Gå til innhold

Diskusjonstråd for kosttilskudd

Gjest Slettet+9817234daf

Anbefalte innlegg

Ok. Leste forresten "Bli sterk i benken" artikkelen din. Også når jeg trente i går var det to menn, 20-års alderen som tok benk, og han som holdt på (han andre var spotter) slet fra første rep, tror han hadde på 70kg, men han fikk så mye hjelp fra spotteren osv, og så dårlig teknikk, og han bare fortsatte. Tok 5 reps eller noe, og så spør kompisen "skal du ha mer på?". Var nesten som om de kom dit bare for å føle seg mandige, og den beste måten å gjøre det på var å ta så mye som mulig i benken.

Har forresten trent uten min treningspartner de siste 2 gangene, og må si at det er litt skummelt når jeg tar benk. Har 2 ganger tidligere måtte få hjelp av andre som var der når jeg ikke får stangen opp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter hvert som du begynner å kjenne din kropp bedre går det greit å trene benk med stang alene. Det gjør det hvertfall for meg. Når jeg er selvsikker og vet at jeg kommer til å klare alle repsene gjør jeg det uten hjelp. Hvis jeg har den minste tvil så får jeg noen til å spotte. Uansett, dersom man mot all formodning feiler på en rep uten spot så har man to alternativer:

1. Rævløft slik at løftet blir lettere. Jeg gjør det aldri, fordi jeg aldri har hatt behov for det, men er det krise så gjør man det man må.

2. Bare senke stanga forsiktig ned på brystet, så litt ned på magen og så reise seg opp. Trener man med tunge vekter går det ikke, men

er en video av en kar som gjør det med 120 kg. Jeg har heller aldri gjort dette, men igjen, feiler man så gjør man det som må til.

Uansett, disse to tiltakene er strengt tatt unødvendige. Har du ikke treningskompisen med, så ber du bare en annen tilfeldig person om å stå bak :) Ingen tør å si nei uansett, og hvis de mot all formodning er så lite kameratslige at de sier nei så spør du noen andre ;) Du kan også gjøre som War skriver, at du bruker hantler når du er alene og stang når du har kompis, men slik jeg ser det blir progresjonen vanskeligere å holde styr på. Jeg ville ha holdt meg til en øvelse da, men to each his own :)

Angående droppsett så har Børge Fagerli sagt at det ikke er nødvendig, men i RYP-heftet står det at dersom man synes at ett arbeidssett blir for lite så kan man ta flere ordniære sett. Jeg gjorde dette etter hvert som jeg kom lengre ut i RYP, og det fungerte bra :) Hvorvidt du faktisk bør ta flere arbeidsett avhenger av din treningstoleranse, men 2 vanlige arbeidssett skulle du takle bra hvis du kutter ut droppsettet :)

Lenke til kommentar

Du kan også benke uten lås, og helle stangen på siden for å ta av vektene om alt går sheise.

Ellers kan du følge dette i RYP.

Ta flere sett hvis:

- du aldri har treningsverk

- du aldri føler deg sliten eller at du har trent i det hele tatt

- du ikke ser synlige endringer i muskulaturen etter flere ukers trening

Ikke forandre antall sett hvis:

- du er litt støl eller har en mild treningsverk med jevne mellomrom

- du er trøtt nok til å sove godt om natta, men ikke så trøtt og sliten at du mister motivasjonen

- du går rundt med en konstant "pump" i musklene

Ta færre sett hvis:

- du er veldig støl, og har en smertefull treningsverk i muskler og ledd

- du har dårlig matlyst, er trøtt og umotivert hele tida, og sover dårlig om natta

- styrken bare går nedover og nedover, og treningene er et ork å komme seg gjennom

Endret av War
Lenke til kommentar

Jeg kan faktisk passe inn i "flere sett" kategorien. Er sliten som faen under/etter hvert sett, men liksom etter treningen er ferdig etc. og jeg har kommet hjem/dagen etterpå kjenner jeg ingenting. Hva skal jeg gjøre da, ta ett sett ekstra på alt?

Og greit, skal droppe droppsettene (:p) og heller ta 1-2 vanlige sett til.

Lenke til kommentar

Begynn med å ta ett ekstra vanlig sett, for så å evt. øke til to. Du kan øke på alt, men det viktigste er å øke på de viktigste løftene; knebøy, strakmark, benkpress og roing (for å balansere økt treningsmengde på benk),

Endret av awkward
Lenke til kommentar

Var på byn isted, kino med en kompis. Tok meg den frihet å kjøpe en mørk sjokolade, og ta en hamburger med grovt brød hos burgerking.

