Casle Skrevet 7. august 2006 Del Skrevet 7. august 2006 Er helt novice hva gjelder lydkort, så jeg håper på hjelp fra dere på forumet... Skal legge inn alle mine cd'er på pc'en. Og bruke den som avspiller for stereoanlegget. Men så vil jeg ha like god lydkvalitet som jeg hadde når jeg brukte cd-spilleren til å spille cd'er på stereoanlegget. Derfor har jeg kjøpt en Electrocompaniet dac som jeg skal koble til pc'en. Dac'en kobles til pc'en med en optisk kabel (toslink) Jeg trenger et eksternt USB lydkort til pc'en som har optisk lydutgang, og jeg har funnet flere aktuelle fra f.ex Creative. F.eks: Creative Live! 24bit External http://www.creative.com/products/product.a...6&product=10702 eller Creative Audigy 2 NX http://www.creative.com/products/product.a...05&product=9103 Men det viktige for meg er at det digitale signalet ikke dekodes eller endres/tukles med på noen måte før det går ut av lydkortet. Altså det bør være urørt, slik at lydkortets eneste oppgave er å sende det ut via den optiske utgangen. Det kan heller ikke være volumkontroll på det optiske signalet. Kan noen gi meg tips om lydkort som egner seg, vil f.eks de jeg har sett på fra Creative fungere? Mvh C Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 7. august 2006 Del Skrevet 7. august 2006 Jeg ville ikke ha tatt sjansen på Creative. Jeg vet ikke hvordan det er med de nyeste lydkortene deres, men DSPene de brukte på de tidligere kortene var iallfall låst til 48/96kHz, slik at alle kilder med andre samplingsfrekvenser (f. eks CDer) ble oppsamplet til 48kHz. Mao, de tuklet med signalet. Jeg tror dette kortet passer bedre, men du kan også spørre på forumet til headfi.org/, det er mange der med god peil. Det finnes også dyrere USB-lydkort, f. eks på procom.no. Jeg vet ikke hvor mye du har tenkt å bruke, men siden du allerede har investert i en ekstern DAC, virker det som om du tar dette svært seriøst. Lenke til kommentar
Casle Skrevet 8. august 2006 Forfatter Del Skrevet 8. august 2006 Takker for tipset, skal sjekke linkene for mer info. Jeg gjorde en liten test med et par år gammelt gammelt Creative eksternt lydkort jeg hadde liggende. Oppdaget når jeg tok det frem at det hadde optisk linjeutgang. Men det rare er at volumkontrollen på pc en styrer volumet på det digitale linjesignalet, er det sånn på alle lydkort? I alle andre sammenhenger (utenom pc) så er det jo slik at et linjesignal har et fast volumnivå. Så jeg synes bare det var rart at volumkontrollen endret volumet... Trodde den bare skulle gjøre det på de analoge utgangene. Noen annet rart var at når jeg startet en ny sang på pc'en så fikk jeg skurring i ca ett sekund etter at musikken startet. Etter et sekund så ga det seg, men dette skjedde hver gang jeg startet en ny sang, noen som har vært borti dette før? Dette skjedde også når en sang startet automatisk, f.eks etter at en var slutt og en ny startet. (Det var koblet opp slik: Creative MP+ (eller noe sånt) lydkort koblet til laptop via USB, Electrocompaniet dac koblet til lydkortet via optisk kabel (toslink). Brukte Itunes til å spille som var musikk rippet med Itunes som ukomprimerte WAV filer) Mvh C Lenke til kommentar
space17 Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Hvis du spiller av wav filer vil de ikke gå direkte til digitalutgangen og derfor har du muligheten til å endre volumet. Du må få tak i et program som kan sende kilden direkte til utgangen. Vet ikke hva slags program det skal bli, men søker du litt rundt finner du sikkert noe slikt. Ville tro at det finnes programmer som vil kunne spille av rene image (ikke rippet til wav etc.) av musikkCDr og bruke digital ut som utgang. space Lenke til kommentar
radiated Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Hvis du spiller av wav filer vil de ikke gå direkte til digitalutgangen og derfor har du muligheten til å endre volumet. Du må få tak i et program som kan sende kilden direkte til utgangen. Vet ikke hva slags program det skal bli, men søker du litt rundt finner du sikkert noe slikt. Ville tro at det finnes programmer som vil kunne spille av rene image (ikke rippet til wav etc.) av musikkCDr og bruke digital ut som utgang. space 6639222[/snapback] Waw er jo rene PCM-strømmer, og så lenge de er kodet til 44100hz / 16bit er det overhodet ingen forskjell på å spille av en CD på PC-en og å spille av en korrekt rippet (EAC...) .waw-fil. Husk at du kan spare plass ved å bruke f.eks. FLAC uten å tape kvalitet. Muligheten for å endre volumet på creative-kort kommer av at lyden passerer gjennom en DSP (digital lydprosessor). Hvis volumet er stilt på maks (-0db) skal et korrekt designet lydkort (dvs ikke et fra Creatives gamle serie som har en DSP som opererer fast på 48000hz og dermed trenger to SRC (sample rate conversion) -operasjoner på veien) sende signalet rett til digitalutgangen uten å forandre på det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå