Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Bios starter ikke opp

Anbefalte innlegg

God kveld!

Jeg har slitt med et pc-problem i lang tid nå. Problemet er at jeg ikke får startet opp bios. Jeg får strøm i pc'en og den går på, men det er alt. Etter en stund går skjermen i standby-modus. Jeg har prøvd å finne feilen ved å koble fra hver del, men det har ikke hjulpet. Jeg har også kjøpt ny rambrikke, men det hjalp ikke. CPU'en funker ifølge komplett helt fint. Kjøpte også et hovedkort som demovare hos komplett. Problemet oppstod etter at jeg hadde byttet cpu-kjøler, derfor trodde jeg at det kunne være noe med cpu'en, men det var det ikke. Jeg lurer på om det kan være strømforsyning eller kanskje hovedkortet, men det er bare noe jeg gjetter på. Hadde vært fint hvis noen hadde hjulpet meg! Jeg har slitt med dette problemet i 2 år nå...

Takker på forhånd for all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Har du hatt problemet i to år?

Sjekk at cpu-vifta er riktig tilkoblet.

Forsøk clear cmos. Det kan du gjøre ved å ta ut batteriet på hovedkortet i cirka 10 sekund før du setter det inn igjen. (pcen må være avslått og strømledingen ute)

Har du forsøkt annet skjermkort eller strømforsyning?

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar

Har hatt problemet i 2 år, men det skyldes at jeg ikke har gjort noe særlig med problemet, hehe. Men har prøvd mye inneimellom. Har prøvd å tilbakestille cmos, men det funket ikke. På det forrige hovedkortet jeg hadde(Abit IC7-MAX3) lyste det rødt. Jeg gikk over til Asus sitt svar på dette kortet, husker ikke helt hva det heter, men dette Asus kortet har tilsynelatende ikke noen røde lamper. Det kommer ikke en sånn bipelyd heller i begynnelsen. Jeg har ikke prøvd annet skjermkort, men skal ikke bios starte selv om man ikke har skjermkortet koblet i? På hovedkortet er det lyser det bare grønne lamper. Jeg har ikke prøvd med en annen strømforsyning. Har ikke noen tilgjengelig. Men hvis det er det som er problemet kan jeg jo bare kjøpe en ny.

Takker for svarene!

Lenke til kommentar

Har hatt samme problemet med 2 pcer nå i det siste.

På den ene maskinen så fant vi til slutt ut at det var reset butten som gjordet det (skjønner fortsatt ikke helt hvorfor) så vi bare nappa ut den ledningen.

På den andre maskina så vet jeg egentlig ikke hva som gjorde det men etter å ha nappet ut kablene bak og bare starta med strøm og skjermkabel fungerte den fint.

(du har sikkert prøvd dette men...)

Lenke til kommentar

Har ikke hatt dette problemet fra starten av. Fikk problemet først etter at jeg byttet cpu-kjøler, så derfor trodde jeg at det var noe med cpu'en, men det var det ikke. Tror ikke det er noe med rambrikkene, for de har jo funket før. Hva er p4 kontakten? :blush:

Er ikke helt sikker, men jeg er ganske så sikker på at alle strømkabler er koblet til hovedkortet. Jeg har prøvd å starte med bare strømkabelen koblet til, så det hjalp dessverre heller ikke. Kan det være strømforsyningen?

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar

P4-kontakten er en egen 4-pins kontakt på hovedkortet.

Sjekk også om hovedkortet har 24-pins ATX-kontakt, i såfall trenger du en strømforsyning med 24-pins plugg.

Men siden det virket før du byttet CPU-kjøler er det vel neppe det.

Lenke til kommentar

Hei igjen. List opp hva du har av ram,skjermkort,hovedkort,psu og type kjøler. Har du fler enn en rambrikke i pc'n,så kan du prøve å boote med bare en og se om det hjelper. Har du vært uheldig,så kan du ha skadet hovedkortet under kjøler byttet. Begynner å gå tom for ideer her..

Lenke til kommentar

Jeg hadde et ABIT IC7 MAX3 hovedkort før, og det var på det hovedkortet problemet begynte. Da jeg skiftet CPU-kjøler la jeg merke til at noen av pinnene på CPU'en var bøyd. Jeg prøvde etterpå å rette dem opp igjen, men det resulterte i at noen pinner knakk. Jeg kjøpte derfor en brukt cpu av samme type på nettet. Da jeg skulle montere den på ABIT hovedkortet fungerte hadde jeg fortsatt samme problemet. Ved hjelp av forumet kom jeg frem til at det kanskje var noe gale med hovedkortet. Derfor bestilte jeg dette Asus hovedkortet fra Kompletts demovarelager. Etter å ha mottatt dette hovedkortet hadde jeg fortsatt det samme problemet. Jeg sendte inn CPU'en til komplett, for jeg trodde det var den det var noe gale med, men det viste seg at den funket helt fint. Så ingenting har egentlig funket med dette oppsettet heller :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...