Nik Skrevet 7. august 2006 Del Skrevet 7. august 2006 (endret) Har nettopp tatt i bruk mitt nye Sony Alfa 100 sammen med en 4-5 år gammel Minolta blitz. Blitsen er stilt inn på TTL og på kamera jeg benytter enten Grønn auto eller P som vel burde gi full automatikk. Men bildene blir helt overeksponerte og utbrente, det virker som om kamera og blits ikke kommuniserer. Er det noe galt jeg gjør? Noe som skal stilles annerledes? mvh Ole Endret 7. august 2006 av Nik Lenke til kommentar
afoelges Skrevet 7. august 2006 Del Skrevet 7. august 2006 Jeg har akkurat samme problemet med en Metz blits på en KM 5D. Dette regner jeg med henger sammen med at KM gjorde endringer i blitsstyringen når de introduserte 7D for noen år siden - endringer som tydeligvis ikke alle blitser håndterte like bra. Litt overaskende at dette er et problem med en av Minoltas egne blitser dog. Mener å huske at det finnes en overgang fra gammel til ny type komm mot blits fra Metz - om denne passer for Minoltas egne blitser vet jeg ikke... -Atle Lenke til kommentar
Anew Skrevet 7. august 2006 Del Skrevet 7. august 2006 Uten at jeg kjenner KM konkret, så er det slik at overgangen til digitalt har fremtvunget helt andre løsninger for TTL-styring, noe som igjen har ført til at blitzer laget for analoge kamera er mer eller mindre verdiløse i dag. Prøv å bruke blitzen i Auto (ikke TTL) og stille ISO og blender manuelt i blitzen, om du kan. Lenke til kommentar
kawak Skrevet 7. august 2006 Del Skrevet 7. august 2006 Til sony/km 5D/7D kan du bruke 2 minolta blitzer; 3600 og 5600. Har du ikk en av de er det ingen grunn til at blitzen skal funke med noen form for automatikk.....dessverre:( Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 7. august 2006 Del Skrevet 7. august 2006 Til sony/km 5D/7D kan du bruke 2 minolta blitzer; 3600 og 5600. Har du ikk en av de er det ingen grunn til at blitzen skal funke med noen form for automatikk.....dessverre:( 6626841[/snapback] Du kan også bruke to makro blitser og den billige HS 2500 Lenke til kommentar
Nik Skrevet 7. august 2006 Forfatter Del Skrevet 7. august 2006 Til sony/km 5D/7D kan du bruke 2 minolta blitzer; 3600 og 5600. Har du ikk en av de er det ingen grunn til at blitzen skal funke med noen form for automatikk.....dessverre:( 6626841[/snapback] Du kan også bruke to makro blitser og den billige HS 2500 6627696[/snapback] Min heter Minolta Program 5400 xi, så den kan altså ikke brukes på auto med Sony Alfa? mvh Ole Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 7. august 2006 Del Skrevet 7. august 2006 Min heter Minolta Program 5400 xi, så den kan altså ikke brukes på auto med Sony Alfa? mvh Ole 6629612[/snapback] Denne vil kun fyre på full styrke uansett lysmålingsinnstillinger. Den er ikke i stand til å avfyre sekvensen av pre-flash-blink 7D og senere hus benytter for TTL lysmåling. I tillegg til 2500HS, 3600HS, 5600HS, den nye macro-kontrolleren og Sonys versjoner av disse, kan du bruke nyere Metz-modeller: http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=19462668 Gary Friedman, en stor ressurs for Minolta/Sony-systemene, beskriver Minoltas trådløse blitssystem i denne artikkelen og han har gitt ut grundige e-bøker både for 5D/7D og A-100 som kan kjøpes/nedlastes fra samme side. Mvh Kjetil Lenke til kommentar
Nik Skrevet 7. august 2006 Forfatter Del Skrevet 7. august 2006 Min heter Minolta Program 5400 xi, så den kan altså ikke brukes på auto med Sony Alfa? mvh Ole 6629612[/snapback] Denne vil kun fyre på full styrke uansett lysmålingsinnstillinger. Den er ikke i stand til å avfyre sekvensen av pre-flash-blink 7D og senere hus benytter for TTL lysmåling. I tillegg til 2500HS, 3600HS, 5600HS, den nye macro-kontrolleren og Sonys versjoner av disse, kan du bruke nyere Metz-modeller: http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=19462668 Gary Friedman, en stor ressurs for Minolta/Sony-systemene, beskriver Minoltas trådløse blitssystem i denne artikkelen og han har gitt ut grundige e-bøker både for 5D/7D og A-100 som kan kjøpes/nedlastes fra samme side. Mvh Kjetil 6629747[/snapback] Takk Kjetil! Jeg er en amatør på dette og skal bare ha en blitz som dekker normal inne-familie foto, antar original Sony/K/M er dyrere enn klonene (Metz etc) Hvilke modell anbefaler du, prøver holde meg på den rette siden av kr. 2000.- ... Gjerne tips om brukt, har handlet endel på Ebay mvh Ole Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 7. august 2006 Del Skrevet 7. august 2006 https://prisguiden.no/fritekst_sok.php?pr...min=&pricemax=0 Dette er vel de butikkene som har tatt inn Sony HVL-F36AM (som er det nye navnet på 3600HS) til nå, med priser. Denne gir deg en helt grei blits med ledetall 36, automatisk zoom-hode, bounce-hode (kan vris opp i 90 grader), og trådløs operasjon sammen med alle M/KM/Sony-hus. Finner du en pent brukt 3600HS billigere er selvsagt det samme blitsen med andre klistremerker. Jeg har kjøpt begge mine brukt, men tror det kan være vanskelig å finne mye brukt nå siden bruktmarkedet ennå ikke har kommet seg helt etter KMs bortgang.. Mvh Kjetil Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå