Gå til innhold

Nødhjelp! CPU-vifte nær døden!?


Shoo

Anbefalte innlegg

Er i tenkeboksen igjen...

 

CPU-viften min har begynt å lage ulyder. Den lager ujevne lyder når den er i gang. Man hører at viften "bråker" veldig. En sjelden gang stopper ulyden og viften høres normal ut, men går ikke lenge igjen før den igjen er igang med de jevne ulydene sine.

 

Er CPU-viften nær ved å dø ut, kanskje? Eller går det ann å få det fikset uten å kjøpe nytt CPU-vifte?

 

Er ganske så noob når det kommer til utskifting av CPU-vifte også! Er dette vanskelig, eller? Presterte å sette inn nytt strømforsyning uten noen problemer da... Er dette vanskeligere, kanskje? Noen tips å komme med?

 

Ser at det er forskjellige størrelser på CPU-viftene (selvfølgelig), men hvordan vet jeg hvor stor CPU-viften min er..? Ser at det står DAFTS "DC 95mA 1.1W" på CPU-viften... 95m er da størrelsen, hmm? If so, har dere noen CPU-vifte anbefalinger å komme med? Helst ikke så overdrevent dyre, akkurat... Under 500kr, kanskje? Hmm...

 

Noen som har noen tips/råd/forslag?

Endret av Shoo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som om at kulelageret på CPU-viften din er dårlig.

Du kan jo prøve en dråpe med olje nedi kulelageret på viften din, og se om det hjelper noe, men ikke få olje på resten av kjøleren/viften :p

Kulelageret ligger midt i viften, btw. Mulig du må fjerne en merkelapp elns.

 

Hvilket hovedkort har du? Må vite hvilken socket (prosessor), og hovedkort du har for å evt. anbefale en CPU kjøler. Slik at den er kompatibel.

CPU vifte er som regel ikke et problem å bytte, men det kan være litt vanskelig til å begynne med, litt knotete.

 

Men det kan vi jo forklare når noen anbefalinger til CPU kjøler kommer opp evt.

Lenke til kommentar
Ser at det står DAFTS "DC  95mA 1.1W" på CPU-viften... 95m er da størrelsen, hmm?

 

95mA er ikke str på vifta. Det er hvor mye amper vifta trekker.

 

Men som andre sier her så må du vite hvilken socket du har. Er bedre å kjøpe ny kjøler nå i sommervarmen. Om du kjører standard vifte/kjøling. De er ikke så dyre uansett.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei igjen.

Har du prøvd det jeg skrev lengre oppe?

Det er evt. bedre lyden på viften litt, men på lang sikt anbefaler jeg at du kjøper deg en ny CPU vifte.

Har funnet ut at du har et Socket A hovedkort, og har også funnet en CPU kjøler som har fått nokså gode kritikker fra forbrukerne.

GlacialTech SilentBreeze 462 III

Den er billig, og skal visstnok være meget stillegående, og kjøle ned CPU til en god temperatur tatt i betrakning til prisen.

Enkel å montere skal den også være, men hvis du ikke har montert en CPU kjøler før, så les bruksanvisningen som følger med før du skifter. Da har du en god pekepinn på hvordan det skal gjøres :)

 

Noe mer du lurer på, så er det bare å spørre ;)

Lenke til kommentar
Hei igjen.

Har du prøvd det jeg skrev lengre oppe?

Det er evt. bedre lyden på viften litt, men på lang sikt anbefaler jeg at du kjøper deg en ny CPU vifte.

Har funnet ut at du har et Socket A hovedkort, og har også funnet en CPU kjøler som har fått nokså gode kritikker fra forbrukerne.

GlacialTech SilentBreeze 462 III

Den er billig, og skal visstnok være meget stillegående, og kjøle ned CPU til en god temperatur tatt i betrakning til prisen.

Enkel å montere skal den også være, men hvis du ikke har montert en CPU kjøler før, så les bruksanvisningen som følger med før du skifter. Da har du en god pekepinn på hvordan det skal gjøres :)

 

Noe mer du lurer på, så er det bare å spørre ;)

6782078[/snapback]

 

Jeg hadde bestemt meg for å gå i anskaffelse av ny CPU vifte _før_ du kom med det første innlegget ditt, så jada, jeg skal nok kjøpe meg nytt CPU vifte. Så jeg dropper å gjøre det du nevnte i første innlegg. Heh.

 

Den viften der virker jo svært så lovende, må jeg si. Billig var/er den også. Hadde faktisk ventet meg prisen oppe i 500kr-prisklassen jeg... Har du noen flere anbefalinger til vifter som passer til hovedkortet mitt da? Kan være bra å ha flere valgmuligheter enn bare 1. Så jada, jeg er åpen for flere forslag, men hvis du mener at den viften du nevner der er mer enn god nok, så går jeg selvfølgelig for den. Og ja, positive kommentarer hadde den også fått...

 

Monteringen går vel greit, tipper jeg. En stund siden sist jeg monterte, men men...

 

Takker _så_ meget for tips, Moltrez! Tar gjerne imot flere jeg.

Endret av Shoo
Lenke til kommentar

Nexus AXP-3200, Scythe Samurai eller Thermalright ALX-800 med en stillegående, men effektiv vifte kan jo være noen andre alternativer.

På Thermalright ALX-800 står det dog ikke at den er kompatibel med KT4V, men KT4V-L, så om den passer ditt hovedkort selv om det ikke står det på hjemmesiden deres, vet jeg ikke. Så får å være på den sikre siden, hadde jeg kanskje ikke ville vurdert den, inntil jeg hadde fått en bekreftelse på at den er kompatibel.

Lenke til kommentar

Så da mener du at jeg bør gå for GlacialTech SilentBreeze 462 III fremfor de andre modellene du nevnte? Virker litt usikker på de andre, og den Glacial-modellen ser jo lovende ut. Hva mener du? Skal jeg bare gå for Glacial da..? Vet ikke noe særlig om de andre modellene du nevnte, såeh...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...