Gå til innhold

Hva er fordelene med 64-bits CPU?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En kan bruke mer enn 4GB RAM med en 64-bit prosessor kontra inntil 4GB med en 32-bit. Både Turion og Merom yter som oftest litt bedre i 64-bit. For å kunne benytte 4GB RAM+ og få ytelsesøkningen må du kjøre et 64-bits operativsystem. Du kan laste ned Win Xp 64-bit fra windows.com, men den kan du benytte inntil 120 dager før du må kjøpe det. Jeg vet ikke om bærbare med merom cpu blir tilgjengelige før den 21. Lanseringsdatoen er iallefall i august.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar
En kan bruke mer enn 4GB RAM med en 64-bit prosessor kontra inntil 4GB med en 32-bit. Både Turion og Merom yter som oftest litt bedre i 64-bit.

6624110[/snapback]

Selv Pentium Pro har en 36-bit address bus, så dette er feil. Maks på >= Pentium Pro er noe 68 GiB RAM.

Lenke til kommentar
En kan bruke mer enn 4GB RAM med en 64-bit prosessor kontra inntil 4GB med en 32-bit. Både Turion og Merom yter som oftest litt bedre i 64-bit. For å kunne benytte 4GB RAM+ og få ytelsesøkningen må du kjøre et 64-bits operativsystem. Du kan laste ned Win Xp 64-bit fra windows.com, men den kan du benytte inntil 120 dager før du må kjøpe det. Jeg vet ikke om bærbare med merom cpu blir tilgjengelige før den 21. Lanseringsdatoen er iallefall i august.

6624110[/snapback]

Tusen takk!

Da er det bare noen småting jeg lurer på:

Er det altså ytelse det går på, eller kan kjøp av 32-bit CPU skape kompabilitetsproblemer i fremtida?

Vil windows vista være 64-bit?

Siden merom blir litt sen, tenker jeg det står mellom turion og yonah. Hvordan er disse i forhold til hverandre med tanke på strøm og varme?

Lenke til kommentar

Hei!

Den største fordelen med 64bit er bedre ytelse. Jeg har prøvd 64bits Windows XP og 32bits ferskt på samme pc og ytelseforskjellen var merkbar og overraskende stor. Hele systemet var raskere, selv i filbehandling. Også 32bits programvare får bedre ytelse i 64bits operativsystem.

Det vil komme 64bits versjon av Vista ja.

Etter min mening er det dumt å kjøpe cpu i dag som ikke støtter 64bit, siden den ikke vil støtte fremtidige system.

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar
Et meget godt valg. Har du funnet ut batteritiden på den?

Sliter litt med det, ja.

Fant dette her:

Mobilität: Unterwegs macht das Asus A6T keine gute Figur – die Akkulaufzeit ist mit 2:46 Stunden nur mittelmäßig, das Gewicht mit 3,14 Kilogramm recht hoch.

2t og 46 idle?

På komplett sier de ihvertfall "stort batteri (8-cellers)", kan ikke være så aller verst eller..?

Lenke til kommentar
Et meget godt valg. Har du funnet ut batteritiden på den?

Sliter litt med det, ja.

Fant dette her:

Mobilität: Unterwegs macht das Asus A6T keine gute Figur – die Akkulaufzeit ist mit 2:46 Stunden nur mittelmäßig, das Gewicht mit 3,14 Kilogramm recht hoch.

2t og 46 idle?

På komplett sier de ihvertfall "stort batteri (8-cellers)", kan ikke være så aller verst eller..?

6625344[/snapback]

Jeg hadde forventet nærmere 4 timer. Jeg lurer på hvilket batteri som ble brukt i testen, siden jeg vet at en del modeller kan levéres med stort og lite batter.
Lenke til kommentar
akkurat på dette ligger intal langt foran amd, min p3 (bærbar) klarer mins 2x så mye som det

6625383[/snapback]

Det har heller lite med AMD mot Intel, så ikke bland inn den diskusjonen. Det finnes Turion-cpuer ned i 25W, mens Pentium M har vel 27W. Turion X2 har vel 31 - 35W. Så det er ikke cpuene det står på. Jeg har sett mange bærbare pcer med cpu fra AMD og god batteritid.
Lenke til kommentar
akkurat på dette ligger intal langt foran amd, min p3 (bærbar) klarer mins 2x så mye som det

6625383[/snapback]

Det har heller lite med AMD mot Intel, så ikke bland inn den diskusjonen. Det finnes Turion-cpuer ned i 25W, mens Pentium M har vel 27W. Turion X2 har vel 31 - 35W. Så det er ikke cpuene det står på. Jeg har sett mange bærbare pcer med cpu fra AMD og god batteritid.

6625414[/snapback]

gi link til de da.......... har ikke sett noen jeg :hrm:

Lenke til kommentar
Etter min mening er det dumt å kjøpe cpu i dag som ikke støtter 64bit, siden den ikke vil støtte fremtidige system.

Hilsen,

efikkan.

6624397[/snapback]

Det den ikke vil støtte et 64-bits operativsystem, det blir litt feil å si at den ikke vil støtte fremtidige system. Vista kommer som både 32 og 64-bits.

Lenke til kommentar
Ok, er det betydelige forskjeller på 32- og 64-bits windows? Er det ytelse det går i, eller er systemet helt ulikt?

6627732[/snapback]

det vil nok se helt likt ut, om det er det du mener. Det er veldig lite nytt som vil komme med 64bit forutenom at det bare blir "mer" av alt (aka bedre ytelse, og på lang sikt nye muligheter får å lage alle typer applikasjoner og spill).

Jeg er selv i ferd med å skaffe meg laptop og vil kommer til å vente på Merom (Core 2 duo), om det har noe å si :)

Lenke til kommentar

Er problematikken rundt drivere til 64bits XP løst?

Har selv tenkt på XP64, men det har vært mye snakk om manglende driverstøtte, antivirus og brannmurer. Det er riktignok en stund siden jeg har lest noe mere om det så den tiden kan være forbi.

For å spørre på en annen måte: Så lenge man har en 64bits CPU, hvilke grunner er det for IKKE å bruke XP64?

Lenke til kommentar
Er problematikken rundt drivere til 64bits XP løst?

Har selv tenkt på XP64, men det har vært mye snakk om manglende driverstøtte, antivirus og brannmurer. Det er riktignok en stund siden jeg har lest noe mere om det så den tiden kan være forbi.

For å spørre på en annen måte: Så lenge man har en 64bits CPU, hvilke grunner er det for IKKE å bruke XP64?

6630867[/snapback]

Så lenge en finner ut at produsenen av gjeldende maskinvare har lagt ut 64-bits drivere, så ser jeg ingen grunner til ikke å bruke 64-bit XP. Som alltid er det lurt å laste ned driverne på forhånd, siden en kanskje kan oppleve å være uten nettverkskort om driveren ikke finnes i XP driverbasen. En annen fordel med 64-bit XP er at den er bygget på serverkjernen som visstnok skal være mer stabil. En ulempe er jo at en må kjøpe 64-bit XP etter 120-dagers perioden er over, så om en allerede har 32-bit XP kan en jo vurdere å bruke pengene 64-bit versjonen ville kostet på kjappere maskinvare.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...