wil Skrevet 6. august 2006 Del Skrevet 6. august 2006 Hei. Jeg er ikke så god på sånne vifter og sånn, så har jeg akkurat satt inni en ekstra vifte i maskina mi. Denne gangen har jeg satt den forran, også har jeg en bak fra før, den jeg satt i sist nå, som jeg satt forran i kabinettet var for å kjøle ned diskene mine. 6 stykker som sitter der forran. Også lurer jeg litt på. Hvilken vei skal vifta sitte for å blåse mot diskene? Nå for øyeblikket er den lappen der det står hvor mye watt og sånn den bruker mot diskene mine. Blåser det luft mot diskene da? Hvis jeg holder hånda forran vifte utapå kabinettet så kjenner jeg ikke noe luft som kommer ut. Kan noen svare på dette? Er ikke så flink med vifter og sånn Vifta er en NorthQ 120mm 17-19 DB. Lenke til kommentar
_tHokA_ Skrevet 6. august 2006 Del Skrevet 6. august 2006 Som de fleste vet så stiger varmen. Derfor er det lurt at vifter som står høyt drar ut varmen, mens viftene som er langt nede i kabinettet suger luft inn. "Normalt" så er det fronten og siden på et kabinett som drar lufta inn, mens på toppen og bak så går lufta ut. Lenke til kommentar
wil Skrevet 6. august 2006 Forfatter Del Skrevet 6. august 2006 Ja. Nå har jeg snudd viftene. Begge to, sånn at når jeg holder hånda forran vifta både forran og bak så kjenner jeg lufta strømme ut. Er dette riktig? Den vifta forran sitter ganske så langt ned. Helt nederst i kabinettet faktisk, og den bak sitter omtrent midt på, bak i kabinettet. Lenke til kommentar
_tHokA_ Skrevet 6. august 2006 Del Skrevet 6. august 2006 Om du å ser på viftene så står det hvilken vei de blåser. Lenke til kommentar
wil Skrevet 6. august 2006 Forfatter Del Skrevet 6. august 2006 Ok. Skal se på det, på en annen vifte nå. Lenke til kommentar
SupremeX Skrevet 6. august 2006 Del Skrevet 6. august 2006 Er jo bare å koble vifta til strøm for å se hvilken vei den blåser. Lenke til kommentar
wil Skrevet 6. august 2006 Forfatter Del Skrevet 6. august 2006 Joda, men jeg vil prøve å få det riktig for jeg gidder ikke å styre med fram vifta så mye. Det er lettere å sette inn den vifta bak. Men noen som anbefaler at jeg snur den vifta som er forran diskene mine? Nå som jeg har forstått så blåser den luft ut. Skal jeg snu vifta? Lenke til kommentar
SupremeX Skrevet 6. august 2006 Del Skrevet 6. august 2006 Er det noe styr å koble vifta til strøm? Du må jo ikke montere den bak harddisken hver gang du skal teste den. Men hvis vifta blåser ut når du har den foran harddiskene, så må du snu den slik at den blåser _på_ harddiskene. Lenke til kommentar
wil Skrevet 6. august 2006 Forfatter Del Skrevet 6. august 2006 Ok. Så da skal jeg sette vifta forran sånn at jeg ikke kjenner lufta når jeg holder hånda forran kabinettet? Lenke til kommentar
wil Skrevet 6. august 2006 Forfatter Del Skrevet 6. august 2006 Ok. tusen takk for informasjonen. Da skal jeg gjøre det i kveld/natt, får se når jeg får tid. Saken er den at det blir litt styr hvis jeg skal snu vifta hele tia, for jeg må lime den fast skjønner du. Kabinettet som jeg har er ikke helt som andre kabinett . Hehe, så får å få fast den vifta forran, må den limes på. Hehe, litt styr det må jeg si, men, men. Lenke til kommentar
wil Skrevet 6. august 2006 Forfatter Del Skrevet 6. august 2006 Jepp. Da er vifta snudd, og limt godt fast med sikkelig teip, så nå skal ingenting stikke av . Vifta bak nå, blåser luft ut, og den forran, den som da er forran diskene mine blåser luft inn mot diskene slik som SupremeX sa, så nå håper jeg at diskene får det fint inni kabinettet. Hehe. Takk igjen for all hjælpa Lenke til kommentar
