Gå til innhold

Ikke disse samer?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Grunnen til det er at havet oppserverer mye av energien. Det betyr at havet vil fungere som en "buffer". Om sommeren vil det normalt dra tempraturen ned og om vinteren tempraturen opp. Vann har en utrolig god varmekapasitet (hører jeg vannkjøling?).

Ikke la oss gjøre en slik tråd om til en svadatråd..

Lenke til kommentar
Ingen samer som skryter av seg selv her :). Vi bare sier at vi ikke bryr oss om hva andre sier om oss.

6878976[/snapback]

Nettopp, vi må få lov å identifisere oss selv som samer.. For at vi en gang i fremtiden skal kunne få vår egen stat må vi først bygge en nasjon. Over 100 år med "norskifisering" har ødelagt den identitet som vi en gang hadde.. Nå må denne bygges opp på nytt, noe som tar tid.. Men det krever at noen kan gå foran og si at man er same..

Uansett så bør ikke "dagens samer" få lov å styre retningen til hele den samiske befolkningen.. Flere bør engasjere seg.

Man skal vite at fjellsamene har tatt seg til rette i alle år, de har egentlig ikke drevet med rein så veldig lenge heller.. Min bestefar i Kåfjord i nord-troms kan fortelle om store flokker med villrein, men disse reinstammene har systematisk blitt utryddet fordi tamrein vil automatisk bli villrein i kontakt med disse..

derfor mener jeg det er viktig at folk som meg selv og andre som er genuint interessert i å beskytte naturen, går inn og bestemmer den fremtidige retningen til hele den samiske befolkningen, ikke bare noen få på finnmarksvidda.

Derfor bør flere "skryte" at dem er samer og melde seg inn i samemanntallet for å få vekk mye av idiotismen som styrer ...

Lenke til kommentar
Det å generalisere samer blir litt feil. Det er er jo flere typer samer.

De som tror de eier vidda, elvene og hele finmark.

De som lever som alle andre folk, bare at de er registrert i samemantallet.

De som er samer på en samisk måte og lever i harmoni med natur og folk flest.

6880929[/snapback]

Jupp, du har rett, men t.o.m. du generaliserer litt her.

Man kan ta eksemplet MEG; Er registrert i samemanntallet, har finske, tyske, norske(aner som kan registreres tilbake til vikingtiden), russiske og samiske aner..

Jeg er lysere i håret enn folk flest og ser mer "norsk" ut enn 99.99% av den norske befolkningen, likevel anser jeg meg som same, fordi den har den sterkeste identiteten.. Alle mine besteforeldre snakket samisk, ikke fordi dem nødvendivis var samer i den forstand som mange karakteriserer som samer, men fordi det var det språket som ble brukt her opp i Nord..

Det å være same er ikke nødvendigvis at du er genetisk same, men at du har slekt som kan føres tilbake til de "samiske" områdene"..

Jeg er bare en historie, det fines tusenvis av andre, de er ikke mer eller mindre samer enn meg, men problemet med denne etnisiteten er å skape/forme en nasjon der vi kan stå sammen..

En ting kan vi ihvertfall være enig i, vi er ikke Norge, Vi er Nord-Norge..

Bare se på en enkel ting som værmeldingen.. Fint vær over hele landet! Ja, riktig, hele landet= Sør-Norge.. Vi ser og at vi kanskje ikke får OL i Tromsø, noe som ville vært et kjempeløft for landsdelen, men neida. Oslo skal ha det..

Sammen med Opera til noen milliarder som kun en liten elite er interessert i å bruke..

Nei, Nord-Norge må bryte ut av Norge og slutte å subisidiere Oslo og østlandsområdet..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...