Gå til innhold

prøver å ta back-up av dokumenter på gammel pc..

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg er helt ny her, tenkte dette var et genialt sted å få hjelp til mine dataproblemer. Er egentlig pappa sin pc, og hans problem, men jeg skulle hjelpe han og nå er jeg helt nødt til å få det til... :)

Vi skal formatere gammel-maskina vår, og trenger derfor å sikre viktige dokumenter som tilhører vår egen bedrift. Maskina har windows 98, og pga av diverse dritt og rariteter som har samlet seg på den i løpet av en 5 årsperiode i en familie, fungerer den ganske dårlig. Altså, den gjør ikke alltid som vi vil ;)

Jeg har prøvd:

1: USB-penn/brikke.

2. Direkte kobling mellom gammel og ny pc via kryssa nettverkskabel

3. Kobling mellom gammel og ny pc via router (linksys)

4. Legge ved mail (koble opp på nett)

5. Skru ut harddisk og sette den inn i nymaskina.

Ingenting funker. Eneste som kan funke er å bruke diskett, men da vil vi trenge over 100 disketter (evt bruke et par 50ganger hver). Det er ikke gøy.

1. USB funker ikke fordi maskina ikke klarer å kjøre/instalere (?) driver.

2. Funker ikke av en eller annen grunn. Har prøvd det der med ip-adresse sammen med en som har peiling... Gikk ikke...

3. Husker ikke hva som skjedde, men det gikk heller ikke.

4. Kobler seg opp på nettet, og startsiden holder i ca 5 sek, så slår explorer seg av.

5. Dette var skummelt. vi hadde ikke peiling. Maskina klikka. Vi avslutta.

Som dere sikkert skjønner har vi utrolig lite peiling :blush::blush:

KAN DERE HJELPE MEG?

Husk å svare med et "språk" jeg forstår... :)

Jeg ville syns det var veldig gøy om jeg, minste jenta i familien fikk til dette :!: hehe... Hjelp mottas med stoor takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville valgt punkt 5. Men man må ha kjennskap til hvordan man stiller inn master / slave hvis man setter den på samme kabel.

Hvis du har en PC med to kabler hvor en er til disken og den andre til CDROM så er det kanskje enklest å bruke kabelen som går til CDROM til den disken.

Lenke til kommentar

Hvis punkt 5 ikke lykkes, er det som regel fordi den andre maskinen prøver å boote fra feil harddisk. Sett jumperen til slave eller cable select. Jumperen er en liten plastbit på tilkoblingsenden av harddisken, som sitter på noen pinner. Denne kan tas ut og settes inn på flere vis. Det pleier å være et skjema på HD som forteller deg hvordan du skal sette den for å oppnå ønsket funksjon.

Prøv som sagt med både slave og cable select, jeg har vært borti tilfeller hvor jumper har stått på slave, men maskinen fortsatt har prøvd å boote fra disken (stort sett maskiner hvor systemdisk er S-ATA).

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Hjertelig takk for svar!

Jeg kom på at jeg kanskje ikke burde prøve punkt 5 likevel. For etter at vi prøvde sist, fikk vi trøbbel med den nye maskina. IT-service ble da løsningen, og problemet viste seg å være noe dritt som blokkerte internettilkobling. Det kan godt tenkes at dette kommer fra gammelmaskina. Virusprogrammet virker ikke lenger, og jeg får ikke lasta ned nytt...

Jeg vurderer å kjøpe en brukt stasjonær pc, med cd-brenner, som jeg kan skru hardisken inn i... Kan det funke?

Lurer også på hvor mange mb man kan få i de største diskettene?

Lenke til kommentar
Hjertelig takk for svar!

Jeg kom på at jeg kanskje ikke burde prøve punkt 5 likevel. For etter at vi prøvde sist, fikk vi trøbbel med den nye maskina. IT-service ble da løsningen, og problemet viste seg å være noe dritt som blokkerte internettilkobling. Det kan godt tenkes at dette kommer fra gammelmaskina. Virusprogrammet virker ikke lenger, og jeg får ikke lasta ned nytt...

Jeg vurderer å kjøpe en brukt stasjonær pc, med cd-brenner, som jeg kan skru hardisken inn i... Kan det funke?

Lurer også på hvor mange mb man kan få i de største diskettene?

6625075[/snapback]

Hva med å bruke cd eller dvd brenner?

Du har sikkert en i din nye?

Lenke til kommentar

Her anbefales profesjonell hjelp. I og med at det tydeligvis er dokumenter knyttet til egen bedrift bør man ikke ta noen sjangser på å eventult miste noe viktig.

Profesjonell hjelp kan trolig rydde bort det meste av dritten.

Husk at dette er utgifter som kan kostnadsføres på bedriften.

Ellers er det noe som heter backup på viktige dokumenter. I dag har jeg vel 3 kopier av alt for min egen bedrift, så jeg er trolig paranoid.

Lenke til kommentar

Vi tok backup for et år siden, da maskinene var kobla sammen. Har redigert på mange dokumenter og oppretta en del nye siden den gang.

Du har antagelig rett i det med profesjonell hjelp... Særlig når vi kan så lite. Men gøy å få til ting og da, så lenge ikke man ødelegger!

Lenke til kommentar
Vi tok backup for et år siden, da maskinene var kobla sammen. Har redigert på mange dokumenter og oppretta en del nye siden den gang.

Du har antagelig rett i det med profesjonell hjelp... Særlig når vi kan så lite. Men gøy å få til ting og da, så lenge ikke man ødelegger!

6625822[/snapback]

Du kan jo kjøpe en DVD-brenner? de koster omtrent 300,- Det er jo en enkel løsning?

Lenke til kommentar

Hvis denne gamle maskinen har Internettilkobling ville jeg holdt fast på punkt 1. Mange, dog ikke alle, USB-penner har støtte for Windows 98 via drivere som ligger på produsentens hjemmeside. Er det en Twinmos eller Kingston USB-penn, er sjangsen stor for å finne Win98-drivere på Twinmos eller Kingston sine hjemmesider. Eventuelt kan drivere legges inn fra en annen PC tilkoblet Internett via en floppydiskett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...