sullemikkel Skrevet 6. august 2006 Del Skrevet 6. august 2006 Nettopp kjøpt meg en N50, tok noen testbilder. På alle bildene med lys bakgrunn (himmel, lys vegg) ser jeg at det er èn mørk flekk tilstede. Hva er dette? Objektivfeil? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 6. august 2006 Del Skrevet 6. august 2006 N50? Hvis du snakker om Nikon D50 så har du nok fått støv på bildebrikken under objektivskifte. Hvis ikke har jeg ingen anelse. Lenke til kommentar
sullemikkel Skrevet 6. august 2006 Forfatter Del Skrevet 6. august 2006 N50? Hvis du snakker om Nikon D50 så har du nok fått støv på bildebrikken under objektivskifte. Hvis ikke har jeg ingen anelse. 6623503[/snapback] Mener D50 ja. Men jeg har bare satt på kit objektivet etter jeg kjøpte den, ikke skifta objektiv siden. Er dette nok for å få støv på billedbrikken? Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 6. august 2006 Del Skrevet 6. august 2006 Flekk eller kan det være en død pixel? Lenke til kommentar
sullemikkel Skrevet 6. august 2006 Forfatter Del Skrevet 6. august 2006 Flekk eller kan det være en død pixel? 6623541[/snapback] Hvordan skiller man mellom støv på billedbrikken og død pixel? På dette vedlagte bildet fremkommer flekken best. Ekstremt stygt...hjelp!! Lenke til kommentar
Krister03 Skrevet 6. august 2006 Del Skrevet 6. august 2006 Ville vel få sjekka opp det der ett sted, ser nesten ut som om det er noe nnet lugubert ved siden av fleekken din også. Syns ikke det ligna på noen "vanlig" støvflekk heller... Lenke til kommentar
Anew Skrevet 6. august 2006 Del Skrevet 6. august 2006 (endret) Det ser ut som støv. En død pixel er klart definert, ikke "fuzzy" som her. Støv kan forsåvidt være der fra fabrikken, eller komme inn når du setter på objektivet første gang. Jeg er mer betenkt over den "haloen" (i mangel av et bedre ord) som omgir kirken. Hva i heite er det?? Endret 6. august 2006 av Anew Lenke til kommentar
MrQuote-on-Quote Skrevet 6. august 2006 Del Skrevet 6. august 2006 (endret) Jeg er mer betenkt over den "haloen" (i mangel av et bedre ord) som omgir kirken. Hva i heite er det?? 6623668[/snapback] Skal jeg tippe så er bildet redigert i Photoshop eller lignende, man har brukt lasso tool for å merke kirka og treet og så justert på lyshetsgraden for å kompensere for eksponering eller noe. Edit: Eventuelt motsatt kanskje... ser mer ut som om det er himmelen som er justert noe, blitt gjort skarpere/sterkere. Endret 6. august 2006 av jonmagne Lenke til kommentar
sullemikkel Skrevet 6. august 2006 Forfatter Del Skrevet 6. august 2006 Jeg er mer betenkt over den "haloen" (i mangel av et bedre ord) som omgir kirken. Hva i heite er det?? 6623668[/snapback] Skal jeg tippe så er bildet redigert i Photoshop eller lignende, man har brukt lasso tool for å merke kirka og treet og så justert på lyshetsgraden for å kompensere for eksponering eller noe. Edit: Eventuelt motsatt kanskje... ser mer ut som om det er himmelen som er justert noe, blitt gjort skarpere/sterkere. 6623694[/snapback] Justert himmelen med lasso-tool i photoshop! Skulle bare teste denne funksjonen. Lenke til kommentar
ovrebekk Skrevet 6. august 2006 Del Skrevet 6. august 2006 Forskjellen mellom støv på brikka og døde pixler ser du godt hvis du forandrer blenderen. Støv blir tydeligere og mer markert når du bruker liten blender ( høyt tall ) mens døde pixler ikke forandrer seg. Lenke til kommentar
Krister03 Skrevet 6. august 2006 Del Skrevet 6. august 2006 (endret) Ja, er lasson som gjør mørke feltet ved sien av flekken som jeg kommenterte, da... Endret 6. august 2006 av Krister03 Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 6. august 2006 Del Skrevet 6. august 2006 Ta et bilde mot en lys jevn overflate på minste blenderåpning så skal flekken bli klart avgrenset hvis det er et rusk på bildebrikken. Enten var rusket der når du kjøpte kameraet eller så kom deg seg inn mens du satte på objektivet. Det er uansett ikke noe krise. Du finner 10-20 tråder om å rensing. Når det bare er snakk om en stor flekk så er det fort gjort med en blåsepumpe av noe slag. Lenke til kommentar
sullemikkel Skrevet 6. august 2006 Forfatter Del Skrevet 6. august 2006 (endret) Ta et bilde mot en lys jevn overflate på minste blenderåpning så skal flekken bli klart avgrenset hvis det er et rusk på bildebrikken. Enten var rusket der når du kjøpte kameraet eller så kom deg seg inn mens du satte på objektivet. Det er uansett ikke noe krise. Du finner 10-20 tråder om å rensing. Når det bare er snakk om en stor flekk så er det fort gjort med en blåsepumpe av noe slag. 6624576[/snapback] Gjorde dette mot en lys vegg med minste blenderåpning og da kom flekken frem klart og tydelig, den ble mer utydelig ved å øke blenderåpningen. Får satse på at dette er støv på bildebrikken og ikke defekt pixel. Takker for alle svar. Dette forumet funker utrolig bra!! Endret 6. august 2006 av sullemikkel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå