Gå til innhold

Objektiv til Canon 350 D

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp kjøpt Canon 350 kit hvor det følger det et standard objektiv 18-55 objektiv. Jeg bruker kamera mest til portrett-fotografering og er dessverre ikke fornøyd med resultatet. Flere bilder blir uskarpe. Skyldes dette mest sannsynligvis et dårlig objektiv ? og evt hvliket objektiv kan anbefales til portrett-fotografering når jeg vil ha skarpe bilder. Er det noen som har erfaring med bra objektiv ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange ting kan spille inn på uskarpe bilder.

Lukkertid, blenderverdi, fokuspunkt etc. Nå er ikke kit objektivet verdens skarpeste, men det bør duge.

Hvor lenge har du hatt kameraet? Hadde jeg vært deg ville jeg eksperimentert mer med instillinger etc.

Trenger du nytt objektiv finnes det nok av tråder her som gir deg råd rundt det.

Endret av hendelsesløysa
Lenke til kommentar

Svært lite trolig skyldes det objektiv (med mindre det er defekt). Kit-zoomen får nærmest automatisk skylden dersom en nybakt 350d-eier får uskarpe bilder.

Jeg heller også, som hendelsesløysa, mot manglende teknikk.

Vanlig svar i slike tråder er: Legg ved eksempel i full oppløsning

Lenke til kommentar

Kan hende jeg støtte på det samme problemet som deg. Blir hele bildet uskarpt eller områder som ikke skal bli skarpt, blir det? F.eks hvis du skal ta bilde at en person foran en bygning så blir bygningen fokusert og skarp, men ikke personen.

Hvis det er dette du mener kan du stille på de 7 fokuseringspunktene du ser inni søkeren og bare velge det i midten.

Edit:

Ups, leste nå at du sa portrettfotografi, og da er det neppe det jeg sa.

Har testet denne for portrett og vil absolutt anbefale den: Canon EF 50 mm f/1.8 II

Endret av RoutineX
Lenke til kommentar

Tamron 17-50 2,8 virker utrolig bra til prisen. Med blender på 2,8 kan få fine bakgrunner på portretter også. F.eks selger Japan Photo objektivet for 3.499,-.

En bruker har postet noen fine testbilder her

Hvis dine uskarpe bilder skyldes ditt kitobjektiv, bør du kunne få betydelig skarpere bilder med dette Tamron objektivet. Zoom området er også meget anvendelig til daglig bruk.

Lenke til kommentar
Svært lite trolig skyldes det objektiv (med mindre det er defekt). Kit-zoomen får nærmest automatisk skylden dersom en nybakt 350d-eier får uskarpe bilder.

Jeg heller også, som hendelsesløysa, mot manglende teknikk.

Vanlig svar i slike tråder er: Legg ved eksempel i full oppløsning

6621836[/snapback]

Har hatt Canon EOS 650 i mange år og hadde aldri problemer med skarpe bilder, så teknikken sitter nok den. Ble bare negativt overrasket over kvaliteten på 350 d i forhold til mitt veldig gamle Eos 650

Lenke til kommentar

Min erfaring er at 350D for ofte bommer på fokus. Har selv et 350D hvor fokus ofte bommer i forhold til det fokuspunktet jeg sikter inn på. Har nå et 5D hvor jeg benytter samme glasset som jeg gjorde på mitt 350D og fokus sitter alltid (med mindre jeg selv surrer det til da....)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...