Mojo Pin Skrevet 6. august 2006 Del Skrevet 6. august 2006 Hei. Har en Dell Dimension 8300. I den sitter det kun 1 vifte, som kjøler CPU, hovedkort og alt annet. Derfor er det også kun 1 port til vifte på hovedkortet. Da jeg byttet ut denne viften for en stund siden, koblet jeg viften gjennom en adapter, til en vanlig 4-pins strømledning. Alt fungerer helt fint. Jeg har ikke merket noen forskjell, verken på ytelse eller temperatur. Allikevel får jeg opp feilmelding når jeg starter maskinen: "Previous fan failure!! Strike F1 to continue, or F2 to run setup" Jeg velger continue og alt går helt fint. Noen som veit hvorfor denne feilmeldingen kommer opp? Er det fordi ingenting er tilkoblet den eneste vifteporten på hovedkortet? Lenke til kommentar
_tHokA_ Skrevet 6. august 2006 Del Skrevet 6. august 2006 Grunnen er nok at maskinen skal si ifra om hastigheten på vifta er under et viss RPM. Er en slags sikkerhet maskinen har. Det er ikke farlig, bare en sikkerhet. Jeg å byttet CPU vifte, gikk ifra en 80mm som gikk på 1800RPM til en 120mm vifte som går på 900RPM. Den nye vifta kjøler bedre, men maskinen kom opp med feil melding. Jeg fikk da satt ned den RPM grensa til 800RPM så nå maser den ikke mer Lenke til kommentar
Tøffe-Tetra Skrevet 6. august 2006 Del Skrevet 6. august 2006 Jeg har samme problemet på min dell 8400. Greia er at maskina ikke finner noen vifte som er kobla i hovedkortet og sier derfor ifra om dette. Det går desverre ikke ann å skru av denne feilmeldinga fordi dell boisen er så grinete. Det du kan gjøre er å koble en ny til vifte i pluggen. da finner pc'n vifta, og slutter å grine. Lenke til kommentar
Mojo Pin Skrevet 6. august 2006 Forfatter Del Skrevet 6. august 2006 Jeg har samme problemet på min dell 8400. Greia er at maskina ikke finner noen vifte som er kobla i hovedkortet og sier derfor ifra om dette. Det går desverre ikke ann å skru av denne feilmeldinga fordi dell boisen er så grinete. Det du kan gjøre er å koble en ny til vifte i pluggen. da finner pc'n vifta, og slutter å grine. 6622653[/snapback] Ok. Tror du det har noe betydning dersom den vifta jeg kobler til ikke går rundt? at jeg stopper den for å ungå støy f.eks ? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 6. august 2006 Del Skrevet 6. august 2006 (endret) Ja det vil ha noe å si. Hovedkortet må nemlig ha signal om at vifta går rundt. Endret 6. august 2006 av perpyro Lenke til kommentar
Velociraptor Skrevet 11. august 2006 Del Skrevet 11. august 2006 Grunnen er nok at maskinen skal si ifra om hastigheten på vifta er under et viss RPM. Er en slags sikkerhet maskinen har. Det er ikke farlig, bare en sikkerhet. Jeg å byttet CPU vifte, gikk ifra en 80mm som gikk på 1800RPM til en 120mm vifte som går på 900RPM. Den nye vifta kjøler bedre, men maskinen kom opp med feil melding. Jeg fikk da satt ned den RPM grensa til 800RPM så nå maser den ikke mer 6622629[/snapback] Hvordan kan man styre opp og ned rpm på cpu vifta ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå