paaann Skrevet 7. august 2006 Del Skrevet 7. august 2006 Hei. Jeg setter opp et nytt hus og da vil jeg prøve noe nytt på data fronten. Det jeg ønsker å sette opp er en sentral server hvor TV'ene i huset er stasjonene. En bruker kan koble seg på hvor som helst i huset og velge mellom TV og data inkludert nettet. Flere brukere kan være på samtidig og se forskjellige kanaler. Er det noen som vet hvordan jeg skal sette opp noe slik noe? Vet at dette er et stort problem da jeg ikke ønsker PC på vært rom, bare tilkobling for mus og tastatur. Er det noen som vet om en slik løsning? Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 7. august 2006 Del Skrevet 7. august 2006 (endret) Har du ett røft budsjett? Jeg har sett på amerikanske firma sider en løsning på dette. Det innebærer en filserver i kjelleren. Men i hvert rom med hver skjerm må det være en tynn klient med tuner kort. Slik at folk kan se på forskjellige ting. Har du digital set top box fra UPC eller hvilkensomhelst box fra canal digital eller andre blir det hele uendelig mye mer kompliser om i det hele tatt gjennomførbart. Det mest fleksible er enten vanlig antenne på taket eller kabel tv. Men jeg tror vi snakker ett sted mellom 50 og 100 000 kr for en grei start løsning. Instalasjon ikke medregnet. Usikker på hvem som kan levere slikt i norge. Men start å søk på "smarthus" "Mediasenter løsning for privatbolig" "nettverks for privat bolig" Da kan du finne noen firmaer som enten leverer det eller kjenner hvor de kan finne noen som kan det. Skulle du bare hatt EN tv kilde og bare kunne logge deg på EN maskin fra forskjellige steder hadde det hold med noen switch løsninger. Men siden hver enhet skal være uavhengig blir det med engang en mye dyrer løsning. Ta å legg inn en post på www.avforum.no også. Der er det mange folk som har bygget mye fancy i husene sine. Ser ut som disse lager akkurat den type ting du ser etter: http://adapthome.no/index.html AKIRA Endret 7. august 2006 av AKIRAx24 Lenke til kommentar
paaann Skrevet 8. august 2006 Forfatter Del Skrevet 8. august 2006 Takk Akira. Jeg tror det hele blir ganske vanskelig. Det er i hvertfall det svaret jeg har fått fra IT på jobben og på AVforum. Har også vært i kontakt med NRK men de har ikke kommet tilbake ennå. Det ser ut som om jeg må kjøre TV signaler for seg selv og data på eget med en slave til hver TV. Det blir ikke helt galt det heller, men ikke helt på det nivået jeg hadde tenkt meg. Kan hende noen som driver innen hotellTV'er har en løsning så jeg har ikke gitt meg helt. Og at det koster er jeg klar over. Får se hvor langt jeg kommer for 50, men opå sikt tror jeg det er en billigere løsning med en server enn 5 maskiner. Jeg skal komme tilbake hvis det dukker opp en kjempe løsning. På-ann Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 Å bruke en tynnklientsløsning er kanskje noe av det enkleste, du kjøper en stasjonær datamaskin og setter den opp som en server for å så koble til det antall tynnklienter du trenger via nettverk (sats på gigabit eller kanskje den nye trådløse standarden fungerer bra om du ikke vil ha kabler overalt link til 300 Mbps trådløs switsj http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=320237) Tynnklienter finner du her: http://www.dtn.no/CategoryMainPage.aspx?q=c:36163 Nå er dette kanskje litt vanskelig å sette opp visst du ikke vet hva du gjør, er heller ikke sikker på hvor mye det vil koste, men for å spare penger kan du kontakte en bedrift som er litt stor og spørre på IT-avdelingen der om de har brukte tynnklienter som du kan få kjøpe. Etter at du har fått opp dette så kan tynnklientene koble seg til serveren å se TV derifra visst du putter et TV kort i denne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå