Gå til innhold

Diskusjonstråd for kosttilskudd

Gjest Slettet+9817234daf

Anbefalte innlegg

"Ingen toppidrettsutævere bruker kosttilskudd."

Om du definerer toppidrettsutøvarar som "ein person som ikkje brukar kosttilskott" så stemmer det utsagnet, men ut over dette tek du nok feil. Til dømes nokon som brukar kosttilskott: http://treningsforum.no/php/art.php?id=1082 , http://treningsforum.no/php/art.php?id=1037 og http://treningsforum.no/php/art.php?id=1091

Olympiatoppens reglar er og opne for bruk av kosttilskott. Men Olympiatoppen seier at ein i første omgang skal fokusere på eit best mogleg kosthald. Noko som i og for seg er fint, men faktum er at for mange er det ikkje eit reelt alternativ å få dekkja behova berre gjennom kosten. Dermed blir kosttilskott ei fin løysing.

Påstanden om at kosttilskott ikkje har nokon effekt fell vel på sin eigen urimelegheit. Ein ting er at Olympiatoppen sjølv skriv at dette er noko som i enkelte situasjonar kan brukast, i tillegg har ein jo alle som brukar dette dagleg og opplever resultat. Protein, for å ta eit døme, er enkelt sagt det same uansett om det er pakka inn i ein kylling eller i plastbøtte. Men det er sjølvsagt viktig å hugse på at kosttilskott ikkje er ein mirakelkur.

Eg reknar ellers med at War kjem med eit langt, utfyllande, svar etterkvart.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor mener dere at kosttilskudd fungerer, når olympiatoppen fraråder all form for bruk av kosttilskudd utenom tran og omega 3. Ingen toppidrettsutævere bruker kosttilskudd. Grunnen til at olympiatoppen fraråder det er ikke bare pga urenheter, men at kosttilskudd ikke har effekt i sportlige prestasjoner.

(info hentet fra min far(lege) som har vært på kurs i oslo om idrett og idrettskader.

Vil bare ha deres side også.

Selvfølgelig fungerer kosttilskudd - når det brukes riktig.

Kosttilskudd er nettopp tilskudd til kosten, altså for å fylle mangler i kostholdet. Her kommer næringskonsentrater (proteinpulver, omega 3 osv.), samt vitaminer - mineraler inn.

Andre kosttilskudd har en dokumentert effekt selv når kostholdet er bra - f.eks. kreatin og BCAA.

Og så har man selvsagt alle kosttilskuddene som bare er jalla - diverse urter og NOS-produkter f.eks.

Det er så enkelt som at dersom du har et perfekt kosthold, er det meste av kosttilskudd meningsløst å bruke, da du gir kroppen det den trenger uansett.

Å si at kosttilskudd i det hele tatt ikke fungerer, faller på sin egen urimelighet. (Og leger er ikke eksperter på verken trening, kosthold eller kosttilskudd...)

Lenke til kommentar

Olympiatoppen har kommet med mer tull en noen andre siste årene.

Det er ikke verdt å lese noe de kommer med.

Om jeg vil spise 30g proteinpulver eller mer kylling, hvordan skal man måle effekt av det?

Og kreatin er det målt effekt på så påstandene rakner før man begynner å ramse opp.

Endret av War
Lenke til kommentar

Takk for svar. Men jeg sa sportslige prestasjoner, ikke at det ikke hadde målbar effekt. Toppidrettsutøver bør ha et så godt som perfekt kosthold. Er kosttilskudd en snarvei for den normale man i gaten?

Å få større muskler (bodybuilder) regner jeg personlig ikke som en sportslig prestasjon.

Endret av O:M:A
Lenke til kommentar

Det er kosttilskudd, man kan få det fra kosten også, og det er ingen snarveg nei.

Proteinpulver er for eks melk hvor fett og laktose er tatt ut, dvs drikk melk få samme greia.

Det er ikke noe hokkus pokkus, det er mat på linje som annen mat.

Sauser kommer som pulver nå, er det kosttilskudd?

Lenke til kommentar
Takk for svar. Men jeg sa sportslige prestasjoner, ikke at det ikke hadde målbar effekt. Toppidrettsutøver bør ha et så godt som perfekt kosthold. Er kosttilskudd en snarvei for den normale man i gaten?

Å få større muskler (bodybuilder) regner jeg personlig ikke som en sportslig prestasjon.

Kosttilskudd brukes der kostholdet ikke strekker til, eller hvor det rett og slett er lettere å bruke kosttilskudd enn mat. Det kan være bedritent å spise 2xkroppsvekt proteiner hver dag f.eks.

Større muskler vil i mange idretter gi bedre sportslig prestasjoner:)

Tenk rugby, sprint, styrkeløft, vektløfting, kulekast, kampsport ++

Lenke til kommentar

Trur du har misforstått litt.

ZMA ( sink, magnesium og b6 ) er hva det er.

Når man trener kan disse nivåene synke, ved å ta zma kan man øke nivået til normalt nivå igjen, ikke over normalt nivå.

Det blir det samme som å drikke vann når man svetter for å fylle opp igjen.

Det er ikke større mirakel en det.

Kreatintilskudd bidrar til at musklenes ATP lagre fylles.

Dvs mer energi tilgjengelig under trening , da kan man trene tyngre og dermed få bedre resultater.

I tillegg så drar kreatinet vann med seg inn i muskelen så den blir større/hardere.

Kreatin er tre aminosyrene glycine, arginine og methionine.

Dette finnes naturlig i kroppen og i kjøtt, fisk og bær.

Det er dermed ingen måte å unngå at man får i seg det men det koster formye å utvinne dette fra mat så det produseres kunstig ved å kombinere de tre aminosyrene og selges som pulver.

Det er ikke så mye annet man propper i seg

Karbohydratpulver er bare karbohydrater

Proteinpulver er bare proteiner

BCAA er aminosyrer man kan "pulse med" For å maksimere proteinsyntesen må man ha 30-40g protein avhengig av typen protein, med BCAA trenger man bare 5-6g for å gi samme mengde leucine som 30-40g protein fra mat.

Da kan man innta BCAA og spare kalorier da man slapp å spise så mye for å oppnå det man ville.

Aminosyren leucine opptas i muskelen for å øke størrelsen, finnes mest av i for eks myseprotein.

Det kan for eks brukes mellom måltider for å bevare muskelmasse på en diett osv.

Det er ikke juks, dop og fanteri.

Det er en smart måte og oppnå spesifikke ting på.

Endret av War
Lenke til kommentar

Denne er jo hentet fra All American, men presiserer greit enkelte fakta om kre-alkalyn, bl.a. at kreatin monohydrat(som alle kreatinprodukter består av) er laget kjemikalene sarcosine og cyanamide.

http://www.aaefx.com/dev/downloads/EFX_Res...atine_Facts.pdf

Vil kaste meg inn i denne "kosttilskudd er dop"-tankegangen.

Hva som er dopingmidler bestemes av WADA(World Anti-Doping Agency)

Denne listen oppdateres årlig. Stoffene på denne listen er hovedgrunnen til at Olympiatoppen fraråder sine utøvere bruken av kosttilskudd. Rett og slett fordi det tidligere var mange kosttilskuddsprodusenter som også produserte stoffer som står på listen over dopingmidler. Når utøverne først har behov for eller ønsker å bruke kosttilskudd gjøres dette på egen risiko og de anbefales som oftest å bruke Multipower eller Maxim som gjerne spytter sponsorpenger inn i dette organet.

Om stoffene du inntar ikke står på denne listen så er det altså ikke klassifisert som doping. Husk at til og med virkestoffet i kaffe(koffein) har stått på denne listen, nå gjør det ikke det lenger. Det står bare på en overvåkningsliste.

Å klassifisere kosttilskudd som juks derimot er opp til hver enkelt. Som kostholdsveileder, personlig trener og kosttilskuddsleverandør anbefaler jeg alltid alle å få orden på sitt eget kosthold først. Deretter kan man vurdere hvilke kosttilskudd man faktisk kan ha utbytte av.

Og til deg som skrev det: Toppidrettsutøvere, om man klassifiserer det som de som er underlagt Olympiatoppen, har ikke alltid perfekt kosthold. De burde ha det, men klarer ikke å fullføre det. Dermed ser jeg på fitness og også kroppsbygging som toppidrett og prestasjoner det står stor respekt av. Det som det ikke står respekt av er selvfølgelig bruken av dopingmidler som ofte florerer blandt de største gutta.

Å bygge muskulatur med kvalitet tar mange ÅR, å bygge opp en meget god kondisjon tar mange ÅR. Om man spiser dårlig vil man aldri oppnå dette. Om man spiser perfekt vil man oppnå dette på litt kortere tid enn de som spiser nesten perfekt. Om man bruker nødvendig kosttilskudd OG spiser perfekt OG trener riktig vil man kanskje en vakker dag stå øverst på pallen og si med hånden på hjertet: Jeg har aldri brukt dopingmidler for å oppnå dette :-)

Soje

Lenke til kommentar

Hvordan kan de si at kreatin M er ustabil i syre når det er bevist motsatt?

Nå er da kreatinen kortere i magesyre i kroppen en i labben hvor det ligger i mange timer.

For eks Studie 1

For eks Studie 2

Selskapene skal få lov til å overgå hvarandre men de kan iallefall skrive :

Kreatin M blir ikke brutt ned i magesekken, men vi har uansett laget noe nytt så det ikke skal bli brutt ned

Flytedne føde kan være ute av magesetten på en time, 1dl vann med kreatin M vil ligge der kanskje 30min, da vil man ha 0% nedbryting.

Tar man det med et måltid, og det blir liggende i 3 timer er man oppe i 3%

Behandlet kreatin vil også påvirkes i noen grad, hva ender man opp med da? i værste fall 1% forskjell? (om det er nok base til å gjøre en forskjell)

post-64596-1255951781_thumb.jpg

post-64596-1255951797_thumb.jpg

Endret av War
Lenke til kommentar

Men ellers er det ikke noe et sundt kosthold kan gi deg. For jeg tror at du skal ha rimelig bratt muskeloppbygnings kurve for å trenge mer protein enn du får i et variert kosthold, også som vegetarianer, om du spiser linser og bønner osv. Og vitaminpiller og andre tillskudd er ikke nødvendig heller, om man har et sundt kosthold. Hvordan kan det forsvares til bruk i idrett(som ikke krever at du er feit)?