Jeg lurer veldig på; hvor ille er det egentlig å ta seg en kebab eller en hamburger, å spise sjokolade og å drikke brus? Om man trener, er relativt slank, ikke overvektig i det hele tatt osv.

Lenke til kommentar

Det har ingen ting å si, du skal opp i vekt.

Blir det førmye , 7 ganger i uka som en rutine blir du usunn på innsiden.

Dvs kolestrol.

Du skal ikke være nazi selv om man trener, bare begrense seg til tider.

Lenke til kommentar

War, mulig du har svart på dette før, men har du noen formening om det er verdt pengene å betale det ekstra for CreaPure kontra vanlig mikronisert kreatin fra andre produsenter? Jeg mener å ha lest at CreaPure er renere enn de fleste andre merker.

Har du noen tanker om hva som er viktigst av renhet og partikkelstørrelse?

Endret av awkward
Lenke til kommentar

AlzChem Trostberg GmbH er en fabrikk som ligger i Tyskland.

Den har patent på produksjonen av kreatin som lages under merket CREAPURE og kreatinen er testet i et analyseapparat kalt HPLC. Dette apperatet bruker også andre for å teste sine kreatin men CREAPURE tester også for urenheter (ustabiltet i produksjonen) og biprodukter der av kreatinin som i seg selv er et biprodukt av kreatinproduksjonen, samme med

dicyandiamide og dihydrotriazine.

Så med CREAPURE får man en garanti på at kreatinen er helt ren og ikke inneholder urenheter , bruker dårlige råvarer eller har ufullstendige reaksjoner i produksjonen.

Andre merker KAN være like gode, men somregel får man ingen dokumentasjon på det , kun en HPLC analyse som har en feilmargin på 4%.

Det er derfor Myrevolution og TN kun bruker denne produsenten.

Edit. typos, sikkert fler også.

Endret av War
Lenke til kommentar

Føles godt å bruke Creapure.. :)

Btw, jeg har nå kjøpt en hurtigmikser, som jeg skal lage de herligste frukt og grønnsaks-drinker av.

Idéer til ting å ha oppi er banan, eple, appelsin, brokkoli, selleri, tomat, tunfisk.

Noen andre ting som jeg er mer suspekt til er: egg, melk, protinpulver, karbohydratpulver.

Folk kan gjerne komme med egne oppskrifter! Tror jeg skal lage en egen tråd om dette faktisk. Men det får bli etter jeg har vært og handlet på butikken.

Endret av Nytt_liv
Lenke til kommentar
AlzChem Trostberg GmbH er en fabrikk som ligger i Tyskland.

Den har patent på produksjonen av kreatin som lages under merket CREAPURE og kreatinen er testet i et analyseapparat kalt HPLC. Dette apperatet bruker også andre for å teste sine kreatin men CREAPURE tester også for urenheter (ustabiltet i produksjonen) og biprodukter der av kreatinin som i seg selv er et biprodukt av kreatinproduksjonen, samme med

dicyandiamide og dihydrotriazine.

Så med CREAPURE får man en garanti på at kreatinen er helt ren og ikke inneholder urenheter , bruker dårlige råvarer eller har ufullstendige reaksjoner i produksjonen.

Andre merker KAN være like gode, men somregel får man ingen dokumentasjon på det , kun en HPLC analyse som har en feilmargin på 4%.

Det er derfor Myrevolution og TN kun bruker denne produsenten.

Edit. typos, sikkert fler også.

Oooh, kromotografi! Nettopp hatt om det i kjemien :D

Ja, AlzChem har jeg hørt om. Aner ikke hvorfor, men av en eller annen grunn fikk jeg det for meg at for å forsikre at den var ren kunne den ikke være mikronisert :p

Jeg får se om jeg ikke legger inn en bestilling på 90+, CreaPure og eventuelt maltodextrin. Nå som det er så travelt på skolen må jeg nesten bare bite i det sure eplet og få inn noe næring gjennom shakes (liker mat mye bedre :9)

Endret av awkward
Lenke til kommentar

Mat er best, det synes jeg også. Men shakes er da ikke så ille. Jeg spanderte en myoshake på min treningspartner (5dl ekstra lett melk, 30g myo og 50g maltodextrin) og han synes det smakte alt for søtt, og likte det ikke. Dermed ble det en ekstra shake på meg den dagen, og jeg hadde 1000kcal mindre å tenke på.

Lenke til kommentar

Det er det som er dilemmaet til produsentene.

Skal det smake godt 1 gang, eller skal det smake godt 6 ganger pr dag i 20 år.

Det kan aldri bli BurgerKing milkshake, da spyr man etter 2 mnd og har gått helt lei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...