fridgerator Skrevet 21. oktober 2002 Del Skrevet 21. oktober 2002 Jeg er hovedsakelig et mac menneske, men har en ganske så ny pc stående som jeg nå vil freshe opp.. i den annledning: Hva er en/ei/et bios? og hvordan fixer/optimaliserer/sjekker jeg disse? hva enn d r.. og hva er en irq? og hvordan fixer/sjekker j disse? man slipper slikt på mac :wink: -a Lenke til kommentar
JonTj Skrevet 21. oktober 2002 Del Skrevet 21. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-21 14:51, skrev fridgerator:man slipper slikt på mac :wink: Det er fordi Mac er for idioter som ikke forstår seg på sånt :wink: Lenke til kommentar
fridgerator Skrevet 21. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2002 så si meg da hva d r!? Lenke til kommentar
tusul Skrevet 21. oktober 2002 Del Skrevet 21. oktober 2002 hehe litt vanskelig å forklare det men skal prøve så godt jeg kan. det er en plass man kan stille på forskjellige ting foreksempel: hva maskinen skal bote fra først. kan sei det på en enkel måte "hardware option" er ikke den beste til å forklare men du fikke et lite bilde om hva det går ut på Lenke til kommentar
Papirpose Skrevet 21. oktober 2002 Del Skrevet 21. oktober 2002 BIOS = Basic Input/Output System BIOS styrer over endel 'lowlevel'-innstillinger for hardware, og sørger vel i grunn for at PC'en starter opp. Instruksjoner til hvordan du kommer inn i disse innstillingene får du som regel rett etter at du har skrudd på maskinen. (f.eks. "Press DEL to enter setup" nederst på skjermen da RAM telles opp etc) IRQ = Interrupt Request line Etter et lite søk på Google, fant jeg ut at IRQ er kommunikasjonslinjer som gjør at forskjellige deler av PC'en kan sende informasjon til prosessoren. I moderne PC'er stilles IRQ'ene automatisk inn av BIOS. Kanskje litt klarere nå? :smile: PS: Dropper du SMS-forkortelsene får du lettere seriøse svar, skulle jeg tro :wink: [ Denne Melding var redigert av: Papirpose på 2002-10-21 16:50 ] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå