Gå til innhold

hva gir mest for pengene...

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ehm... ja forskjell i lydkvaliteten er det nok, men så avhenger jo det veldig av lydkortet ditt i pc'n også da. Har du et meget heftig lydkort med ok signalkabler så kan du få veldig bra lydkvalitet ut av et pc drev.

Hvilken forsterker og høyttalere har du?

Lenke til kommentar

Jeg bruker pc som signalkilde, spiller sjelden cd'er men for det meste mp3'er i god kvalitet (320 kbps) for enkelhetensskyld. enklere å ha hele mediabiblioteket tilgjengelig på tv skjermen enn å ha det stående i hylla. Finnes jo også lossless formater som flac f.eks.

med et ok lydkort så kan en pc fint konkurrere med en cd-spiller, spesiellt i den lavere prisklassen.

Selv har jeg ESI Juli@ lydkort og fornøyd med det, et annet godt lydkort er Onkyo WAVIO SE-90PCI f.eks.

Creative er vel strengt tatt mere rettet mot spill og den slags bruk. Ikke det beste er du ute etter god kvalitet på stereo musikk avspilling.

--

Men nå er det jo litt sjarm med en dedikert cd-spiller også da.. litt mer fysisk opplevelse, og litt mer old school... :wee:

Lenke til kommentar

Jeg hører stoooor forskjell på analog lyd fra et TerraTec 5.1 lydkort og en Arcam Delta 270, til tross for at Arcam'en er fra midten av 90-tallet.

Jeg har dessverre ikke fått prøvd digital lyd fra lydkortet pga. manglende kabel, men det skulle vært artig å få prøvd det gjennom en Cambridge DAC 3 sammenliknet med ARcam'en gjennom samme DAC.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar
Jeg hører stoooor forskjell på analog lyd fra et TerraTec 5.1 lydkort og en Arcam Delta 270, til tross for at Arcam'en er fra midten av 90-tallet.

Jeg har dessverre ikke fått prøvd digital lyd fra lydkortet pga. manglende kabel, men det skulle vært artig å få prøvd det gjennom en Cambridge DAC 3 sammenliknet med ARcam'en gjennom samme DAC.

6624672[/snapback]

Kan jo ikke forvente allverden utav et surround lydkort til 150,- heller da..... Jeg hørte f.eks stor forskjell på det integrerte lydkortet og når jeg kjøpte creative audigy zs2 som jeg hadde før, og jeg hørte også stor forskjell når jeg oppgraderte til det lydkortet jeg har den dag i dag.

Lenke til kommentar
menne hvis man legger musikken over fra CD til PC og konverterer d over til 192kbps (CD kvalitet) mp3 filer...

6623467[/snapback]

Hæ? CD-kvalitet? Nei & atter nei. All dynamikk forsvinner og det er absolutt ikke CD-kvalitet. Å kalle det for CD-kvalitet er det samme som å strippe karosseriet av en BMW, stappe inn en KIA og påstå at det fortsatt er en BMW....

Og som de fleste andre sier her; jepp, en dedikert CD-spiller vil gjøre susen.

Denne f.eks :)

Lenke til kommentar
menne hvis man legger musikken over fra CD til PC og konverterer d over til 192kbps (CD kvalitet) mp3 filer...

6623467[/snapback]

Hæ? CD-kvalitet? Nei & atter nei. All dynamikk forsvinner og det er absolutt ikke CD-kvalitet. Å kalle det for CD-kvalitet er det samme som å strippe karosseriet av en BMW, stappe inn en KIA og påstå at det fortsatt er en BMW....

Og som de fleste andre sier her; jepp, en dedikert CD-spiller vil gjøre susen.

Denne f.eks :)

6624982[/snapback]

ok... har ikke så alt for mye peiling på slikt, menne går d ikke an å få musikk i CD kvalitet på PC'n?

Lenke til kommentar
ok... har ikke så alt for mye peiling på slikt, menne går d ikke an å få musikk i CD kvalitet på PC'n?

6625018[/snapback]

Joda, ikke no problem. Du kan f.eks bruke mp3 i 320kbps, det er fortsatt komprimert men til en så liten grad at folk flest har store problemer med å plukke ut mp3'n i en blindtest. Mange hifi entusiaster vrir seg i stolen bare de hører noen snakke om mp3'er, men det er nok bare noe som henger igjen fra den gang det var vanlig og komprimere på 128 kbps.. :wee:

Skal du ha enda bedre kvalitet har du noe som heter lossless formater, og det er som navnet sider uten tap av kvalitet. :)FLAC er vel blant det mest utbredte. Selv bruker jeg bare mp3 ettersom det er mest utbredt og fungerer på "alle" avspillere.

Lenke til kommentar

6624672[/snapback]

Kan jo ikke forvente allverden utav et surround lydkort til 150,- heller da..... Jeg hørte f.eks stor forskjell på det integrerte lydkortet og når jeg kjøpte creative audigy zs2 som jeg hadde før, og jeg hørte også stor forskjell når jeg oppgraderte til det lydkortet jeg har den dag i dag.

6624937[/snapback]

Jeg hørte klar forskjell fra det integrerte til TerraTec-kortet, men allikevel like mye forskjell fra TerraTec-kortet til Arcam.

Edit: Må også legge til at TerraTec-kortet faktisk er bedre enn en Sony D-NE1 discman til 1700 kr.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

Må si jeg føler meg litt skeptisk her. En cd-rom på en pc med optisk utgang til forsterker vil da vel være like bra som en cd spiller til 3-4 tusen?

informasjonen er jo den samme. Det eneste jeg kan tenke meg som er crap på pc med jo være DAC (Digital-Analog converter), men dersom signalet sendes digitalt til forsterker så har jo det ingen betydning.

Om cd-romene ikke hadde i vært stand til å lese av 100% korrekt data så hadde vi vel hatt store vanskeligheter med å innstallere software..

Lenke til kommentar
Må si jeg føler meg litt skeptisk her. En cd-rom på en pc med optisk utgang til forsterker vil da vel være like bra som en cd spiller til 3-4 tusen?

informasjonen er jo den samme. Det eneste jeg kan tenke meg som er crap på pc med jo være DAC (Digital-Analog converter), men dersom signalet sendes digitalt til forsterker så har jo det ingen betydning.

Om cd-romene ikke hadde i vært stand til å lese av 100% korrekt data så hadde vi vel hatt store vanskeligheter med å innstallere software..

6630128[/snapback]

Men nå har vel forsterkeren hans neppe optisk inn.

Lenke til kommentar

d er egentlig ike mitt anlegg d er snakk om men søskenbarnet mitt sitt...

han har tengt å kjøpe seg den jungson CD spilleren til ca.6000-7000kr, men JEG syns d er bortkasta å bruke så sinnsykt med penger på en CD spiller...

syns d er mye mer praktisk å ha musikken på PC da får man lettere oversikt over musikken også slepper man å bytte CD hele tida... har ikke så mye peiling på hifi men kan litt om PC, han kan så å si absolutt ingenting om PC (han har heller ikke PC) men han kan en del om hifi...

jeg for min del er fornøyd med d integrerte lydkortet i PC'n min som er kobla til forsterkeren min med en phono/minijack kabel...

Lenke til kommentar

Vel da er det vel ikke mye til problemstilling da, uten pc kommer han ikke akkurat langt, og er han ikke pc interessert så vil han sikkert synes at det er mest styr og ha musikken der fremfor en vanlig cd-spiller.

6-7000,- er ikke så unormalt dyrt for en kvalitets spiller, får jo selvsagt ok spillere til halvparten av prisen, men er han hifi entusiast så vil han vel ha skikkelige saker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...