Gaute Skrevet 21. oktober 2002 Del Skrevet 21. oktober 2002 Var en tur på Hifi-klubben og kjøpte meg en sub ganske nylig. Den brummer ganske bra (Dali AW10). Litt for bra i følge naboen :wink: Så jeg tenkte på å flytte den slik at den enten står på siden av lytteposs. eller kanskje bak? Vet at sentrert plasering er optimalt, men for å prøve å være litt god nabo, kan jeg leve med litt under optimalt oppsett. Noen som har noen anbefalniger, har hørt at det ikke er så altfor farlig med plasering av sub da vanlige mennesker ikke klarer å retningsbestemme så lave frekvenser alikevel, stemmer dette? Jeg bor i en ende i et rekke hus, slik at ved å flytte suben bak i rommet så står den ut mot verden og ikke rett i stua til naboen slik som nå I går ringte de på og lurte på om vi drev med slagborr så sent på kvelden (satt og så på LOTR, og senen nede i moria fikk subben til å brumme bra). Takker for seriøse svar.. og til alle hifi entusiaster, nei jeg gidder ikke å rive ned den veggen å bygge den opp med dobbel isolasjon og støydempende plater :wink: G. Lenke til kommentar
C. Alshus Skrevet 21. oktober 2002 Del Skrevet 21. oktober 2002 Quote: Så jeg tenkte på å flytte den slik at den enten står på siden av lytteposs. eller kanskje bak?Vet at sentrert plasering er optimalt, men for å prøve å være litt god nabo, kan jeg leve med litt under optimalt oppsett. Noen som har noen anbefalniger, har hørt at det ikke er så altfor farlig med plasering av sub da vanlige mennesker ikke klarer å retningsbestemme så lave frekvenser alikevel, stemmer dette?Jeg bor i en ende i et rekke hus, slik at ved å flytte suben bak i rommet så står den ut mot verden og ikke rett i stua til naboen slik som nå I går ringte de på og lurte på om vi drev med slagborr så sent på kvelden (satt og så på LOTR, og senen nede i moria fikk subben til å brumme bra). Hei Gaute! Svarer på det siste du skrev først. Naboen din kommer til å merke bassen like godt uansett hvordan du plasserer subben. Dette fordi lave frekvenser ikke er retningsbestemte. De vil være like høyt basstrykk bak(nesten like høyt iallefall) som foran. Men det er lov til å skru volumet litt ned. :wink: Bassnivået skal faktisk være lavere enn det mange tror, men det er gøy med mer bass(iallefall i en periode) Når det gjelder plassering, er det ikke noen fasit på hvor det er best at subben står. Du må lytte deg fram til det selv, gjerne sammen med en kompis som også kan hjelpe deg mad å flyttesubben rundt i rommet. Tipper at *MIB*Viking har ganske god greie på dette. :wink: Lykke til med plasseringen. Lenke til kommentar
LiTe Skrevet 21. oktober 2002 Del Skrevet 21. oktober 2002 Hær er nok løsningen på ditt problem. for å kunne være en bedre nabo må _DU_ oppleve mer trøkk, men med mindre volum. for å oppnå det må du skru _NED_ volumet på subben. da tenker vel du, da får eg mindre lyd. men nei. det hele ligger i plasering av subben. optimal plassering kan gi flere ganger bedre lyd med lavere volum en plassering med høy lyd og dårlig effekt. slik går du frem: flytt godstolen fra dær du bruker å sitte når du ser film, og sett subben dær. så setter du på en "javn" tone. evt en sang med mye bass. så går du en runde i rommet, evt krype. så kryper/går du såpass langt at du finner ut hvor du har best lyd i rommet. det området du finner som har best bass, er plassen du skal plassere subben. dette har med lydrefleksjon å gjøre. og i di fleste tillfeller hvil lyden reflektere like bra tilbake. Ergo, med optimal plassering vil du oppnå mere bass med mindre plaging av naboen. og kem va d som sa at bass ikke er retningsbestemt? din fjott!! bass er også retningsbestemt! forsøk å gå fra side til side av en basshøytaler, da vil du nokk oppdage forskjell. ps. hvis ikke elementet i suben din peker ned i gulvet, må du vri subben ettersom du kryper/går. Håper dette hjelper. PPS. Slike modifiseringer fører ofte til mye vil ha mer, og ressulterer i at du fortsatt spiller like høyt men med mer bass til deg Lenke til kommentar
*MIB*Viking Skrevet 21. oktober 2002 Del Skrevet 21. oktober 2002 Takk for tilliten Christian :smile: Ellers så er plasseringsrådene til Lite helt greie, teorien bak hvorfor noen plasseringer blir bedre skal vi nok la ligge da det vil bli teknisk og ikke vil hjelpe noe mer i plasseringen. Han har også rett i at bass ofte er retningsbestemt og da særlig over 100-120 Hz, da må en huske at hvis en deler en sub på 80Hz som har forvrengning vil en få output på 160 og 320 Hz, aka er suben mulig å retningsbetemme. Slik at, om mulig er en plassering i nærheten av fronthøyttalerne å foretrekke, helst mellom disse, hvis dette er mulig. Lenke til kommentar
Gaute Skrevet 22. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2002 Takker for svar, har testet litt og det ser faktisk ut til at plasering litt bak i stuen gir ganske ren og fin bass. Fikk også et tips fra en som er ganske hifi intersert, at jeg kunne skru av bena og sette subben oppå to slike sitteunderlag man gjerne har med på skitur :smile: Det skulle hvistnok gi en ren om ikke så veldig kraftig bass siden vibrasjonene da ikke ville forplante seg så kraftig i resten av huset. Alternativet er å omøblere stuen litt... har luftet iden litt, men ikke lett å få gjeomslag for mine lyd relaterte begrunnelser til plasering av møbler..... Kvinnfolk G. Lenke til kommentar
LIA Skrevet 22. oktober 2002 Del Skrevet 22. oktober 2002 Hvis du vil unngå at bassen forplanter seg ned i gulvet bør du bruke spikes. Da får høyttalerne minst mulig kontakt med golvet. Lenke til kommentar
Eclipsed Skrevet 22. oktober 2002 Del Skrevet 22. oktober 2002 Siden jeg kjøpte hjemmekino har jeg vært sub-frelst. Et godt tips er jo a sette subben der du skal sitte og gå rundt i rommet. Hvis du ikke gidder dette får du bra bass ved å sette subben i et hjørne..... Jeg har gjort dette, og jeg merker STOR forskjell ! Særlig hvis du sitter i et annet hjørne.... Håper dette ga deg noen tips. Magnus :smile: Lenke til kommentar
C. Alshus Skrevet 22. oktober 2002 Del Skrevet 22. oktober 2002 Quote: og kem va d som sa at bass ikke er retningsbestemt? din fjott!! bass er også retningsbestemt! Les retningslinjene Når jeg strev at man ikke kunne retningsbestemme bass så lett, mente jeg frekvenser under 70 Hz. Da dette er det primære arbeidsområdet for de fleste subwoofere, selv om de også går høyere... Lenke til kommentar
LiTe Skrevet 22. oktober 2002 Del Skrevet 22. oktober 2002 Var ikke ment støtende. kanskje litt vanskelig å få frem. Sorry. skal ikke gjenta seg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå