Gå til innhold

kryptere og Dekryptere

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan du krypterer noe du har dekryptert? Det er vel bare å kryptere på nytt... Det enkleste er å bruke md5() eller crypt()..

Men jeg tror kanskje du lurer på hvordan man kan dekryptere noe som er kryptert? Altså finne ut hva som står i krypteringen... Og her er svaret at det ikke går ann. (Uten "hacking")

Hvis det bare var å skrive md5_decrypt() ville det jo ikke være vanskelig for folk å finne ut hva f.eks. det krypterte passordet var..

Lenke til kommentar

Altså, nå må vi holde styr på terminologi en her.

Kryptering er en prosess for å ulesliggjøre/ugjenkjenneliggjøre noe for alle andre enn de man gir mulighet til å dekryptere/reversere det. Et eksempel på dette er RSA.

Hashing er en enveisprosess som gjør noe uleslig. Eksempler på dette er md5 og sha1.

Med andre ord. Hashing er IKKE krypering noe som betyr at md5 ikke kan dekrypteres eller reverseres. Såvidt jeg veit finnes det irriterende nok ingen krypteringsalgoritmer implementert i PHP, og jeg vil på det sterkeste advare mot å lage egen algoritme siden det først og fremst krever en del kunnskap om krypering, men også fordi jeg på forhånd kan si at den 99% sikkert vil være enkel å knekke og 99,9% sikkert vil være raskt knekkbar.

Edit: Dog, hvis man har mulighet til å bruke en ekstern modul så kan mcrypt være en ide.

Endret av Ernie
Lenke til kommentar

Base64 er ikke krypering da ;) Det er encoding primært brukt for å sikre at man ikke fucker opp systemer med uheldige tegn. I bunn og grunn kan enhver person finne ut hva som står der uten noen anstrengelser.

AlecTBM: Kan du gi litt mer info om hva du skal med det her?

1: hvis du vil at tekst som sendes skal være kryptert kan du gjøre det med javascript, da kan du vel lage din egen krypteringsalgoritme. Dette er ikke sikkert siden hvem som helst kan se scriptet.

6625910[/snapback]

Egen krypteringsalgoritme er et direkte hårreisende forslag. Derimot er det nok fult mulig å implementere RSA i både JS og PHP. Hvis man benytter public key i JS og private key i PHP vil man ha meget god sikkerhet hvor eneste svake punktet er hvis PHP krasjer og alt vil være synlig og dermed også private key. Dog vil det være et problem uannsett og løses ved å kryptere filene (Zend Encoder o.l).

Endret av Ernie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...