

Kilde: Journal of the American Academy of Dermatology

May 2008 (Vol. 58, Issue 5, Pages 794-795)

 

We found a positive association with acne for intake of total milk and skim milk. We hypothesize that the association with milk may be because of the presence of hormones and bioactive molecules in milk.

 

Kilde: Volume 52, Issue 2, Pages 207-214 (February 2005)

High school dietary dairy intake and teenage acne

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Slutt på selolje, som jeg trodde ble kjøpt fra MyRevo men finner den ikke der. De har derimot http://myrevolution.no/nettbutikk/fettsyrer/omega-3-180x1000mg. Sist gang jeg spurte ble det anbefalt å heller ta omega-3 tilskudd som kan drikkes istedenfor kapsler, mener det var fordi man måtte ta en god del kapsler for å få "nok". Den jeg linket til er visstnok "konsentrert" så man trenger bare 1-2 kapsler daglig.

Men selolje fra Arctic Omega var det jeg kjøpte sist, og de har en slags kampanje for kapsler.

Hvordan er egentlig inntaket av flytende olje mot kapsler? 349,- for 6 måneder med kapsler virker rimelig. Eller Flytende Arctic Omega-3 Selolje 200ml til 99,-.

Lenke til kommentar

MyR. sin selolje er utsolgt og de skal komme med en ny en som er lakseolje hvis jeg ikke husker heeelt feil. I mellomtiden hadde de en selolje fra Norkost tror jeg, men de er tydeligvis tomme for den også nå. Bestilte et par av dem for en uke siden men fikk beskjed om at de var tomme på lager og at de skulle ettersendes.

 

Ville tro at flytende omega3 var bedre enn kapsler, men du kan jo bare sjekke innholdet i kapslene kontra 10 ml flytende ;)'

 

Edit:

 

Siggy1.no fører Myrevolution produkter, og det virker som at han har det inne.

Endret av Sir-Andy
Lenke til kommentar

http://www.iform.no/...art.php?id=1005

 

Kort svar:

Fiskeolje kommer fra fettet på fisken og er ansett for å være en renere kilde til omega-3 fettsyrer enn tran, som kommer fra leveren på fisken, det organet som må filtrere alle mulige giftstoffer. Selolje kommer fra spekket på selen, og har i nyere forskning vist seg å være den beste kilden til omega-3 fettsyrer.

Endret av Sir-Andy
Lenke til kommentar

Bestemt meg for å begynne å spise sunt nå, ettersom det er veldig viktig del av treningen. Men "problemet" mitt er; hva er egentlig det å spise sunt? Noen sier de spiser sunt når de dropper èn sjokolade i helgen, mens hos andre går det i grønt så og si 24/7. Skjønner ikke helt hva man legger i sunt kosthold. Man kan vel kalle kostholdet sitt sunt selv om man spiser pizza lørdagskveld? Eller litt chips fredagkveld.

 

Ettersom jeg trener styrke flere ganger i uken, bør jo kostholdet inneholde masse proteiner... Hvertfall. Sikkert noe annet også, men hovedtingen er vel proteins.

 

Kan ta et kjapt eksempel her:

Frokost

To skiver med skinke. 3 dl melk

 

Lunsj: 3 skiver med skinke og ost. 0.5 liter fun light. :dontgetit:

 

Middag: Mye kjøttprodukter. Er dessverre ikke sjef helt enda, så middagen bestemmer mamma. Som oftest ris eller poteter til. Spiser salat + brokkoli.

 

 

 

Kvelds: Skiver med skinke. 2-4 stk. Mer og mer begynt med havregrøt.

 

Småplukk: Go morgen yoghurt, frukt og nøtter kommer alltid som småplukk innimellom måltidene. Oftest etter middagen. Drikker nok bortimot 1 liter melk hver dag. Bruker også proteinshake. Åpner alltid snopeskoffen på søk etter sjokolade. :blush: Men det skal det bli slutt på. I tillegg kan andre ting forekomme, spørs hva vi har i hus, og om jeg kjøper ting på skolen. Alt det dritet skal hverfall lukes vekk.

 

Kan dette karakteriseres som et "sunt" kosthold?

 

I helgene går det i veldig mange forskjellige ting. Alltid Pizza, Taco, Nachos, lassagne eller noe på fredag og lørdag. SMågodt, chips og brus får jeg i meg også. På formiddagen går det mye i baguetter med salatkylling. Og karrimajones........ Ser jo selv at det minner mer om kostholdet til en på 200 kilo.

 

Jeg vil gjerne få et enda sunnere kosthold, og et kosthold som passer for folk som trener for å bli større og sterkere. :cool:

Så om folk har noe de mener jeg bør få inn i kostholdet i løpet av en dag, eller ting jeg bør kutte ut, så kom gjerne med forslag!

Kanskje jeg kan begynne med en kostholdslogg her. Lettere å holde styr på hva man spiser, og i tillegg er det lettere å holde seg til det sunne når det er folk som leser og kommenterer det man spiser.

Endret av Sammy-Lee
Lenke til kommentar

Er ingen ekspert, men hvis du er kar nok for havregrøt er det et veldig sunt måltid spesielt med frukt (liker banan/blåbær) og litt melk. Hvis du liker det, så spis det istedenfor. En annen ting er egg, det inneholder veldig mye proteiner. 3-4 egg dekker en god del av daglig protein-inntak. Prøv å unngå å spise det rått.

Noe av det sunneste du kan gjøre er å kutte ut brus. Det inneholder ikke noe du trenger! Smågodt er noe annet som du kan kutte ut, spis heller sjokolade i så fall.

Lenke til kommentar

Kan kviser på øvre rygg/bryst komme av proteintilskudd (søtningsmidler, konserveringsmidler etc)? Isåfall, hvilke produsenter/pulvere er å anbefale med tanke på dette?

Litt gammel denne men; jeg merker at jeg får kviser i ansiktet i forbindelse med trening(tar proteintilskudd). Dette tror jeg kommer av endrete hormonnivåer i kroppen, ikke hva du har i deg. Mer testosteron(som kommer av treningen) kan så vidt jeg vet føre til mer kviser.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Et par spørsmål, håper det ikke ble for mye :p

 

- Hva er det som skiller karbohydrater og fett?

- Hvordan forbrenner du de ulike energikildene?

- Hvor på kroppen lagrer de seg?

- Er det farlig å ha for lav fettprosent, om så, "hvor går grensen"?

- Hva er anbefalt inntak av karbohydrater, fett og proteiner per dag for en ungdom som trener muskler 3 ganger i uka?

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke svare utfyllende på alle spørsmålene dine, og garanterer ikke at alt jeg sier er korrekt, men jeg kan svare kort på det jeg kan:

 

- Rent "teknisk" er forskjellen molekyloppbygningen. Karbohydrater er ringer av karbon-atomer som også er bundet til hydrogen-atomer og oksygen-atomer. Jo færre ringer jo mer hurtigvirkende er karbohydratet (én ring betyr at karbohydratet er et monosakkarid, to betyr disakkarid, flere enn to betyr polosakkarid). Glukose(vanlig sukker) f.eks. er et monosakkarid. Fett er som oftest et glyserolmolekyl hvor det er festet lange tre kjeder av karbon- og hydrogenatomer til. Jo lengre disse kjedene er, jo høyere blir smeltepunktet. (Så jeg kan tenke meg at mettet fett har ganske lange kjeder ettersom det ikke smelter i romtemperatur). Fins det dobbelt- eller trippelbindinger mellom to av karbon-atomene i disse kjedene blir fettet to- eller flerumettet, er dobbeltbindingen mellom 3. og 4. karbon-atom (telt fra enden av kjeden) blir det omega-3 osv.

 

- For at kropen skal kunne forbrenne næringstoffer som energi må de brytes ned til glukosemolekyler (enringede monosakkaridkarbohydrater) og deretter spaltes til molekyler med tre karbon-atomer, kalt pyrodruesyre. Disse går inn i mitokondriet (en energifabrikk som fins i alle kroppens celler) hvor den ved hjelp av oksygen og ADP(adenosindifosfat) blir til ATP (adenosintrifosfat). ATP er energi, det er på en måte kroppen som drikker en flaske urge intense. Når flasken er drukket opp (ATP brukt opp) blir ATP-molekylet til ADP, og det inngår igjen til prosessen. Denne prosessen kalles celleånding, og er kanskje den viktigste prosessen i hele kroppen. Dette er også veldig essensielt hva kondisjonstrening angår. Klarer ikke kroppen å få nok oksygen til cellene gjennom blodet, vil pyrodruesyremolekylene bli til melkesyre og musklene vil stivne. Arbeid som krever oksygen og som bruker oksygen kalles aerobt (med oksygen på latin) og arbeid som ikke bruker oksygen, f.eks. en sprint på 30m (fordi kroppen ikke klarer å få oksygenet frem) kalles anaerobt arbeid (uten oksygen på latin).

 

- Om kroppen får det den trenger av næring til å danne pyrodruesyre blir resten lagret som fett og muskler. Enkelt forklart først muskler, om man trener, og deretter blir det andre fett. Da lagres fett som triglyserid (glyserol med kjeder av karbon-atomer som er forklart under forrige punkt) rundt på hele kroppen som underhudsfett, dette velger kroppen selv. På menn er det ofte på mageområdet mens det hos kvinner legger seg først på hoftene i størst grad. Musklene er glykogen (polysakkarider).

 

- Det fins sikkert en eller annen fettprosent som er "sunnest", det er ofte det. Men dette vil nok variere individuelt (Fra person til person). Ellers har ikke underhudsfett noen annen funksjon så vidt jeg vet enn å holde på varmen, så jeg ser ingen grunn til at en lav fettprosent skulle være farlig. Men dette vet jeg lite om, ta det opp med legen eller noe. Det er ikke sunt å ha 0% fett, mellom 4 og 12 ville jeg anbefalt. Jeg f.eks. har jo 15 ca. nå..

 

- "For en ungdom" blir litt vagt. Det beste var jeg om jeg visste vekt, høyde, fettprosent og eksakt aktivitetsnivå. Det kommer også an på om du slanker deg eller ønsker å legge på deg.

 

Om du ønsker å legge på deg, kan du gange din egen kroppsvekt med 38-42, og si at dette er ca. antall kal du skal få i deg hver dag. Ca. 25% av disse kan komme fra fett, og da må du vite at ett gram fett gir 9kcal. Skal du f.eks. ha 600 kcal fra fett deler du 600 på 9, og da får du antall gram fett. Gang kroppsvekten din med 2 og da får du et antall gram protein du bør få i deg hver dag (eller mer). Protein inneholder 4kcal per gram, det vil si om du ganger antall gram med 4 får du kcal. Deretter kan du få resten fra karbohydrater, det er best om de kommer fra frukt. Blir litt regning, men er ikke så komplisert.

 

Om du slanker deg gjør du akkurat det samme, men du skal ha 3g protein per kg kroppsvekt hver dag (for å hjelpe på slankingen og bevare muskler). Totalt antall kcal skal være kroppsvekten din gange 28 ca, og du kan i tillegg prøve å forbrenne ca. 500kcal hver dag. Målet her er å miste ca. 1kg fett hver uke (for å unngå muskeltap), og da må man altså "spare opp" et kcal-underskudd slik at kroppen tærer på fettlagrene. Resten av kcal kan komme fra hovedsaklig fett og litt frukt. Unngå alle andre karbohydrater enn dem som kommer fra frukt til enhver pris.

 

Ellers er det ikke slik at kroppen trenger like mye energi hver dag. Tenk deg en sultskala på 1-10 hvor 10 er ekstremt sulten. Om du legger på deg kan du spise når du er på ca. 5, og da kan du spise et måltid som består av både protein, fett og karbohydater hvor karbohydratene kommer fra frukt. Og om du slanker deg, akkurat det samme, men spis når du er på 7-8. Alt dette står forøvrig godt forklart av Børge Fagerli på MyRevolution, og danner grunnteorien i Health & Fitness concept.

 

Håper det klarte opp litt ^^,

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe, jeg har et bilde i hodet mitt av hvordan det ser ut og fungerer, og det jeg har forklart er også veldig forenklet med mulige feilformuleringer. Jeg anbefaler at du finner noen figurer osv som forklarer, da er det lettere å forstå. Jeg lærte det i Naturfag 5 for VG1 ^^, Du går vel i VG1 om du er 93-modell, så se i naturfagboken din (om du går allmenn), snakk med naturfaglæreren osv. Ellers er det så klart det store og fantastiske internettet. Spør om det er noe du lurer på, men prøv å finn ut selv først :)

Lenke til kommentar

Stemmer det, går VG1 allmenn, men når læreren underviste om celleånding ble ATP, hun sa at det ikke var pensum. Skal titte litt i boka om det er noen fine tegninger og/eller illustrasjoner der. Ellers så har vi jo, som du sier - det fantastiske internettet :)

Lenke til kommentar
- For at kropen skal kunne forbrenne næringstoffer som energi må de brytes ned til glukosemolekyler (enringede monosakkaridkarbohydrater) og deretter spaltes til molekyler med tre karbon-atomer, kalt pyrodruesyre. Disse går inn i mitokondriet (en energifabrikk som fins i alle kroppens celler) hvor den ved hjelp av oksygen og ADP(adenosindifosfat) blir til ATP (adenosintrifosfat). ATP er energi, det er på en måte kroppen som drikker en flaske urge intense. Når flasken er drukket opp (ATP brukt opp) blir ATP-molekylet til ADP, og det inngår igjen til prosessen. Denne prosessen kalles celleånding, og er kanskje den viktigste prosessen i hele kroppen. Dette er også veldig essensielt hva kondisjonstrening angår. Klarer ikke kroppen å få nok oksygen til cellene gjennom blodet, vil pyrodruesyremolekylene bli til melkesyre og musklene vil stivne. Arbeid som krever oksygen og som bruker oksygen kalles aerobt (med oksygen på latin) og arbeid som ikke bruker oksygen, f.eks. en sprint på 30m (fordi kroppen ikke klarer å få oksygenet frem) kalles anaerobt arbeid (uten oksygen på latin).

 

Pyrodruesyren går ikke inn i mitokondriet. Pyrodruesyren blir trikset og mikset med og sendt videre inn i sitronsyklusen. Der blir NAD redusert til NAD2H(Tror det også var noe FAD også som ble redusert, men mest NAD). NAD2H går videre til mitokondriet hvor det blir oksidert til NAD igjen. NAD2H reduserer oksygen til H2O. Altså Oksygen, NAD2H og ADP kommer inn, og NAD H20 ATP kommer ut av mitokondriet.

 

Sånn ca

 

Skal opp i kjemi:(

Endret av O:M:A
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...