Gå til innhold

Diskusjonstråd for kosttilskudd


Gjest Slettet+9817234daf

Anbefalte innlegg

Da har jeg fått tak i alt undervisningsmaterialet som blir brukt på Kostholdsveileder-kurs i regi av NIH. Et kurs jeg selv skal ta i nærmeste fremtid. Jeg har ikke tid til å laste opp dokumentasjon nå, men der står det ganske enkelt hva de ideelle proteinmengdene er for personer i forskjellig aktivitetsnivå. Kort og greit så er det aldri funnet noe bevis på at mer enn 2 g protein per kg kroppsvekt har noe for seg hos seriøse byggere og styrkeløftere. Dette er resultat av flere studier gjort av amerikanske forskere. Dvs at en person som meg maksimalt kan dra nytte av 150 gram proteiner til dagen ved tung styrketrening - en mengde jeg klarer å få i meg gjennom kosthold.

 

Minimum bør et menneske ha 0.8 g per kg.

7211645[/snapback]

 

Ja, vet at Olympiatoppen anebfaler dette, men syntes det er merkelig at samtlige fitness og bodybuildere da ligger mye høyere enn dette..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf
Dette er resultat av flere studier gjort av amerikanske forskere. Dvs at en person som meg maksimalt kan dra nytte av 150 gram proteiner til dagen ved tung styrketrening

7211645[/snapback]

Kan du henvise til disse studiene?

7212881[/snapback]

 

Jeg henviser jo til "de" studiene. Du mener hvilke studier jeg henviser til og om jeg kan dokumentere?

Lenke til kommentar
Dette er resultat av flere studier gjort av amerikanske forskere. Dvs at en person som meg maksimalt kan dra nytte av 150 gram proteiner til dagen ved tung styrketrening

7211645[/snapback]

Kan du henvise til disse studiene?

7212881[/snapback]

 

Jeg henviser jo til "de" studiene. Du mener hvilke studier jeg henviser til og om jeg kan dokumentere?

7215375[/snapback]

Hvor da? Jeg vil gjerne ha en url til en forsking/studie hvor det står det du hevder. :)

Lenke til kommentar

Hei! Driver og ser på diverse kosttilskudd nå. Har vel egentlig bestemt meg for nutrisport +90 fra ej-shop.no, siden mange her sier de har gode erfaringer med det. Men når det gjelder kreatin har jeg ikke helt bestemt meg enda. Ser at det er kre-alkalyn og "vanlig" (?) kreatin. Hva er egentlig forskjellen? Kre-alkalyn skal visst ikke skape veskeansamlinger i musklene, men er ikke det er bare positivt da? Forskjell på kapsler og pulver?

 

Er det evt. andre ting som jeg burde se på? Driver med styrktrening 3-4 ganger i uka + skolegym og diverse ballidretter på fritiden.

 

Hjelp meg please! : )

Endret av Lien-
Lenke til kommentar

Hei, et kjapt spørsmål!

 

Jeg blir forvirret av alle ulike tips, spesielt da det virker som mange ønsker å forbrenne fett samtidig som de bygger muskler. Noe som ikke er tilfelle for meg.

 

Jeg ønsker å gå opp i vekt og føler ikke det skader med litt fett i tillegg.

 

Jeg pleier å trene styrke 2-3 ganger i uka og blander to spiseskjeer med Multipower formel 50 (karbohydrat og protein) med melk før måltidet etter treningen.

 

Er dette en god plan med god effekt, som jeg kan fortsette med med god samvittighet?

Lenke til kommentar

Utdrag frå Naturfag 5, boka eg har i Naturfag på 1VG Studiespesialiserande.

 

"Proteintilskot

 

Ein mannleg kroppsbyggjar veg 90 kg og trenar mykje. Han treng energi tilsvarande 22000 kJ (22 MJ) per dag. Vanleg behov for protein er 0,8 - 1,2 g per kg kroppsvekt per dag. Ein person som trenar hardt for å byggje opp muskelmasse, treng litt meir, 1,5 - 2 g protein per kroppsvekt per dag.

 

Treng kroppsbyggjaren proteintilskot?

 

Kroppsbyggjaren treng: (90 * 2)g = 180 g protein kvar dag.

 

Dersom han et vanleg kost, som Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet tilrår, vil han få ca. 15 % av energien sin frå protein. Det svarer til

22000 * 15 / 100 kJ = 3300 kJ

 

Sidan kvart gram protein ved forbrenning gir 17 kJ, vil eit vanleg kosthald gi han

 

3300 kJ / 17 kJ pr.g = 194 g proteiner kvar dag.

 

Dette er meir enn han treng, sjølv om han trenar for å auke muskelmassen. Det er ikkje noko poeng i å ete meir protein enn du treng. Overskotet av protein (aminosyrer) blir berre bygd om til feittsyrer, som blir lagra som feitt i feittvev."

 

 

 

Mvh Kizz

Lenke til kommentar
Dette er meir enn han treng, sjølv om han trenar for å auke muskelmassen. Det er ikkje noko poeng i å ete meir protein enn du treng. Overskotet av protein (aminosyrer) blir berre bygd om til feittsyrer, som blir lagra som feitt i feittvev."

 

Mvh Kizz

7239667[/snapback]

Nå er jeg ikke helt med her... :dontgetit:

Lenke til kommentar
Dette er meir enn han treng, sjølv om han trenar for å auke muskelmassen. Det er ikkje noko poeng i å ete meir protein enn du treng. Overskotet av protein (aminosyrer) blir berre bygd om til feittsyrer, som blir lagra som feitt i feittvev."

 

Mvh Kizz

7239667[/snapback]

Nå er jeg ikke helt med her... :dontgetit:

7241376[/snapback]

Det er ikke rart, for dette medfører ikke riktighet, det har sikkert stått i en bok på skolen.

 

For å sitere Fredrik Paulun en av Skandinavias mest kjente ernæringsforskere:

 

Blir man feit av protein?

Protein kan omdannes til fett i kroppen, men bare halvparten av aminosyrene, og det er en meget energikrevende prosess. Derfor skjer det normalt ikke. Det skjer nesten bare dersom du provoserer kroppen gjennom å spise masse protein, og bare litt fett. Et relativt høyt proteininntak er derimot forbundet med god form, ettersom proteinet krever mye energi når det omsettes. Dessuten er protein det mest mettende næringsemnet, om man tar hensyn til energiinnholdet. Det gjør at du holder deg mett lenger, og ikke får trang til å småspise fast food eller godteri. Nye studier tyder dessuten på at protein kan stimulere fettforbrenningen, da det øker utskillelsen av et hormon som heter glukagon.

 

Dette hormonet hjelper fettcellene til å frigjøre lagret fett slik at det kan transporteres til musklene og forbrennes. Protein er dessuten viktig fro at du skal få en rask og effektiv innhenting når du trener hardt. Protein er således et meget viktig næringsemne som du ikke bør spise for lite av. Sørg for at du spiser minst 4 ganger per dag (inkludert mellommåltider) og at det finnes noe proteinrikt i det du spiser (f. eks. melkeprodukter, fisk, kylling, bønner og linser) i hvert måltid. Følger du den anbefalingen er ditt proteininntak med all sannsynlighet tilstrekkelig.

Lenke til kommentar
Dersom han et vanleg kost, som Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet tilrår, vil han få ca. 15 % av energien sin frå protein. Det svarer til

22000 * 15 / 100 kJ = 3300 kJ

 

Sidan kvart gram protein ved forbrenning gir 17 kJ, vil eit vanleg kosthald gi han

 

3300 kJ / 17 kJ pr.g = 194 g proteiner kvar dag.Mvh Kizz

7239667[/snapback]

 

Jeg vet ikke hva Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet mener med "vanlig kost", men er rimelig sikker på at de færreste nordmenn får i seg 194g proteiner hver dag.

Lenke til kommentar
Dersom han et vanleg kost, som Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet tilrår, vil han få ca. 15 % av energien sin frå protein. Det svarer til

22000 * 15 / 100 kJ = 3300 kJ

 

Sidan kvart gram protein ved forbrenning gir 17 kJ, vil eit vanleg kosthald gi han

 

3300 kJ / 17 kJ pr.g = 194 g proteiner kvar dag.Mvh Kizz

7239667[/snapback]

 

Jeg vet ikke hva Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet mener med "vanlig kost", men er rimelig sikker på at de færreste nordmenn får i seg 194g proteiner hver dag.

7242616[/snapback]

Det skal de ikke heller, ettersom det i eksemepel et snakk om "Ein mannleg kroppsbyggjar veg 90 kg og trenar mykje."

Lenke til kommentar
Dersom han et vanleg kost, som Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet tilrår, vil han få ca. 15 % av energien sin frå protein. Det svarer til

22000 * 15 / 100 kJ = 3300 kJ

 

Sidan kvart gram protein ved forbrenning gir 17 kJ, vil eit vanleg kosthald gi han

 

3300 kJ / 17 kJ pr.g = 194 g proteiner kvar dag.Mvh Kizz

7239667[/snapback]

 

Jeg vet ikke hva Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet mener med "vanlig kost", men er rimelig sikker på at de færreste nordmenn får i seg 194g proteiner hver dag.

7242616[/snapback]

Det skal de ikke heller, ettersom det i eksemepel et snakk om "Ein mannleg kroppsbyggjar veg 90 kg og trenar mykje."

