Jarmo Skrevet 6. august 2006 Del Skrevet 6. august 2006 Hverken luftgevær eller salongrifle er tillatt benyttet i jakt! Så enkelt er det. Og det er ikke iditoisk som Invictus hevder. 6623022[/snapback] Tull. Salongrifle er tillatt benyttet i jakt på dyr opp til hares størrelse. EDIT: Les om jakt med luftvåpen her: http://no.wikipedia.org/wiki/Luftv%C3%A5pe...og_sm.C3.A5jakt 6623026[/snapback] Kal. 0.223 kuler og våpen er det minste våpen som kan brukes til lovlig jakt i Norge. Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 6. august 2006 Del Skrevet 6. august 2006 (endret) Tviler på at hvilken som helst fjortis kan løpe rundt å plaffe ned fugler fordi de føler for det. 6623034[/snapback] Det har du helt rett i. Det er 18 års grense ved kjøp av luftgevær. Det er forøvrig en lov som sier at man kun kan bruke kruttladede våpen til ordinær jakt. Kal. 0.223 kuler og våpen er det minste våpen som kan brukes til lovlig jakt i Norge. 6623040[/snapback] Det er feil. Salongrifle er lovlig å bruke ved jakt på dyr opp til hares størrelse. Jeg kjøpte salongrifle med begrunnelsen "jakt" på søknaden for bare et par måneder siden så Endret 6. august 2006 av invictus Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 6. august 2006 Del Skrevet 6. august 2006 Tviler på at hvilken som helst fjortis kan løpe rundt å plaffe ned fugler fordi de føler for det. 6623034[/snapback] Det har du helt rett i. Det er 18 års grense ved kjøp av luftgevær. 6623045[/snapback] Når du kjøper ja, men kan da vel bruker av unger som er mindre, bare under en voksens kontroll? Altså, på Tomm Murstad sjøleir skyter jo barn helt nede i 9års alderen med luftgevær.. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 6. august 2006 Del Skrevet 6. august 2006 Når du kjøper ja, men kan da vel bruker av unger som er mindre, bare under en voksens kontroll? Altså, på Tomm Murstad sjøleir skyter jo barn helt nede i 9års alderen med luftgevær.. 6623063[/snapback] Selvsagt, men under overvåkning av voksne. Alkohol er også 18-års grense på, men en ganske stor del benytter dette før de fyller 18 så det blir litt feil vinkling hvis du skjønner Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 6. august 2006 Del Skrevet 6. august 2006 Det er feil. Salongrifle er lovlig å bruke ved jakt på dyr opp til hares størrelse. Jeg kjøpte salongrifle med begrunnelsen "jakt" på søknaden for bare et par måneder siden så 6623045[/snapback] Ser at det har blitt noen små justeringer: § 4-4. Salongrifle (salonggevær) cal. 22 LR kan bare brukes til jakt på viltarter opp til en hares størrelse, men ikke til hare. Kap. IV. Våpen og ammunisjon til småviltjakt § 4-1. Til småviltjakt er det tillatt å benytte haglegevær og rifle. Brukes det haglgevær skal det kun være mulig å bruke to skudd. Brukes det halvautomatisk rifle er det bare tillatt med inntil to skudd i magasinet og ett skudd i kammeret. § 4-2. Til jakt på gjess, ender og vadere, unntatt rugde, er det ikke tillatt å bruke blyhagl. § 4-3. Til jakt med haglgevær (glattboret våpen) er det ikke tillatt å bruke større blyhagl enn 3,5 mm i diameter, norsk nr 2 eller US nr 3. Brukes det stålhagl er største tillatte diameter 3,81 mm, norsk nr 1 eller US nr 2. Det skal videre være minimum 100 hagl i patronen. Det er ikke tillatt å bruke kule for haglgevær. § 4-4. Salongrifle (salonggevær) cal. 22 LR kan bare brukes til jakt på viltarter opp til en hares størrelse, men ikke til hare. For jakt med rifle på ravn, svartbak, gråmåke, ender, ryper, fasan, villmink og mår må det minst brukes ammunisjon av type "Long rifle" med hullspiss. § 4-5. For jakt på hare må det når jakten utøves med rifle brukes ammunisjon med anslagsenergi på minst 196 joule (20 kgm) på 100 meters avstand. § 4-6. For jakt på gjess, storskarv, toppskarv, storfugl og orrfugl må det når jakten utøves med rifle brukes ammunisjon med anslagsenergi på minst 294 joule (30 kgm) på 100 meters avstand. § 4-7. For jakt på rødrev, grevling og mårhund må det når jakten utøves med rifle brukes ammunisjon med anslagsenergi på minst 490 joule (50 kgm) på 100 meters avstand. § 4-8. For jakt på bever må det når jakten utøves med rifle brukes ammunisjon med anslagsenergi på minst 980 joule (100 kgm) på 100 meters avstand. Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 6. august 2006 Del Skrevet 6. august 2006 (endret) Men nå snakker vi om ordinær jakt. Husk at skadedyrkontroll og jakt er 2 forskjellige ting. Jeg vet at det brukes luftvåpen til skadedyrkontroll. Jeg mener å ha hørt at man for skadedyrkontroll kan få dispensasjon fra viltloven. EDIT: Les dette fra sluttstykke.com http://www.sluttstykket.com/forum/phpBB2/v...ght=luftgev%E6r Vil tro det hele er oppklart nå? Endret 6. august 2006 av invictus Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 6. august 2006 Del Skrevet 6. august 2006 Når du kjøper ja, men kan da vel bruker av unger som er mindre, bare under en voksens kontroll? Altså, på Tomm Murstad sjøleir skyter jo barn helt nede i 9års alderen med luftgevær.. 6623063[/snapback] Selvsagt, men under overvåkning av voksne. Alkohol er også 18-års grense på, men en ganske stor del benytter dette før de fyller 18 så det blir litt feil vinkling hvis du skjønner 6623075[/snapback] Nei Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 6. august 2006 Del Skrevet 6. august 2006 EDIT: Les dette fra sluttstykke.comhttp://www.sluttstykket.com/forum/phpBB2/v...ght=luftgev%E6r Vil tro det hele er oppklart nå? 6623094[/snapback] Da var den saken grei... Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 7. august 2006 Del Skrevet 7. august 2006 (endret) § 4-1. Godkjenning av skadedyrbekjempere Som skadedyrbekjempere kan bare godkjennes personer som kan godtgjøre at de har den nødvendige kunnskap om, og praksis fra skadedyrbekjempelse. Søkere skal ha gjennomgått teoretisk utdanning, relevante kurs og praksis som fastsatt av departementet før godkjenning gis. Oui? Endret 7. august 2006 av AvieN Lenke til kommentar
blla Skrevet 7. august 2006 Del Skrevet 7. august 2006 Måker er ikke uskyldige. Det er skadedyr og bestanden bør reduseres.6622950[/snapback] Spørs om alle fjortiser skyter ned uskyldige dyr for å redusere bestanden, eller om de bare gjør det for fornøyelsens skyld hvilken skade gjør i grunnen en måke? Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 7. august 2006 Del Skrevet 7. august 2006 Måker er ikke uskyldige. Det er skadedyr og bestanden bør reduseres.6622950[/snapback] Spørs om alle fjortiser skyter ned uskyldige dyr for å redusere bestanden, eller om de bare gjør det for fornøyelsens skyld hvilken skade gjør i grunnen en måke? 6627265[/snapback] Driter ned husa Og en måkeklatt på en bil kan faktisk føre til at det kommer etsemerker! særlig hvis du ikke gidder å fjerne dem! Lenke til kommentar
FuglFøniks Skrevet 7. august 2006 Del Skrevet 7. august 2006 Kill em all indeed. Forbanna drittfugler (-måkene-, altså). Lenke til kommentar
Chicharito Skrevet 7. august 2006 Del Skrevet 7. august 2006 Drittfugler ja, MEN det er morsomere måter å ta liv av måker... Loff og rødsprit er en av de bedre Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 7. august 2006 Del Skrevet 7. august 2006 Kill em all indeed. Forbanna drittfugler (-måkene-, altså). 6627309[/snapback] Så enig Husker på hytta vi hadde før, oppi Gausdalen litt nord for Heidal.. Der var det faen meg Måker ved et lite vann, så jævla irriterende.. Du tenker "Ahh komme seg opp på fjellet, bli kvitt måker" men nei da, første som møter deg er ei vell plassert måkeklatt mitt på frontruta! Har aldri sett måker på fjellet før Lenke til kommentar
Newt32 Skrevet 7. august 2006 Del Skrevet 7. august 2006 Gjør det uansett om det ikke er lov. De har bare godt av det Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 7. august 2006 Del Skrevet 7. august 2006 første som møter deg er ei vell plassert måkeklatt mitt på frontruta!Har aldri sett måker på fjellet før 6627461[/snapback] Er nok av dem der også dessverre. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 7. august 2006 Del Skrevet 7. august 2006 første som møter deg er ei vell plassert måkeklatt mitt på frontruta!Har aldri sett måker på fjellet før 6627461[/snapback] Er nok av dem der også dessverre. 6627503[/snapback] Men det var noe som kom over en periode.. Husker da jeg var veldig liten, så var det ikke en måke å se.. Men så i de siste 5åra nå har det kommer bare fler og fler, var ikke sånn før Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 7. august 2006 Del Skrevet 7. august 2006 første som møter deg er ei vell plassert måkeklatt mitt på frontruta!Har aldri sett måker på fjellet før 6627461[/snapback] Er nok av dem der også dessverre. 6627503[/snapback] Men det var noe som kom over en periode.. Husker da jeg var veldig liten, så var det ikke en måke å se.. Men så i de siste 5åra nå har det kommer bare fler og fler, var ikke sånn før 6627798[/snapback] Det har jeg også merka meg. Så sjelden måker på fjellet for 5++ år siden, men nå er det massevis av dem. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 7. august 2006 Del Skrevet 7. august 2006 (endret) Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten): Dette bør løse problemet Endret 7. august 2006 av EvenruD Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 7. august 2006 Del Skrevet 7. august 2006 (endret) Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten): Dette bør løse problemet 6628113[/snapback] Holder lenge med vanlige småvilltvåpen. Sett kråke-sprenging bilder? Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten): Alle er såvidt jeg vet skutt med kal .223. Bildene er hentet fra www.blinkskudd.net. Endret 7. august 2006 av invictus Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå