Gå til innhold

Diskusjonstråd for kosttilskudd

Gjest Slettet+9817234daf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er vel fremtidig planlegging.

For oss rikinger.300kr L

Veldig fornøyd med denne.

Som jeg har klippet inn under bildet, så mellomlagres ikke dette fettet i fettcellen som all annet fett gjør, dermed så fungerer dette fettet som karbohydrater, rett i blodet for umiddelbar energi.

VS en mellomlagringsprosess som kan ta opptil 2t.

MCT_lg.jpg

Utklipp-----Utklipp-----Utklipp-----Utklipp-----Utklipp-----Utklipp-----Utklipp

MCT olje - 1 liter

Inneholder 100% MCT-olje fra kokosnøtt. MCT er fettsyrer med den unike egenskapen at de ikke kan lagres som fett i kroppen, men i stedet omsettes som energi! Kan derfor erstatte deler av fettet i kosten, virke muskelsparende på kaloriunderskudd og motvirke fettlagring på kalorioverskudd.

MCT-olje har også en stabiliserende effekt på blodsukker, og med sin høye varmebestandighet er den perfekt til steking og matlaging. Nøytral smak uten farge- eller aromatilsetninger.

Ingredienser:

100 % fraksjonert/hydrolisert kokosnøttolje

Dosering:

En spiseskje (10 ml) kan blandes med ulike typer mat, tilsettes proteintilskudd (MyoProtein eller M-Factor), eller brukes til steking.

Anbefalt dosering bør ikke overskrides. Bør ikke tas på tom mage, da MCT-olje kan forårsake kvalme og uvelhet. Kan IKKE erstatte inntak av essensielle fettsyrer fra fisk eller selolje (Vital Arctic Oil).

Endret av War
Lenke til kommentar

En prioriteringsliste som man kan følge helt til lommeboken sier stopp ser slik ut.

1) Omega-3 fettsyrene DHA, EPA og DPA ( Tran )

2) Proteintilskudd

3) Måltidserstatter / Gainer

4) Kreatin

5) Vitaminer ( Frukt ++)

6) ZMA

7) Nitrofulel

8) Gutaminpeptider ( ikke ren form )

9) MCT olje

Lenger ned på listen , like dyrt vil det være men effekten er størst øverst og avtar.

Etter man har dekket 1-5 og det har en effekt på 95% vil 6-8 kun ha 5% i forhold.

Endret av War
Lenke til kommentar

Nei, men har sett flere si at de kjenner at kroppen virker strammere pga vannet. Tja, går jo opp i vekt gradvis, vet ikke om det er kreatinet eller ikke. Er jo fullt mulig, har steget mer den siste tiden (kreatinet?) enn i begynnelsen av RYP, men var jo lettere vekter da også.

Edit: Flyttet en del av innlegget til den store treningstråden.

Endret av NwLife2
Lenke til kommentar
Hva er best å ta olivenolje eller rapsolje? Vi har begge deler.. hvor mye? Jeg tar også 1 spiseskje tran hver dag.. er det for mye eller? Står anbefalt: 5ml på flaska, som er vel 1 teskje.

Jeg har prøvd begge, olivenoljen smakte EKSTREMT ekkelt, så jeg tar rapsolje. Er 12-15g elns mettet fett av 70g fett per 100g.

Skal sies at olivenoljen jeg smakte var sånn gammel og ekkel.. Rapsoljen er ganske nøytral på smak.

Lenke til kommentar

Ftw, skal skaffe det neste gang.

War.. Jeg har fått et problem. Jeg har begynt å tvile på kreatinet, og bieffekten. Min naturfag/gymlærer som vi fra i dag av kan kalle Per-Olav, mener at kreatin har effekt kun for idrettsutøvere i proffklassen, og bare er tull for nybegynnere. I tillegg vil det gjøre at kroppen selv slutter å danne kreatin. Jeg vet jeg har sagt dette før.

Jeg nevnte for han "Det er jo kreatin i alt vi spiser!" som du sa, men han sier at dette er i såpass små mengder at det ikke gjør noe.

Nok en gang har jeg et dilemma om tillitt, om hvilken kilde jeg skal tro på. Han mente at det ikke hadde bieffekter på kortidsbruk, men på langtids. Dette kunne i tillegg være problemer med nyrene.

Siden jeg ikke kjenner noe til kreatinet, og egentlig har det vel ingen stor effekt UANSETT, så ser det plutselig ut som at for-argumentene ikke veier opp mot eventuelle mot-argumenter, og jeg vurderer å avslutte min kreatin-bruk.

Lenke til kommentar

De nesten ikke-eksisterende bivirkningene av kreatin kan du lese om her.

Nyrene får kun problemer når nivåene av kreatinin (produkt av nedbrutt kreatin) blir for høye, men CreaPure er såpass rent at kreatinin ikke er noen risiko. Økt kreatininntak vil nødvendigvis føre til økte kreatininnivåer i kroppen, men så vidt jeg vet er det ingen tilfeller der noen har fått nyreproblemer som følge av kreatin, ergo tåler nyrene det. Det eneste kjente tilfellet der kreatin kan ha vært med på å skape problemer er et tilfelle av leverskade, men det oppsto som følge av dehydrering (for lite vanntinntak). Når det kommer til kroppens egen produksjon av kreatin mener jeg å ha lest studier som sier at den går ned mens man bruker det, men at den går tilbake til normale nivåer når man går av, men her har War sikkert mer peiling.

Hvorvidt det fungerer på bare profesjonelle idrettsutøvere finnes det ikke noe fastisvar på. Det er folk som får god effekt av kreatin, mens andre får nesten ingenting. Slik jeg ser det så handler det ikke om å veie opp mytene om hvor farlig kreatin er mot effekten, men heller spørre seg selv om man har bruk for det. Hvis du raskt går opp i muskelmasse og merker en effekt på styrken så fortsett med det for all del, men hvis ikke ser jeg ikke jeg noen grunn til å fortsette med det. Du er nybegynner og vokser og blir sterkere lett uten tilskudd uansett.

Lenke til kommentar

Forskere: Mayhew DL, Mayhew JL, Ware JS

Ved: Exercise Science Program at Truman State University, Kirksville, MO 63501 og Athletic Department at Truman State University, Kirksville, MO.

Oppsummering: Formålet med dette studie var å finne effekten av langtids kreatinbruk på blodparametre som reflekterer lever- og nyrefunksjon.

Metodikk: 23 medlemmer av et NCAA Division II Amerikansk fotballag (alder = 19-24 år) med minst 2 års bakgrunn fra styrketrening, ble delt inn i en kreatin monohydrat gruppe på 10 personer (CrM) som på eget initiativ inntok kreatin daglig, mot en kontrollgruppe på 13 personer som ikke tok kreatin. Deltagerne i CrM gruppen inntok gjennomsnittlig 5 til 20 gram kreatin over tidsrom som varierte fra 4 måneder til 5 år og 7 måneder sammenhengende. Blodprøver ble tatt fra begge gruppene og analysert for innhold av markører som albumin, alkaline phosphatase, alanine aminotransferase, aspartate aminotransferase, bilirubin, urinstoff og kreatinin. Det var ingen observerbare forskjeller mellom CrM og kontrollgruppen.

Resultat: Kreatininutskillelse ble estimert fra serum kreatinin, og var ikke signifikant forskjellig mellom CrM gruppen og kontrollgruppen. I CrM gruppen ble det ikke funnet signifikant korrelasjon mellom noen av blodparametrene, daglig dosering eller varighet av inntak av kreatin.

Konklusjon: Inntak av kreatin monohydrat over lengre perioder hadde ingen negative effekter på nyre- eller leverfunksjon hos forsøkspersonene.

Diskusjon: Spørsmål om langtidseffektene eller de skadelige virkningene av kreatinbruk er en av de oftest stilte spørsmål fra våre kunder. Dette studie føyer seg inn i rekken av stadig flere studier som viser både hvor trygt og effektivt inntak av kreatin er. Lever og spesielt nyrer er de to organene som filtrerer og behandler kreatin etter inntak. Leveren bryter ned kreatinet, og nyrene skiller det ut i urinen. Fra dette, og mange foregående studier, ser vi at langtidsinntak av kreatin i de vanligste doseringene, mellom 5 og 20 gram per dag, ikke skader nyrer eller lever, eller gir noen observerbare endringer i markører for disse to organenes funksjon.

En gjennomgang av 22 andre studier som har sett på tilskudd under styrketrening, viser helt klart at kreatin øker styrkeprestasjonene.

All forsking viser det samme, om og om igjen, spør Gymlæreren hvor han har det fra.

Sansynligvis vet han ikke hva kreatin er en gang eller hva det gjør.

Men det høres ut som noe bolerene bruker.

Universitetet i Trondheim anbefaler kreatin til studenetene da forskningen også viser en bedre konsentrasjon, og da er ikke trening inn i bilde en gang.

Du kan ikke gå rundt å "vente på effekten" av kreatin, kanskje du ikke har nok masse på kroppen til å føle noe særlig trykk i musklene.

Det er heller ikke sånn at det fungerer på noen, de som det ikke har noen effekt på har fra før allerede fulle lagre fra andre kilder og ATP energien vil være den samme derfor har de effekten også, men slitter å ta det som tilskudd.

Endret av War
Lenke til kommentar
De nesten ikke-eksisterende bivirkningene av kreatin kan du lese om her.

Fra den linken:

"Side effects that produce lower leg pain may be associated with the use of creatine. Creatine may be the cause of an increase in the anterior pressures of the lower leg. This is usually found in post-creatine use when at rest and after exercise. Normal at-rest pressures have been found to be highly elevated by subjects who used creatine within the prior 35 days when compared to no supplementation. This can produce an extreme amount of pain in the lower leg due to the rigidity of the anterior compartment of the lower leg and lack of fluid drainage out of the compartment. It may also be exacerbated by the increase of water content in the muscle fibers, putting more pressure on the anterior compartment. If this condition persists, check with your doctor and inform them of your creatine use and dosage. Although this condition may and usually does subside, if left untreated complications may occur that require emergency medical attention. If the levels remain high for a long period of time, irreversible damage to tissue may occur, particularly to the peroneal nerve. These conditions can further be found under Chronic Compartment Syndrome.[18]"

:ohmy:

Har faktisk opplevd smerter i leggen som jeg ikke ante hva hvar for noe.... !

Ellers så høres jo kreatin helt sikkert ut, men om det vil ha noen effekt for meg er jo en annen sak. Uansett vil det jo hjelpe på restitusjon og konsentrasjon om det ikke gir noe (pga jeg allerede er godt rystet) med ATP-lagrene.

Endret av NwLife2
Lenke til kommentar

may be associated with the use of creatine.

Noen kan føle hjerte bank og andre ting, det er vanskelig å si om det er kreatinen eller treningen som gjør dette, selv om det ikke var der før kreatinbruk så trener man hardere med kreatinen. Det står heller ikke hvilken produsent det var og ikke hvilken urenheter kreatinet hadde. Men for all del, opplever man ubehag ved kreatinen så halver dosen eller kutt det ut i en periode.

'Det er ikke alfa og omega, det gymlæreren din mener er at du kun får bruk for det dersom du trener optimalt og ikke profisjonellt selv om de to tingene ofte henger sammen.

Lenke til kommentar

Jeg trener jo verken optimalt eller profesjonelt! Er faktisk fristet til å gi meg med kreatinet. Hva er dette med perioder av/på? Har jo hørt om det jeg også, og Per-Olav nevnte at dette var nettopp pga at kroppen skulle begynne å selv produsere kreatin selv.

Btw, om jeg begynner å ta proteinshaken min med noe annet enn melk, vil jeg da kunne ta et billigere pulver, men ca. samme laktose/mettet fett - innhold totalt, pga jeg kutter ut melken? Det ville gjort alt mye billigere:P

Lenke til kommentar

Ja for all del, om du tåler det eller ikke finner du fort ut av uansett.

Hvor mye protein du får i deg alene er det du må se på.

Av hvilken kvalitet og hva du får i deg uten om det får være opp til hver enklet.

Endret av War
Lenke til kommentar

Finner ingen med like god kvalitet som myo. Ser ut som det er like stort innhold karbohydrater og fett i pro-90 isolate. Men så var det proteinforholdet..

Edit: Fy flate. Karbohydratinnholdet og fettinnholdet er faktisk halvert på PRO-90 ISOLATE.

Uansett, så har jeg en plan. Har vurdert å kjøpe inn PRO-90, bruke denne som tilskudd til proteinfattige måltider. Det er ideelt pga kaseininnholdet er høyt og vil vare til neste måltid.

Også skal jeg prøve å lage matpakke til treningene, altså å bytte tiblake igjen til det pulveret fra starten erstattet. Så skal jeg heller bruke myo etter TRENING de gangene måltid blir vanskelig.

Hva synes dere om dette? Altså, myo til treninger (om jeg ikke får laget et godt måltid til å spise etterpå) og pro-90 isolate som tilskudd (én måleskje f.eks. til et havregrynmåltid).

Endret av NwLife2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...