Gå til innhold

Støt fra chieftech strømforsyning!

Anbefalte innlegg

Jeg har et chieftech fulltower kabinett med 360watt strømforsyning. Hver gang jeg kommer borti viftegrillen bak på strømforsyninga og pc'en er på får jeg støt. Det er skikkelig støt, er helt nummen i armen i en halv time etterpå. PC'en krasjer ikke, prøvde det med vilje en gang mens jeg så på PC Health Status i bios, alt er stabilt. Mitt spørsmål er om dette er farlig, og om strømforsyninga kan gå i stykker av dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er to muligheter. Enten er det bare pga kondensatorene i nettfiltret, ellers så har du full jordfeil.

Hvis det full jordfeil så er det jo farlig. Hvis du plugger den inn i en jordet kontakt så skal sikringen gå.

Hvis det bare er pga nettfilteret så er det ikke farlig, bare ubehagelig. Men hvis du kobler til en jordet kontakt vil du eliminere problemet.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-21 16:14, skrev hårek:

Hvis det bare er pga nettfilteret så er det ikke farlig, bare ubehagelig. Men hvis du kobler til en jordet kontakt vil du eliminere problemet.

Men det skal ikke være sånn selv om det å koble til jorda kontakt "løser" det... Hadde det vært statisk strøm, så ja, men ikke slik det er her...

Lenke til kommentar

hehe, holdt i skjermkontakten og tok borti kabinettet mitt(chieftec) og fikk støt...ikke så ille men artig var det. Tror hverken skjermen eller kabinettet var tilkoblet jording da.

Men det kan jo hende det ligger noen 220v ledninger borti viftegrillen din som gjør at du får støt.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-21 14:42, skrev Blue:

Har du maskina di koblet til en jora kontakt, viss ikke så kan det være årsaken.

Hvis du får støt ved kontakt med komponenten, er det noe galt med den uansett om du er tilkoblet jordet kontakt eller ikke.

Hvis problemet forsvinner etter tilkobling til jordet kontakt, har du bare behandlet symptomet og ikke selve sykdommen...det er fremdeles feil i psu.

Anbefaler at du ikke slår deg til ro med dette før det fungerer uten jording. Tross alt kan det være snakk om fare for liv og helse i verste fall.

Lenke til kommentar

Du har en jordfeil i PSUèn din, eller det kan være et annet sted i kabinettet ditt. (Sjekk at ingen av lederene dine ligger inntil metall der de er uten isolasjon, sjekk også lederene for sår på isolasjon. Du kan jo prøve å bytte ut PSU for se om feilen fortsatt er der, er den ikke det så sender du inn PSU;)

Lenke til kommentar

Har samme problem selv, får støt av mitt chifetec kabinett. Men jeg har en inwin 400W PSU og jorda stikkontakter hele veien.

Får også støt av skjermkabelen :smile:

Vet ikke hva det er jeg..har målt, ingenting er galt her...tydligvis jeg som er følsom for elektrisitet :smile:

Andre jeg kjenner som har tatt på kabinettet har ikke kjent noe...hehe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...