Gå til innhold

Diskusjonstråd for kosttilskudd

Gjest Slettet+9817234daf

Anbefalte innlegg

Han skrev:

Om jeg vanligvis reagerer dårlig på kjappe karbohydrater,

Er det ikke da lurt å unngå /redusere dem?

Glykemisk belastning synnes jeg teller inn, da proteinen i gaineren vil halvere den og gaineren i seg selv ikke vil være "rask".

Man behøver ikke å bli forvirret, svarer var at man kunne bruke gaineren.

Man kan ikke si at man må øke i vekt for å kunne trene.

Begynn å tren med en gang, det er ingen vits i å øke vekten med fett først.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

awkward: hva du syns og ikke gir jeg blanke faen i. Ikke alle klarer å spise normalt, og da er det bedre å spise noe usunt enn å spise ingenting. Jeg er en lacto-ovo vegetarianer som ikke liker verken grønnsaker eller frukt. Jeg er deprimert og ligger i grenseland mtp. spiseforstyrrelser. Da er det helt feil å se på bagateller som om maten er sunn eller ikke - siden det er mildt sagt usunt å gå i konstant kalloriunderskudd i måneder/år når kroppen allerede er så langt nede at den tærer på det meste.

Jeg tar konsekvensene av at kostholdet mitt ikke er optimalt, i den forstand at jeg har i meg et fullverdig tillskudd med vitaminer, mineraler og grønnsak/fruktfiber. Det er kun kallorimengden jeg sliter med. Jeg må komme meg i pluss, og være i gang med en stabil vektoppgang før jeg kan begynne med normal-hard trening.

Å dumme ned rådene for min del, det er bortkastet. Jeg har god kontroll på ernæring og treningslære, og generell biologi for den saks skyld. Jeg vet hva insulinfølsomhet vil si, og jeg vet hva glykemisk belastning vil si. (Forøvrig lærer man en del rent praktisk om hvordan kropp og kosthold henger sammen når man har en type1 diabetiker i nær familie.)

Når jeg var inne i en god periode for et par år tilbake så gikk jeg opp 18kg på et halvår med hjelp av variert trening, og var både sterk og utholden. Men så møtte jeg en liten vegg, og da ble det plutselig utrolig vanskelig å fortsette som før.

Lenke til kommentar

Liker du mandler eller flytende olje?

En neve til måltidene du spiser hjemme vil øke totalkcal uten at du må proppe i deg.

Er det bare at du ikke har lyst på maten eller er det det psykiske forholdet til mat?

Ser ikke ut som du er redd for å legge på deg om det er ett av målene.

Lenke til kommentar

Mandler liker jeg ikke, men det fins jo andre sorter nøtter. Flytende olje har jeg ikke prøvd, hvilke sorter er aktuelle?

Har ikke matlyst overhodet, og det psykiske forholdet til mat er også litt unormalt. Alt i alt er problemene mine ganske kompliserte, og det er ikke bare-bare å få til forandringer. Målet er egentlig å komme meg opp til en mer normal vekt, og å komme i form igjen.

Lenke til kommentar

Jann-Ove, du feilet å oppgi at du er lacto-ovo vegetarianer i ditt opprinnelige innlegg. Hvordan i all verden tror du man skal kunne komme med brukbare forslag til mat når en så vesentlig bit informasjon uteblir?

Han skrev:
Om jeg vanligvis reagerer dårlig på kjappe karbohydrater,

Er det ikke da lurt å unngå /redusere dem?

Glykemisk belastning synnes jeg teller inn, da proteinen i gaineren vil halvere den og gaineren i seg selv ikke vil være "rask".

Man behøver ikke å bli forvirret, svarer var at man kunne bruke gaineren.

Å dumme ned rådene for min del, det er bortkastet. Jeg har god kontroll på ernæring og treningslære, og generell biologi for den saks skyld. Jeg vet hva insulinfølsomhet vil si, og jeg vet hva glykemisk belastning vil si. (Forøvrig lærer man en del rent praktisk om hvordan kropp og kosthold henger sammen når man har en type1 diabetiker i nær familie.)

Det er ikke snakk om å dumme ting ned, men å ignorere det jeg ser på som detaljer inntil det basale er på plass. Ved å tenke at du bare kan spise mye, men ikke sunt begrenser du deg selv. Jo, du kan få både i pose og sekk.

Forslag:

- Bytt ut knekkebrødet med grovbrød (behold peanøttsmøret - kaloririkt)

- Cottage cheese. 40 g protein pr boks. Du kan blande det med mandler som War foreslår, søte det til med syltetøy og skjære opp banan hvis du liker det; gjerne alle nevnte punkter på en gang siden det da blir mer dessertaktig og mindre rømmeaktig på smak.

- Liker du egg? Kok dem, stek dem, lag omelett, eggerøre eller eggs in basket. Uendelig med muligheter her.

Lenke til kommentar

Kort fortalt, hva hjelper vitamin D3 for?

Hjelper det for at du ikke blir så trøtt og sliten? Og hva mer?

Leste litt i en artikkel på Myrevolution, men fikk ikke helt med meg poenget, da det stod så mye annet surr der også :p

Skulle gjerne hatt en enkel forklaring på norsk, siden jeg ikke skjønte så mye på sidene som ble linket til i artikkelen :)

Lenke til kommentar

Nå har jeg fått M-factor boksen min fra MyRevolution, smak: Tropical Delight. Hadde forventet en elendig smak etter hva jeg har hørt om erteprotein, men det smakte faktisk ikke så ille. Holdbarheten er god, det er billigere enn melkeprotein og det inneholder ingen laktose, gluten eller melk. Fint for dem med allergier og intoleranse. Pga smaken tror jeg også jeg kan blande det med frukt i mikseren og danne et fullverdig måltid ved å tilsette fett i form av nøtter eller rapsolje. Kan bli bra :)

Lenke til kommentar

For de som takler smaken er M-Factor meget bra protpulver for en billig penge :)

Tropical smaken prøvde jeg i fjor en gang, og det er brekkmiddel deluxe!

Sjokolade er noget bedre, men ettersmaken er ikke bra... har en bøtte, og det eneste jeg bruker den til er og blande ut sammen med cottage cheese og peanøttsmør - det er det faktisk genialt til!

Lenke til kommentar

OneProteinen er veldig god! Spesielt hvis du blander i et par teskjeer pulverkaffe i den!

Hvilker protein bruker du for tiden War, som smaker så godt? Tørr jeg tippe på MyoProtein, eller bruker du noe annet ;)

Fikk to pakker med Prozyme i dag. Tok en jordbærshake til dessert. Den var ganske god, selv blanda med vann. Regner med den er enda bedre med melk :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...