Lenke til kommentar

For eks protein etter trening, da rekker man ikke komme seg hjem på 30 min.

Gjelder både karbohydrat som har kjappest opptak flytende , dvs bedre med shake en banan.

Vinduet med opptak er størst rett etter, fulle lagre gir bedre trening neste gang.

Husk at de som driver med toppidrett har gener for dette, det er ikke kostholdet som har fått dem dit.

Man trenger ikke kosttilskuddet, det er bare lettere å få i seg en mat når man for eks ikke er hjemme. Bønner og linser osv er ikke fullverdig protein, man må spise en del kg også for å oppnå det samme.

Lenke til kommentar
Hvordan kan de si at kreatin M er ustabil i syre når det er bevist motsatt?

Nå er da kreatinen kortere i magesyre i kroppen en i labben hvor det ligger i mange timer.

For eks Studie 1

For eks Studie 2

Selskapene skal få lov til å overgå hvarandre men de kan iallefall skrive :

Kreatin M blir ikke brutt ned i magesekken, men vi har uansett laget noe nytt så det ikke skal bli brutt ned

Flytedne føde kan være ute av magesetten på en time, 1dl vann med kreatin M vil ligge der kanskje 30min, da vil man ha 0% nedbryting.

Tar man det med et måltid, og det blir liggende i 3 timer er man oppe i 3%

Behandlet kreatin vil også påvirkes i noen grad, hva ender man opp med da? i værste fall 1% forskjell? (om det er nok base til å gjøre en forskjell)

Jeg sier ikke at det er ustabilt, jeg sier bare det artikkelen du refererte til sier. At det blir nedbrutt over tid. Jeg velger gjerne å betale mer om det bare er 1% forskjell. Har brukt kreatin monohydrat(9-12g/dag) i relativt lang periode, 3mnd sammenhengende. Kreatinin i blodet var rett over normalt nivå. Har brukt Kre-alkalyn(9-12g/dag) i like lang tid, kreatinin i kroppen var innenfor normalt nivå. For meg betyr det et tryggere produkt som gir samme effekt i treningen.

Men som jeg sa, folk velger selv. Trygghet og kvalitet eller pris? I tillegg er den originale kre-alkalynen testet og sikret mot dopingstoffer med samme utstyr som WADA's egen testlab bruker, BUCHI

Du vet hvordan amerikanerne er, de overdriver og gjør alt "større" enn det egentlig er. Men når et produkt faktisk ER bedre så vil ikke jeg gjemme produktet bak et forheng, selv om det koster litt ekstra.

Veldig bra beskrivelse av WAR forøvrig av at mat ikke er nødvendig, men en enklere løsning i forbindelse med trening.

Lege og ernæringsspesialist Dag Viljen Polezynsky(tror det skrives slik) mener f.eks. at ingen toppidrettsutøver klarer seg uten tilskudd...Til ettertanke for mange...

Soje

Lenke til kommentar

Så du mener olympiatoppen tar feil siden de ikke sier at man skal drikke flytende protein og karbohydrater?

Og hva har det med saken å gjøre at enkelte kan ha bedre gener for en idrett. Unnskylder du dårlig kosthold med at vanlig folk ikke har gode gener? Et godt kosthold er mye viktigere enn gener(om man ikke har sykdommer eller handycap seff).

Etter det jeg har forstått, så spiser man variert/riktig om man er seriøs og litt mindre variert/riktig og supplementerer med kosttilskudd om man er semiseriøs.

Alle kan bli meget god i idrett, bare de vil det.

Lenke til kommentar

Om du tar 10 random fra gata og gir dem superkost, og tar 10 topputøvere og gir dem fastfood trur jeg ikke resultatet blir noe annerledes.

Olympiatoppen har ikke sakt en ting som er rett siden berlinmuren falt.

På NTNUi går instruktører rundt, sertifisert fra olumpia ditt og datt, PT, 5 år med kropp inkl en master, kanskje også dr.grad og se setter opp programmer som er helt latterlige.

Trist på deres vegne og for klientene.

Jeg må si at jeg datt av med hvor du ville med kosttilskudd, det er som ordet beskriver et tilskudd i kosten, regn det som mat.

Lenke til kommentar

Om du tar 10 random 3 åringer og gir de god diett, også tar du 10 unger som har idrettstjerner til foreldre og gir de dårlig kost vil du se hvem som kommer i best fysisk form. Idrett er mer enn rå styrke og trening. Teknikk og trenings teknikk og vaner.

Er vi enige da? Med at kosttilskudd bare er konsentrert mat som man likegjerne får i mat, om ikke, ligger det mest sansynelig på fopinglisten. Oppsumert: spis sunt om dere er seriøse, for da trenger man ikke tilskudd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...