Gå til innhold

Diskusjonstråd for kosttilskudd


Gjest Slettet+9817234daf

Anbefalte innlegg

Jeg trener for øyeblikket først og fremst for å gå ned i vekt, ved å bygge muskelmasse og trene kondis så forbrenningen holder seg på topp. For øyeblikket er jeg sugen på å bygge litt overkropp, og tenkte derfor jeg skulle kjøpe meg noe proteinpulver. Bør jeg la det være, eller vil det ikke ha noen negativ effekt på forbrenning/vekttap?

Jeg er ganske så fysen ... :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Isbilen: Trur du ikkje treng noko proteintilskot for å kunne trene godt nok, bere pass på å et masse sunn mat!

 

Det er akkurat som eternal seier; r nok et resultat av at et grunnprinsipp i trening - inntak av proteiner - har tatt helt av pga. noen sinful sons of bitches som ikke nøler med å strekke sannheten for noen kroner i lomma.

 

Alt handlar om pengar, men nokon treng kanskje meir protein enn vanlege, slike som trenar superhardt året rundt.

 

 

Mvh Kizz

Lenke til kommentar

Takk, men spørsmålet var om det er å fraråde i forhold til vekttap (kroppsfett). Er det så farlig å ha i seg mer proteiner enn man trenger da?

Jeg er ganske tung, og er spartansk i matveien, så jeg vil anta at musklene ikke hadde hatt vondt av mer protein. Dessuten trener jeg også for å bli sterkere, og det er begrenset hva fårepølse og knekkebrød kan gjøre for en.

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke farlig å innta mer proteiner enn det som kroppen utnytter. Proteiner inneholder 4kcal per gram, akkurat like mye som karbohydrater (fett inneholder 9 kcal mens alkohol inneholder 7 kcal). Et proteintilskudd av typen isolate inneholder så og si kun protein, noe som fører til at kaloriinnholdet er lavt (~200kcal per shake).

Lenke til kommentar

For å sitere Fredrik Paulun en av Skandinavias mest kjente ernæringsforskere:

Blir man feit av protein?

Protein kan omdannes til fett i kroppen, men bare halvparten av aminosyrene, og det er en meget energikrevende prosess. Derfor skjer det normalt ikke. Det skjer nesten bare dersom du provoserer kroppen gjennom å spise masse protein, og bare litt fett. Et relativt høyt proteininntak er derimot forbundet med god form, ettersom proteinet krever mye energi når det omsettes. Dessuten er protein det mest mettende næringsemnet, om man tar hensyn til energiinnholdet. Det gjør at du holder deg mett lenger, og ikke får trang til å småspise fast food eller godteri. Nye studier tyder dessuten på at protein kan stimulere fettforbrenningen, da det øker utskillelsen av et hormon som heter glukagon.

 

Dette hormonet hjelper fettcellene til å frigjøre lagret fett slik at det kan transporteres til musklene og forbrennes. Protein er dessuten viktig fro at du skal få en rask og effektiv innhenting når du trener hardt. Protein er således et meget viktig næringsemne som du ikke bør spise for lite av. Sørg for at du spiser minst 4 ganger per dag (inkludert mellommåltider) og at det finnes noe proteinrikt i det du spiser (f. eks. melkeprodukter, fisk, kylling, bønner og linser) i hvert måltid. Følger du den anbefalingen er ditt proteininntak med all sannsynlighet tilstrekkelig.

 

For mye protein er ikke farlig, så sant du ikke har en nyre sykdom eller nedsatt nyre funksjon.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Regn ut hvor mye proteiner du får i deg gjennom vanlig kost, så ser du om behovet er der. Sannsynligvis ikke.

7251169[/snapback]

.. for wh1te mener at du ikke trenger mer enn 0,8 g pr kg av kroppsvekta di. Yey.

7251322[/snapback]

 

Når du skriver slike ting som det melder du deg egentlig helt ut av diskusjonen. De fleste av oss diskuterer rundt dette emnet fordi vi ønsker å konkludere med noe, men du klarer tydeligvis ikke å konversere på et normalt nivå. Bedre lykke i neste diskusjon.

 

Nei, det er ikke farlig å innta mer proteiner enn det som kroppen utnytter.

7252406[/snapback]

 

Nyrene må jo prosessere all proteinet, så jo, det kan være farlig.

Lenke til kommentar
Nei, det er ikke farlig å innta mer proteiner enn det som kroppen utnytter. Proteiner inneholder 4kcal per gram, akkurat like mye som karbohydrater (fett inneholder 9 kcal mens alkohol inneholder 7 kcal). Et proteintilskudd av typen isolate inneholder så og si kun protein, noe som fører til at kaloriinnholdet er lavt (~200kcal per shake).

7252406[/snapback]

Høres greit ut. Noen som vet hva den glykemiske indeksen på disse shakene pleier å ligge på?

Lenke til kommentar
Nyrene må jo prosessere all proteinet, så jo, det kan være farlig.

7252863[/snapback]

Så lenge man er ung og frisk og ikke har i seg flere kg om dagen så går det bra. Ingenting er sunt i for store mengder.

 

Isbilen: GI varierer utifra proteinsammensetningen. Er det snakk om mye myse (whey) har den en meget høy GI, er det derimot mye kasein (casein) så har den en lavere GI. Husk at det er en forskjell på proteiner og karbohydrater når man tenker på GI. I proteiner er det et poeng at de skal ha en høy GI da de raskere blir tatt opp i kroppen i forbindelse med trening (evt sakte (jmfr: kasein) for restitusjon), i motsetning til karbohydrater hvis hovedmål er å forsyne kroppen med energi (næring).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Nyrene må jo prosessere all proteinet, så jo, det kan være farlig.

7252863[/snapback]

Så lenge man er ung og frisk og ikke har i seg flere kg om dagen så går det bra. Ingenting er sunt i for store mengder.

7254707[/snapback]

 

Så lenge man er ung og frisk så har det selvsagt ikke en så stor betydning, men alle blir gamle en gang og nyrene skal slites gjennom hele livet. Det er kanskje derfor vi har to?

 

Kast Fedon ut av vinduet når det kommer til trening. ;)

7255426[/snapback]

 

Hvis man leser Arnolds syn på kosthold i boken hans, minner det veldig om Fedons. Nå sier ikke jeg at Arnold hadde rett, men det er likevel verdt å bite seg merke i.

Lenke til kommentar

Isbilen: For å gå ned i vekt, så tar du inn mindre energi enn du brukar gjennom dagen. Då vil det forbrenne feitt i kroppen. Hugs at det bør skje over lang tid! Trenar du både styrke og kondisjon, er det ein veldig god kombinasjon :) Trur ikkje du treng å ta noko proteinpulver, men det er mi meining. Synst det er litt sprøtt når for eks. 14-15 åringar startar med proteinpulver samtidig som dei startar med styrketrening. Det er ikkje så nødvendig som alle skal ha det til for å bli sterkare.

 

EDIT: Datt innom " Ressurstråd for trening, kosthold og mye annet" laga av E.T.

Der står det blandt anna om protein:

 

Det har oppstått myter om at proteiner = kroppsfett. Dette er usant under alle omstendigheter. Spiser du proteiner som kroppen ikke klarer å bruke blir dette til avfallstoffer og automatisk ført ut nedentil.

 

Vil det sei at i dei nyaste naturfagbøkene står det feil? Og den feilen kjem elevar på VG1 trinnet til å lære feil i 4-5 år (til neste oppgradering av bøkene)?

 

Skal sei eg er skeptisk!

Endret av kazzkizz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...