_tHokA_ Skrevet 7. august 2006 Del Skrevet 7. august 2006 limt godt fast med sikkelig teip Er ikke sånn det skal gjøres. De her er bedre å bruke Lenke til kommentar
wil Skrevet 7. august 2006 Forfatter Del Skrevet 7. august 2006 Som jeg sa, så har jeg et litt spesielt kabinett. NorthQ Vifta er ikke så lett å skru fast i kabinettet mitt, iallefall ikke forran i kabinettet, bakvifta får du heller ikke skrudd fast for der er det klikksystem. Helt greit det da, så lenge jeg får gjort fast vifta allikevel. Joda, helt klart lurest å skru fast vifta ja. Helt riktig det, men vifta som er limt sitter like godt som om den skulle vært skrudd. Har sånne skruer som du har bilde av der. Fulgte med Vifta det, og hadde sikkert skrudd den fast om jeg hadde fått av front dekslet forran, men det var ikke så enkelt. Vurderer å kjøpe et nytt kabinett snart nå, begynner å bli lei av dette tullet. Lenke til kommentar
_tHokA_ Skrevet 7. august 2006 Del Skrevet 7. august 2006 Da skjønner jeg Da er teip godt å ha Lenke til kommentar
2die4 Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Har et spørsmål som gjelder dette med hvilken vei viftene skal sitte på de forskjellige stedene i kabinettet. Får håpe det går greit å spørre i denne tråden. Etter å ha lest her at det står på viften hvilken vei den blåser, så må jeg spørre: er det ikke alltid slik at vifta blåser den veien etiketten ikke sitter? Altså, at hvis man vil ha en vifte på prosessoren så fester man den med etiketten opp? Jeg har et Lian Li kabinett hvor det sitter to 120mm vifter. De fleste vet vel hvor kabinett viftene er plassert der. I mitt kabinett er nå den ene viften bak (på midten) av kabinettet med etiketten vendt ut, altså at lufta blåses inn i kabinettet, og den andre nede ved hardisken som er plassert med etiketten inn, altså at luften blåses ut av kabinettet. Er dette riktig? Jeg leser jo at lufta skal blåses rett på harddiskene, men harddisk tempen ligger jo på 33 grader så viften må ha en virkning. Hvis jeg snur viften ved harddiskene så er det ingen av kabinettviftene som blåser luft ut, kan det være riktig da? Lenke til kommentar
2die4 Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 (endret) Ok, nå snudde jeg vifta som er plassert nær harddisken og harddisktempen steg mange grader. Så da er det altså riktig at viften der skal plasseres slik at den suger luft ut av kabinettet? (nå er den plassert med etiketten vendt ut av kabinettet, så da blåser den mot harddisken) Endret 4. september 2006 av 2die4 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 På de aller fleste vifter blåser vifta MOT etiketten (baksiden). Det står også som regel en pil på siden av viftene som indikerer blåseretningen. Lenke til kommentar
2die4 Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 (endret) På de aller fleste vifter blåser vifta MOT etiketten (baksiden). Det står også som regel en pil på siden av viftene som indikerer blåseretningen. 6804953[/snapback] Ja, jeg så pila nå og jeg har hatt viften på prosessoren med etiketten opp, noe som betyr at jeg har hatt vifta på feil vei. Har vendt den om nå, og det jeg synes er rart er at tempen bare gikk ned 2 grader. CPU tempen lå på 43 med vifta feil vei, mens den nå ligger på 41. Men selvom tempen ikke sank stort, så sank den hvertfall litt. Endret 5. september 2006 av 2die4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå