sjefen_ Skrevet 21. oktober 2002 Del Skrevet 21. oktober 2002 Jeg har et chieftech fulltower kabinett med 360watt strømforsyning. Hver gang jeg kommer borti viftegrillen bak på strømforsyninga og pc'en er på får jeg støt. Det er skikkelig støt, er helt nummen i armen i en halv time etterpå. PC'en krasjer ikke, prøvde det med vilje en gang mens jeg så på PC Health Status i bios, alt er stabilt. Mitt spørsmål er om dette er farlig, og om strømforsyninga kan gå i stykker av dette? Lenke til kommentar
Blue Skrevet 21. oktober 2002 Del Skrevet 21. oktober 2002 Hei Har samme kabinett selv, med har ikke vert borti dette. Har du maskina di koblet til en jora kontakt, viss ikke så kan det være årsaken. Lenke til kommentar
hva_som_helst Skrevet 21. oktober 2002 Del Skrevet 21. oktober 2002 Enig. Forsøk med jordet kontakt. Ser nederst på denne siden: http://home.online.no/~sondred/Gamle%20sid.../attenuator.htm ...at det kan være 120 V på kabinettet hvis det ikke er koblet til jord. Jeg synes det høres rart ut, men det stemmer sikkert. Kan ikke huske å ha hatt dette problemet selv når PC'en ikke har vært tilkoblet jord. Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 21. oktober 2002 Del Skrevet 21. oktober 2002 Selv med jording høres dette rart ut... Kontakt stedet du kjøpte kabinettet og få ny strømforsyning. Kan bli skummelt i lengden det der, også med tanke på brann... Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 21. oktober 2002 Del Skrevet 21. oktober 2002 Det er to muligheter. Enten er det bare pga kondensatorene i nettfiltret, ellers så har du full jordfeil. Hvis det full jordfeil så er det jo farlig. Hvis du plugger den inn i en jordet kontakt så skal sikringen gå. Hvis det bare er pga nettfilteret så er det ikke farlig, bare ubehagelig. Men hvis du kobler til en jordet kontakt vil du eliminere problemet. Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 21. oktober 2002 Del Skrevet 21. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-21 16:14, skrev hårek:Hvis det bare er pga nettfilteret så er det ikke farlig, bare ubehagelig. Men hvis du kobler til en jordet kontakt vil du eliminere problemet. Men det skal ikke være sånn selv om det å koble til jorda kontakt "løser" det... Hadde det vært statisk strøm, så ja, men ikke slik det er her... Lenke til kommentar
sjefen_ Skrevet 21. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2002 Har prøvd jorda kontakt, like bra støt der også..... Men pc'en er like stabil... Lenke til kommentar
Blue Skrevet 21. oktober 2002 Del Skrevet 21. oktober 2002 Hei i gjen mmmrart dette, har du drevet å fiklet inne i strømkilda....noe du har glemt å isolere Lenke til kommentar
Xvani Skrevet 21. oktober 2002 Del Skrevet 21. oktober 2002 send inn til retur med en gang... Sånt skal ikke skje. Du kan jo ev. maile/ringe først, og forklare problemet.. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 21. oktober 2002 Del Skrevet 21. oktober 2002 Du har jorda PC'en, og får likevel støt???? Det må nødvendigvis medføre at du får støt når du tar på alt annet som er jordet også da, eller hva? Høres ut som det er statiske utladninger du snakker om. Lenke til kommentar
RPA Skrevet 21. oktober 2002 Del Skrevet 21. oktober 2002 hehe, holdt i skjermkontakten og tok borti kabinettet mitt(chieftec) og fikk støt...ikke så ille men artig var det. Tror hverken skjermen eller kabinettet var tilkoblet jording da. Men det kan jo hende det ligger noen 220v ledninger borti viftegrillen din som gjør at du får støt. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 21. oktober 2002 Del Skrevet 21. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-21 14:42, skrev Blue: Har du maskina di koblet til en jora kontakt, viss ikke så kan det være årsaken. Hvis du får støt ved kontakt med komponenten, er det noe galt med den uansett om du er tilkoblet jordet kontakt eller ikke. Hvis problemet forsvinner etter tilkobling til jordet kontakt, har du bare behandlet symptomet og ikke selve sykdommen...det er fremdeles feil i psu. Anbefaler at du ikke slår deg til ro med dette før det fungerer uten jording. Tross alt kan det være snakk om fare for liv og helse i verste fall. Lenke til kommentar
Snask Skrevet 21. oktober 2002 Del Skrevet 21. oktober 2002 for å være ekstremt teit. Det hjelper ikke å koble den inn i en jorda skjøtekabel hvis ikke jordlederen er koblet til støpslet du plugger skjøtekabelen i :razz: skaff deg et multimeter og mål. Lenke til kommentar
Bugaz Skrevet 21. oktober 2002 Del Skrevet 21. oktober 2002 Du har en jordfeil i PSUèn din, eller det kan være et annet sted i kabinettet ditt. (Sjekk at ingen av lederene dine ligger inntil metall der de er uten isolasjon, sjekk også lederene for sår på isolasjon. Du kan jo prøve å bytte ut PSU for se om feilen fortsatt er der, er den ikke det så sender du inn PSU;) Lenke til kommentar
sjefen_ Skrevet 21. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2002 Jeg hadde pc'en kobla rett i veggen, i jorda kontakt. Det artige er at dette kun skjer når jeg tar på viftegrillen og ikke resten av strømforsyninga..... Jeg fatter ikke hva som skjer, er jo en måned gammel. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 21. oktober 2002 Del Skrevet 21. oktober 2002 Jeg har også et Chieftec fulltower, og "grillen" er en del av PSU - det er bare stanset ut huller i dekslet. Hvordan kan grillen din være isolert fra PSU? Det høres veldig uvanlig ut. Lenke til kommentar
sjefen_ Skrevet 21. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2002 Grillen er festa i PSU med skruer, den er en gullfarga viftegrill, ser ut som en helt standard sak( sånn som man kan kjøpe løst) PSU er ikke modda, har aldri rørt den. Lenke til kommentar
Blue Skrevet 21. oktober 2002 Del Skrevet 21. oktober 2002 Hei i gjen mmmrart dette, har du drevet å fiklet inne i strømkilda....noe du har glemt å isolere Lenke til kommentar
erikstein Skrevet 21. oktober 2002 Del Skrevet 21. oktober 2002 Har samme problem selv, får støt av mitt chifetec kabinett. Men jeg har en inwin 400W PSU og jorda stikkontakter hele veien. Får også støt av skjermkabelen :smile: Vet ikke hva det er jeg..har målt, ingenting er galt her...tydligvis jeg som er følsom for elektrisitet :smile: Andre jeg kjenner som har tatt på kabinettet har ikke kjent noe...hehe Lenke til kommentar
Ronny M Skrevet 21. oktober 2002 Del Skrevet 21. oktober 2002 Jeg må si du er tøff som i det hele tatt tør å fortsette å bruke den strømforsyninga. Lever den tilbake før du brenner ned huset ditt, for sånn skal den ikke være! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå