Gå til innhold

Diskusjonstråd for kosttilskudd

Gjest Slettet+9817234daf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er på deff for øyeblikket og prøver å få i meg 180g protein hver dag. Går mye i melk, og skal spise så mye kylling/kjøtt/fisk jeg kan til middag. Kan bli kjedelig uten tilbehør (lavkarbo) men det får vel gå som det går.

Har funnet ut at i én shake er det 45g protein, som er ganske bra. (halv liter melk og 30g pulver) Blir "dyrt" i lengden da, med proteinpulveret. Men er greit å ha god kvalitet (myoprotein) på deff. Senere, når jeg begynner på bulk igjen tror jeg faktisk at jeg beveger meg mot et billigere pulver. Men det suger hardt at det er så stor forskjell i kvaliteten hos de forskjellige pulverne, at isolater er så mye dyere enn konsentrater. Betaler jo heller 100% pris for et godt pulver enn 50% pris for et pulver som ikke virker.

Edit: Angående det dere snakker om over meg, Fagerli har skrevet en artikkel om dette, og nevner at det kan holde med 20g protein etter trening, og at kroppen ikke greier å bruke stort mer enn dette til bruk etter trening. Så ingen vits å pøse på med 80g pulver etter trening, unntatt med tanke på totalt inntak da.

Endret av NwLife2
Lenke til kommentar

Ja, skal ikke si det sikkert så klart. Men jeg har i alle fall begynt å bare ta ca. 25g etter trening.

Kesam er jo en bra proteinkilde, men jeg skjønner ikke til hva eller hvordan man kan spise det. Som erstatning for rømme... ? Hvordan kan jeg spise kesam?

Lenke til kommentar
Hvordan kan jeg spise kesam?

Prøv og åpne munnen og før f.eks. en skje med kesam inn. Lukk igjen, evt. tygg og svelg.

:tease:

Hehe, sorry... måtte bare!

Kesam kan du bruke til så mangt eller spise på mange måter. Og ja; det kan absolutt brukes som erstatning for rømme.

Vanlig mager kesam bruker jeg på følgende måter;

-Smører på speltlomper, og har på alt annet rart (nevner i fleng røkelaks, tunfisk, kokt skinke, kylling/kalkunpålegg, ruccula, spinat, osv...)

-Putter oppi noen dråper vaniljeessens, en nøtte/fruktblanding (f.eks. en av Trigger posene) og krydrer med kanel og kardemomme

Det hender jeg bruker Sans vaniljekesam til dette, men heller sjeldent pga at den har mer fett/kcal og mindre proteiner enn mager kesam - men den er fortsatt ikke akkurat usunn... og den er veldig god!

-Som rømmeerstatning til mat og matlaging

En annen god proteinkilde jeg ofte bruker (tror jeg har nevnt dette noen ganger nå), er cottage cheese blandingen min.

1-2 scoops med sjokolade proteinpulver og 1-2 skjeer med peanøttsmør og bland ut i cottage cheesen.

Lenke til kommentar

Tenk på hvor hardt de hadde det i gamle dager på 1700 og 1800 tallet. Hvis vi tar Horatio Nelson som er en kjent britisk sjøoffiser, da de var på havet i krigsskipene sine, så hadde de et matrom hvor de lagret mat i tønner. de brukte salt for å konservere maten, de hadde ikke kjøleskap eller noe. maten råtnet sakte men sikkert, og tønnene var fulle av mark. i stundene før de skulle spise, så satte de et fat med kjøtt like utenfor tønna, for å lokke markene ut, når fatet var fullt av mark, gjentok de det og satte et nytt fat der for å lokke ut resten, helt til tønna var tom. Når de så spiste maten sin så ble de oppfordret å bare lukke øynene for å dempe skrekken av å spise det halvt forråtnede kjøttet. Hvor lite proteiner de fikk også på den tiden. mangel på c-vitamin gjorde de syke, da fikk de som regel appelsiner å suge på når de kom i land. Tilstanden på disse skipene var faktisk bedre enn på land, der var det knapt med mat i det hele tatt. Vi har det bra godt i dag med vårt ultrarene pulver og nypresset appelsinjuice :cool:

Endret av Databamse
Lenke til kommentar

Quoter meg selv her fra min trenigslogg:

Kjører RYP og det er ikke lenge igjen til en ukes pausen også skal jeg starte på nytt med "grunnprogram", "ekstrem muskelvekst" eller "ekstrem forbrenning". Noen forslag til hva jeg skal ta? Burde jeg begynne med kosttilskudd? Føler det er lettere å begynne med kosttilskudd enn å legge om kosten radikalt fordi jeg bor hjemme og økonomien er ikke så god at jeg kan kjøpe og lage min egen mat hver dag.

Edit: Tar imot tips og råd til kostholdforandringer og, men greit om de er nogenlunde lette å gjennomføre

Endret av Jonas2k
Lenke til kommentar

Har ikke orket å lese gjennom hele tråden, så dette er sikkert svart på før, men jeg kjører på...

Drikker nå en shake med wheyproteiner etter trening, ca. 60 ml scoop.

Drakk en tid også proteiner før jeg la meg, men har fått beskjed om at jeg bør finne "andre" proteiner til dette, da de proteinene jeg drakk vistnok var "raske" proteiner...

har ikke peil, så takker for hjelp :)

Lenke til kommentar

Vi deler ofte proteinet inn i to deler, myse og kasein. Myse blir tatt raskt opp av kroppen, men opptaket varer ikke så lenge.

Kasein blir tatt langsommere opp, men kroppen tar opp protein over en lengre periode.

Om du skal ta protein før du legger deg (nattprotein) er det da best med kasein, siden du da vil ha en jevn aminosyretilførsel omtrent hele natten, istedenfor bare de første 1-2 timene toppen med myseprotein.

Et kaseinprodukter:

Pro-90 BASIC fra TN

Lenke til kommentar
Quoter meg selv her fra min trenigslogg:
Kjører RYP og det er ikke lenge igjen til en ukes pausen også skal jeg starte på nytt med "grunnprogram", "ekstrem muskelvekst" eller "ekstrem forbrenning". Noen forslag til hva jeg skal ta? Burde jeg begynne med kosttilskudd? Føler det er lettere å begynne med kosttilskudd enn å legge om kosten radikalt fordi jeg bor hjemme og økonomien er ikke så god at jeg kan kjøpe og lage min egen mat hver dag.

Edit: Tar imot tips og råd til kostholdforandringer og, men greit om de er nogenlunde lette å gjennomføre

Tilfelle ikke alle la merke til det :p

Lenke til kommentar

Vi vet neppe hva du vil fortsette på.

Selv synnes jeg ikke noe om ekstrem-muskel programmet.

Progresjonen er høyere og man må spise litt mer, fettprosenten øker også og det blir neppe noe mer masse slik programmet ser ut nå.

Jeg ville ha tatt grunnprogrammet en gang til, etter 2-3-4 ganger burde du ha en såppas bra grunnstyrke at du kan se på et 5x5 med pyramide eller myorep.

Lenke til kommentar
Kjører RYP og det er ikke lenge igjen til en ukes pausen også skal jeg starte på nytt med "grunnprogram", "ekstrem muskelvekst" eller "ekstrem forbrenning". Burde jeg begynne med kosttilskudd? Føler det er lettere å begynne med kosttilskudd enn å legge om kosten radikalt fordi jeg bor hjemme og økonomien er ikke så god at jeg kan kjøpe og lage min egen mat hver dag.

Var mere det jeg var ute etter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...