7243201[/snapback]

 

Han trener uforholdsmessig mye også. 22000Kj=5240Kcal, om du forbrenner så mye i snitt skal du enten ha hardt fysisk arbeid ved siden av styrketreninga, eller også trene minst 3 timer hver eneste dag (i følge iform.no's kalkulator). Jeg tviler ikke på at dette gjelder for noen, men det er neppe noe flertallet av kroppsbyggere gjør, i og med at de fleste har hviledager, som trekker ned snittet. Derfor virker tallet noe useriøst.

 

Den andre måten å regne på, er at man trenger en mengde protein, pr kilo kroppsvekt(1,5-2g pr. kg?). Dette virker mere logisk på meg, i og med at proteiner er byggesteiner og ikke noe man bruker mere av, jo mere energi man forbrenner. Husk at å bygge muskler, handler om å slite ned muskler, ikke forbrenne energi. Da kommer man i de fleste byggeres tilfeller ut med et høyere tall, enn om de spiser 15% proteiner.

 

Hva som er riktig skal jeg ikke påstå at jeg vet, men jeg synes dette virket noe useriøst i forhold til kroppsbygging, om det enn er tilrådelig for folk flest å spise 15% protein (minst?).

Lenke til kommentar

Skal ikkje sei at eg veit at dette er riktig, men det står i Naturfagboka mi og alle andre VG1 studiespesialiserande sine bøker. Eksempelet er skreve rett i frå boka, eg har ikkje forandra noko.

 

Men eg skal sei mi eiga meining i saka: Eg trur ikkje det er veldig stort poeng å kjøpe seg proteintilskot. Du skal ha i deg masse andre næringstoff enn kun protein, og nokre sporstoff som er viktig for kroppen og helsa. Vitamin er viktig, essensielle feittsyrer kroppen ikkje klarer å lage sjølv skal du få i deg, umeitta feitt er det sunnaste feittet, og OMEGA. (1,2,3,4,5,6 - eg er ikkje sikker på kva som er viktigast)

 

Eg vil ikkje råde nokon til å ta 2 skeier med pulver til frokost, kutte ned på antall brødskiver og halde på sann. Men eg sei heller ikkje at det er feil, eg er ikkje ekspert på området.

 

Når det gjeld: Overskotet av protein (aminosyrer) blir berre bygd om til feittsyrer, som blir lagra som feitt i feittvev.

 

Det var slik det stod skrevet i boka, og sann EG har lært det. Læraren eg har i naturfag og matte kan veldig mykje, og er godt oppdatert på dette emnet.

 

Dei som har naturfagboka kan sjå på kapittel 4. Eg hugsar ikkje sidetal, men skal heller sjekke det opp.

 

 

Mvh Kizz

Lenke til kommentar
Hvorfor hiver vi i oss proteinpulver da?

7241322[/snapback]

Tja, nemlig; si det. Er vel akkurat det trådstarter prøver å komme til bunns i her. Er nok et resultat av at et grunnprinsipp i trening - inntak av proteiner - har tatt helt av pga. noen sinful sons of bitches som ikke nøler med å strekke sannheten for noen kroner i lomma. Dette gjengis og forsvares med livet som innsats av noen wannabe-forståsegpåere på diverse internett forum, og før man vet ordet av det er tragedien et faktum og folk kaster bort tusenvis av kroner.

Lenke til kommentar
Hvorfor hiver vi i oss proteinpulver da?

7241322[/snapback]

Tja, nemlig; si det. Er vel akkurat det trådstarter prøver å komme til bunns i her. Er nok et resultat av at et grunnprinsipp i trening - inntak av proteiner - har tatt helt av pga. noen sinful sons of bitches som ikke nøler med å strekke sannheten for noen kroner i lomma. Dette gjengis og forsvares med livet som innsats av noen wannabe-forståsegpåere på diverse internett forum, og før man vet ordet av det er tragedien et faktum og folk kaster bort tusenvis av kroner.

7248137[/snapback]

Katastrofe faktisk. Finnes garantert folk som bruker proteintilskudd, uten å egentlig trenge det. Men slik er det for en rekke andre produkter også. I mange tilfeller er proteintilskudd en meget så praktisk, og billig kilde til proteiner. Med mitt kosthold har jeg problemer med å få i meg nok proteiner uten tilskudd. Skulle selvsagt klart det hvis det var veldig om og gjøre, men det er det ikke. Jeg velger istedenfor den billigste og mest praktiske utveien, som er proteintilskudd.

 

Greit at de som sier at man på død og liv trenger 4 g proteiner pr dag pr kilo kroppsmasse, kan roe seg ned litt. Men man trenger ikke bli paranoid av den grunn.

Endret av geir_er_1337
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...