Gå til innhold

Diskusjonstråd for kosttilskudd

Gjest Slettet+9817234daf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ok, jeg greier rett og slett ikke å regne ut hvor mye protein jeg får i meg hver dag. Kan noen her være så ubersnille mot en stakkar som meg og gjøre det for meg?

En gjennomsnittlig dag kan se slik ut:

Frokost: 3 skiver med makrell i tomat og agurk eller havregrøt, et glass melk

Mellommåltid: God morgen yoghurt

Lunsj: 6 skiver med vita smør, og hamburgerrygg (skinke med lite fett)

Mellommåltid: God morgen yoghurt

Middag: Laks/Kylling eller Lasagne/Spaghetti - pleier som oftest å spise én ganske stor porsjon

Kvelds: 4/5 skiver med makrell i tomat/leverpostei/italiensk salat. Et glass melk.

_ _ _

Ved siden av dette drikker jeg en del vann, og tar kanskje 2 proteinshakes om dagen i gjennomsnitt, en om kvelden(etter trening) og en om morgenen, én shake er ca. 30g protein.

_ _ _

Jeg ser etter et CA.-anslag, så om dere er så greie å se på dette trenger dere ikke slite dere helt ut.

Tett bare med protein fra melk, kjøtt og fisk sånn ca.

Resten er bagateller eller protein med korte aminisyrekjeder som i korn osv (ikke fullverdig protein)

7g pr glass melk

fisken og kjøttet ca 30g pr 100g

Ser ut som du får i deg ca 60g pr dag.

Så du må ta 70g fra pulver.

Her har du regnet ut forbruket UTEN å regne med eventuelle proteinshakes? Hva er det egentlig du har regnet med her?

Lenke til kommentar

Eller hva som helst egentlig? Mer kylling, mer EGG? Du har regnet ut at jeg mangler 70g utifra at jeg spiser en kjøtt eller fiskemiddag hver dag, + melken jeg drikker hver dag.

Så kan jeg vel få inn resten fra hva som helst? Har tenkt å dekke halvparten med en myoshake. Så kan jeg vel drikke litt mer melk. Og så skal jeg begynne å spise en 2-3 egg hver dag. Hva synes du om det? Er vel ca. 8g protein i hvert egg, spiser jeg 3 blir det 24, nesten 30g. Om jeg tar en myoshake med 40g hver dag har jeg altså dekket de 70 grammene, eller jeg kan ta en shake på 30 og drikke ekstra melk.

Lenke til kommentar

- Mer havregryn. Jeg ser at du noen ganger spiser havregrøt til frokost, men du burde få i deg mer av det.

- Nøtter er også veldig kaloririkt, så det burde du absolutt spise.

- Istedenfor et glass melk til de måltidene du

drikker melk til, kan du ta to.

- Cottage Cheese og Kesam er også veldig bra mat. Ikke så mye kalorier, men veldig rikt på proteiner, noe som det ikke er så veldig mye av i brødskiver.

- Kyllingsalat, tunfisksalat ++

- Istedenfor så mange brødskiver, bruk mer pålegg.

- Frukt er også en veldig bra karbokilde.

- Et par SS med olje.

Det er faktisk veldig mange ting du kan spise!

Jeg sier ikke at du skal kutte ut brødskivene, bare kutte litt ned på det. Bra med litt variasjon også. ;)

Endret av Zarn
Lenke til kommentar

Tro meg, prøver å variere en del, men er ikke så lett når man må klare seg stort sett med deg foreldrene kjøper inn.

(Fungerer faktisk som en motivasjonskilde for å velge realfag at jeg kan få en så god jobb med en så god lønn at jeg kan kjøpe det jeg vil når jeg er i butikken... :p )

Spiser nøtter når jeg har, liker nøtter veldig godt, og har alltid masse energi etter jeg har spist det. Veldig kaloririkt som du sier :)

Havregryn er ikke noe jeg synes er så godt, men skal begynne å ta en skål til frokost. Havregrøt greier jeg rett og slett ikke å lage, trist nok, så det blir eventuelt de dagene min mor stiller opp.

Ehm... kesam? Hva skal jeg liksom spise det til? Kan ikke ha det på skiven akkurat.

Har kjøpt meg en hurtigmikser. Har tenkt å hive noe tunfisk oppi der, med litt frukt og slikt for å fjerne smaken..

Bruker faktisk en del pålegg. Et eksempel kan være å ha smør, skinke, agurk og paprika på én skive. Liker god mat :) Bruker ofte god tid på å "tilberede" skivene, det er også noe jeg liker godt. Har aldri vært noen fan av svett hvitost uten smør, og det er det. Spiser forøvrig aldri hvitost lengre, pga det mettede fettet.

Som jeg skriver 2 punkt over, frukt og grønt skal inntas i større mengder nå som jeg har gått i innkjøp av en mikser som gjør det mulig ;) Tar også veldig ofte en banan eller 3 etter trening.

Har tenkt på det å ta noen SS med rapsolje, men blir ikke det for mye fett? Skal jo være en balanse.

Ellers kommer jeg nok til å fortsette med brødskivene ja, det utgjør nok mesteparten av kaloriene mine, og det er visstnok god bulkemat.

PS War: Karbohydratpulver tar jeg, 50g hver dag ;)

Lenke til kommentar
Spiser nøtter når jeg har, liker nøtter veldig godt, og har alltid masse energi etter jeg har spist det. Veldig kaloririkt som du sier :)

Ja, jeg merker også at jeg får veldig mye energi av det. :p Men husk; usaltede!

Ehm... kesam? Hva skal jeg liksom spise det til? Kan ikke ha det på skiven akkurat.

Det er mange ting du kan blande med kesam, men en ting som alltid funker er kesam + fun light.

Det smaker himmelsk, og er akkurat som enellerannen type drikkeyoghurt. Wild Berries er best. <3

Bruker faktisk en del pålegg. Et eksempel kan være å ha smør, skinke, agurk og paprika på én skive. Liker god mat :) Bruker ofte god tid på å "tilberede" skivene, det er også noe jeg liker godt. Har aldri vært noen fan av svett hvitost uten smør, og det er det. Spiser forøvrig aldri hvitost lengre, pga det mettede fettet.

Håper ikke at du bruker veldig mye agurk og paprika, istedenfor mye skinke. Veldig lite kalorier i grønnsaker vettu. :3 Og du trenger ikke å være så alt for redd for det mettete fettet, bare det ikke blir for mye av det.

Har tenkt på det å ta noen SS med rapsolje, men blir ikke det for mye fett? Skal jo være en balanse.

Det kommer helt ann på hvor mange SS du tar. Det blir fort mye kalorier og fett av det, ja, så ikke tar for mange. 1 SS inneholder vel rundt 100 kcal og 15 gram fett elns.

Lenke til kommentar

Er 1 SS 10g? Eller 15 som du sier... Hmm, da kan det stemme. Synes det høres mye ut, pga det er 900kcal i 100g.

Har tenkt på å ta flere skinkeskiver på hver skive etc. noe jeg gladelig kunne gjort, både for smak, konsistens, protein og kcal - men da tar det dobbelt så kort tid før jeg må på butikken igjen.. Og jeg er ikke ingeniør enda :)

Edit: Flott å se flere aktive i denne delen av forumet :)

Endret av NwLife2
Lenke til kommentar
Man trenger ikke mer en vanlig, men vanlig burde være mer pga trening.

Drikk når du er tørst, det er det sterkeste signalet kroppen har. Du kan ikke få forlite væste og ikke være tørst.

Støtter denne. Amerikanerene er jo helt spinnville i forhold til dette med å få i seg "nok" vann. Er til og med laget en app til iPhone for å holde styr på om man har drukket nok vann. Hallo? Hva med å bruke kroppens egen mekanisme til å holde styr på det heller. :)

Lenke til kommentar

Tviler på om du får i deg 70-90g fett pr dag i kosten før SS med olje.

Regn ca 25-30% av totale kcal fra fett.

Har du fått i deg det så øk heller karbohydratene.

Gainere som selges overalt er en blanding av protein og karb 50:50, det er den letteste måten å få fler kcal på. Da kan man spise vanlig og ta en slik shake mellom alle måltidene.

Men det koster penger igjen. 398,- 4kg.

Med 40g i en shake er det 4 kr shaken, ikke veldig dyrt.

Med 4 shaker pr dag blir det 640kcal i bonus for 16 kr.

Og da varer bøtta ca en mnd.

Endret av War
Lenke til kommentar

Hvordan er proteinet i disse gainerne da? Det jeg gjør nå, er jo å ta én shake hver dag med 30g myo og 50g maltodextrin. Hadde jeg blandet alt sammen ville det blitt 6kg med en 50:50 blanding, til 1200,-

Da blir det 20 øre per gram, 6kr for hver shake med 30g. Så nesten samme pris. Ville jeg spart penger på å kjøpe en gainer? Ja. Men så spør jeg igjen, hvordan er kvaliteten på proteinet?

Edit: Siden jeg skal ha i meg 3000kcal hver dag, blir 30% av dette 900kcal, som skal komme fra fett, og dette tilsvarer akkurat 100g. War, du vet ca. hva jeg spiser på én dag, hvor mye ligger jeg i underskudd av fett? Resten kan jeg ta med rapsolje. Tok 2 SS i går kveld, det var veldig greit, ikke dårlig på smak eller noe som helst.

Endret av NwLife2
Lenke til kommentar

Gaineren TN selger er det sabbe protein som bacik serien i.

Det er nok like billig å lage selv med karbs og protein men da ikke myo.

TN selger også disse på tilbud nå pga de går ut til sommeren.

Regn med 30g fett fra alt du spiser så legger du til 70g selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...