Gå til innhold

Forskjell i Dv full quality og MPEG

Anbefalte innlegg

Jeg skal "capture" video fra dv-kameraet mitt for visning på prosjektor gjennom pcen. Men DV tar så mye plass. Er det merkbare forskjell på disse to formatene, slik at jeg bør velge DV når jeg legger filmene inn på pcen?

Og: Har skjermkortet noe å si på kvaliteten? Videoen hakker når jeg får den på pcen. Bruker firewire

Endret av Asaf_p
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig lett teknisk-klokka-halvfire-forklaring i spoiler.

Problemet er at de aller fleste vanlige typer komprimering av lyd og bilde er "lossy", altså at data forsvinner i komprimeringen. Dersom dataene skal redigeres er det aller beste materialet å jobbe med minst mulig degradert så da kan nok DV-AVI materialet være verd å ta vare på, men dersom du bare skal ha videoen for avspilling og ikke redigering er nok en omkomprimering til et mer optimalt format være det beste valget som du nevner.

Når det gjelder MPEG så er det bare navnet på en organisasjon. Det du nok tenker på er en av standardene som MPEG gruppen (og andre) har laget. MPEG1, MPEG2 og MPEG4 er audio- og videostandarder disse står for og det finnes mange implementasjoner av disse standardene.

For å gjøre det veldig enkelt: MPEG1 er dødt, MPEG2 er hva som blir brukt i DVD og er veldig likt MPEG1 men med noen forbedringer. Komprimeringen i MPEG2 codecer er ikke noe å hoppe opp og ned for og en vanlig DVD f.eks har bitrate på bildet på mellom fire og ti megabit.

MPEG4 er nyere og har en del nye teknologier som gjør at for å ha samme kvalitet som MPEG2 trengs en del mindre bitrate. En vanlig film med bitrate på 1.5 - 2 megabit med MPEG4-komprimering kan ofte sammenlignes med DVD-kvalitet.

DV-AVI derimot har veldig lite komprimering og kaster bort veldig mye plass, så det er ikke en anbefalt format å lagre video i med mindre plass ikke er et problem eller at redigering er planlagt.

Så til spørsmålet:

Nei det er ikke merkbar forskjell dersom omkomprimeringen er gjort rett, hverken til MPEG2 (dog ikke anbefalt med mindre du vil spille de av på en vanlig DVD-spiller) eller MPEG4. Skal filmene bare ses og ikke seriøst redigeres syntes jeg du burde komprimere til MPEG4 når de skal lagres på disk.

Men det er desverre (?) ikke så enkelt heller, for MPEG4 er bare en (rekke) standard(er) og det finnes mange forskjellige implementasjoner av den.

DivX, XviD, x264, flere typer Quicktime, flere typer WMV og flere er eksempler på implementasjoner av diverse videorelaterte standarder i MPEG4.

Du bruker sikkert et capture program som gir deg få muligheter, så først bør du nok finne ut hvilke muligheter du har i det programmet du bruker nå. Dersom MPEG4 komprimering ikke er mulig er trolig det beste mtp kvalitet å først capture videoen perfekt til disk som DV-AVI for så å omkomprimere til et annet format med et annet program.

SimpleDivXEncoder kan f.eks være et godt program til denne omkodingen fra DV-AVI til XviD, DivX eller X264 på disk.

Optimale settings kan være vanskelig å få, men dersom du bestemmer deg for et program kan vi nok her eller i en annen tråd hjelpe deg med det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...