Gå til innhold

Pass på speilene i sommersolen!

Lidskjalv

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

forsørrelsesglass gjør jobben enda bedre.

- Når jeg var liten fanget jeg bier, dro av vingene, la de på bakken, fant fra forstørrelsesglasset som lå på skrivebordet til mamma og brente opp bien! :D:roll:

*husk at jeg var liten da*

Lenke til kommentar
forsørrelsesglass gjør jobben enda bedre.

- Når jeg var liten fanget jeg bier, dro av vingene, la de på bakken, fant fra forstørrelsesglasset som lå på skrivebordet til mamma og brente opp bien! :D  :roll:

*husk at jeg var liten da*

6625925[/snapback]

Speilet er av typen vanlig på ene siden og forstørrelse/parabel på andre siden. Det er den parable siden som samler solstrålene i et brennpunkt. Det burde stått en advarsel på speilet! :hmm:

Prinsipp:

parabolic.gif

Endret av pwd3679
Lenke til kommentar
Speilet er av typen vanlig på ene siden og forstørrelse/parabel på andre siden. Det er den parable siden som samler solstrålene i et brennpunkt. Det burde stått en advarsel på speilet! :hmm:

6625939[/snapback]

Gjør som de gjør i USA, saksøk dem.

Lenke til kommentar

Ja, og forlang at det skal være klistremerke på alle speil som selges heretter at det kan brenne ned huset hvis man lar det stå i sola.

Omtrent som advarselen på alle amerikanske bilspeil:

"Objects in the rear view mirror may appear closer than they are"

Garantert resultatet av et søksmål der noen trodde bilene var nærmere enn de faktisk var.

Meatloaf lagde til og med en sang om det.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Jeg trodde det var allmenn kunnskap at konsentrert sollys kan antenne brennbart materiale. Jeg kan også nevne at knuste glassflasker kan være med på å starte skogbrann, og jeg har selv vært med på å forhindre det. Jeg og noen andre gikk tur i skogen og kom til et lite, litt åpent sted. Der sto det et tre med svartsvidd stamme som røyk. Kort tid etter at jeg hadde satt fra meg sekken på plassen, begynte det å spre seg ild fra det stedet det røyk fra. Vi slokket ilden med noe av vannet vi hadde, og ringte brannvesenet, som ba oss om å bli der vi var for å passe på. Innen brannvesenet kom, hadde vi flere ganger vært nødt til å helle på mere vann for å forhindre at stammen skulle flamme opp igjen. Dette var en varm og tørr dag, og det er ingen tvil om at stammen tok fyr på grunn av det store området som var dekket av knust glass.

Moral: Send glassflaskene dit de bør - til gjenvinning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...