Gå til innhold

Diskusjonstråd for kosttilskudd

Gjest Slettet+9817234daf

Anbefalte innlegg

Først måtte jeg kutte ut Kreatin Monohydrat fordi det ga meg søvnproblemer. Nå har jeg kuttet ut ZMA og Kre-Alkalyn fordi jeg er redd det har ført til hjerteflimmer. Jeg hadde aldri opplevd at hjerte "hoppet over" et slag, men etter et par uker på ZMA og Kre-Alkalyn gjør hjertet det daglig. Det kan umulig være sunt.

Noen som har opplevd lignende, eller er det bare jeg som reagerer så sterkt? Eller har tilskuddene noe å si i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hjertebank er ikke en kjent bivirkning av kreatin men jeg mener at minst 2 andre har sakt det samme. Hos dem gikk det over etter en uke.

ZMA er zink og magnesium, det messer neppe med hjerte.

Nå er det ikke farlig, selv om du kutter ut kreatin så får du i deg en del kreatin gjennom kosten.

Ga kreatin-M søvnproblemer?

Det har jeg ikke hørt om før.

Lenke til kommentar

Jeg gikk blant annet mye mer i søvne etter at jeg begynte på KreatinM. I tillegg vekte jeg ofte opp hele huset ved å rope, banne og skrike i søvne, noe jeg sjelden opplevde før jeg begynte på KretinM.

Tviler på at det var ZMAen som gjorde at jeg fikk hjertebank, da man får kjøpt zinkpiller reseptfritt på apoteket. Det var nok Kre-Alkalyn som gjorde det. Stoppet med Kre-Alkalyn i går, så får se hvordan det går.

Fikk høre av en trenningsveileder at man burde gå til lege å ta blodprøve før man begynte på kreatin. Grunnen er at det er mange som allerede har mye kreatin i blodet, og da kan det være farlig å få tillsatt mer.

Lenke til kommentar

Nå har det gått en uke siden jeg sluttet på Kre-Alkalyn, og hjertet mitt har sluttet å hoppe over slag. Det tok et par dager, så ble det mindre og mindre. Syns det er litt skummelt å tenke på egentlig. Lurer på hva som forårsaket det, kanskje kroppen min bare ikke tålte det. Syns det er litt rart at det ikke skjedde mens jeg gikk på Monohydrat.

Lenke til kommentar

Det er samme ulla, Kre-Alkalyn er bare mindre monohydrat + litt aske.(gimmick)

Merker du ubehag så er det ikke vits i å ta det.

Og bare fortsette på det så går det over er en mulighet som fungerte for noen på MyR-forumet.

Det er ingenting i papirene som skal være årsaken, du burde merke det i hjertet om du spiser fisk 5 dager på rad også da.

Lenke til kommentar

Er litt skeptisk til å bruke det til det går over. Sjelden det funker. Kjenner en som fikk hjerteflimmer, ble henta av ambulanse og kjørt rett på sykehus. De fant ut at kaffe var årsaken, nå har han totaltforbud mot allt som inneholder koffein.

Fisk 5 dager på rad er da ikke farlig. Mange som spiser fisk nærmest hver dag hele året.

Løfta mindre idag en jeg pleier, kan det ha noe å gjøre med at jeg slutta på kreatin?

Lenke til kommentar
Fisk 5 dager på rad er da ikke farlig. Mange som spiser fisk nærmest hver dag hele året.

Og da får de i seg like mye kreatin som seg.

Og da burde du reagere på det også.

Om det er kreatinen.

Du merker ikke sånn forskjell på kreatin at du går ned i styrke over natta.

Lenke til kommentar

Tar tran hver dag, men det blir vel ikke det samma. Egg inneholder også endel kreatin, noe jeg spiser hver dag. Da kan vel det også ha noe å si da?

Et fiskemåltid kan ikke ha like mye kreatin i seg som 3 kapsler med Kre-Alkalyn. Tar ganske lang tid på å få i seg like mye kreatin gjennom fisk som du gjør gjennom kapsler/pulver.

Hjertet mitt begynnte ikke å hoppe over slag før etter ca 1 måned på Alkalyn.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Trenger forslag til hvordan jeg lettest mulig kan dekke dagsbehovet mitt for kalorier.

Ligger på mellom 500 og 1000 kcal per dag. Er 20 år, 183 høy, og veier hele 58 kg. Alt for lite, ja - og det merkes. Inntaket jeg har i dag består av vafler, potetgull og kanelboller... og det er lite av normalt kosthold jeg klarer.

Slik jeg har forstått det så er det kjappe karbohydrater i vanlige gainere. Om jeg vanligvis reagerer dårlig på kjappe karbohydrater, vil jeg ha samme problemet med gainere? Ta f.eks vanlig brus: etter et par glass blir jeg trøtt og slapp.

Det eneste av vanlig mat jeg kan klare å få i meg er knekkebrød med peanutsmør; men selv med 4 slike så er det litt igjen til jeg når dagsbehovet. Jeg vil ha en enkel løsning, siden jeg fortest mulig vil komme igang med trening igjen. Nå mangler overskuddet til at jeg klarer å gjennomføre en treningsøkt, noe som ikke er spesielt trivelig :/

Lenke til kommentar
Trenger forslag til hvordan jeg lettest mulig kan dekke dagsbehovet mitt for kalorier.

Ligger på mellom 500 og 1000 kcal per dag. Er 20 år, 183 høy, og veier hele 58 kg. Alt for lite, ja - og det merkes. Inntaket jeg har i dag består av vafler, potetgull og kanelboller... og det er lite av normalt kosthold jeg klarer.

Slik jeg har forstått det så er det kjappe karbohydrater i vanlige gainere. Om jeg vanligvis reagerer dårlig på kjappe karbohydrater, vil jeg ha samme problemet med gainere? Ta f.eks vanlig brus: etter et par glass blir jeg trøtt og slapp.

Det eneste av vanlig mat jeg kan klare å få i meg er knekkebrød med peanutsmør; men selv med 4 slike så er det litt igjen til jeg når dagsbehovet. Jeg vil ha en enkel løsning, siden jeg fortest mulig vil komme igang med trening igjen. Nå mangler overskuddet til at jeg klarer å gjennomføre en treningsøkt, noe som ikke er spesielt trivelig :/

Liker du melk? Ta noen spiseskjeer olivenolje/rapsolje hver 3. time. Smaker nesten ingenting, men inneholder mye sunt og kalorier

Lenke til kommentar

Du må trene samtidig, ikke kun øke vekten med kosten.

Pga insulinresponsen din vil du fungere bedre hvis du øker inntaket av fett og ptotein isteden for karbohydrat.

vil jeg ha samme problemet med gainere?

I teorien ikke, da en gainer inneholder protein og den glykemiske belastningen blir halvert.

Liker du mandler? I jula koster det 3,90 pr hg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741

Jeg lurer også på hvordan det er enklest å komme opp i vekt. Er gainer ett godt en enkelt valg? Jeg har perioder der jeg spiser lite og der jeg spiser mye, og vekten varierer sjelden med mer enn 2 kg -+ fra 78 kg. Jeg tror at jeg har høy forbrenning, men jeg vet ikke. Takker for alle mulige tips..

Lenke til kommentar

Det er ingenting som heter høy forbrenning, men du spiser mindre eller like mye som du bruker ja.

Når du sier "gå opp i vekt" så er det muskelmasse du snakker om ja og ikke fett regner jeg med.

Da må du trene med vekter og da kan en gainer være tingen , men bare pga det er lett.

Ett måltid vil gjøre samme susen.

Skriv opp alle måltidene dine på en typisk dag /mnd hvor du holder vekten stabil så kan vi se .

Lenke til kommentar

Chrisbjerk: ser ingen grunn til å fjerne verken brus eller vafler fra kostholdet mitt. Vafler er egentlig ikke så dumt, siden de inneholder både egg og melk. Lettbrus gjør det lett å få i seg nok væske. Selvfølgelig er det beste rent vann - men her jeg bor nå smaker vannet i vannkranen så forferdelig at det orker jeg ikke drikke. Sultskalaen min er helt rasert, kjenner ikke lenger når jeg er sulten. Kroppen reagerer meget dårlig på for lite næring over lang tid.

Duffo: nei, melk klarer jeg ikke lenger drikke. Melk ifra kartong holder så dårlig kvalitet at det ikke frister overhodet. Melk er flotte greier, men jeg har drukket så mye kvalitetsmelk rett fra tanken, og har så fine smaksløker at jeg har gitt opp butikkmelk helt. Dessverre har jeg ikke lenger mulighet til å få tak i fersk melk heller.

War: jeg må opp noen få kilo før jeg er istand til å trene. Som sagt tidligere, for lite næring over lang tid gjør kjipe ting med kroppen.

Lenke til kommentar

War, jeg er helt enig med det du sier, men er uenig i "formatet". Det er ikke vits i å forvirre med insulinfølsomhet og glykemisk belastning når han lever på knekkebrød med peanøttsmør, vafler og brus :)

Jann-Ove, jeg synes du skal manne deg litt opp og slutte å spise (unnskyld at jeg sier det) som et barn :) Begynn å få i deg mer tradisjonell norsk mat i større mengder. Potet, kjøttkaker, fisk, brødskiver, rikelig med pålegg og noe frukt og grønt. Allerede da har du gått ganske mange steg fremover ifht. kostholdet ditt. Liker du ikke normal mat, vel, tough luck. Bedre helse koster litt, og du lærer deg nok å like mat ganske kjapt hvis du går inn for det.

Chrisbjerk: ser ingen grunn til å fjerne verken brus eller vafler fra kostholdet mitt.

Virkelig? Begge deler er usunne. Brus skader tennene og er ofte vanndrivende. Vafler inneholder mye fett og sukker.

Endret av awkward
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...